Mai sunt câteva zile până la începerea școlii și sunt încă mai multe întrebări decât răspunsuri. Cea mai dificilă situație este la grădiniță și la clasele primare, iar patru învățătoare din București, Cluj-Napoca, Sibiu și Eșelnița, județul Mehedinți, au vorbit joi, la interviurile HotNews.ro LIVE, despre provocarea care îi așteaptă pe toți. Chiar dacă nu au tot ce le trebuie, sunt 32 de copii în clasă sau 28 și nu poate fi asigurată distanța de 1 metru, învățătoarele sunt optimiste că vor reuși să facă față, cu ajutorul copiilor și al părinților. Măști logopedice sau transparente, copii împărțiți în grupe, care vin în mai multe schimburi la școală, sunt câteva dintre soluțiile găsite de dascăli. La Eșelnița, internetul merge foarte prost, copiii nu au tablete sau laptopuri, așa că dascălii preferă să împartă clasele în grupe de copii care să vină pe rând la școală. "Toți spun că poate trece criza și nu mai e nevoie de tablete și învățare online", afirmă învățătoarea din Eșelnița.

HotNews.roFoto: Hotnews

Invitatele interviurilor HotNews.ro LIVE: învățătoarele Rodica Gavriș-Pascu de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Cluj-Napoca, Domnica Boboc, de la Școala 149 din București, Elisabeta Păcuraru, de la Școala Gimnazială din Eşelniţa, județul Mehedinţi și Gabriela Moldoveanu, de la Liceul de Artă din Sibiu. Domnica Boboc, Rodica Gavriș-Pascu și Elisabeta Păcuraru sunt membri ai comunității Romanian Business Leaders, fiind desemnate profesor MERITO.

Domnica Boboc este învățătoare la Școala 149 din București și predă la clasa a IV-a. Capitala intră în scenariul galben (hibrid - cursuri la școală și cursuri online, prin rotație), însă copiii din clasele primare se vor întoarce în bănci, cu excepția celor care au probleme de sănătate și care vor putea face școală online. Sunt 28 de copii în clasă, din care 26 vor veni la școală și se vor așeza câte doi în bănci, la fel ca până acum. Nu poate fi asigurată distanța de minimum 1 metru între copii, dar există promisiunea că școala va primi panouri de plexiglas. Orele vor dura 55 de minute, cu pauză de 15 minute, timp în care copiii trebuie să rămână în continuare în bănci, supravegheați de învățătoare. Învățătoarea se bazează foarte mult pe copii, pe faptul că ei vor înțelege că este o situație specială și este nevoie să respecte regulile. "Sunt sigură că vom găsi soluții, nu știu care vor fi (...)Trebuie să ne reinventăm", afirmă Domnica Boboc.

Rodica Gavriș Pascu este învățătoare la Școala Gimnazială "Nicolae Titulescu" din Cluj-Napoca și predă la clasa a III-a. Are 32 de copii în clasă, care vor veni la școală de luni. Spune că a reușit să mai scoată din mobilierul din clasă și au fost montate bănci pentru fiecare copil, astfel încât să poată fi asigurată o distanțare.

La Școala Gimnazială din Eșelnița, județul Mehedinți, unde învață 225 de copii, cu tot cu cei de la grădiniță, lucrurile nu stau însă la fel de bine - nu există nici spațiu suficient și nici resurse. Dascălii au încercat să găsească soluții, astfel că au împărțit clasele în grupe, iar copiii vin la școală în schimburi. Elisabeta Păcuraru predă la clasa a III-a, pentru 21 de copii. Ca să poată fi asigurată o distanță de cel puțin 1 metru, i-a împărțit pe copii în două grupe, în funcție de dificultățile lor de învățare. La fel se întâmplă și la celelalte clase primare din școală, unde învățătoarele "au decis să facă voluntariat". "La noi nu s-a pus în discuție sub nicio formă achiziționarea de separatoare, ni s-a spus din start nu avem, nu știm cum se va întâmpla cu măștile, pentru că nu s-a achiziționat nimic. Dezinfectant se pare că vom primi", spune învățătoarea.

Ea consideră că este esențială "măiestria" cadrului didactic: "Acum se va vedea cu adevărat, cu resurse limitate, cu părinți speriați, cu copii plini de energie, după 6 luni de stat acasă". Și pe asta se bazează și Ministerul Educației: "Pe asta a mizat, că dascălii din România vor face tot ce pot pentru ca lucrurile să fie bine".

