Analiza RFI

Franta inaspreste politica fata de Romania

de Vasile Damian     RFI Romania
Joi, 29 iulie 2010, 10:11 Actualitate | Internaţional


In urma reuniunii de la Palatul Elysee, convocata de presedintele Nicolas Sarkozy si consacrata "problemelor pe care le pun unii rromi", guvernul francez a anuntat o serie de masuri pentru a combate delincventa in randul rromilor.

Din setul de decizii anuntate miercuri seara reiese ca Romania a figurat la loc de frunte pe masa discutiilor purtate de seful statului francez cu ministrii sai.

Franta isi va inaspri politica vizavi de Romania. Asa s-ar putea rezuma concluziile reuniunii gazduite de palatul Elysee si pe care si-a dorit-o presedintele Nicolas Sarkozy pentru a combate, spune el, problemele puse de o parte din rromi. Daca Romania este citata de mai multe ori in declaratia finala, lucrurile trebuie nuantate.

Astfel, cand ministrul de interne Brice Hortefeux anunta ca-i va "expulza practic imediat pe toti rromii care comit fraude sau tulbura ordinea publica" el uita sa precizeze ca expulzari au loc de ani de zile. Aproape zece mii de rromi romani au fost trimisi numai anul trecut acasa.

Apoi, cand spune ca va "propune Romaniei un schimb de politisti" pentru a combate traficul si imigratia, oficialul francez omite sa aminteasca faptul ca de ani de zile exista deja periodic patrule de politisti romani pe strazile Parisului. In sfarsit, desfiintarea taberelor ilegale de rromi - care pot fi ale romanilor dar si ale francezilor - au loc si ele de ani de zile mai peste tot in Franta.

Stigmatizand o comunitate intreaga - chiar daca respinge aceasta acuzatie - seful statului nu ar umari in fapt decat obiective electoraliste, spun unii comentatori. A repune pe tapet chestiunea sensibila a securitatii si a combaterii delincventei - teme dragi electoratului sau dar si celui de extrema dreapta - ii permite lui Nicolas Sarkozy sa-si pregateasca incet dar sigur terenul pentru prezidentialele din 2012.


Citeste si comenteaza pe RFI Romania.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3285 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    Nu pot sa cred (Joi, 29 iulie 2010, 10:19)

    Mao [anonim]

    Francezii sa faca asa ceva este imposibil... dar asta este discriminare... Cred ca este o exagerare a presei nu o ingradire a libertatilor facuta de francezi...
    • +1 (3 voturi)    
      ... (Joi, 29 iulie 2010, 10:42)

      d [anonim] i-a raspuns lui Mao

      Ba, sa crezi. Sunt capabili de multe. Si chestia cu interrzicerea burqa a fost tot ca sa castige puncte electorale,
      A vazut ca lumea e impotriva si atunci a profitat de curent si a interzis-o cu mare tam-tam, doar doar mai castiga cateva procente.


      Uite si o caricatura din "The Economist" esact pe tema asta:

      http://www.economist.com/node/16603268?story_id=16603268

      Acum un an, eram ingroziti ca asa ceva se poate intampla in Italia, cand ne vanau sa ne dea la ziar ca am facut si am dres. Acum vad ca incep si francezii.
      • +2 (2 voturi)    
        politica Frantei (Joi, 29 iulie 2010, 11:26)

        oilman [utilizator] i-a raspuns lui d

        Franta este un stat laic (secular) si a pledat de sute de ani pentru separarea statului de biserica. In cea ce priveste burga politica Frantei e cit se poate de consecventa - ne place sau nu. Hai sa nu uitam ca Turcia moderna, asa cum a fost conceputa de Ataturk, a interzis burga in orice institutie a statului (pentru angajati). Evident trendul in Turcia de la venirea lui Erdogan este diferit. Cu 2 milioane+ de musulmani care voteaza, Sarkozy nu are nici un interes politic sa interzica burga - este pur si simplu vorba de principii si mentinerea caracterului secular al statului Francez. Nimeni nu le interzice musulmanilor sa-si practice religia in Franta.
        Cit priveste tiganii - in perioade dificile economic fobiile se accentueaza. Sa fim seriosi, nici una din tarile din spatiul shengen nu-si doreste sa fie napadita de citeva sute de mii de hoti si/sau cersetori. Nu ca toti tiganii ar fi hoti, in romania asta nu e o ocupatie exclusive - dimpotriva are o raspindire larga in toate sferele, in toate grupurile etnice etc. Pe scurt, cu sau fara tigani Romania nu se poate califica pentru aderare daca nu isi controleaza infractorii.
        • 0 (0 voturi)    
          un comentariu ponderat (Joi, 29 iulie 2010, 13:19)

