Farmec, romantism, ultima mare libertate si o buna doza de surpriza ofera Romania pragmaticilor nemti, la Targul de Turism si Caravaning – CMT Stuttgart 2010. Cati vor musca din vrajeala marketing-ului de la standuri, ramane de vazut. Cert este ca s-au carat acasa, ca in fiecare an, plase si chiar geamantane de prospecte. Daca n-ai bani sa calatoresti, rasfoiesti cumintel un album frumos colorat si te visezi la safari sau pe un vas, intr-o croaziera de lux.

Rulota cu plasma

Interesul nemtilor pentru calatorii e slab afectat de criza. Destinatiile si mijloacele de deplasare sunt insa in schimbare. Neamtul isi ia tot mai des „casa in spinare” si o porneste cu copii, catel si biciclete, la drum. Pe cat posibil, fara gropi, carute si alte surprize rutiere. In ultima zi de targ, sectorul Caravaning gemea de lume. Oferta a tintit gusturi si portofele diverse: de la minirulota cu geamuri gen hublou, pana la cele mai dotate si mai extravagante modele de autorulote.

Nimic nu-ti lipseste in autorulota, din ce ai si acasa. Poate doar grijile de zi cu zi. Dus, aragaz frigider, dulap de haine, coltar de servit masa, pat generos. La fel de generos loc de bagaje si biciclete. Chiar si plasma noastra de toate zilele umple timpul calatorului dependent de micul ecran. Pentru comoditatea absoluta, un producator ingenios a creat modelul de autorulota cu un perete transparent. Esti in casuta pe roti si te simti parte din natura. Cand timpul se strica, lasi roleta jos si te simti ferit.

Interesul nemtilor pentru rulote si autorulote nu e nou.

In vremurile de criza, acest interes pare a se fi accentuat. Mijlocul de transport e o investitie care, pe termen lung, se acopera. De la 1 ianuarie 2010, TVA-ul in Germania n-a scazut doar la cazarea in hoteluri, ci si la campinguri. „Sa ne cunoastem patria” pare a fi fost unul din trendurile dominante ale CMT 2010. Astfel, atat turismul, cat si industria de automobile autohtona, nu au decat de castigat.

Haiti, un partener in lacrimi

Autorulota cu vitrina
Autorulota cu vitrina
Foto: HotNews.ro
Aceasta nu inseamna ca Targul de turism de la Stuttgart nu a fost organizat in spiritul „satului nostru global” si cu folosire de bani europeni, pentru proiecte regionale. Tari partenere ale editiei de anul acesta au fost Turcia, Insulele Caraibe si pe sectorul caravaning, regiunea Campania, din sudul Italiei. Desi parteneriatele cu Messe Stuttgart GmbH -care organizeaza targul anual-, se decid cu ani inainte, ca printr-un joc al destinului, anul acesta Caraibele au fost in atentia a sute de mii de vizitatori.

N-a lipsit gandul la tragedia din Haiti, la cutremurul care a nimicit peste 70.000 de vieti, schilodind 250.000 de trupuri si lasand un milion si jumatate de oameni fara acoperis. Gandul la dezolarea si deriva unei tari iesite din colonialism cu pretul unor drastice sanctiuni la export, a unor dictaturi care au ravasit si saracit tara. Pentru multi oameni o destinatie turistica „de paradis”, Haiti tocmai incepuse sa isi revina si sa atraga investitii turistice importante.

30 de secunde de frison al Pamantului au transformat-o intr-un morman de moloz, de sub care inca se strecoara mirosul mortii. La CMT Stuttgart 2010, Haiti a meritat un moment de reculegere si un gest de speranta.

Funingini si cianuri

Al patrulea parteneriat de anul acesta a fost ceva mai special: e vorba de „Metropola Ruhr 2010” care a fost desemnata capitala culturala a anului. Spre deosebire de alti ani, in care proiectul se concentra pe un oras, cum a fost Sibiul in anul 2007, Ruhr.2010 acopera o intreaga zona din vestul Germaniei. Ca bazin minier, Ruhr a intrat pe linie moarta.

Inchiderea a peste 180 de mine de carbune, devenite nerentabile ca exploatari de suprafata, a creat presiuni la nivelul imaginatiei autoritatilor locale si federale, pentru a gasi alte resurse de ocupare a fortei de munca din zona. Prea putini dintre cei aproape 5 milioane de locuitori au plecat, de 20 de ani se incearca gasirea de alternative noi si moderne pentru a pastra pulsul viu, in Ruhr.

Una dintre solutii, prezentata la CMT, este cea culturala. 300 de proiecte si 2.500 de evenimente vor avea loc in zona Ruhr, anul acesta. Corelat, se pune accentul pe un turism „de nisa”, in care mineritul local devine obiect de interes documentar.

„Bazinul Ruhr nu mai inghite funingine, ci viitor” suna un motto al proiectului. Oare n-ar putea suna asemanator un motto al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, pentru Rosia Montana si Apusenii cu gust de cianura? La CMT Stuttgart 2010, nu s-a vazut nicio intentie in acest sens.