In ziua de Craciun a anului trecut, un tanar nigerian a incercat sa arunce in aer un avion deasupra orasului Detroit. Doar prezenta de spirit a unui pasager care statea in apropiere a evitat o catastrofa. In urma incidentului, autoritatile din numeroase tari au anuntat intarirea masurilor de securitate pe aeroporturi. Cine sunt teroristii aerului, cum ii poti recunoaste si ce trebuie sa faci atunci cand in avionul cu care zbori se intampla ceva neobisnuit? Un fost agent in US Secret Service, un "guru" israelian al securitatii si un pilot american al unui avion Boeing 767 au raspuns intrebarilor HotNews.ro.

  • Douglas R. Laird, fost agent in US Secret Service si fost director al securitatii pentru Northwest Airlines, despre securitatea aeriana: Nu exista nimic 100% sigur in viata in afara de moarte si taxe.
  • Rafi Sela, expert israelian in domeniul securitatii: Este timpul sa renuntam la politica atunci cand vorbim despre protectia oamenilor si a avioanelor!
  • FlyGuy, pilot pe Boeing 767: Israelificarea securitatii poate fi benefica oriunde in lume.

Adrian Novac: Care e cea mai buna descriere a unui "terorist”? Exista vreun „model” la care va ganditi atunci cand vorbiti despre un terorist? Se incadreaza teroristii intr-un anumit profil?

Rafi Sela: Mi-as fi dorit sa fi existat un „model” de terorist. Problema este ca „baietii rai” sunt recrutati din medii diferite, astfel incat nu exista un singur model. Cu toate acestea, noi avem un "model" care poate fi recunoscut, insa nu vi-l pot dezvalui.

Douglas R. Laird: Teroristii au inceput sa foloseasca aviatia comerciala ca si tinta inca din 1933. Nu exista vreun motiv sa credem ca atacurile vor inceta, asa incat trebuie sa ne imbunatatim capacitatea de a detecta si de a opri aceste atacuri.

FlyGuy: Dictionarul defineste un terorist ca fiind "cineva care recurge la violenta pentru a-si atinge scopurile politice". Un terorist al aerului este acela care foloseste un avion pentru a comite un act terorist. Cat priveste "modelul" de terorism pe care il am in minte, acela este clar cel actual: teroristul aerian este cel sinucigas prin natura lui, determinat sa distruga aparatul si sa-i omoare pe toti cei aflati la bord.

Identificarea unui model de terorist a devenit o stiinta si eu nu sunt expert in astfel de lucruri. Pe site-ul NPR a fost publicat un articol care discuta tocmai aceasta problema (Profile of Suicide Terrorist Defies Common Stereotypes, de Merle D. Kellerhals, Jr).

A.N.: Cum poate un pasager obisnuit sa recunoasca un terorist intr-un avion?

D.L.: Este o sarcina dificila sa identifici „un terorist” inainte ca el sa faca ceva. Doar pentru ca atacurile recente au fost, in majoritate, realizate de catre persoane ce par sa fie din Orientul Mijlociu nu inseamna ca toti vor fi la fel. Fiti atenti la cei care au atitudini neobisnuite si fiti gata sa actionati.

R.S.: Uita-te la vecinul de langa si la cei din jurul tau. Fiti atent la cei care se agita, la persoanele cu comportament neobisnuit si la semnele ce sugereaza panica.

F.G: Indiferent unde se afla la un moment dat atunci cand zboara, pasagerii pot ajuta la recunoasterea unui terorist. Iar observatiile, informatiile si actiunile nu trebuie sa fie limitate doar la avion. Ganditi-va la intregul proces prin care treci pana sa ajungi sa-ti ocupi locul in aparatul de zbor. Odata ce ai ajuns la aeroport, trebuie sa-ti predai bagajele. Trebuie sa treci prin diferite controale de securitate. Trebuie sa astepti in zona de imbarcare inainte de a urca in avion. Poate trebuie sa folosesti toaleta inainte de decolare. Poate vrei sa-ti cumperi mancare si ziare. Astepti la rand in timp ce te imbarci. Odata ce ai ajuns la locul tau, ai posibilitatea sa-i vezi pe ceilalti pasageri care trec pe langa tine in drum spre locurile lor.

Toate acestea se pot petrece inainte ca avionul sa paraseasca terminalul iar acesta este cel mai bun moment pentru a opri un act terorist. Sistemul aviatic este permanent supravegheat si testat de catre teroristi, astfel incat ei TREBUIE sa treaca prin acelasi proces prin care treci si tu. In timpul petrecut de la sosirea efectiva la aeroport si pana in momentul in care te imbarci in avion, fii atent si ramai in alerta in fiecare etapa a acestui proces.

