​Dobrogea nu înseamnă doar plajă, terase, mare și soare. Înseamnă și cetăți vechi, degustări de vinuri, dealuri frumoase, herghelii, muzee de arheologie, mănăstiri și niște munți cu totul speciali. Histria, Babadag, munții Măcinului sau Enisala sunt locuri ce merită vizitate.

Cetatea EnisalaFoto: Stebati17, Dreamstime.com

Constanța este un oraș super-cunoscut și aglomerat, dar Dobrogea oferă și orășele unde nu prea întâlnești alți turiști, cum ar fi Babadag și Sulina. Este și tărâmul vechilor cetăți, cum o arată sit-urile Histria și Enisala.

Constanța

Singurul mare oraș dobrogean în care se ajunge ușor și cu trenul și cu mașina. Dincolo de plajă, Constanța are și multe locuri unde poți învăța despre istorie: Muzeul de Arheologie,Edificiul Roman cu Mozaic, zona pieței Ovidiu, Marea Moschee cu uriașul covor de pe Ada Kaleh, dar și Geamia Hunchiar.

Centrul Constanței (foto Vlad Barză)

Merită clar făcută o vizită la Delfinariu (cu rezervare din timp!), dar și la Microrezervația de lângă, care este o combinație între parc și grădină zoologică. Simpatic este și acvariul, iar o atracție interesantă este autobuzul turistic supraetajat care trece și prin portul industrial, în zona silozurilor și a căilor ferate.

Tulcea

Nu sunt multe de văzut în orașul care este „poarta” către Deltă, dar cel mai interesant loc este Centrul Muzeul Ecoturistic Delta Dunării, unde foarte interesant, mai ales pentru copii, este acvariul.

Un monument care merită vizitat este Moscheea Azizye (din 1863). Există și un muzeu de arheologie.

Histria

Histria este la 275 km de București și la 50 km de Constanța. Este imposibil de ajuns fără mașină. Histria este locul istoric cel mai important din Dobrogea, fiind vorba despre cel mai vechi oraș care a existat pe teritoriul țării noastre, o colonie grecească înființată acum peste 2.600 de ani.

Histria

Foto Stebati17, Dreamstime.com

Cele mai multe ruine datează din perioada bizantină, adică după secolele 3-4 era noastră.

Cetatea Enisala

Se găsește la 2 km de localitatea Enisala, pe un deal calcaros din zona lacurilor Razim şi Babadag și a fost construită în a doua jumătate a secolul 14. A fost clădită cu scop militar, foarte probabil de către negustorii genovezi, deţinători ai monopolului navigaţiei în Marea Neagră. Merită mers pentru super-peisaj,

Foto Elenaphotos, Dreamstime.com

Monumentul de la Adamclisi

Este la 64 km de Constanța se găsește o copie din marmură a monumentului Tropaeum Traiani, construit din porunca împăratului roman Traian între 106 și 109, pentru a comemora victoria din războiul cu dacii. La Adamclisi se află și un Muzeu Arheologic.

.

Pfongabe33, Dreamstime.com

Mănăstirea Celic Dere

Se găsește la 15 km de Tulcea și 130 km de Constanța. A fost construită acum aproape două secole. Prima biserică a fost ridicată de călugări ardeleni şi basarabeni la 1800, pe locul actualului cimitir. A ars însă. A doua biserică a fost ridicată la 1840, pe malul pârâiaşului de mai jos, dar a fost inundată în 1900. A treia biserică a fost dărâmată în perioada comunistă, iar cea care poate fi văzută în prezent este a patra biserică.

Munții Măcinului

La vest și sud-vest de Tulcea, Dobrogea este deluroasă și foarte slab populată. Aici se află un peisaj special, o combinație între stepă și vârfuri stâncoase. Rezervația munții Măcinului are ca cel mai înalt punct vârful Greci, cu numai 467 m alt.

Babadag

Este un loc interesant pentru cei care vor să viziteze orașe în care nu vor întâlni prea mulți turiști. Babadag a fost un centru cultural pe vremea Imperiului Otoman. Babadag este un cuvânt format din doi termeni turcești, ”baba”, care înseamnă tată și ”dag”, în traducere deal sau munte, astfel că i se mai spune și ”Muntele Tatălui”.

Sunt câteva lucruri de văzut: Moscheea Gazi Ali Pașa (construită în prima jumătate a secolului 17), Muzeul de Artă Orientală și Mausoleul în care este înmormântat Gazi Ali Pașa,

Orașul se găsește într-o zonă deluroasă frumoasă, cu dealuri cu stejari și tei, în podișul Babadag-ului. Cele mai înalte dealuri au 250 m alt și în apropiere se găsește și un lac. Pe vremuri i se spunea orașului „Sinaia Dobrogei” fiindcă avea în apropiere și lac, dar și dealuri împădurite.

Pentru cei care au mai mult timp, o soluție este să ia trenul de la Medgidia către Tulcea, via Babadag. Sunt trei trenuri pe zi, iar călătoria de 144 km durează puțin peste trei ore.

Degustări de vinuri

Mai multe crame din Dobrogea pot fi vizitate, se poate mânca și se pot face degustări. Câteva exemple: crama Rașova din zona Pod Cernavodă, crama Viișoara, viile de la Niculițel. Pot fi făcute degustări și la Murfatlar. Este important ca înainte să vizitatți aceste crame să sunați pentru a vedea exact dacă este deschis în ziua dorită.

Mangalia

Din ruinele vechii cetăți Callatis nu a mai rămas mare lucru (o mică parte a zidului de incintă), iar printre puținele obiective turistice se numără Muzeul de Arheologie Callatis și Geamia Esmahan Sultan, cea mai veche din România, construită în 1575.

La 3 km de Mangalia se găsește și o herghelie care poate fi vizitată, însă review-urile postate pe Google Maps vorbesc despre nevoia de a investi mai mult într-un loc cu potențial uriaș.

Niculițel

Este locul unde a fost descoperit acum jumătate de secol unul dintre cele mai interesante monumente paleocreștine din această parte a Europei. Descoperită în anul 1971, cripta martirică de secol 4 este frumos pusă în valoare, într-o clădire modernă, cu o pasarelă din sticlă și vitralii care îi înfățișează pe cei 4 martiri înhumați la Niculițel.

Moaștele celor patru sfinți martiri, Zotikos, Attalos, Kamasi(o)s și Philippos au fost păstrate, inițial, timp de doi ani, între 1971 și 1973 și apoi au fost duse la mânăstirea Cocoș din apropierea localității Niculițel

Sulina

Orașul a fost prosper acum peste 100 de ani când era sediul Comisiri Europene a Dunării. Acum nu prea mai are turism, dar poate fi vizitat Vechiul Far (construit la 1802 și refăcut la 1842) și Cimitirul Internațional, amintire a anilor când Sulina era un oraș cosmopolit în care trăiau oameni din toate țările Europei.

Perioada de aur a orașului a fost între 1870 și 1914.

Sursa foto Dreamstime.com