Premiera: Reportaj 100% Multimedia

Oamenii uitati ai Europei

de L. Diaconu-Colintineanu, V. Mixich     Hotnews.ro/Deutsche Welle
Duminică, 5 aprilie 2009, 21:28 Actualitate | Internaţional


“Moldova n-a fost a stramosilor mei, n-a fost a mea si nu este a voastra, ci a urmasilor vostri si a urmasilor urmasilor vostri in veacul vecilor” – spunea Stefan cel mare in “Apus de Soare” de B. S. Delavrancea. In aceste zile in care autoritatile de la Chisinau refuza intrarea in tara a cetatenilor romani, se naste intrebarea “Cum traiesc urmasii urmasilor marelui domnitor?” O echipa de reporteri HotNews.ro – Deutsche Welle povesteste despre viata unor oameni in umbra unui conflict inghetat.

Urmareste in fereastra de mai jos reportajul multimedia.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5974 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    click (Duminică, 5 aprilie 2009, 22:45)

    I [utilizator]

    eu mi-am dar seama mai tarziu: dupa ce faci click pe o bulina, click pe text pentru a vedea o descriere...
    • -2 (6 voturi)    
      Moldovenii si-au facut-o cu mana lor (Luni, 6 aprilie 2009, 10:05)

      Frankie [utilizator] i-a raspuns lui I

      Moldovenii si-au facut-o cu mana lor
      • +1 (1 vot)    
        dar stii citatul... (Luni, 6 aprilie 2009, 14:46)

        a [anonim] i-a raspuns lui Frankie

        "...iarta-i Doamne, ca nu stiu ce fac..."
        • +4 (4 voturi)    
          Crezi ca am avut de ales? (Luni, 6 aprilie 2009, 15:03)

          Mark [anonim] i-a raspuns lui a

          Crezi ca am avut de ales?
          • +2 (2 voturi)    
            nici bunicii mei, aflati acolo in 1941 (Luni, 6 aprilie 2009, 19:26)

            a [anonim] i-a raspuns lui Mark

            nu au avut ce sa... aleaga (!) decat calea spre siberia, macar acum nu mai exista stalin, doar amintirea lui in mintea celor ce nu au fost dusi... knock, knock, neo?
    • +2 (2 voturi)    
      Drama (Luni, 6 aprilie 2009, 14:28)

      gososan [utilizator] i-a raspuns lui I

      Urmaresc de ceva vreme ( 2 ani ) situatia din Transnistria si intradevar acolo se intampla o drama cu acei ROMANI si nu Moldoveni cum zic unii limba moldoveneasca nicI NU ARE IDENTITATE (uneso) cu atat mai mult si statul acela , acolo sunt niste interese obscure ale Moscovei si nu cred ca coincid cu cele ale cetatenilor de rand. mai curge multa apa pe Nistru pana se va face ceva.
    • 0 (0 voturi)    
      Presupusa unire (Marţi, 7 aprilie 2009, 13:36)

      MM [anonim] i-a raspuns lui I

      Asa zisa dorinta a moldovenilor de a se uni cu noi e pur si simplu din interes. Imi pare rau ca oricine nu este de acord cu ipoteza uniirii este imediat catalogat manelar sau tigan sau orice alta aberatie pe care acesti oameni o atribuie celor ce se opun. mai baieti calmati-va unii dintre noi vin cu argumente clare nu aiureli si tampenii. Personal eu as fi sustinut aceasta uniune doar daca vedem macar o dovada a dorintei poporului molodovean de a scapa de subjugarea rusa/comunista, dar dupa cum bine vedeti ati reales acest sistem. Unirea si cetatenia in ochii unui moldovean e doar dorinta de a circula fara restrangeri in uniunea europeana. Mi-e mila de stramosii nostrii care s-au luptat in razboaie cu rusii doar ca sa vada ca peste zeci de ani acei oameni care traiesc pe pamant basarabean nu au puterea de a se lupta cu un regim politic nicidecum cu armata sovietica cum faceau ei in anii 40.
      Astept un comentariu la ce am scris in care sa ma insulte sau sa faca orice alt lucru numai sa nu ma contrazica cu argumente.
  • +9 (9 voturi)    
    Excelent (Duminică, 5 aprilie 2009, 23:52)

    Vladimir [anonim]

    Felicitari si multumim. Asta este realitatea unei tari, cum spunea azi Euronews "cea mai saraca a Europei". Dupa ce sute de ani a fost parjolul otoman, tatarasc a urmat parjolul rusesc. Romanii zic "din lac in put", rusii zic "tusea sau junghiul". Ma uimesc si sunt mandru de satul mamei mele. Au luptat si acum apartin de R Moldova. La urma urmei, daca vrei ceva reusesti!
  • +18 (18 voturi)    
    Si Romania..???? (Luni, 6 aprilie 2009, 1:16)