Și la Liceul de Artă din Sibiu copiii se întorc în bănci. "Este o adevarata provocare", spune învățătoarea Gabriela Moldoveanu, care va preda la clasa pregătitoare. Sunt 25 de copii, iar pentru că nu este spațiu suficient și aici copiii au fost împărțiți în două grupe, cu programul 8.00-11.30 și 12.30-16.00. Școala este în așteptarea separatoarelor de plexiglas, însă învățătoarea nu le vede utilitatea. Și-a cumpărat măști logopedice și măști transparente, astfel încât cei mici să îi poată citi pe buze.

Cele mai importante declarații:

Domnica Boboc, de la Școala 149 din București

  • La clasele primare, copiii trebuie să se întoarcă fizic în bancă, cu excepția celor care au probleme de sănătate
  • Am 28 de copii în clasă. Cu excepția a doi copii bolnavi, care vor rămâne în online, ne vom vedea luni în clasă, avem și separatoare
  • Sunt bănci clasice, câte doi copii în bancă, până duminică vor veni aceste separatoare
  • Nu știm cum arată, dar sunt convinsă că vom găsi soluții
  • Copiii vor avea măști, există dezinfectant
  • Nu este asigurată distanța de 1 metru, dar sunt convins că ei vor înțelege, sunt destui de mari să înțeleagă, dar nu există distanțarea fizică impusă prin aceste regulamente și ghiduri
  • Copiii vor fi puși în bancă după înălțime, nu vor mai avea voie să-și schimbe locul

Rodica Gavriș-Pascu, de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Cluj-Napoca

  • Deja testez rețeaua tehnică pe care școala a realizat-o, în fiecare sală avem laptop și webcam, dacă sunt copii care vor rămâne la domiciliu, sunt copiii de clasa a treia
  • Copiii vor fi individual așezați în bănci
  • Am eliminat din mobilier pentru a asigura distanța de minim un metru
  • Noi suntem în scenariul verde, avem 32 de copii în clasă
  • Vom avea acces la platforma Teams, dacă e nevoie să transmitem și online din sala de clasă
  • Avem și clase cu mai puțini elevi, în toate sălile de clasă colegii mei au făcut efortul să asigure această distanțare pentru ca toți copiii să aibă spațiul lor și să fie la școală în siguranță
  • În pauze, în curtea școlii, care e deosebit de generoasă, fiecare clasă va avea alocată o zonă unde va putea să se joace
  • Se lucrează încă intens la toate circuitele din clasă și din școală

Elisabeta Păcuraru, de la Școala Gimnazială din Eşelniţa, județul Mehedinţi

  • Deși suntem în scenariul verde, nu avem spațiul și nici resursele pentru a asigura distanțarea socială
  • Am decis să facem ceva mai mult voluntariat, am împărțit clasa în două, o parte vin dimineața, după i dezinfecție pe care o facem tot noi vine și grupa a doua
  • Eu predau la clasa a treia și am 21 de elevi deci voi avea două grupe de 10 și 11 elevi, astfel încât să se asigure distanța de 1 metru, 1,5 metri
  • Elevii identificați cu CES i-am pus în aceeași grupă, și ei vor fi sprijiniți și de doamna învățător de sprijin
  • La noi nu s-a pus în discuție achiziționarea de separatoare ni s-a spus din start că nu avem
  • Nu știm cum va funcționa treaba cu măștile, de dezinfectanți vom primi mâine
  • Două clase, a 5-a și a 6-a, sunt mutate la grădiniță, unde sunt săli mai mari, profesorii vor face naveta, dar distanța nu e mare
  • A dispărut sala de lectură, covorașul nostru frumușel, a dispărut ceaiul de la ora 10, de la pauza mare, au dispărut foarte multe
  • Împreună cu grădinița suntem undeva la 225 de elevi
  • 8 - 10,30 prima grupă, 11 - 1,30 grupa a doua. Orele sunt de 40 de minute
  • Este o etapă de pilotare inclusiv pentru noi, pentru că una proiectăm noi și o să vedem acum cum va funcționa toată treaba aceasta

