Financial Times: Simulari computerizate viciate au dus la interdictii de zbor exagerate

de D.G.     HotNews.ro
Marţi, 20 aprilie 2010, 21:00 Actualitate | Internaţional


Modele viciate pe computer ar fi putut exagera efectele eruptiei vulcanice din Islanda, impunand interdictii catorva zeci de mii de avioane, blocand sute de mii de pasageri si provocand pierderi de sute de milioane de euro, relateaza Financial Times.

Modelele pe computer care au ghidat hotararile de interdictie a zborului pe aproape tot teritoriul european au la baza date limitate si incomplete stiintific. "Este o cutie neagra in unele zone", a declarat luni Matthias Ruete, director UE pentru Mobilitate si Transport, care a aratat ca ipoteze generate de modele pe computer nu au putut fi sustinute cu dovezi stiintifice.

Autoritatile europene nu au fotst sigure in privinta unor probleme precum nivelul la care concentratia cenusei reprezinta un pericol pentru motoarele avioanelor sau intensitatea depunerii cenusei pe sol, a spus Ruete. "Este una dintre chestiunile in care, din cate stiu eu, nu suntem prea siguri".

El a subliniat ca cele 40 de zboruri-test efectuate la sfarsitul saptamanii au sugerat ca riscurile erau mai reduse decat indicau modelele pe calculator.

El a comparat scenariul cu incercarea sa din 1980 de a evalua riscurile de sanatate in urma accidentului nuclear de la Cernobil.

Ruete i-a indemnat pe oficialii europeni ca analizeze posibilitatea adoptarii standardelor aviatice din Statele Unite. "Dincolo de Atlantic, probabil ca sfatul ar fi: nu zbura deasupra vulcanului. Altfel, tine de fiecare sa adopte masurile de precautie necesare", a spus acesta.

Impactul financiar al norului vulcanic asupra companiilor aerienea fost de peste 200 de milioane de euro pe zi, potrivit unei estimari preliminare facute vineri de Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA).


Citeste mai multe despre   


















1820 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    prostitutie intelectuala (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:51)

    Rafael Che Guevara [utilizator]

    Prostitutia din mass media pe de o parte si acest "mester" citat ca "Matthias Ruete, director UE pentru Mobilitate si Transport" pe de alta parte, se plang ca sunt pierderi de sute de milioane de euro si ca sute de mii de pasageri sunt blocati, dar nu spune ca acestia sunt inca in viata, sau cate mii au fost poate salvate de la moarte. Ca la cat ii duce mintea pe unii, pana nu pica un avion, adevarul poate fi negat si modelat cum sunt ei platiti. Ei bine, istoria aviatiei are exemple de astfel de accidente deja.
    Si culmea justificarii: "Modelele pe computer care au ghidat hotararile de interdictie a zborului pe aproape tot teritoriul european au la baza date limitate si incomplete stiintific". Nu zau, dar daca suntem atat de in ceatza, sau de in cutie neagra, etc, atunci cum de sugerezi ca ar fi ok sa zburam in aceste conditii? Nu cumva vreti sa sugerati ca pana punem la punct un software full option sa se dea liber la zboruri, sau sa negam faptul ca un vulcan erupe, sau daca se zboara noaptea cenusa ocoleste turbinele? Cu alte cuvinte daca simtim un cutremur in casa, sa nu ne protejam; pentru ca programele de calculator care spun ca structura nu rezista la mai mult de n grade richter, nu au date complete stiintific. Fugi mai "mestere" de aici.
    • +1 (3 voturi)    
      eu cred ca exagerezi.... (Marţi, 20 aprilie 2010, 23:13)

      minus [utilizator] i-a raspuns lui Rafael Che Guevara

      ....în primul rând prin comentariul dublu!

      Probabil nu înțelegi ca un model numeric are o mulțime de parametrii pe care poți sa încerci sa-i ghicești.... dar nu prea ai siguranța ca ii nimerești.