Fiti atenti la activitati sau la atitudini neobisnuite, ca de exemplu cineva care este nervos intr-un mod nefiresc. Daca vedeti un astfel de personaj, uitati-va si dupa altii, care pot sa faca parte din aceeasi echipa cu suspectul. Bagajele si pachetele suspecte sau nesupravegheate trebuie semnalate agentilor de securitate.

presedintele Laird & Associates, Inc., fondata in 1995 * expert in securitatea aviatica * ofera consultanta pemtru industria aviatica internationala si pentru diferite guverne, specializat in probleme operationale si tehnice legate de securitate * a publicat materiale legate de securitatea aviatiei in Security Management Magazine si Journal of Testing and Evaluation * a contribuit la realizarea studiului Protection, Security, and Safeguards * a fost Director al Securitatii pentru compania Northwest Airlines (a patra companie aeriana ca marime din lume), responsabil pentru planificarea, organizarea si conducerea operatiunilor de securitate pentru un operator aerian ce zboara in 240 de orase din 22 de tari pe patru continente * a lucrat 20 de ani pentru Secret Service, la asa-numita Protective Intelligence Division * a actionat in dispozitivele de securitate pentru doi vice-presedinti americani si pentru Dr. Henry Kissinger * dupa atacul esuat din ziua de Craciun a anului trecut, a fondat, impreuna cu alti patru experti, Association of Independent Aviation Security Professionals * are un masterat in stiinte de la George Washington University, Washington, DC si a absolvit Minnesota State University, Mankato, Minnesota.

Douglas R. Laird

A.N.: Ce poate face un pasager pentru a preveni un atac terorist? Trebuie sa fim in priza si sa fim atenti la miscari suspecte sau acest lucru trebuie sa fie responsabilitatea echipajului?

D.L.: Intr-un avion sunt mai multi pasageri decat membri ai echipajului. Daca vedeti pe cineva al carui comportament e neobisnuit, alertati echipajul. Daca nu exista timpul necesar sa atentionati echipajul, actionati singuri si ceilalti pasageri o sa va vina in ajutor.

R.S.: Atat echipajul cat si pasagerii trebuie sa fie vigilenti; responsabilitatea e mai mult a echipajului, mai ales ca pasagerii sunt, in mod obisnuit, limitati la locurile lor inguste. Orice sprijin, cat de mic, poate ajuta.

F.G.: Desi echipajele aeriene sunt foarte bine antrenate si sunt mereu in alerta atunci cand se afla la bord, abilitatea pasagerilor de a ajuta in prevenirea unui act terorist este imensa. Intr-un avion in care se afla 300 de pasageri, se afla circa 12 insotitori de bord care au de indeplinit nenumarate indatoriri. Exista multe lucruri de facut atunci cand trebuie sa ridici de la sol un avion plin de oameni. Daca 299 din cei 300 de oameni sunt atenti si observa ce zse intampla in jurul lor, posibilitatea de a remarca lucrurile neobisnuite creste in mod dramatic. Nu pot sa subliniez indeajuns de mult importanta pasagerilor de a ajuta la prevenirea atacurilor teroriste in avioane.

Ultimele doua incidente in care teroristii au incercat sa arunce in aer avioane in timpul zborului au esuat pentru ca pasageri vigilenti au putut sa-i opreasca pe teroristi. Nu membrii echipajului, ci pasagerii au fost cei care au reactionat. Aceste cazuri sunt exemple de manual care dovedesc ca ultima bariera de securitate, echipajele si pasagerii, au prevenit atacurile si nu multiplele controale de securitate din aeroporturi. Guvernul a esuat complet in aceste cazuri.

La bordul avionului, comportamentul suspicios poate include si grupuri sau perechi de oameni care se aduna in acelasi loc. Doua persoane sau una singura - insemna ca ar putea exista o bomba, patru persoane sau mai multe - dezvaluie existenta unui grup care intentioneaza sa preia controlul avionului. De asemenea, un pasager care vorbeste cu el insusi, cei care se uita dupa membrii echipajului sau fixeza usa de la cabina pilotilor, cineva care petrece mai mult timp la toaleta sau face drumuri mai dese la WC, citeste o carte fara insa sa rasfoiasca paginile, e nervos, face poze sau filmeaza etc. sunt semne ale unor potentiali teroristi. Unele persoane pot foarte usor sa se piarda printre ceilalti pasagei si pot fi foarte greu de remarcat.