Domnica Boboc, de la Școala 149 din București - cum vor arăta orele și pauzele

  • Orele vor dura 55 de minute, avem peste o mie de copii
  • Vom avea pauza de 15 minute în intervale diferite, să nu se suprapunem pe etaje
  • Ei nu mai au efectiv pauză afară, vom sta cu ei în clasă
  • Este o mare provocare, din punctul meu de vedere școala nu înseamnă doar să predai, copiii au foarte multă energie
  • Trebuie să găsim soluții și în prima zi de școală voi discuta cu ei să ne reinventăm, să vedem ce putem face în cele 15 minute pentru a putea consuma energia
  • Ei sunt extrem de inventivi, dacă le voi spune că azi avem provocări, vor răspunde, copiii sunt extrem de maleabili dacă le acorzi atenție
  • Eu vreau să transform totul ca o nouă experiență, este vorba de un copil până la urmă, care vine la școală
  • Noi vom pleca sub forma unei aventuri, nu o să o luăm ca o chestie rigidă venită de afară, avem o nouă misiune iar copiilor le plac provocările, totul trebuie făcut cu blândețe
  • Aș vrea să o transformăm într-un joc de rol, o aventură a noastră
  • Nu o să spun nu avem voie să ne jucăm, o să spun găsim alte soluții
  • Sunt sigură că vom găsi soluții, nu știu care vor fi
  • Eu nu vreau să perceapă școala ca un loc de restricție

Gabriela Moldoveanu, de la Liceul de Artă din Sibiu, care predă la o clasă pregătitoare

  • Și noi suntem pe scenariul verde, avem 25 de copii, care vor fi împărțiți pe două grupe până vor veni separatoarele, după care vom reveni cu toții în clasă
  • Eu aș tinde că aceste separatoare nu sunt chiar ok, sper să îndeplinească toate cerințele, încercăm și ne adaptăm
  • Vom învăța din mers, copiii sunt inventivi, vom recurge la alte soluții pentru salut, pentru cunoaștere
  • Prima grupă va avea 13 copii, a doua 12, programul va fi de la 8 la 11,30 și 12,30 - 16,00
  • E o perioadă scurtă de timp, nu trebuie să dramatizăm, toată lumea trebuie să înțeleagă că e un an atipic, și suntem o echipă, părinți, copii, profesori

Ce probleme au semnalat părinți

Rodica Gavriș-Pascu de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Cluj-Napoca

  • În seara aceasta avem o primă întâlnire pe platforma Teams
  • În loc să ne îmbrățișăm colegii, îi putem da o îmbrățișare copilului nostru interior
  • Avem regula „mâinile și picioarele le ținem pentru noi”. Deja în clasa a treia au învățat să comunice de la distanță, neinvadând spațiul celorlalți
  • Eu am trimis deja o listă cu rechizite, am specificat că toate lucrurile sunt personale, nu mai avem rechizite la comun
  • Cred că o bună organizare ne va ajuta să reglăm ce se poate până luni
  • Dacă un copil va avea febră, avem lângă cabinetul medical un izolator, și copilul e acolo în siguranță până la venirea părinților

Elisabeta Păcuraru, de la Școala Gimnazială din Eşelniţa

  • La clasa mea nu au fost semnalate probleme în mod deosebit, părinții doresc să se întoarcă copiii la școală, dar au temerile lor, la fel ca și noi
  • Sunt foarte multe știri care i-au făcut să se îngrozească, că o să vină cu capsula de la spital să-i ia
  • Ca și temere, este această măscuță pe care trebuie să o purtăm continuu, e foarte greu să ții copilul cu aceste măști foarte multe ore, să sperăm că vom trece cu bine
  • Părinții nu aveau tablete, telefoane, rețeaua de internet la noi este foarte proastă, inclusiv la noi în școală
  • Parcă nu a fost așa de proste semnalul ca în ultima lună
  • Am făcut niște aplicații la o fundație și am primit 20 de tablete
  • Am mers la fiecare acasă, am instalat tot ce trebuie și i-am învățat să lucreze
  • În sate, resursele financiare sunt mult mai mici și e dificil să atragi atenția autorităților că este o prioritate acum
  • Toți spun că poate trece criza și nu mai e nevoie de tablete și învățare online
  • Nu am ținut cont să se ia în ordine alfabetică crearea grupelor, ținem cont de cât putem de bine să lucrăm cu ei, i-am împărțit pe nivelul de achiziție
  • Ne-am gândit la un program de ieșit în pauze, o să postăm niște „omuleți” pe terenul de sport, totul va fi sub formă de poveste când vom ieși în pauze
  • E foarte importantă măiestria cadrului didactic, acum se va vedea cu adevărat, cu resurse limitate, cu părinți speriați, cu copii plini de energie, după 6 luni des stat acasă