      Problema este dacă trebuie sa zbori doar atunci când ai o simulare numerica cu final fericit. Dacă tu crezi ca da, atunci poate e bine ca și la zboruri mai obișnuite sa verifici ca zborul are confirmarea ca simularea a ieșit bine....

      Si pana la urma, un călător informat și cu convingeri solide- ca tine- are și opțiunea sa nu zboare, nu-i asa?

      Nu am nicio îndoiala ca dacă treci printr-un nor vulcanic dens, aparatul este periclitat. De aici pana la ce s-a întâmplat zilele astea, este o cale lunga...
      • +1 (1 vot)    
        ...ca a ta va fi imparatia cerurilor... (Marţi, 20 aprilie 2010, 22:47)

        Rafael Che Guevara [utilizator] i-a raspuns lui minus

        1. Comentariul dublu nu se datoreaza mie. Este unul singur afisat de doua ori. Momentul trimiterii este identic ambelor afisari. Sigur tine de calculul numeric care a dat o eroare. Consider doar ca ai cautat o modalitate de a da greutate comentariului tau. Nici un resentiment din partea mea.
        2. Nu este cazul sa consideri ca nu inteleg cum functioneaza un calcul numeric. De fapt nu mie trebuie sa-mi arunci asta ci acestui Ruete. Asa cum ai pus problema intaresti comentariul meu.
        3. Orice decizie de siguranta se bazeaza pe un calcul logic. In cazul unui zbor solutia este mult mai restrictiva. Functia logica este "si" respectiv "AND" intre toate conditiile de siguranta. Nu "sau" , respectiv "OR". Adica toate conditiile de siguranta trebuie sa fie satisfacute inainte de decolare si in timpul zborului. De ce? pentru ca la fel cum iarna nu-i ca vara, nici mersul cu avionul nu-i ca mersul cu masina. Si asta pentru simplul fapt ca daca ceva merge prost nu poti frana simplu si opri pe dreapta. Si riscul de accident nu este atat de grav. Daca la masina poti strica doar tabla, la avion strici mai mult.
        4. Sigur, un calator ca mine ar refuza sa zboare, dar pentru cei neinformati sau/ si pasionati de situatii extreme sunt autoritati care se ingrijesc de ei si ii tin la sol. Altfel cei ce critica acum decizia acestora, intr-un caz nefericit de accident ar fi primii care sa se planga, ca ei nu constientizau la ce se expun, etc. Si cereri, despagubiri, daune, etc.
        • -1 (1 vot)    
          nea fasola (Miercuri, 21 aprilie 2010, 5:14)

          Psycon [utilizator] i-a raspuns lui Rafael Che Guevara

          Ai cumva cunostiinte despre motoare de te dai asa rotund cu siguranta? Zi-mi si mie daca fac un foc mai mare in spatele casei, mai au voie sa zboare avioanele? Faza cu 0% cenusa e cea mai mare dezinformare... mai bine recunosteau ca habar nu au cum afecteaza cenusa motoarele.

          Pe mine sincer ma enerveaza astia care mor de grija altora. Nu numai companiile vor sa zboare, dar si unii pasageri.
          • +2 (2 voturi)    
            tanti praz (Miercuri, 21 aprilie 2010, 8:39)

            Rafael Che Guevara [utilizator] i-a raspuns lui Psycon

            Atata timp cat producatorii motoarelor specifica clar continutul de cenusa "vulcanica" trebuie sa fie 0, nu vad de ce trebuie sa te consideri rotund in functionarea lor. La mecanismul "las' ca merge si-asa" sunt multi savanti. Cat despre ideea cu cei ce nu au habar cum afecteaza cenusa motoarele, pot spune ca este o formulare improprie deoarece istoria aviatiei are deja inregistrate accidente de asemenea natura. Si in acest caz, nu este vorba de o ipoteza ci de o amenintare demonstrata, sau de o conditie periculoasa sau cum vrei sa-i spui si asta este ceea ce intra intr-un calcul logic de apreciere a riscului si nu considerentele unora privind credinta lor in functionarea motorului. Pentru acestia, sunt acele autoritati care mor de grija altora; si care pe mine unul nu ma deranjeaza si chiar vad benefica existenta si munca lor. Personal nu mor de grija ta, daca stiind toate astea decizi sa zbori. Incerc doar sa-ti dezvalui logica din spatele a ceva ce ti se pare pueril si care chiar nu e.
    • 0 (0 voturi)    
      parerea mea (Miercuri, 21 aprilie 2010, 0:51)

