Cativa dintre ei sunt imbracati in costume sau in camasi de firma, iar la gat au cravate asortate. Cei mai multi insa poarta jeansi si sneakeri, tricouri cu mesaje politice si stau tolaniti pe culoarele Centrului de presa, tastand fara incetare la laptopuri. In urma cu patru ani, la Conventiile din 2004, erau mai putin de 30 acreditati oficiali. Acuma, la reuniunea democratilor din Denver, sunt peste 120 de bloggeri iar relatarile lor sunt printre cele mai citite de pe internet. Nu e de mirare ca adunarea Partidului Democrat din Colorado este considerata cea mai bloguita Conventie din istorie.

Potrivit informatiilor oferite de Centrul de Presa al Conventiei democrate, peste 120 de bloggeri au fost acreditati oficial pentru cele patru zile ale reuniunii din Denver (republicanii au acreditat si ei peste 200 de bloggeri pentru Conventia lor din St. Paul, de saptamana viitoare), printre care se numara cei de la 43rdStateBlues.com, BlogHer, Blue Mass. Group, Daily Kos, Disaboom.com, Future Majority, Open Left sau SquareState.

In general, blogurile prezente la Denver sunt cele liberale si ale stangii americane, insa poti intalni si relatari pe site-urile dreptei republicane.

Avantajul de a scrie in real time

Avantajul lor este dat de faptul ca transmit in real time din timpul Conventiei, iar unii dintre bloggerii prezenti in Colorado sunt adevarati „one man show”-uri, scriind, facand poze si filmand pentru site-urile lor, amplificand impactul relatarilor.

In plus, marile canale de televiziune si publicatii americane au cate un blog realizat special pentru ca publicul lor sa fie la curent cu ce se intampla in Denver. Scrierile acestora ofera, de cele mai multe ori, informatii din spatele scenei, iar povestile lor anticipeaza in unele cazuri relatarile din mainstream media.

Influenta bloggarilor e uriasa

Influenta bloggerilor este atat de puternica incat, spre exemplu, fiecare delegatie a unui stat numara in interiorul sau cate un blogger acreditat. Pe langa acestia, exista si bloggerii ce sunt inclusi in randul jurnalistilor acreditati din mainstream media, astfel ca, spre exemplu, nu e vreo diferenta intre jurnalistul la patru ace de la CNN si bloggerul cu tricou cu Che Guevara care scrie pentru OpenLeft.

In plus, blogurile participa activ la promovarea candidatilor si delegatilor si sunt platforme folosite pentru strangerea de fonduri, chiar daca sumele nu sunt foarte mari (a devenit legendara, in acest context, campania dusa de bloggerii americani pentru democratul Howard Dean, in 2004, cand fostul guvernator de Vermont a ratat la mustata nominalizarea partidului pentru Casa Alba).

Sini, care scrie pentru Jusiper.com, a declarat pentru Hotnews.ro ca „blogurile au jucat un rol foarte important in campania lui Barack Obama deoarece grupurile progresiste din jurul lui au folosit internetul ca pe un mijloc de organizare dar si ca pe un mod de a transmite informatiile catre cei mai activi votanti”.

Mai mult, Sini crede ca „blogurile au facut ca mult mai multi alegatori progresisti sa se mobilizeze in jurul lui Obama, iar campania sa a folosit internetul nu doar pentru a strange fonduri ci si pentru a organiza comunitatile si alegatorii”.

Politicienii apeleaza la bloggeri

La randul lor, politicienii au sesizat puterea de convingere a bloggerilor si n-au ezitat sa se ralieze curentului general. Patru candidati la prezidentiale, inclusiv fostul general Wesley Clark, au participat la Conventia bloggerilor desfasurata anul trecut la initiativa fondatorului DailyKos, unul dintre cele mai influente bloguri liberale americane.

Iar ca o dovada a respectului pe care il au pe scena politica americana, bloggerii prezenti la Denver au primit, din partea organizatorilor si cu sprijinul celor de la Google si Digg, o cladire intreaga unde sa lucreze. Contra unei taxe de 100 de dolari, 400 de bloggeri au acces in cladire, pot lucra si servi masa, iar unii dintre ei au afirmat ca nu vor parasi deloc asa-numitul Big Tent si nu vor ajunge la Pepsi Center (Markos Moulitsas Zúñiga, de la Daily Kos, scrie pe blogul sau ca existenta Big Tent-ului nu inseamna deloc ca bloggeri devin ei insisi parte a mainstream media. „Doar ne plac corturile mari si berea gratis”, clameaza Kos).

In plus, in chiar cladirea Conventiei, pe langa pavilioanele celor de la ABC, CBS sau NBC, exista Blogger Lounge.

Ce li se reproseaza bloggerilor

Criticii sustin ca bloggerii sunt de multe ori subiectivi in relatarile lor. Bloggerii prezenti la Denver sunt, in cele mai multe cazuri, democrati iar relatarile lor sunt influentate de curentele liberale.

In plus, multi dintre ei sunt acuzati ca isi folosesc site-urile pentru a strange bani pentru unul sau altul dintre politicieni. In unele cazuri, bloggerii au fost chiar angajati de oameni politici pentru a le promova platforma si a scrie articole critice despre adversari.

Analistii sustin ca, desi sunt o sursa de energie care va schimba felul in care se desfasoara politica si jurnalismul, bloggerii (atat cei democrati, cat si cei republicani) sufera de acelasi pacat: sunt de multe ori extrem de agresivi in postarile lor si tind sa alunece spre extreme.