În acest an, românii sunt mai independenţi emoţional, hiperselectivi în decizii și mai toleranţi şi preocupaţi de mediu, potrivit un studiu naţional care măsoară tendinţele în stilul de viaţă al românilor.

Românii nu se grăbesc când trebuie să ia decizii importante în viața lor

Printre trendurile recente se evidențiază hiperselectivitatea în luarea deciziilor, confirmată de 66% dintre respondenți. Ea se manifestă prin alegerea unor locuri de muncă provizorii, în așteptarea unor oportunități mai bune, dar și prin opțiunea pentru parteneri de viață/cuplu de tranziție din teama de asumare și de angajament pe termen lung a ceva de care nu sunt siguri. Românii amână mai mult luarea unei decizii, acest comportament fiind amplificat de multitudinea de opțiuni la îndemână și de mitul perfecțiunii. Astfel, hiperselectivitatea poate genera un blocaj, un efect de "sală de așteptare" care se răsfrânge asupra tuturor aspectelor vieții.

Mai puțin atașați de brand-uri

Un alt trend identificat în ediția acesta este independența emoțională. Acest trend a înregistrat scoruri de confirmare mari (69%), ceea ce indică faptul că fenomenul are potențialul de a căpăta o și mai mare amploare în anii ce urmează. În 2020, românii fac eforturi să se atașeze emoțional mai puțin de oameni, branduri, lucruri și locuri de muncă. Ca exemple de comportament, ei învață că ei sunt propria lor familie, călătoresc și merg la evenimente și în locuri publice singuri pentru că așa se simt mai bine.

Mediul, o preocupare majoră a românilor în 2020

O amploare medie (61%) o are de exemplu preocuparea pentru problemele de mediu, în creștere față de 2019. Asta se traduce nu doar prin faptul că oamenii reciclează mai mult (sticlă, plastic, hârtie) în ciuda percepției generale cum că în România sistemele pentru sustenabilitate nu funcționează, ci și prin recursul la organizații și companii private care se ocupă de reciclare (ulei, electronice, mobilă etc).

Toleranța, teama de dezumanizare și acceptarea vulnerabilității printre tendințele din acest an

Mai mult, printre tendințele recente se constată și că românii devin mai toleranți, cu un discurs europenizat și incluziv (69% au confirmat acest lucru).

Totodată, continuă creșterea trendurilor care vorbesc despre teama de dezumanizare. 71% dintre români confirmă redescoperirea bucuriei micilor plăceri, fie că e vorba de o vacanță petrecută acasă sau relaxarea pe care le-o dă gătitul. 63% dintre ei constată o tendință de căutare a autenticității, inclusiv prin reinventarea portului popular și apetența pentru produse hand-made.

În plus, 66% dintre romani confirmă trendul vulnerabilității, asta însemnând de la deschiderea pentru couchsurfing și până la programe educaționale care se concentrează asupra dezvoltării inteligenței emoționale.

Studiul care măsoară tendințele în stilul de viață al românilor a fost realizat de agentia de cerecetare de piata Unlock, în decembrie 2019, pe un eșantion de 1000 de persoane cu vârste cuprinse între 16 și 55 ani.