      cetateanul de dreapta [anonim] i-a raspuns lui Rafael Che Guevara

      Nu avea cum sa fie mii de victime, la primul avion cu probleme , se inchidea spatiul aerian.
      • 0 (0 voturi)    
        un punct de vedere valid (Miercuri, 21 aprilie 2010, 1:07)

        Rafael Che Guevara [utilizator] i-a raspuns lui cetateanul de dreapta

        dar la fel este posibil ca mai multe zboruri sa experimenteze probleme similare in acelasi timp, din moment ce norul este foarte extins.
  • +1 (3 voturi)    
    prostitutie intelectuala (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:51)

    Rafael Che Guevara [utilizator]

    Prostitutia din mass media pe de o parte si acest "mester" citat ca "Matthias Ruete, director UE pentru Mobilitate si Transport" pe de alta parte, se plang ca sunt pierderi de sute de milioane de euro si ca sute de mii de pasageri sunt blocati, dar nu spune ca acestia sunt inca in viata, sau cate mii au fost poate salvate de la moarte. Ca la cat ii duce mintea pe unii, pana nu pica un avion, adevarul poate fi negat si modelat cum sunt ei platiti. Ei bine, istoria aviatiei are exemple de astfel de accidente deja.
    Si culmea justificarii: "Modelele pe computer care au ghidat hotararile de interdictie a zborului pe aproape tot teritoriul european au la baza date limitate si incomplete stiintific". Nu zau, dar daca suntem atat de in ceatza, sau de in cutie neagra, etc, atunci cum de sugerezi ca ar fi ok sa zburam in aceste conditii? Nu cumva vreti sa sugerati ca pana punem la punct un software full option sa se dea liber la zboruri, sau sa negam faptul ca un vulcan erupe, sau daca se zboara noaptea cenusa ocoleste turbinele? Cu alte cuvinte daca simtim un cutremur in casa, sa nu ne protejam; pentru ca programele de calculator care spun ca structura nu rezista la mai mult de n grade richter, nu au date complete stiintific. Fugi mai "mestere" de aici.
    • +2 (2 voturi)    
      continuare (Marţi, 20 aprilie 2010, 21:54)

      Rafael Che Guevara [anonim] i-a raspuns lui Rafael Che Guevara

      pana s-a afisat comentariul, articolulul a fost updatat, cu si mai suculente replici, astfel:
      Marele Ruette continua delirul si zice referitor la nivelul de concetratie periculoasa de cenusa "Este una dintre chestiunile in care, din cate stiu eu, nu suntem prea siguri". Pai si daca nu esti sigur de ce nu astepti sa fi sigur sau macar sa fi sigur.
      Rationamentul savant aduce in prim plan faptul ca 40 de zboruri test "au sugerat ca riscurile erau mai reduse decat indicau modelele pe calculator". Atentie- au sugerat. OK atunci - atata timp cat nu zbor cu computerul astept ca riscul sa fie nul.
      Mai mult, Ruette "indeamna" oficialii europeni "sa analizeze posibilitatea adoptarii standardelor aviatice din Statele Unite" (oare tu ce esti? si daca tot esti un oficial european de ce nu-ti atribui tu responsabilitatea iresponsabilitatii actiunii tale). Dragul meu, zici ca "dincolo de Atlantic, probabil"- iar bati campii fara sa spui nimic. De fapt interventiile tale nu spun nimic de luat in seama. Doar:" probabil", "sugereaza"," indemnuri pentru altii"," ar fi putut","nu suntem prea siguri". Incerci sa induci ceva, dar stii pericolul si nu vrei sa fi facut responsabil de moartea a mii de oameni. Vai de algoritmul care te-a propulsat in pozitia pe care o detii. Nu te cunosc dar tare as vrea sa stiu din ce parte a europei esti. Nu de alta dar prea ii criticam noi pe ai nostrii si vad ca si altii au "clientii lor" si ce client.
  • +4 (4 voturi)    
    ciudat ca tocmai un ziar financiar (Marţi, 20 aprilie 2010, 21:14)