          Max [anonim] i-a raspuns lui oilman

          cum nu sint toate pe acest site.
          Si o explicatie corecta.
    • 0 (0 voturi)    
      vin vremuri tulburi pt.tigani (Vineri, 30 iulie 2010, 10:52)

      tepes [utilizator] i-a raspuns lui Mao

      Si ce ai vrea sa faca francezi?eu cred ca inca se poarta cu manusi cu tiganii.Franta a spus clar tiganii nu vor sa se integreze,nu vor sa munceasca,cersesc ,fura,se prostitueaza (femeile)fac scandal,imprastie numai murdarie,put,si fac puradei cu nemiluita pe care ii trimit apoi la furat si cersit,stau ca niste legume si asteapta ajutor social.Pe buna dreptate occidentalii se intreaba ce fel de oameni sinr acestia care nu vor sa faca nimic.Eu cred ca tarile vestice au dat un semnal Romaniei ca poate folosi politicile proprii in privinta tiganilor pt. ai integra,sa nu uitam ca Romania a fost dictatura,atunci nu se prea auzea de tigani.
  • +14 (14 voturi)    
    Politisti Romani in Paris (Joi, 29 iulie 2010, 10:25)

    paris [anonim]

    De ani de zile patruleaza politisti Romani prin Paris ? Asta ii buna, eu de ani de zile sunt in Paris si nici o data nu am vazut picior de politist roman. 90 % din rromii de pe strada sunt din CRAIOVA si sunt o retea. Bine ar face sa ii trimita pe toti acasa si sa ii bage in agricultura. Eu am crescut in familie mare si nevoiasa si la tzara am mers sa lucrez ca sa avem ce manca. In romania pamantul nu ii lucrat si rromii si romanii zic ca nu au de lucru................
    • +3 (3 voturi)    
      despre rromi (Joi, 29 iulie 2010, 10:33)

      Gica [anonim] i-a raspuns lui paris

      ...eu sunt de acord sa ramana unde s-au stabilit, doar asa e Romania mai curata.
      • 0 (0 voturi)    
        daca ar ramane (Joi, 29 iulie 2010, 17:19)

        Mihai [anonim] i-a raspuns lui Gica

        Stii, problema e ca oricum nu raman acolo. Sa iti dau un exemplu, in centrul Timisoarei pe o straduta centrala si linistita locuiesc acum nenumarate familii de romi a caror copii isi fac nevoile in fata caselor romanilor in scopul de a-i face sa le vanda, care isi pun masa pe strada si isi construiesc turnulete in curte. Banii...ii au "de la munca", din Franta. Asa afirma si asa reiese din numeroasele calatorii pe care le fac in Franta de unde se intorc cu masini cu numere de Franta.
    • 0 (2 voturi)    
      ... (Joi, 29 iulie 2010, 10:35)

      d [anonim] i-a raspuns lui paris

      Parca ala din Italia care a violat si a omorat era din Sibiu.
    • +5 (7 voturi)    
      ... (Joi, 29 iulie 2010, 10:35)

      Luci [anonim] i-a raspuns lui paris

      Iar noi astia de acasa zicem "sa ramana acolo, ca ne e mult mai bine fara ei aici". Desigur, ii discriminam, saracutii de ei, dar francezii ce le fac ? Pana acum urlau ca tiganii sunt discriminati in Romania, dar acum s-au convins si ei de ce... Sa ii integreze ei, ca noua nu ne trebuie :D
      • 0 (0 voturi)    
        integrare in Franta (Joi, 29 iulie 2010, 13:28)

        Max [anonim] i-a raspuns lui Luci

        Franta ii "integreaza" deja pe ai ei. Care ii creaza destule probleme. Nu neaparat mai mici decit cele create de rromii proveniti din România, dar mai supravegheate : zone de "parcare" al caravanelor, interdictie de stationare pe o asemenea zona mai mult de "n" zile, obligatia prin lege (cu amenda in caz contrar) a comunelor de mai mult de 5000 de locuitori de a avea si a-i primi pe asemenea zone de stationare etc.
        De ce i-ar integra pe ai nostri ?
        Pentru ca, ne place sau nu, rromii din Franta au cetatenie romana (sau, pentru unii dintre ei, bulgara) si vorbesc (doar) limba acestor tari de unde vin. Deci este normal ca sa fie Statul de provenienta cel responsabil de ei.

