Giorgio Armani a menținut mereu un control strâns asupra companiei pe care a fondat-o iar atenția către detalii a regelui italian al modei se extinde și asupra planurilor făcute pentru moartea sa, scrie Reuters.

Giorgio Armani la Saptamana Modei din MilanoFoto: IPA / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Armani, acum în vârstă de 89 de ani, rămâne CEO-ul casei de modă pe care a fondat-o și în esență este singurul acționar al afacerii pe care a fondat-o în anii 1970 alături de fostul său partener de viață, designerul Sergio Galeotti, care a murit în 1985.

Anul trecut compania lui Armani a avut venituri de 2,35 miliarde de euro.

Însă în condițiile în care el nu are copii căruia să le predea afacerea, au existat numeroase speculații privind viitorul pe termen lung al imperiului Armani și dacă acesta va reuși să își păstreze independența pe care fondatorul său o prețuiește atât de mult în condițiile în care lumea modei a ajuns să fie dominată de conglomerate.

Însă un document obscur datat în 2016, ținut la un notar din Milano și consultat acum de Reuters, stabilește principiile de guvernare pentru cei care urmează să moștenească afacerea, în timp ce un document separat detaliază alte lucruri, precum măsurile care trebuie luate pentru protejarea locurilor de muncă ale companiei.

Armani a stabilit reguli clare pentru moștenitorii săi

Primul document explică modul în care moștenitorii lui Armani ar trebui să abordeze o eventuală listare pe bursă, acesta interzicând însă o astfel de mutare până la 5 ani de la moartea regelui modei. El exclude de asemenea orice fuziuni cu alte companii.

În ceea ce privește brandul Armani, documentul notează că viitorii conducători ai companiei trebuie să caute un stil „esențial, modern, elegant și care să nu fie ostentativ, cu atenție la detalii și vizibilitate”.

Reuters notează că documentul este produsul unei întâlniri extraordinare convocate de Armani în 2016 pentru a adopta noi reguli pentru companie, care să intre în vigoare după moartea sa.

Printre moștenitorii lui Armani se vor număra probabil sora lui, alți 3 membri ai familiei sale care lucrează deja la companie, colaboratorul său de cursă lungă Pantaleo Dell'Orco, și o organizație caritabilă.

Regulile stabilite de Armani prevăd împărțirea capitalului companiei în șase categorii distincte, fiecare cu puteri și drepturi de vot diferite. Documentul a fost modificat în luna septembrie a acestui an pentru a exclude dreptul de vot pentru unele categorii.

Din document nu reiese clar despre cum vor fi împărțite aceste domenii ale afacerii între moștenitorii lui Armani, însă experții în guvernare corporativă afirmă că el ar trebui să asigure o tranziție relativ ușoară întrucât acordă consiliului de administrație al companiei un rol central.

„Este o organizație care reduce marja pentru neînțelegeri între moștenitori”, afirmă Guido Corbetta, profesor de Strategie Corporatistă la Universitatea Bocconi din Milano.

Cine sunt moștenitorii lui Giorgio Armani

Giorgio Armani are o soră mai tânără, Rosanna, două nepoate, Silvana și Roberta, precum și un nepot, Andrea Camerana.

Dell'Orco, colaboratorul apropiat al lui Armani, este considerat ca făcând parte din familie. Toți aceștia sunt membri ai consiliului de administrație al companiei și, cu excepția Rosannei, lucrează pentru grupul Armani.

Silvana și Dell'Orco sunt șefi pentru design, lucrând îndeaproape timp de decenii cu Armani, care i-a poreclit „locotenenții săi ai stilului”.

Documentul din 2016 explică de asemenea procesul prin care consiliul de administrație va trebui să aleagă noi directori pentru stil, atât pentru bărbați, cât și femei, într-o companie cunoscută pentru croielile sale clasice.

Roberta este șefa departamentului pentru divertisment și relații cu VIP-urile, în timp ce Camerana este director pentru sustenabilitate.

Alte grupuri de modă, inclusiv conglomeratul LVMH, cea mai valoroasă companie din Europa, au de asemenea reguli privind guvernarea după moartea fondatorului lor. În cazul LVMH toți cei 5 copii ai fondatorului și CEO-ului companiei, Bernard Arnault, au roluri de conducere cheie în cadrul companiei.

Cum vrea regele italian al modei să arate compania Armani după moartea sa

Giorgio Armani a creat în 2016 o fundație care în prezent deține un procent minuscul din părțile sociale ale companiei, dar care urmează să joace un rol important în protejarea afacerii pe care el a fondat-o alături de Sergio Galeotti.

Scopul fundației este de a investi o parte a capitalului în cauze caritabile și de a menține influența lui Armani asupra companiei după ce el trece în neființă.

Regulile de guvernare ale fundației, consultate de asemenea de agenția Reuters, cer ca aceasta să gestioneze acționariatul Armani pentru a crea valoare, menține numărul de angajați și urmări respectarea valorilor companiei.

Grupul Armani are în prezent aproape 9.000 de angajați.

Aranjamentul amintește de unul gândit de Hans Wilsdorf, fondatorul Rolex, care în 1960 a lăsat brandul de ceasuri de lux moștenire unei fundații care îl deține până în ziua de astăzi.

Armani a apărat întotdeauna independența companiei sale și a exclus o fuziune, mai ales cu grupurile franceze care au „înghițit” branduri italiene precum Gucci, deținut acum de Kering.

Regulile stabilite de Armani pentru moștenitorii săi prevăd de asemenea o „abordare precaută față de achiziții, cu scopul unic de a dezvolta talente care nu există intern pentru o piață, un produs sau canal”.

Ele prevăd de asemenea ca 50% din profitul net înregistrat de companie să fie plătit acționarilor. În ceea ce privește o eventuală listare pe bursă, documentul stipulează că aceasta va avea nevoie de votul majoritar al directorilor companiei „după al cincilea an ce urmează intrării în vigoare a acestui statut”, adică după moartea lui Giorgio Armani.

„Aceste principii fondatoare arată dorința lui Armani de a transmite și prelungi ideea sa asupra ceea ce înseamnă o companie sau o afacere, există o dorință pentru eternitate”, afirmă profesorul Corbetta de la Universitatea Bocconi.

În ceea ce privește averea personală a lui Armani, este mai puțin clar cum intenționează acesta să o împartă, agenția Bloomberg estimând că ea se ridică la o valoare de 6,58 miliarde de dolari.