Gabriela Moldoveanu, de la Liceul de Artă din Sibiu

  • Vom folosi măștile logopedice ca să ne vadă buzele și să poată citi de pe ele
  • Deocamdată noi am achiziționat aceste măști
  • Să vedem acum și dacă sunt foarte bune, mai sunt și măștile transparente, astfel încât copiii să ne vadă zâmbetul și să ne simtă aproape

Rodica Gavriș-Pascu de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Cluj-Napoca

  • Există situații delicate în școală, vor beneficia de transmisiunea online din sala de clasă
  • Se poate întâmpla să apară o viroză, ori de câte ori vom avea astfel de cazuri, camerele vor fi pornite și lecțiile vor fi transmise și online
  • Părinții au fost întrebați în aprilie la inițiativa consiliului local dacă există situații de copii care nu-și pot permite aceste device-uri, au fost achiziționate și trimise către școli, părinții le-au luat pe semnătură după care școala le-a primit înapoi de la părinți. Acestea vor fi trimise înapoi la copiii care au nevoie
  • PE lângă lecțiile de la școală, ne-am propus ca în unele după-amieze să intrăm poate o oră în online pentru a ajuta copiii care își fac temele de acasă

Despre temerile profesorilor și ale părinților

Domnica Boboc, de la Școala 149 din București

  • Avem un caz, soțul are diabet și doamna profesoară a cerută să se concedieze cu un an mai devreme
  • Majoritatea intrase într-o comoditate, de acasă, dar copiii își doresc la școală, chiar și cei cu probleme mari de sănătate
  • Copiii își doresc la școală, sunt dornici să vină la școală
  • Noi trebuie să-i liniștim și pe copii, dacă ei merg acasă liniștiți atunci și părinții vor fi liniștiți
  • Copiii vor soluții, să ne vedem, să se simtă în siguranță. Eu nu am simțit acea teamă pentru că în fiecare zi le-am spus că vom găsi soluții
  • Copiii așteaptă să vadă că noi suntem acolo prezenți, ei vin acolo pentru noi, este o chimie acolo, în clasă

Elisabeta Păcuraru, de la Școala Gimnazială din Eşelniţa

  • Eu abia aștept să încep
  • Nu am primit încă nimic, azi e joi, mai este vineri, eu oricum mi-am pregătit măștile în poșetă pentru copii care poate nu au posibilitatea să-și cumpere
  • Eu pornesc cu mare încredere în ce pot eu să fac la clasa mea
  • Sper să nu ajungem se depindem de online, să avem atât de bine organizată treaba încât copiii să nu se îmbolnăvească
  • La fel sunt și colegii mei, sunt foarte entuziasmați, chiar dacă sunt nemulțumiți că nu avem una și alta, se compară cu școlile de oraș...
  • Nu-mi este foarte clar ce va face săracul profesor de sport
  • La ora de sport nu ai voie să atingi mai nimic, în curând va veni vremea rece și noi în sala de sport nu avem căldură
  • E o mare provocare pentru profesorul de sport, mai mult decât pentru noi
  • Cred că ministerul pe asta a mizat, că dascălii din România vor face tot ce pot pentru ca lucrurile să fie bine
  • Sunt câțiva părinți care spun că copiii lor nu vor purta mască, eu una dacă voi avea un astfel de caz copilul nu va intra în casă, pentru că atitudinea aceasta va crea alte cazuri, iar legea trebuie să fie lege
  • Aici trebuie să fim foarte fermi cu astfel de cazuri
  • Așa cum copilul suferă, suferim și noi și copiii noștri, avem de ales între a nu face școală sau a veni la școală și a suporta masca
  • Noi am câștigat un proiect cu o fundație în care amenajăm curtea școlii, vom crea două spații în care ne vom putea refugia cu cei mici

Rodica Gavriș-Pascu de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Cluj-Napoca

  • Îi asigur pe părinți de toată buna noastră credință și de profesionalismul nostru
  • Dacă părinții vor vedea că suntem optimiști, dacă copilul va transmite acasă că s-a simțit bine la școală, părinții vor fi împăcați că această măsură de a începe școala este benefică pentru toți
  • Mergem înainte cu optimism, încredere și speranță

Gabriela Moldoveanu, de la Liceul de Artă din Sibiu

  • Cu încredere, optimism, în echipă părinte - profesor - copil vom face față acestei situații grele
  • Mesajul meu este de încredere că totul va fi bine

Acest articol face parte din proiectul Lumea în schimbare, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.