Guvernul bulgar a declarat "de importanta nationala" constructia drumului ce va lega orasul dunarean Ruse (de la granita cu Romania) de Trecatoarea Makaza (la frontiera cu Grecia), anunta Novinite.com.

Drumul Ruse-Makaza, care va lega Romania de Grecia, traverand Bulgaria de la nord la sud, ar urma sa faca parte din Coridorul Paneuropean de Transport nr. 9, care porneste din Helsinki (Finlanda) si trece prin statele baltice, Moscova (Rusia), Kiev (Ucraina), Bucuresti (Romania), pana la portul grecesc Alexandroupolis de la Marea Egee.

Coridorul de transport international nu functioneaza insa in prezent, intrucat Trecatoarea Makaza din Muntii Rodopi, de la granita bulgaro-greaca, este in continuare inchisa, in pofida numeroaselor promisiuni facute in ultimii cinci ani de oficialii bulgari si greci ca punctul de trecere a frontierei va fi deschis "anul viitor", noteaza Novinite. Potrivit agentiei bulgare, intarzierile au fost atribuite ritmului lent de constructie a drumului de partea greaca.

Cand va fi terminat, drumul Ruse-Makaza va deveni astfel cea mai scurta ruta care va asigura legatura intre capitala Romaniei, Bucuresti (precum si cea mai mare parte a Europei Centrale si de Est) si Marea Mediterana/Egee.

Decizia executivului de la Sofia de a face drumul Ruse-Makaza "o prioritate nationala" este motivata de nevoia de absorbi fondurile europene puse la dispozitie pentru acest proiect, care ar permite grabirea procedurilor administrative pentru investitii, exproprieri de terenuri si lucrari de executie.

Guvernul bulgar intentioneaza sa transforme acest drum intr-o "ruta de mare viteza", cu patru benzi, si sa construiasca tronsonul de 24 de kilometri de la Kardzhali la Makaza cu fonduri europene, prin Programul Operational Transport. Tronsonul va fi construit de un consortiu de patru firme, cu 32 de milioane de leva (~16 milioane de euro).