    Victor [anonim]

    Bunicul meu, basarabean, a luptat in al dolea razboi mondial ca subofiter in armata romana. A cazut prizonier langa Iasi si a reusit sa evadeze. Toata familia a fost deportata in Kazahstan, langa Karaganda iar el a trait toata viata cu frica sa nu fie saltat de sovietici si acuzat de tradare. Ca el au fost alte mii de basarabeni, fosti soldati in armata romana. Dupa 1990 nimeni din RO nu a venit cu propunerea ca fostii soldati basarabeni sa fie recunoscuti ca veterani, egali celor din Romania. Bunicul meu nu a asteptat pensie sau alte beneficii: el voia sa i se dea medalia pe care a luato luptand si pe care i-au luato rusii cand a fost luat prizonier. Asa a si murit neimpacat. Si ca rasplata, eu am asteptat cetatenia Romana 6 ani de la depunerea dosarului. Parintii si fratele meu inca mai asteapta....Un drept care mi se cuvine se transforma deja in umilinta. In concluzie, exact cum sunt tratati veteranii din razboiul din transnistria de catre guvernul comunist, la fel face Romania cu fostii ei veterani basarabeni. Vedem bine parul din ochiul vecinului si nu vedem paiul din ochiul nostru.
    • +7 (7 voturi)    
      pacat... (Luni, 6 aprilie 2009, 10:07)

      mirunamara [utilizator] i-a raspuns lui Victor

      pacat de viata terminata in umilinta a bunicului tau. pacat de ce fac aurotitatile pentru a repara greselile trecutului = NIMIC. singura posibilitate pe care o au moldovenii ce simt romaneste este aceea de a-si face singuri dreptate prin demersuri lungi si neplacute, caci colectiv nu se poate, nimeni din guvernele noastre pregatit sa accepte ca am avea ceva in comun...
  • -19 (25 voturi)    
    Nu ne pasa (Luni, 6 aprilie 2009, 2:36)

    kks [anonim]

    E tara voastra rezolvati-va problemele. Nu stiu de ce ar trebuii sa-i pese Romaniei de voi. Doar pentru ca vorbiti romana? Nu va place, veniti aici si faceti rost de cetatenie, Romania nu trebuie sa ajute state din jurul ei asa .. gratuit.
    • +8 (10 voturi)    
      KK (Luni, 6 aprilie 2009, 4:54)

      viorel [anonim] i-a raspuns lui kks

      Dupa cum scrii, probabil Guta este atat poetul cat si cantaretul tau national. Tu mai bine vorbeste despre ai tai. Despre Moldova lasa-ne sa vorbim pe noi care am auzit ca unu` Eminescu, a scris Doina.
      • -1 (7 voturi)    
        Da..Marele poet roman.. (Luni, 6 aprilie 2009, 8:25)

        Johann [anonim] i-a raspuns lui viorel

        Da, asa este marele poet roman. Eminovici..
        • +2 (2 voturi)    
          numai fite in capul tau (Luni, 6 aprilie 2009, 10:07)

          Albu Zahar [utilizator] i-a raspuns lui Johann

          Da, asa este.
    • +11 (13 voturi)    
      ... (Luni, 6 aprilie 2009, 6:00)

      puiutz [anonim] i-a raspuns lui kks

      Mai desteptule care te afli pe lumea asta afla si tu ca daca nu erau moldovenii aia pe care ii trimiti in tara lor ( care de altfel e parte integranta din Romania dar tu esti prea incult ca sa stii asta ) , acum vorbeai o combinatie de turca si rusa.Sunt oameni care au stiut sa isi apere pamanturile si tara , dar care au fost si sunt ingenunchiati in continuare de proprii lor compatrioti.
      Du-te fiule si mai invata cate ceva ca poate te loveste :fuljeru" si ramai neimpacat.
      • -11 (17 voturi)    
        Moldova estica (Luni, 6 aprilie 2009, 9:04)

        Hermann [anonim] i-a raspuns lui puiutz

        Suntem satui de moldoveni si blestematiile pe care le fac. NU mai vrem si altii! Sa ramana acolo si sa-si traiasca comunsimul pe care l-au votat!
        • +7 (11 voturi)    
          Moldova vestica (Luni, 6 aprilie 2009, 9:51)

          hope [utilizator] i-a raspuns lui Hermann

          Hermann..esti om fara patrie...un Tigan nomad...daca esti satul de Moldoveni de cenu propui cedarea teritoriului sau separarea de Moldova Romaneasca???
      • +1 (7 voturi)    
        ignorati-l (Luni, 6 aprilie 2009, 9:15)

