Peste 800 de oameni participa la anchetarea accidentului de la Smolensk. Decizia pilotilor de a ateriza, pusa sub semnul intrebarii

de Olga Popescu     HotNews.ro
Duminică, 11 aprilie 2010, 12:02 Actualitate | Internaţional


Echipa de ancheta care analizeaza dezastrul aviatic de la Smolensk descifreaza inregistrarile de bord si convorbirea dintre piloti si serviciile de sol, au declarat pentru RIA Novosti surse ale comisiei speciale. In total, la ampla actiune de clarificare a circumstantelor in care s-a produs tragicul accident de sambata participa peste 800 de oameni, din diferite domenii. In ceea ce priveste cauzele dezastrului, ambele parti, poloneza si rusa, evita orice declaratii oficiale. Comisia speciala instituita de presedintele Dmitri Medvedev a declarat ca vor fi luate in calcul toate versiunile.


Premonitia lui Kaczynski?

Intr-un interviu acordat canalului de televiziune TVP, citat de Gazeta, Lech Kaczynski a declarat: “Voi cade si, dupa toate probabilitatile, ma voi prabusi cu avionul, pentru ca fara el nu stiu sa alerg”.

De ce a fost ales un avion rusesc pentru suita oficiala?

Intr-un comentariu, publicatia electronica Gazeta.ru scrie, printre altele, ca intrebarea de ce pentru asemenea deplasari ale primilor oameni in stat a fost ales un avion rusesc trebuie adresata, in opinia comandantului aviatiei militare a Poloniei, politicienilor. Guvernul polonez analiza de mai multi ani problema achizitiei de noi avioane pentru nevoile conducerii statului. Printre varianta figura inclusive cumpararea unor aparate braziliene Embraer.

In ceea ce priveste cauzele dezastrului, ambele parti, poloneza si rusa, evita orice declaratii oficiale. Comisia speciala instituita de presedintele Dmitri Medvedev a declarat ca vor fi luate in calcul toate versiunile. Nici partea poloneza nu intentioneaza sa cada prada speculatiilor pana la finalizarea cercetarilor. “Cine poarta responsabilitatea pentru cele intamplate este greu de spus. Ancheta nu s-a incheiat si nu putem spune cine este vinovat”, a spus un reprezentant al fortelor poloneze aeriene.

Un singur lucru este cert, scrie Gazeta.ru: la aerodromul militar de la Smolenks, aflat la trei km de oras, conditiile meteo erau dificile. Centrul meteorologic Fobos a precizat pentru Gazeta.ru ca sambata dimineata, in zona Smolensk, a existat “un camp de presiune ridicata – conditii favorabile formarii unor nori densi de ceata”. Cu trei ore inainte de dezastru, timpul era inca “de lucru”, cu o vizibilitate de 4 km. La 9:15 a aterizat fara probleme primul avion al partii poloneze – un Yak-40, cu echipele de ziaristi. Umiditatea atinsese atunci 92%.

La 9:40, aerodromul a fost invaluit intr-un nor dens de ceata. In momentul catastrofei, conditiile meteo erau urmatoarele: “un plafon de nori de 10 grade, de la limita inferioara a plafonului 80 de m si o vizibilitate de sub 800 m, care ajungea, in anumite momente, sub 500 m”. Expertii sunt inclinati sa creada ca “echipajul a dorit foarte tare sa aterizeze”.

Decizia pilotilor de a ateriza, pusa sub semnul intrebarii

Ce anume a determinat echipajul sa ia o astfel de decizie in conditii meteo periculoase, este o intrebare la care specialistii nu au un raspuns. Surse apropiate anchetei au declarat pentru Gazeta.ru ca echipajul a evitat sa informeze conducerea tarii, pe presedinte si pe ceilalti inalti functionari de decizia luata.

Exista pareri potrivit carora presedintele se grabea. Conform graficului de lucru, Kaczynski trebuia sa ajunga la cimitirul Katyn la ora 11:30. Presa relateaza, printre altele, ca in 2008, presedintele Kaczynski a avut un conflict cu comandantul echipajului avionului presidential, dupa ce pilotul a decis sa aterizeze nu la Tbilisi, cum ar fi trebuit, ci in Azerbaidjan (considerente de securitate, pe fondul conflictului ruso-georgian). Atunci, liderul polonez a spus ca ar fi dorit sa aterizeze direct la Tbilisi, pentru a se intalni cat mai repede cu presedintele Georgiei, Mihail Saakasvili.

