Avionul McDonnell Douglas 82, aparatul caruia i-a explodat unul dintre motoare pe pista aeroportului din Madrid, este considerat unul dintre cele mai vechi modele in folosinta, dar cu toate acestea este foarte raspandit in jurul lumii, informeaza AFP.

Construite de compania americana McDonnell Douglas, care a fost absorbita in 1997 de catre Boeing, primele aparate din familia MD-80, succesoarele modelelor DC-9, au intrat in serviciu in 1980, iar productia lor a fost incetata in 1999. Cu o lungime de 45 de metri, avionul cu doua motoare cu reactie poate transporta intre 144 si 168 de pasageri.

Pe site-ul companiei Boeing care asigura asistenta tehnica pentru aceste aparate in intreaga lume, avionul este caracterizat ca fiind "silentios", iar "consumul de combustibil este unul foarte redus".

Companiile europene Swiss Air si Austrian Airlines au fost companiile care au lansat seria MD-80, iar American Airlines detine in prezent cel mai mare numar de astfel de aparate in flota sa, 275 la numar, scrie Boeing pe site-ul lor, informatie citata de AFP.

Spanair, operatorul a carui avion a fost implicat in accidentul de la Madrid, detine in flota sa 31 de aparate din seria McDonnell Douglas 80.

La inceputul acestui an, American Airlines a anulat peste 600 de zboruri pentru a supune aparatele din clasa MD-80 la o inspectie serioasa dupa ce a primit unele sesizari cu privire la sistemul de cablaj al avioanelor din partea Autoritatii Americane de reglementare a Aviatiei Civile.

"Este un tip de avion aflat la batranete. Un avion de mana a doua sau chiar a treia, adica au fost vandute si revandute intre companii. Pentru ca este foarte zgomotos din cauza motoarelor sale de tehnologie mai veche au inceput sa fie inlocuite de modelele Boeing 737 si Airbus A320. Totusi, nu putem face o legatura intre aciidentul produs si vechimea avionului. Un avion nu e mai periculos decat altul din cauza ca ar fi mai vechi", a declarat Gerard Feldzer, directorul muzeului Aerului si Spatiului din Bourget, Franta, citat de AFP.