Drumurile din Romania ofera un peisaj trist, din cauza infrastructurii care evolueaza lent, desi tara avea, pe hartie, pe vremea lui Nicolae Ceausescu, 3.000 de kilometri de autostrada, iar mare parte din cei existenti astazi sunt realizati tot in perioada comunista, noteaza un blog al publicatiei The Economist.

Vezi mai jos fragmente din materialul The Economist

"Daca vrei sa descoperi Romania, nu lua masina, inchiriaza un elicopter" a fost sfatul pe care l-a dat presedintele Traian Basescu potentialilor investitori din Golf, in martie. "Nu am mai descoperit niciodata Romania cum am facut-o in elicopter", a spus Basescu, recunoscand faptul ca infrastructura de transport a tarii este subdezvoltata.

Este, cu siguranta, un peisaj trist. Mare parte din cei circa 300 de kilometri de autostrada au fost construiti in timpul erei comuniste si isi arata varsta. Drumurile care leaga capitala Bucuresti de alte orase sunt aglomerate cronic. Trenurile se taraie la nu mai mult de 50-60 de kilometri pe ora, mai incet chiar decat atunci cand au fost construite caile ferate. Dunarea uimeste putinii turisti de pe vasele de croaziera cu imensitatile sale neexploatate.

Un raport al Forumului Economic Mondial plaseaza Romania pe pozitia a 134-a din 139 de state dupa calitatea drumurilor.

Tara a avut odata peste 3.000 de kilometri de autostrada. Pe hartie, de fapt, proiectati la ordinele lui Nicolae Ceausescu, fostul conducator comunist al tarii. Cu greu s-a construit o zecime. Comparati cu tara vecina Ungaria, care are mai putin de jumatate din suprafata Romaniei si care se mandreste cu peste 1.100 de kilometri de autostrada.

In 2009, cei trei prezentatori ai emisiunii Top Gear au calatorit in Romania pentru a se intrece pe drumurile tarii, insa pana la ora 11 dimineata au descoperit ca au ramas fara sosele. La doi ani dupa, situatia nu s-a imbunatatit prea mult. Cateva proiecte care sunt in pregatire evolueaza lent, in cel mai bun caz.

Douazeci si unu de kilometri din "Autostrada Soarelui", intre Bucuresti si Marea Neagra, au fost realizati in iulie. Anca Boagiu, ministrul transporturilor, a promis ca ceea ce a ramas va fi realizat pana la finalul lui iunie 2012. Insa dat fiind faptul ca lucrarile la aceasta sosea lunga de 225 km au inceput acum peste 30 de ani si ca partea cea mai dificila, incluzand poduri si viaducte, a fost facuta in 1987, romanilor li se poate ierta cinismul.

Alte proiecte sunt de asemenea in asteptare, in special din cauza unui buget national lipsit de bani, care trebuie sa respecte limite de deficit prescrise de Fondul Monetar International si Uniunea Europeana.

Ganditi-va la asa-numita "Autostrada Transilvania", un drum controversat de 415 km lungime care ar lega regiunea din nord-vest de Bucuresti si Ungaria. La inceputul lunii, Guvernul a anulat contractul cu gigantul american Bechtel pentru constructia autostrazii. Semnat in 2004, in guvernarea lui Adrian Nastase, fost premier judecat pentru coruptie, contractul a costat statul roman o suma impresionanta de 1,3 miliarde de euro. Doar 54 de kilometri de autostrada au fost construiti pana acum.

Cand Basescu a venit la putere, la finele anului 2004, guvernul sau a pus contractul, care a fost acordat fara licitatie publica, in asteptare. De atunci, s-a tot incercat renegocierea contractului. Cresterea uriasa a penalitatilor din cauza intarzierii exproprierilor a adaugat la problemele Guvernului. Acum, insa, s-a ajuns la un acord. Bechtel va construi inca 60 de kilometri de autostrada pana in 2013, la un pret de 3,8 miliarde de euro. Constructia restului autostrazii va fi deschisa pentru alte companii.

"Va tai capul daca intarziati lucrarile", le-a spus recent Boc muncitorilor care se straduiesc sa respecte termenul limita din decembrie pentru o sectiune care leaga Bucuresti de Ploiesti."

Citeste analiza in intregime pe site-ul The Economist/blogs.

Citeste si analiza Reuters - Drumurile Romaniei care duc spre nicaieri