    Ovidiu [anonim]

    sa vorbeasca de modele matematice viciate dupa ce au provocat un tsunami in finante....
  • -1 (5 voturi)    
    Asta nu-i explicatie! (Marţi, 20 aprilie 2010, 21:27)

    cosma [anonim]

    "ca ipoteze generate de modele pe computer nu au putut fi sustinute cu dovezi stiintifice" Este doar o gluma de prost gust! Motivatia interdictiei tuturor zborurilor in aproape toata Europa, cu 3 zile inainte si dupa inmormantarea presedintelui polonez, este CUSUTA CU ATA ALBA! Rusine!
  • +2 (2 voturi)    
    Conspirație sau nu... (Marţi, 20 aprilie 2010, 21:30)

    Emil T. [utilizator]

    Deja văd speculanții grăbindu-se să achiziționeze companii aeriene falimentare :-)
  • +2 (4 voturi)    
    bineinteles ca s-a exagerat, dar e de bine (Marţi, 20 aprilie 2010, 21:42)

    :) [anonim]

    cred ca ne prinde bine si o pauza. vorba cuiva care spunea ca, de cand cu 'norul', cerul este mult mai senin pentru ca nu mai decoleaza avioane de pe aeroportul invecinat orasului. o pauza de liniste, de aer mai curat, si de liniste in care sa putem discerne alternativele la viata agitata si "apodictica" a eficientei zilnice. de data asta, nu am evadat noi, ci au evadat chiar masinariile, pentru a ne lasa un pic singuri cu noi insine.
    • -1 (3 voturi)    
      aha (Miercuri, 21 aprilie 2010, 4:08)

      calugaru' vaxile [anonim] i-a raspuns lui :)

      deci pe cer e ditamai noru' de cenusi vulcanice, da' tie ti se pare mai senin si mai frumos ...

      stiam eu ca ecologistii au ceva doage lipsa, da' creca aici e vorba de juma' de butoi.
      • +1 (1 vot)    
        "pe cer" - in islanda, nordul europei etc (Miercuri, 21 aprilie 2010, 15:31)

        :) [anonim] i-a raspuns lui calugaru' vaxile

        "pe cer" in romania si alte tari mai indepartate, cu cenusa respectiva s-a intamplat ce se intampla si cu fumul de la tigara, de la fabrica, de la masina etc. si anume: S-A IMPRASTIAT. "norul" nu a venit cu dedicatie direct din vulcan deasupra casutei mele - drept pt care in zilele in care, chipurile, norul ar fi "acoperit" romania, in transilvania a fost senin si soare.
        stimate domn, nu cred ca, pentru a judeca niste fenomene atmosferice relativ simple este nevoie de ecologie, prin urmare faptul ca ecologia nu va intereseaza nu este o scuza pt ignoranta dumneavoastra.
        de altfel, avioanele nu au circulat prin europa nu din cauza norului, ci din cauza particulelor de siliicati din cenusa vulcanica. si da, strict din punctul de vedere al poluarii, o frecventa de aproximativ 5 decolari si aterizari pe ora polueaza mai mult amaratul asta de cluj decat a facut-o norul vulcanului islandez.
  • +6 (6 voturi)    
    unde? (Marţi, 20 aprilie 2010, 21:46)