        Pe de alta parte, desi guvernul francez a vorbit despre problema tiganilor romani si bulgari, el a discutat in aceeasi masura (si in aceeasi sedinta) de masurile - la fel de aspre, dar adaptate naturii problemelor - luate impotriva tiganilor nomazi francezi. Inclusiv masuri fiscale, cu implicarea pe teren a administratiei.

        Cit despre politistii romani in Paris, poate ca in teorie, pe hirtie, ei ar trebui sa fie. In practica as putea crede ca fac turism in civil pentru ca nu i-a vazut nimeni. Sau te pomenesti c-or fi... la Lu(v)ru ! (pardon, la Lu(c)ru !
    • +3 (3 voturi)    
      Pai e nelucrat .... (Joi, 29 iulie 2010, 10:54)

      iulian [anonim] i-a raspuns lui paris

      pentru ca toti, si romanii si tiganii, is plecat in west unde nu trebuie sa te trudesti sa muncesti pamantul. Is slujbe mai confortabile.
      Amagirea pentru toti, si unii si altii, e ca au impresia ca lucrurile vor ramane asa roz ca in ziua de azi.

      PS: La mine la tara era o vorba: Unde vazusi tu tigan sa vrea sa stea cu sapa in mana?
    • +4 (4 voturi)    
      Atitudine (Joi, 29 iulie 2010, 11:02)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui paris

      Bravo! exact cum ai spus, majoritatea sunt din sudul tarii....am rude in zona si ma uit cum satele si pamanturile sunt lasate in paragina pt. ca toti pleaca la "produs" in Franta sau Italia. Ar trebuie fortati sa stea pe meleagurile lor si sa vezi atunci ce relansare am avea in agricultura. Dar bineinteles ca nu ai cu cine atata timpt ca e in natura lor sa fie nomazi, sa aiba dorinta aceaa de a se imbogati peste noapte, etc. EU locuiesc in Elvetia si chiar si aici am vazut de multe ori cum politia le smulgea buletinele de RO din mana unor colorati. Degeaba sunt ei tigani, la urma urmei tot cu acte de RO sunt....Lumea nu stie sa faca diferenta intre noi, romanii albi si restul de bronzati. Nici Francezii nu procedeaza bine. De ce nu incearca ei sa-i integreze? ca doar sunt mult mai dezvoltati economic decat noi? NU, ei prefera sa arunce mingea inapoi la noi. RUSINE! Daca ar fi dupa mine, chiar as renunta la prejudacatile legate de discriminare, etc. si as impune niste masuri drastice in privinta acestor migratori!
    • -1 (5 voturi)    
      Sa-i trimita pe TOTI acasa ? (Joi, 29 iulie 2010, 11:09)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui paris

      Anul trecut seful de promotie al Facultatii de Politologie - Relatii Europene a Universitatii Sorbona 2 a fost Ilie Raj Motoiu - un tanar rrom, din Craiova ...a dost sef de promotie si la Liceul Fratii Buzesti. Ar trebui trimis sa lucreze la ferma
      Podari ?
      Anul acesta locul al doilea la concursul de dizertatii pe teme de sociologie comparata organizata de Centrul Pomipidou
      a fost ocupat de Maria Calancea - de asemenea de etnie rroma (din Buzau).
      Dumneata oi fi complexat in fata unor astfel de performante ...
      Chiar si tiganii care fura ar trebui sa fie supusi unui tratament egal in ce priveste aplicarea legilor...campania lui Sarkozy nu onoreaza Franța.
      Rromii din Romania atr trebui sa organizeze
      o contraactiune - sa transforme Franta in a doua lor Patrie si sa stea mai mult pe acolo , pana dupa alegerile lor prezidentiale din 2012.
    • 0 (0 voturi)    
      Agricultura e meserie grea (Joi, 29 iulie 2010, 15:15)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui paris

      Tigani pe camp la bunicul la tara erau cei tocmiti ca zilieri (plata + 3 mese/zi - cu bautura aferenta) sau cei ce se duceau sa "culeaga" cate ceva, de pe tarlalele altora...(perioada iulie-octombrie, cand se fac pe rand fasolea, dovletii, porumbul). Bunicul in ultimii 10 ani culegea cu 2-3 saptamani mai devreme decat ar fi trebuit, tocmai ca sa fie sigur ca mai are ce culege (asta pe tarlalele care erau in zona cu tigani, in alt sat; pe cele de langa casa - mijlocul satului de romani - le culegea atunci cand erau gata).
      In schimb la pomeni, vin ciopor.

