Absolventii de universitati din Statele Unite isi cauta din ce in ce mai des locuri de munca in China, dupa ce criza economica le-a redus sansele de a se angaja acasa, iar somajul se apropie de 10%, relateaza New York Times.

Publicatia sustine ca Shanghai si Beijing au devenit noi "taramuri ale fagaduintei" pentru tinerii absolventi, care pleaca in China chiar daca nu cunosc deloc limba sau obiceiurile locale.

"Abosolventii sunt atrasi de economia in crestere a Chinei, costurile de trai scazute si sansa de a evita indatorarile neplacute care sunt obisnuite atunci cand se angajeaza pentru prima data in Statele Unite", scriu ziaristi.

Jack Perkowski, care este fondatorul Asimco Technologies, una dintre cele mai mari companii de componente auto din China, a declarat ca "am vazut o crestere a numarului de tineri ce vin sa lucreze in China in ultimii cativa ani". El a adaugat ca "tinerii fac parte din cel de-al doilea val" de americani care merg sa lucreze in China, dupa cel de la mijlocul anilor '90.

Oportunitati pentru americani

New York Times citeaza cazul lui Joshua Arjuna Stephens, care a absolvit universitatea Wesleyan in 2007, cu o diploma in studii americane. In urma cu doi ani, a decis sa accepte o slujba temporara in Shanghai, unde s-a angajat la China Prep. "Oamenii spuneau ca sunt nebun sa merg acolo fara sa vorbesc limba, dar am vrut sa fac ceva diferit", a declarat Stephens, care a ramas acolo, a invatat mandarina si lucreaza pentru o companie care realizeaza jocuri online.

Mick Zomnir, in varsta de 20 de ani, urmeaza sa devina student la Massachusetts Institute of Technology, insa s-a angajat pe perioada verii la banca comerciala JFP din Beijing. "Pe masura ce lucrurile au devenit mai dificile in SUA, am inceput sa ma gandesc in legatura cu oportunitati in alta parte", a declarat Zomnir, care nu vorbeste chineza insa spune ca va invata mandarina cand va merge in toamna la MTI.

La randul sau, Jason Misium a declarat ca tara asiatica "i-a rezolvat problema lichiditatilor pentru a demara o afacere". El a platit 12.000 de dolari pentru a infiinta o companie, o suma mica comparativa cu ce trebuie platit in America.

Avantaje si pentru companiile din China

Pe de alta parte, patronii din China afirma ca occidentalii aduc cu ei inzestrari greu de gasit printre chinezi, intre care initiativa. "Majoritatea chinezilor se multumesc sa primeasca ordine.... in scolile din China, studentii sunt incurajati sa fie tacuti; ele incurajeaza mai mult o cultura a supunerii si a ascultarii, decat una a initiativei", a declarat Willy Tsao, director artistic la BeijingDance/LDTX.

In plus, multe companii din China urmaresc sa angajeze vorbitori nativi de limba engleza pentru a le ajuta sa se descurce pe piata americana.

NY Times scrie ca economia chineza este mai atragatoare pentru antrepenori si cei care isi cauta de munca, cu un PIB care a crescut cu 7.9% in ultimul trimestru si cu un somaj de 4.3% in zonele urbane.