    toma [anonim]

    unde naiba vedeti voi conspiratie?? faptul ca sunt speriate toate companiile ca abea a fost o catastrofa aviatica si nu isi doresc sa riste viata a zeci de mii de oameni? daca si asta e conspiratie ne-am tampit cu adevarat. M-as bucura extrem de mult daca nu s-ar mai specula atat de mult, la noi in tara, si s-ar lucra mai mult. Cine stie poate daca am fi un popor mai muncitor nu am vorbi atata, nu am specual pe diverse teme si nu am vedea atatea conspiratii peste tot in jurul nostru. Oh stai ca vine imediat capra vecinului si ma fugareste prin ograda pana imi fura vecinu tot din casa. Doamne fereste!
    • +4 (4 voturi)    
      Eu am inteles putin altfel (Marţi, 20 aprilie 2010, 22:47)

      ady624 [utilizator] i-a raspuns lui toma

      Eu am inteles faptul ca niste autoritati "rele" blocheaza traficul aerian pe motivul securitatii zborului iar niste companii aeriene "bune" vor neaparat sa determine autoritatile "rele" sa le dea verde la zbor ca nu exista pericole.

      Evident, "bune" si "rele" sunt o tentativa sarcastica de a le eticheta. Companiile aeriene nu vor binele pasagerilor, vor binele lor. Niciodata nu vor renunta ei la cascaval ca sa-ti fie tie viata-n siguranta. Autoritatile ii opresc si ei, prin testele facute, incearca din rasputeri sa demonstreze ca se poate zbura. Asta chiar in conditiile in care mentenanta avioanelor ii va costa mult mai mult. Concret, vor sa aleaga raul cel mai mic pentru ele.

      Toate cele bune,
      Adrian
  • +3 (3 voturi)    
    ? (Marţi, 20 aprilie 2010, 22:20)

    x [anonim]

    "Cernobil-ul" a fost in 26.04.1986, nu in 1980.

    In 18.05.1980 a fost eruptia vulcanului St. Helen, statul Washington, SUA.
  • -1 (1 vot)    
    sa vedem... (Marţi, 20 aprilie 2010, 22:41)

    Fane [anonim]

    Daca e spatiu atit de sigur de ce nu zboara charterele si freight-erele? Pierderi au fost si in curtea celor a caror marfa s-a stricat (alimente) si tot n-au prea indraznit sa zboare. Producatorul de motore RR zice clar (ca si standardul ICAO) se zboara in atmosfera cu cenusa vulcanica 0%. Ruete vorbeste timpenii. De ce nu se imbarca el intr-un zbor de test macar sa vedem cit de eronate au fost modelele.
    • +2 (2 voturi)    
      moama ce-am mai ris (Miercuri, 21 aprilie 2010, 4:06)

      calugaru' vaxile [anonim] i-a raspuns lui Fane

      stiam eu ca romanu' "se pricepe" la toate, da' amicu' de mai sus mi-a provocat un ris de-am cutremurat cladirea. amicu', cind te duci tu la socri sa tai porcu' si cica e inchis drumu' comunal pentru alunecari de teren, adica inchis, e o bariera, tu sa te intrebi "dom'le, astia cu camionu' e clar ca n-au trecut, da' eu cu loganu' meu personal as putea trece". astfel tzaranu' roman cu internet va verifica teoriile cuantice asupra tunelarii.

      bah bula, tu stii ce e aia "spatiu aerian inchis"? nu te lasa sa decolezi! poti sa incerci eventual cu deltaplanu', di pi shiahlau. ca daci ti dushi la sushiava nu potz sa decolezi. nu te lasa turnu'. iar daca incerci sa fortezi, vine politia.
      • 0 (0 voturi)    
        Si daca totusi reusesti (Miercuri, 21 aprilie 2010, 15:21)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui calugaru' vaxile

        Si dacă totuși reușești să decolezi te ia norul în primire :D

        Adrian


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version