        Claudiu2s [utilizator] i-a raspuns lui puiutz

        nu merita atentie asemenea oameni.
        • +2 (2 voturi)    
          ba merita... (Luni, 6 aprilie 2009, 14:51)

          a [anonim] i-a raspuns lui Claudiu2s

          daca langa tine sta o soparla, incerci sa nu o bagi de seama nu?
    • +3 (3 voturi)    
      KKS (Luni, 6 aprilie 2009, 9:46)

      hope [utilizator] i-a raspuns lui kks

      KKS...tie nu-ti pasa nici de tara ta...fii sigur...Daca Transilvania ar fi acuma luata de Ungaria ce ai zice? Sa facem ceva gratuit pentru aia? Nuuuuuuuuuuuu...
    • +6 (6 voturi)    
      din pacate (Luni, 6 aprilie 2009, 10:09)

      mirunamara [utilizator] i-a raspuns lui kks

      din pacate sunt multi ca tine. romanii nu trebuie sa ajute state din jurul ei. pun pariu insa ca te simti discriminat in italia si urlii ca sunt fascisti ca nu ne accepta. "vreau egalitate, dar nu pentru catei" - pun inca o data pariu ca nu stii de unde este citatul.
    • +2 (2 voturi)    
      Alo (Luni, 6 aprilie 2009, 14:31)

      gososan [utilizator] i-a raspuns lui kks

      peste 2 milioane de romani traiesc in afara granitelor si cand zic asta nu ma refer la cei din Italia ci la cei din basarabia , hotin , cetatea alba sudet ...... etc ce se intampla cu ei , istoria nu iarta
  • +7 (11 voturi)    
    natiune (Luni, 6 aprilie 2009, 7:47)

    soros [anonim]

    Aparati fiinta nationala in intregul ei, nu doar partile care vremelnic par mai atragatoare!!
    Intregul are coerenta, partile -NU!!!
    Strategic vorbimd ,in ambele razboaie , Moldova a fost zona de rezistenta a Romaniei.
    Mereu Ardealul este vizat de vestici , care ne invata sa nu fim prieteni ci rusii, dar ei se inteleg pe deasupra cu ei, in ceea ce priveste cumsa ne dezbine mai bine.
    Cert este ca la nici unii nub le convine o Romanie mai mare si mai puternica.
    Tot ei intretin genul de opinii deivergente pe aceste teme.
    Dar cand a fost vorba de Germania-s-au unit imediat.
    Fara referendumuri fara consultari,etc
    dar romania!?...sa mai vedem sa mai vb sa vedem ce zice x si Y sa mai treaca timp etc
  • +2 (6 voturi)    
    mare pacat (Luni, 6 aprilie 2009, 9:45)

    x_ander [anonim]

    Pacat de oamenii ce sufera de o parte si de alta a granitei ... de cei ce lupta impotriva unor sisteme ... impotriva unor interese ... Si nu cele ale Basarabiei sau ale Romaniei ...caci sunt sigur ca in fond si la urma urmei majoritatea ne dorim unitate nationala si sa revenim sub aceeasi granita, dar vestul si Rusia nu ne permit!!!
    Nu mai acuzati guvernele ambelor tari...Sunt lucruri care nu tin de guverne, de noi ... trebuie sa respectam vrerea vestului pentru ca am vrut in U.E. iar Basarabia trebuie sa respecte Rusia, pentru e singurul sprijin si singura speranta in vremuri grele...
  • +1 (9 voturi)    
    nu-i chiar asa simplu... (Luni, 6 aprilie 2009, 9:54)

    tractor [anonim]

    Mai fratilor, problema e mult mai compexa, chiar daca Moldova a fost buffer de rezistenta (lucru care trebuie recunoscut) in luptele cu Armata Rosie, e o chestiune absurda sa tot vb noi din Romania de Reintregire, Romania Mare, etc. Astea sunt aberatii, pe ei ii intereseaza sa fie "ca noi" si nu "cu noi", au nevoie de ajutor cum mereu cerem si noi de la UE. Trebuie sa-i vedem ca o copie a Romaniei redusa ca si scara, sunt oameni de rahat ca si noi care cauta doar avantaje si se feresc de responsabilitati, fetelor prefera sa si-o traga pe bani pe oriunde la fel cum faceau in '95 fetele noastre pe la turci, sa faca contrabanda cu diferite marfuri de la rusi la romani (marfa din piata de la rusii care de fapt erau moldoveni si basarabeni). in plus daca isi iau cetatenie romaneasca (ca sunt fratii nostrii) au acces in toata Europa... In rest sunt condusi de tot felul de cretini (ca si noi).
    Deci discutiile nationaliste de gen "reintregire" nu-si au rostul, ei au un stat suveran ca si noi... ei se vor stapani la ei si noi vrem sa-i alipim?
    • +2 (2 voturi)    
      e complicat (Luni, 6 aprilie 2009, 10:51)