A.N.:Ce ar trebui sa faca pasagerii daca avionul este deturnat sau daca apare alta

Douglas R. Laird
Douglas R. Laird
Foto: Arhiva personala
amenintare terorista? Trebuie ca pasagerii sa ia atitudine sau sa ramana pasivi?

D.L.: Atacurile de la 11 septembrie 2001 ne-au aratat ca trebuie sa actionati, si sa actionati imediat. Sa ramai pasiv, indiferent de circumstante, nu va ajuta in niciun fel.

R.S.: E o intrebare dificila! In mod legal, nu le poti cere pasagerilor sa intervina. Totusi, daca simti ca viata iti este amenintata, te vei apara.

F.G.: Acesta este o intrebare la care raspunsul e usor. O atitudine pasiva TE VA UCIDE. Teroristii exista pentru a comite acte teroriste. Teoria e simpla: vor sa te inspaimante si sa te distruga.

Daca vrei sa supravietuiesti, trebuie sa lupti pentru viata ta. Gaseste-i in jurul tau pe cei care ar putea sa te sustina, striga dupa ajutor si nu te opri din lupta pana cand teroristul nu este dezarmat, ingenucheat sau ucis.

La 12.000 de metri altitudine, esti de unul singur, nu exista altcineva in afara de tine si de ceilalti pasagei care sa poata opri un atac. Cineva care citeste acest articol poate va trebui sa ucida pentru a supravietui. Incercarile teroriste vor continua asa incat si voi trebuie sa fiti pregatiti.

A.N.: Credeti ca pilotii trebuie sa fie inarmati?

R.S.: NU!!! Ei trebuie sa piloteze avioanele. Ar trebui sa incurajam ca la bordul avioanelor sa se afle "serifi ai aerului".

F.G.: Daca inarmezi echipajul, adaugi o alta bariera de securitate aeriana, care va contribui la oprirea teroristilor. Numarul pilotilor care se inarmeaza creste constant. Cred ca piloti trebuie sa se inarmeze doar daca se ofera voluntar; in prezent pare sa existe un numar continuu de voluntari.

presedintele AR Challenges, Ltd. in Israel si AR Challenges, Inc. in SUA* fondator si primul presedinte al ILHSIA – Israeli Homeland Security Industries Association * fost copresedinte al fortei Airport Security Task din cadrul HSIA – Homeland Security Industries Association (USA) * a lucrat 18 ani pentru fortele armate israeliene (IDF) * a lucrat la crearea si producerea tancului Merkava si al altor echipamente folosite de fortele speciale * nascut in 1947 * are cetatentie israeliana si germana, precum si un "Green Card" american * a absolvit Technion – Israeli Institute of Technology si are un masterat de la University of Washington (Seattle) * de peste 30 de ani este implicat in probleme de aparare si securitate in SUA si Europa * are o solida experienta manageriala si tehnica in companii din Israel, Europa Occidentala, SUA, Canada, Africa de Sud si Australia

Rafi Sela

A.N.: Care credeti ca sunt cele mai bune modalitati de a intari securitatea aeriana si de a preveni ca un atacator sinucigas sa se arunce in aer intr-un avion?

D.L.: Trebuie sa ne imbunatatim serviciile de informatii. 80% din lupta se duce inainte ca teroristul sa ajunga la aeroport. Trebuie sa ne imbunatatim tehnologia de la punctele de control astfel incat cei care verifica sa poata gasi ceea ce cauta. Trebuie, de asemenea, sa realizam un profil al pasagerilor folosind un software care sa existe in sistemele de rezervare a biletelor folosite de companiile aeriene. Se pune prea mult accent pe nume si pe liste cu nume aflate sub observatie. Numele se schimba usor iar apoi se pot obtine documentele de calatorie.

R.S.: As putea sa tin o prelegere de 3 ore pe aceasta tema. Pe scurt: la nivel national, trebuie realizate analize ale amenintarilor teroriste, estimari ale lucrurilor vulnerabile, planificari de securitate si pregatiri ale fortelor de securitate.

F.G.: Nu cred ca suntem chair atat de departe de un scaner corporal care va fi capabil sa detecteze cantitati minuscule de material exploziv. Tehnologia va juca un rol major in viitorul securitatii aeriene. Cu toate acestea, oamenii sunt cei mai importanti. Va fi nevoie de un efort major din partea mai multor organizatii internationale pentru a avea o securitate mai buna. Cred numai ca acest lucru nu se va intampla foarte curand.