Pilotul rus de incercare Aleksandr Akimenkov estimeaza ca echipajul a amanat intrarea in manevrele de aterizare asteptand o ameliorare a conditiilor meteo. “Atat timp cat exista carburant in rezervoare, te poti invarti deasupra aerodromului. Dar cand acesta se termina, iar conditiile meteo raman la fel de dificile, pilotul poate opta in favoarea unui aerodrom de rezerva. Daca au fost patru tentative de aterizare, este greu de inteles de ce s-a mers la a cincea. Se putea alege alta varianta”, spune pilotul. Potrivit afirmatiilor sale, “faptul ca avionul s-a prabusit arata ca viteza verticala a fost de peste 5 m/s, fata de viteza ceruta in acea faza de zbor de 3 m/s”.


Citeste mai multe despre   


















10129 vizualizari

  • +13 (15 voturi)    
    Si daca presedintele a fortat pilotul sa aterizeze (Duminică, 11 aprilie 2010, 13:05)

    mil [anonim]

    Daca e sa vorbim de presupuneri, mi se pare, cel putin logic sa luam in considerare cu prioritate faptul ca presedintele polonez, oarecum destul de grabit a presat pe pilot sa aterizeze pe acel eroport, cat mai repede.

    Insa isteria e mare:
    - Ca avionul e rusesc,
    - ca avea 20 de ani (ca si Air Force One dealtfel)
    - ca areoportul militar nu era dotat cu ILS

    Nu se ia in considerare:
    - avionul avea o revizie facuta de constructor de mai putin de un an, probabil are inainte o resursa de sute-mii de ore de zbor
    -pilotii zboara inca pe avioanele astea de 50 de ani uneori si in conditii de mentenanta limita, daca nu s-au intamplat accidente foarte multe cu el, probabil e un model fiabil, rezistent
    -avionul are destul de putine accidente si alea multe din vina pilotilor din tari mai putin dezvoltate, care nu prea zboara, mentenanta mai aproximativa
    - presupun ca pilotul polonez era de elita, deci eroare de pilotaj neprovocata improbabila
    - tupolevul asta are trei motoare (nu doua), deci e mai sigur decat multe alte avioane moderne (in caz de motor oprit)
    - sunt mici, deci destul de manevrabile si pe deasupra al treilea motor il duce la un consum mare...deci mic si putere mare
    - si la consumul lui mare are o autonomie de peste 6000 de km cu conditia de a fi fost alimentat , or intre Polonia si Belarus nu sunt nici 2000,

    Mi se pare, inca odata, logic, ca prima ipoteza sa fie o eroare de pilotaj indusa sub presiunea presedintelui insusi care nu vroia sa intarzie la ceremonie, sa se faca de ras in fata rusilor. Probabil inregistrarile din cutia neagra vor releva aceasta.
    Chiar si la ordinul comandantului suprem (avionul facea parte din armata poloneza), pilotul trebuia sa reziste. Probabil antecedentele subliniate chiar si in acest articol s-au corelat...dra e o slabiciune a comandantului care trebuia sa reziste presiunii si sa ii apere viata presedintelui in ciuda ordinelor sale. Ramane de vazut cum se va ambala chestia asta astfel incat sa nu sa supere polonezii.
    • +6 (6 voturi)    
      Prietene, faci cateva greseli... (Duminică, 11 aprilie 2010, 14:36)

      dan [anonim] i-a raspuns lui mil

      Avionul era construit acum 26 de ani, dar a fost verificat si incadrat la normele ICAO anul trecut(upgradat cum se zice acum). Asupra calitatilor aeronavei nu se pot emite ipoteze pentru ca nu avem parametrii de zbor. Pilotul si copilotul nu "zburau de 50 de ani" ca aveau 36 de ani fiecare,primul 2000 de ore de zbor, celalat 3900.
      Puterea motoarelor este mare, dar in regim de aterizare nu are prea mare importanta. Mai importanta e rata de coborare(normala3m/s) care era de peste 5, altitudinea care era cu 30-40 m mai joasa decat normal la punctul ala si pozitionarea avionului fata de pragul si axul pistei( se afla la 100m de axul pistei)deci ateriza in orice caz in afara pistei. Aerodromul militar are alt sistem de asistenta la aterizare decat cele civile,cum a fost si cand calibrat? Eu cred ca decizia finala i-a apartinut capitanului si nu presedintelui, dar repet nu cunoastem amanuntele tehnice si totul este o speculatie. Cert este ca pilotul este punctul slab in aviatie,o greseala sta la baza unui lant de evenimente care pot genera o catastrofa. Cel mai bine era sa nu aterizeze acolo ci la Minsk.
  • -1 (9 voturi)    
    cateva semne de intrebare (Duminică, 11 aprilie 2010, 14:36)

    ionescu [anonim]