      A, da, nu au pamant. Dar e destul de ieftin de cumparat la tara, se poate lua si in arenda, vorba ta, sunt atatea parcele parloaga...

      PS: zona e in judetul Gorj, pe langa Tg Jiu
  • +2 (2 voturi)    
    Eu credeam ca in UE suntem egali ! (Joi, 29 iulie 2010, 10:31)

    vamaiot [anonim]

    Cum adica un stat isi INASPRESTE POLITICA, adica intre noi nu exista un contact diplomatic? adica aceasta politica trebuie privita ca o lista de masuri care vin sa fie mai aspre pentru Romania?

    Atitudinea severa sa stii ca poate veni si din partea Romaniei cand aceasta va avea nevoie de suport in UE... si se observa ca deja nu va mai inghite nimeni !

    Sunt de acord sa ai o politica pentru :
    - redresarea economie,
    - pentru ecologie
    - pentru forta de munca si somaj
    - pentru turism

    O politica pentru Romania este deja o lista de pretentii obraznice si dictatoriale !
  • +4 (4 voturi)    
    ciudat (Joi, 29 iulie 2010, 10:35)

    un domn [anonim]

    in urma cu parca 3 ani, sau mai putin toata "lumea civilizata" se plangea ca in Romania rromii sunt asupriti..discriminati..etc..acum au ajuns la ei..si au realizat ca bagaj uman au luat, ei , lumea civilizata nu inteleg ca rromii nu sunt facuti pentru munca..cel mult..sa cante , sa gateasca (asta in cazul in care mai au chef de asa ceva ) dar...sa strige in gura mare...cumpar...fier vecchiiiii...atat stiu. Madalin Voicu ar trebuii sa iasa la rampa, sa se certe el cu Sarkozysa il faca antisemit, anti tzigan..(scuzati antirrom) sa vedem are curaj ? sau manelistii sau alte specii care nu au nimi cin cap decat sa le zornaie banii in buzunar.Din punctul meu de vedere cei care sunt expulzati ar trebui "cazati" in ghetoruri..da dragilor, ghetoruri ptr ca, daca ajung in strada vor plusa la procentele de infractionalitate deja cunoscute, or am convingerea ca ar fi bine sa fie liniste in tzara, nu de alta dar romanul este un specimen care daca este starnit, nici urma de tzigan nu va mai fi daca este starnit. Aviz rromilor care citesc pe aici sau sustinatorilor lor. Romanii isi vor face singuri dreptate daca nu sunt izolate aceste comunitati infractionale, ele nu pot fi reeducate decat prin masuri punitive !!!
  • +4 (4 voturi)    
    Politisti Romani?Buna gluma. (Joi, 29 iulie 2010, 10:37)

    garabetian1 [anonim]

    Cu salariu redus 25% hm.Ei nu au facut nimic in Romanica pentru a combate criminalitatea dimpotriva au fraternizat cu ei.la ce ne putem astepta sa faca ei acolo?
  • +3 (3 voturi)    
    acasa? (Joi, 29 iulie 2010, 10:45)

    ion [anonim]

    Ce inseamna "acasa" pentru rromi?
    Expulzarea nu rezolva nici problema Frantei nici a Romaniei.
  • +4 (6 voturi)    
    Ipocrizia snobilor (Joi, 29 iulie 2010, 11:02)

    Doc [anonim]

    E incredibil cu cata usurinta ne dau noua lectii vesticii despre toleranta si programe de integrare.

    Totul e bine si frumos atat timp cat "discriminarea" are loc in alta tara. Dar cand apare tiganul la tine in fundul curtii te comporti mai rau decat "inapoiatii aceia estici de romani".

    Pai sa aplice si domniile lor lectiile de integrare pe care ni le tot dau noua. Sa numeasca domnul Sarcozy un seretar de stat pentru integrarea tiganilor. Daca tot e atat de simplu...