A.N.: Unele voci solicita asa-numita "israelificare" a securitatii aeriene - introducerea mai multor bariere de securitate in aeroporturi, cu persoane antrenate care sa puna intrebari fiecarui pasager aflat la coada pentru check-in. Sunteti de acord cu asta? Intrebarile amanuntite si observarea comportamentului pasagerilor reprezinta cea mai buna solutie pentru a preveni un atac?

D.L.: Statele Unite au fost primele care au folosit acest control multiplu in domeniul tehnologiei securitatii aviatiei, incepand din februarie 1972. Ceea ce functioneaza pentru El Al nu inseamna insa ca va merge si pentru SUA. Retineti ca israelienii au foarte putine avioane. Atunci cand lucram pentru Northwest Airlines, obisnuiam sa glumesc cu colegii mei de la El Al si sa le reamintesc ca noi lansam in fiecare zi, din Detroit, la 6 dimineata, mai multe avioane decat zburau ei, in total, in intreaga saptamana. Nu poti compara masini cu camioane.

R.S.: Absolut!!! Armele si explozibilii nu functioneaza singure: oamenii sunt cei care le folosesc, asa incat trebuie sa te uiti dupa ei.

F.G.: In anul 2008, numarul de pasageri in traficul intern si international din SUA a depasit 700.000.000 de persoane. Aceasta inseamna circa 2 milioane de pasageri zilnic. Pentru un numar atat de mare de pasageri, a face ceea ce fac israelienii este complet inoportun.

A.N.: Controlul strict de la aeroporturile din Israel, bazat in partea pe originea etnica a pasagerilor, s-a dovedit pana in prezent de mare succes, insa si foarte controversat. Acesta metoda, folosita de decenii de catre israelieni, este considerata de multi ca fiind ne-americana, neconstitutionala, nedreapta si imorala. Ar putea aceasta metoda sa functioneze in SUA, UE sau in alte parti de pe glob?

D.L.: Israelienii sustin ca sistemul lor de identificare a profilului unui pasager nu se foloseste de originea etnica a acestuia.

S.R.: Este timpul sa renuntam la politica atunci cand vorbim de securitate!!! Securitatea se

Rafi Sela
Rafi Sela
Foto: Arhiva personala
refera in intregime la a proteja oameni si bunuri. Metoda israeliana este cea mai eficienta si mai avansata din lume din punct de vedere al securitatii, fara niciun incident in ultimii 30 de ani. Poate cineva sa contrazica asta?

F.G.: Cred ca o astfel de metoda poate fi folosita cu succes oriunde in lume. Controlul bazat pe etnicitate nu este nou in aceea ce priveste securitatea. Acesta lucru creeaza insa mai mult zgomot in SUA, deoarece este un subiect controversat. Eu vad o astfel de dezbatere ca pe un lucru bun, deoarece din ce in ce mai multi oameni invata despre aceasta chestiune. Ar fi neconstitutional sa nu ti se permita accesul, sa fi perceput ca antiamerican. Aceasta ar insemna ceva care nu e corect si imoral! Problema controlului bazat pe originea etnica a pasagerului este contestata in mod zilnic, cu toate aceastea este folosita la stoparea actelor teroriste. In opinia mea, ar fi benefica.

A.N.: Unii experti afirma ca scanerele corporale sunt practic inutile impotriva teroristilor care-si ascund explozivi in interiorul corpului. Ce sa intelegem: ca autoritatile se prefac doar ca pun la punct bariere de securitate din ce in ce mai impenetrabile impotriva potentialilor teroristi sau aceasta este intr-adevar o modalitate eficace de a proteja avioanele si pasagerii?

D.L.: Tehnologia x-ray si scanerele corporale nu pot vedea in interiorul corpului uman. Acesta nu inseamana insa ca n-ar trebui sa folosim aceasta tehnologie. Regula impusa de cei de la TSA (n.red. Transportation Security Administration), care nu permite decat 100 ml de lichid la bordul avioanelor, nu are niciun sens daca teroristii pur si simplu isi ascund explozibili in corp.

R.S.:Scanerele corporale sunt PR politic si nu sunt bune la nimic, ele reprezentand doar o incalcare reala a initimitatii. Unde sunt toti cei care resping asa-numita actiune de profiling a unui pasager?

F.G.: Scanerele corporale au meritele lor insa, in prezent, ele nu sunt capabile sa gaseasca absolut orice, in toate locurile. Aceste aparate au un viitor pe care il consider de nepretuit. Este doar o problema de timp si de tehnica. E mai bine mai repede decat mai tarziu.