      hope [utilizator] i-a raspuns lui tractor

      dar la cum pui tu problema cred ca nu ai o gandire profunda. S-a incercat pe vremea lu Iliescu Unirea...Probabil la un moment dat se va reusi, dar dupa ce scapam de oamenii condusi de Moscova...si probabil dupa ce scapam de armata 14 care e prezenta inca pe teritoriul Moldovei. Nu suntem oameni de rahat (probabil asa te consideri tu la o autoanaliza) iar cei ce ne conduc nu sunt niste cretini. Cum sa fie familia Voronin cretini cand sunt miliardari in dolari. Ei doar fac jocul impus de Moscova (Romania a ramas total pe dinafara). Apropo... numele "tractor" ti se potriveste.
      • 0 (0 voturi)    
        inutil (Luni, 6 aprilie 2009, 17:02)

        radu c [anonim] i-a raspuns lui hope

        Orice ai zice, ati avut destul de multe sanse ratate. Cea de duminica e doar cel mai recent exemplu.
        Nu stiu si nu vreau aberez asupra cauzelor, dar stiu un lucru sigur: orice regim se poate schimba daca este vointa populara, la nevoie si prin violenta.
  • +1 (1 vot)    
    De ce? (Luni, 6 aprilie 2009, 13:56)

    Ovidiu [anonim]

    De ce nu va separati de Transnistria? Acel teritoriu nu a fost niciodata romanesc...
  • +4 (4 voturi)    
    cetatenia (Luni, 6 aprilie 2009, 16:49)

    cetatean moldovean [anonim]

    si eu am cersit cetatenia romaneasca. nu pentru a ajunge in europa. soarta a facut sa ajung in state. cetatenia romaneasca nici pana in ziua de azi nu mi-au dat-o. Nu-mi merit aceasta soarta (comuistii la guvernare), dar ce pot sa fac? ma bucur ca am plecat de acolo, dar mi-e mila de petecul ala de pamant si de oamenii de acolo. Mai ales cand vad atatanepasare din aprtea unor romani de peste Prut. Ma bucur ca cei mai multi ne sustin si ne inteleg, probabil au mai multa carte. Sa traiti, tot respectul meu! Vor mai trece ceva ani, dar tot o sa reusim sa scapam de ei. Vor mai "pleca" din pensionarii comunisti. Da-ti cetatenie Ro la basarabenii care o cer! O merita! In cativa ani majoritatea populatiei de acolo vor fi romani cu acte in regula. Iar de vor fi fortati sa renunte la o cetatenie, vor renunta la cea comunista! As renunta acum... dar raman om fara cetatenie.. cred ca mi-o dau americanii inaintea romanilor.
    • 0 (0 voturi)    
      frate Moldovean (Luni, 6 aprilie 2009, 19:09)

      Moldovean [anonim] i-a raspuns lui cetatean moldovean

      Frate Moldovean ,
      Daca odata demult Moldova era mare , de cateva generatii a fost sparta in doua. Cei tineri nu au constiinta trecutului. Rusificarea s-a intamplat cu adevarat (cel putin scuzat sa-mi fie asa suna informatiile pe aici) si asta nu o poti schimba chiar daca regimul politic il schimbi.
      Cred totusi ca dubla cetatenie poate fi o solutie...
      E complicat...
  • -2 (2 voturi)    
    hai, trezirea la realitate! (Luni, 6 aprilie 2009, 19:17)

    vladimir [anonim]

    Partida a fost jucata de aproape doua secole. Basarabia nu mai exista, iar Republica Moldova nu va fi niciodata romaneasca, pentru ca nici Romania nu va mai fi niciodata MARE. Timpurile alea au trecut. Definitiv. Traim intr-o alta lume. Cautati sa intelegeti acest lucru. Nu numai rusii nu vor , nu numai Occidentului nu-i pasa, dar nici romanii nu sunt interesati de o asemenea unire, si mai ales nu sunt interesati nici moldovenii. Trezirea! Nu mai suntem in Evul mediu.
    • +3 (3 voturi)    
      @vladimir (Luni, 6 aprilie 2009, 22:46)

      Regat [anonim] i-a raspuns lui vladimir

      partida nu va fii jucata niciodata, se joaca intotdeauna. Basarabia exista, este pamant furat din pamantul Tarii, sunt oameni furati din poporul roman. In evul mediu, in mentalitatea aceea de trib si clan, lumea era faramitata. Daca te uiti in lumea de acum cei care propovaduiesc faramitarea sunt reprezentantii tarilor cele mai mari. De ce oare? Iar Romania nu va fii mare, caci Romania cu toate teritoriile sale nu inseamna Romania Mare, ci inseamna Romania pur si simplu. Romania intreaga, nu mare. Rusia este mare, Ucraina este mare, China este mare. Iar Romania va redeveni intreaga


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by