    Nu prea merge treaba cu expulzarea. Nu-i chiar asa cum vor ei. Romania a intrat in UE cu destul de multe probleme, pe care frantuzii le stiau foarte bine. Acum trebuie sa ne accepte si cu bune si cu rele. Ei vor si piata de desfacere si mana de lucru ieftina dar nu vor si probleme. N-ai cei ce-i face mesieu. Vin impreuna.
  • +2 (2 voturi)    
    tigani nu romi! (Joi, 29 iulie 2010, 11:13)

    un oarecare [utilizator]

    degeaba sunt expulzati in Romania acesti tigani. Solutia este simpla. Constitutia trebuie schimbata astfel incat ca in situatii grave si/sau repetate (este discutabil asupra acestui termen) sa fie expulzati din UE fara drept de a mai intra in granitele Uniunii.
    Daca vrem civilizatie si bun simt trebuie amintit ca cetatenia este un drept ce vine cu obigatii si raspunderi!
    Si cersetoria trebuie interzisa prin lege! Exista centre de ajutorare, exista locuri de munca vacante, de care tiganii se feresc pentru ca NU vor sa munceasca. Vor sa fure si sa cerseasca. problema asta se rezolva prin restrictii impuse nu prin fonduri aruncate si expulzari dintr-o parte in alta... cand nu avem granite intre noi.
  • +6 (6 voturi)    
    Rromi romani - cacofonie etnica (Joi, 29 iulie 2010, 11:21)

    XtrO [utilizator]

    Domnule scriitor la gazeta, nu vi se pare ca expresia '...zece mii de rromi romani ...'suna ca dracu' (cum zicea un binecunoscut revolutionar autohton, in cele tulburi vremuri) ? Nu vreti sa terminati odata cu cacofonia asta etno-jignitoare la adresa natiei care vrea - nu vrea trebuie sa suporte toate confuziile create astfel intre romani si tigani ? De ce naiba tot restul populatiei europene pot si trebuie sa le spuna pe nume (zigeuner, zingara, gitanes, gypsy, tighel, tigana, cikán, cigány, cingene, cigānu, etc.) si doar noi ne trezim mai cu motz, fix noi cre avem cel mai mult de tras ponosele din aceasta nefericita si tendentioasa confuzie ? Probabil ar trebui initiat un referendum pe tema asta sa terminam odata cu aceasta autoflagelare. Romanii sunt romani iar tiganii sunt tigani. Punct.
  • +2 (2 voturi)    
    Rromu om calator (Joi, 29 iulie 2010, 11:42)

    linootzoo [utilizator]

    Domne...eu din cate stiu Rromu e facut sa umble pe lumea asta, asa de aiurea, dintr-un loc intr-altul....ee, acum rromu vrea se pare, sa se stabilesca in Franta, deci nu inteleg care e problema lor??
    Aaaaa, li s-au intors rromi inapoi pe cap in vest.....vai ce nasol.......
    Din pct meu de vedere nimeni si nimic nu o sa-i integreze cu adevarat pe rrom, dar trebuie macar sa ajunga la nivelul de a munci...ceva acolo, numai sta pe strada, si sa invete ca gunoiul are loc special unde se arunca. Atat au reusit si ei cu ai lor in Vest.
  • +6 (6 voturi)    
    ..controlul natalitatii... (Joi, 29 iulie 2010, 12:00)

    agora [anonim]

    cu riscul de a fi aspru criticat...solutia este sterilizarea celor care incalca legea ...nu expulzarea
    • -4 (4 voturi)    
      mai pui de nazi (Joi, 29 iulie 2010, 12:10)

      inchizitia [anonim] i-a raspuns lui agora

      ....sa intelegem ca tu traversezi doar pe la trecerea de pietoni?
    • -1 (3 voturi)    
      Nuanteaza (Joi, 29 iulie 2010, 12:50)

      ik [anonim] i-a raspuns lui agora

      altfel primul sterilizat vei fi chiar tu pentru instigare la violenta. Sterilizarea de exemplu este propusa deja pt violatori, dar asta are o strinsa legatura cu violul in sine daca intelegi.
    • +1 (1 vot)    
      M-am mai gindit (Joi, 29 iulie 2010, 13:23)

      ik [anonim] i-a raspuns lui agora

      si cred ca ai dreptate. Sterilizati si apoi executati, ce zici ?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by