A.N. Care credeti ca e cea mai buna metoda de a obtine din nou un zbor simplu, fara

Scanerele corporale, un subiect controversat
Scanerele corporale, un
subiect controversat
Foto: Agerpres
griji? Combinarea metodei israeliene cu tehnologia de ultima generatie este modalitatea principala de a face zborurile sigure, asa cum sugereaza unii?

D.L.: Trebuie sa ne imbunatatim mijloacele de procesare a informatiilor. Trebuie, de asemenea, sa utilizam "profilingul", insa nu are niciun rost sa includem aici rasa, religia si originea etnica. Sistemul de identificare a pasagerilor pe care l-am dezvoltat la Northwest Airlines (si care a fost folosit de toate companiile de transport americane) a identificat 10 din cei 19 teroristi de la 11 septembrie. Nu exista niciun sistem in lumea asta care sa atinga aceeasi performanta.

Exista, de asemenea, o necesitate stringenta de a descoperi tehnologia care le va da agentilor de securitate o sansa mai buna de a gasi ceea ce cauta. Daca vrem sa pastram dispozitivele explozive departe de avioane trebuie sa implementam acum tehnologie de control corporal. Si aceasta tehnologie trebuie sa mearga spre aeroporturile din Europa din care pleaca avioanele spre Statele Unite.

R.S.: Avem sistemul si tehnologia. Stim pe cineva care sa asculte insa cu adevarat?

F.G.: Nu vom avea zboruri simple, lipsite de griji in timpul vietii noastre si n-am nici cea mai mica idee cum am putea sa facem acest lucru. Pamantul e un loc minunat si m-am bucurat vazand cea mai mare parte din el. Speranta mea pentru generatiile urmatoare este sa avem posibilitatea sa transportam zilnic miliarde de oameni in jurul planetei, fara sa stricam deloc mediul inconjurator; un transport simplu, usor, de realizat, eficace, in siguranta si, mai presus de toate, gratuit. "Beam me up, Scotty!" (n.red. replica devenita celebra in serialul stiintifico-fantastic "Star Trek", folosita de capitanul Kirk atunci cand ii cerea inginerului-sef Montgomery "Scotty" Scott sa-l transporte inapoi pe nava).

a inceput sa zboare inca din adolescenta * a avut licenta de pilot inainte sa-si ia carnetul de sofer * a fost pilot in US Air Force, zburand pe aparate C-5 Galaxy * a intrat in aviatia comerciala in 1988, zburand pentru aceeasi companie aeriana pana in prezent * a acumulat circa 35.000 de ore de zbor * in prezent este capitan international pe Boeing 767 * are 55 de ani si locuieste cu familia in nordul Californiei

FlyGuy

A.N.: Sunt voci care spun ca nu exista un remediu universal pentru aceasta situatie, ca nu exista o garantie de securitate 100%. E adevarat?

D.L.: Nu exista nimic 100% sigur in viata, in afara de moarte si taxe. Totusi, trebuie sa facem ce putem mai bine pentru a preveni atacurile impotriva industriei aviatice.

R.S.: ADEVARAT - nu exista securitate 100% si de aceea raspunsul, reactia corecta trebuie sa fie parte a planului. Acesta nu exista insa in schema actuala a securitatii aeroporturilor.

F.G.: Da, absolut corect.

A.N.: Bruce Schneier expert in domeniul securitatii, a scris recent ca cel mai bun mijloc de a ajuta oamenii sa se simta in siguranta este acela de a actiona in siguranta in jurul lor. Care e opinia dumneavoastra?

D.L.: Domnul Schneier are dreptate. Nu trebuie sa devenim o cultura a fricii. In caz contrar, teroristii vor castiga.

R.S.: Omul acesta isi spune expert?

F.G.: Nu am auzit de el sau de ceea ce face, nici de contextul in care a scris asta. In ceea ce priveste siguranta si securitatea aerului, cred ca cea mai buna modalitate de a-i ajuta pe oameni sa se simta in siguranta este sa fi profesionist, cinstit si sa le permiti sa se implice in asigurarea propriei securitati.

Citeste aici mai multe despre Douglas R. Laird.

Vezi aici detalii despre A.R. Challenges si despre Rafi Sela.

Urmareste ce scrie FlyGuy pe blogul sau personal Captain's Log. La dorinta sa, HotNews.ro nu i-a folosit numele real ci a recurs la semnatura utilizata pe blog.