Saptamana trecuta, o benzinarie din Dortmund organiza Party-ul Sarii. In plin extaz, seful benzinariei se declara chiar Regele German al Sarii, caci astepta sa fie descarcate 70 de camioane cu pretioasa marfa de iarna, din Romania. Luni, s-a dat alarma la Freiburg si in alte orase germane. Duminica, a ramas Reutlingen pe sec si asteapta maine un convoi salvator romanesc. Germania nu mai are sare sa topeasca zapada de pe strazi.

Comanda din Reutlingen la romani a fost facuta marti. Se asteapta 15 camioane cu 300 de tone de sare, care in doua zile trebuie sa strabata mai bine de 1.500 de kilometri. Daca nu ajung la timp si continua sa ninga ca pana ieri, orasul cu 112.000 de locuitori. risca sa ramana paralizat. Strazile se deszapezesc in „regim de avarie”, drumurile laterale raman necuratate. Solutia imprastierii de pietris e una nedorita, caci pietrisul strica puternic carosabilul.

„Nu mai avem sare de imprastiat pe strazi si nici nu mai primim curand” a spus responsabilul de la primaria din Münsingen, Jürgen Weber. Ambele silozuri din orasul de pe Alb sunt goale, ca si cel din Lautertal. In localitatile de pe dealuri, de unde multa lume coboara cu masinile la serviciu in orase, noi ninsori ar fi, zilele astea, o catastrofa. „Furnizorii nici nu mai raspund la telefon” spune Weber, explicand dificultatea comunelor de a mai prinde un strop de sare, de pe undeva, din Germania.

Purtatoarea de cuvant a Primariei din Reutlingen spune ca „preocupare a existat” in gasirea de solutii „europene” pentru deszapezire. Detalii despre pretul achizitiei de sare din Romania, ea insa nu a oferit. In conditii normale, pretul tonei de sare pentru deszapeziri e 80 de euro/tona. Orasul Heidelberg n-a comandat sare din Romania, ci din Serbia, la 195 euro/tona. In timpul iernilor grele, sarea devine „aur”.

Romania, cu salinele ei, e un important producator de sare pentru Europa. Situatii ca aceasta de fata, sunt mana cereasca pentru exporturile sale, caci depozitele germane au ramas goale.

Fie ca ninge in continuare, sau ca alterneaza inghet cu dezghet, care pun in pericol traficul pe sosele, marfa ramane la mare cerere. Iar depozitele goale, din Germania si alte tari europene, trebuie sa fie oricum umplute, pentru la anul.