    Fara sa fiu adeptul teoriilor conspirationiste pun in discutie urmatoarele fapte:
    1. Polonia este un stat cu o importanta pozitie geostrategica.
    2. Polonia are o orientare pro-atlantista si o istorie rusofoba (sa nu uitam ca Hitler nu a invadat singur Polonia ci ajutat de Stalin). In plus pe teritoriul Poloniei se vor instala echipamente militare car vor face parte dintr-un sistem defensiv NATO (o amenintare serioasa la adresa Rusiei)
    3. Incepand cu luna aceasta se vor instala primele rachete din acest sistem.
    4. De curand s-a descoperit ca Polonia are mari rezerve de gaz (in sisturi) care ar putea asigura aproape 50% din necesarul UE spargand astfel monopolul Gazprom.
    5. Aceste rezerve vor fi exploatate de o companie americana (acordul se semneaza in luna mai)
    6. In avion se afla aprope tot statul major al Poloniei, iar prin moartea presedintelui conducerea statului este asigurata de presedintele Dietei (de orientare socialista si apropriat Moscovei)
    7. Rusii nu isi recunosc greselile, iar recunoasterea tan-nisam a masacrului de Katyn devine in acest context suspecta
    8. Rusia este renumita pentru mesajele dure atunci cand are interese militare, politice sau economice. Putin este continuatorul liniei dure staliniste si adeptul expansionismului rus.
  • 0 (0 voturi)    
    Jerzy Buzek, ieri: "Persons tragically killed" (Duminică, 11 aprilie 2010, 14:45)

    Evrikos [anonim]

    Catastrofa de la Smolensk: "...persons tragically killed":
    Statement by professor Jerzy Buzek, president of the European Parliament on the tragic plane catastrophe:
    http://europarlament.blogspot.com/
  • +1 (9 voturi)    
    Cum se poate provoca accidentul (Duminică, 11 aprilie 2010, 14:55)

    ionescu [anonim]

    1. Racheta trasa de la sol sau din aer.
    2. Detonare incarcatura exploziva la bordul avionului.
    Primele 2 mijloace sunt grosiere
    3. Informatii false pe sistemul de navigatie care puteau sa induca in eroare pilotii in legatura cu altitudinea si directia de zbor (vezi sistemele ILS, VOR, TACAN). Am inteles ca aeroportul nu era dotat cu ILS. Daca este cineva din domeniu rog sa detalieze modul de functionare a sistemelor de navigatie si sa ne explice cum pot sa primeasca informatii false de la sol.
    4. "Defectiune" la sistemele de comanda ale ampenajelor. Blocarea unui eleron, flaps in conditii de aterizare este un dezastru. (vezi seria de accidente cu avioane boeing 737 in care se bloca un regulator la sistemul de contol al profundorului).Daca este cineva din domeniu rog sa detalieze un pic.
    5. "Defectiune" la sistemele de comanda a tractiunii motoarelor (asta mi se pare ca se face electric) - o "cutiuta" pe undeva prin inima avionului Hmmm :)
    6. Conditii meteo provocate. Nu radeti ! In anii '40 cercetatorii germani facusera o racheta care provoca ploi artificiale. Se folosea pentru protectia obiectivelor strategice in conditii de bombardament. Rusii au preluat patentul la "pachet" cu rachetistii nemti. Stiu ca au extins tehnologia si prin anii '50-'60 era in mare voga udarea culturilor cu ploi artificiale.
    • 0 (0 voturi)    
      Re: (Luni, 12 aprilie 2010, 10:50)

      LWS [anonim] i-a raspuns lui ionescu

      Punctul 6 ar fii cea mai buna alegere, mai ales k inainte de aeronava prezidentiala a aterizat un avion cu reporteri, si in cateva minute s-a facut brusc ceata. Sa vedem cutiuta aiai odata, dar Putin fiind sef de ancheta, mai agale cred eu...aia ar fii trebuit gasita si data publicitatii.
  • -1 (3 voturi)    
    mda.. (Duminică, 11 aprilie 2010, 23:22)

    hazard [anonim]

    prea s-au adunat toate ouale in acelasi cos... nu credeti??


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version