Trupurile neinsufletite a peste 100 de victime ale accidentului aviatic din 1 iunie 2009, cand o aeronava Air France care efectua cursa Rio de Janeiro - Paris s-a prabusit in Oceanul Atlantic, vor fi aduse joia aceasta in Franta, la bordul unui nave care va ancora la Bayonne, in sud-vestul Frantei, anunta AFP. Trupurile a 104 pasageri au fost recuperate din apele Atlanticului in cadrul unei operatiuni demarate in aprilie si incheiate la inceputul acestei luni. Trupurile altor 50 de victime fusesera recuperate imediat dupa prabusirea avionului, fiind aduse la suprafata de apele oceanului.

Toate cele 228 de persoane aflate la bordul avionului au murit dupa ce aparatul s-a prabusit in ocean, in nord-estul coastelor Braziliei, la 1 iunie 2009. Cum operatiunea de recuperare s-a incheiat si nu va mai fi reluata, corpurile a 74 dintre victime nu vor mai fi gasite niciodata.

In aprilie anul acesta, oficialii francezi anuntau ca robotii subacvatici au localizat, pe fundul Oceanului Atlantic, ramasite umane ale victimelor accidentului aviatic, precum si motoarele aparatului, cutia neagra si bucati importante din fuselajul aparatului Airbus A330-200.

Anchetatorii din agentia franceza BEA au dat publicitatii, in luna aprilie, fotografii ale resturilor avionului, care arata roti intacte din trenul de aterizare, doua motoare si o bucata mare din fuselaj cu geamuri.

Oficialii nu au prezentat si imagini ale cadavrelor din respect pentru familiile victimelor, insa au precizat ca au descoperit “corpuri ce pot fi identificate”.

Descoperirea ramasitelor umane si a bucatilor de aparat a avut loc in urma celei de-a patra operatiuni de cautare subacvatica, dupa ce precedentele doua actiuni s-au soldat cu esecuri.

Potrivit expertilor care au studiat rezultatele preliminare ale analizei cutiei negre, aeronava s-a prabusit din cauza unor erori de pilotaj, in conditiile in care avionul s-ar fi confruntat si cu o furtuna puternica, pe cand se afla la altitudine mare.

Pilotii Air France au fost "distrasi de functionarea defectuoasa a vitezometrelor si nu au actionat in mod corespunzator in ceea ce priveste celelalte sisteme vitale, neajustand tractiunea motorului aeronavei". Inregistrarile de zbor arata faptul ca pilotii au fost perturbati de alarmele primite de la mai multe sisteme automate de control, care s-au activat in momentul in care aeronava a intrat intr-o zona de turbulente pe ruta Rio-Paris. De asemenea, pilotii s-au confruntat cu un jivraj puternic, care nu a fost prevazut pentru altitudinea de 10.868 de metri la care zbura avionul. Stratul de gheata a impiedicat vitezometrele si alti senzori externi sa functioneze normal.

Cutia neagra a indicat faptul ca avionul Airbus A330-200 s-a prabusit timp de 3.5 minute, cazand circa 3.000 de metri pe minut. Ulterior, senzorii de viteza si-au revenit, iar aparatul a recastigat din viteza, insa nu a mai reusit sa se redreseze.

Accidentul aviatic de pe 1 iunie 2009 este considerat cel mai grav din istoria Air France. Compania aeriana franceza si producatorul Airbus au platit pana in prezent 40.5 milioane de dolari pentru cele patru operatiuni de cautare.