Declaratiile lui Vladimir Voronin despre implicarea Romaniei in conflictul din Transnistria - butaforie electorala

de Olga Popescu     HotNews.ro
Marţi, 29 aprilie 2008, 10:48 Actualitate | Internaţional


Vladimir Voronin
Foto: Rompres
Relatiile dintre Chisinau si Bucuresti se pot complica in mod serios, anunta cotidianul Nezavisimaia gazeta. Motivul acestor temeri il constituie, in oinia politicienilor moldoveni, discursul rostit de presedintele Vladimir Voronin pe unul din canalele televiziunii publice. Seful statului a acuzat Bucurestiul de incitarea conflictului transnistrean. Acest lucru a reabilitat, practic, Moscova, invinuita pana acum de acelasi lucru. Politicienii de peste Prut il acuza pe Voronin ca, prin aceste declaratii, urmareste stoparea declinului Partidului Comunist.

Voronin acuza Romania de amestec in conflictul din Transnistria

Nu exista nici o indoiala ca autoritatile de la Bucuresti nu vor intarzia cu un raspuns. Una e sa te certi din cauza denumirii corecte a limbii vorbita de moldoveni – moldoveneasca sau romana – si cu totul altceva este sa acuzi, practic, o tara membru NATO ca incinge un conflict armat.

Invitat al programului „O ora cu presedintele” difuzat de postul NIT, Voronin a spus ca in 1992, „Bucurestiul l-a obligat pe Mircea Snegur sa inceapa un razboi in Transnistria si sa intre in Tighina”. Voronina a subliniat ca „aceste lucruri trebuie spuse”. Neasteptata marturie a sefului statului moldovean, scrie NG, a intarit argumentele liderilor transnistreni, care au facut mereu referire la factorul romanesc, refuzand o impacare definitiva cu Chisinaul.

E adevarat ca ei nu aveau in vedere un conflict vechi, ci perspectivele lui: Tiraspolul intotdeauna a evocat o posibila unificare a Moldovei cu Romania. Acuzatia lui Voronin are si o alta latura. Problema este ca de-a lungul a 17 ani, Chisinau a promovat una si aceeasi linie – tot ce s-a intamplat pe Nistru in 1992 era opera Moscovei.

De aceasta versiune s-a folosit Snegur, care a ordonat „restabilirea ordinii constituţionale la Tighina”, dupa care in oras au intrat trupele moldovene. Aceleasi teze au fost sustinute si de anturajul presedintelui Voronin in perioada disputei lui cu Kremlinul – din 2003 pana in 2007.

Acuzatii electorale

Liderul Partidului National-Liberal, fost vicepresedinte al parlamentului, Nicolae Andronic, crede ca „declaratia a dat, de fapt, semnalul de incepere a campaniei electorale pentru alegerile legislative, care vor avea loc in primavara anului viitor”.

Partidul Comunist, condus de presedintele moldovean, a explicat Andronic pentru NG, „cade in sondaje, iar retorica antiromaneasca ii va aduce lui Voronin voturile atat ale moldovenilor care se opun unei apropieri excesive de Bucuresti, cat si ale celor care sustin un dialog mai strans cu Moscova şi care reprezinta o treime din populatia tarii”.

In campania anterioara, din 2005, Voronin a jucat dupa alte reguli. Atunci, el "a aratat acuzator in directia Moscovei si a acceptat sprijinul lui Traian Basescu, venit special la Chisinau sa faca agitatie in favoarea partidului lui Voronin”, dupa cum aminteste Andronic.

Fost ministru moldovean: nu au existat asemenea ordine de la Bucuresti

In privinta rolului jucat de Bucuresti in conflictul de pe Nistru, Nezavisimaia gazeta a solicitat un comentariu din partea a doua persoane care s-au aflat, în 1992, in tabere diferite: fostul ministru al securitatii Moldovei, Anatol Plugaru, si actualul ministru transnistrean al securitatii, Vladimir Antiufeev.

Potrivit lui Plugaru, „Bucurestiul a influentat politica Moldovei, a finantat Frontul popular, care urmarea iesirea tarii din URSS si ulterioara unire cu Romania”. „Dar", a spus Plugaru pentru NG, "nu am auzit de ordine venite de la Bucuresti si legate de Tighina, iar eu stiu, probabil, mai multe despre acest razboi decat multi altii. Un asemenea ordin de a intra in Tighina a fost dat de la Chisinau de conducerea moldoveana”.

Antiufeev a aratat ca in timpul razboiului soldatii moldoveni au luptat cu arme romanesti, au circulat cu blindate romanesti. Cu alte cuvinte, a existat un sprijin direct. In privinta ordinului de a intra in Tighina, Antiufeev nu a exclus posibilitatea existentei lui.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















2460 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    ... (Marţi, 29 aprilie 2008, 12:59)

    dragos234 [utilizator]

    Comisia Europeană împotriva Rasismului şi a Intoleranţei (ECRI) scrie intr-un raport despre Moldova despre "lipsa de cunoaştere a limbii moldoveneşti (s.n.), limba naţională, din partea membrilor minorităţilor naţionale". Asa ca domnul parlamentar european Adrian Severin ar face bine sa ia aminte la ce se intampla la Bruxelles, nu sa faca declaratii aiuritoare despre Bsescu.
  • 0 (0 voturi)    
    Deplasat (Marţi, 29 aprilie 2008, 14:24)

    stefan2008 [utilizator]

    Afirmaţiile tov.Voronin par cel putin deplasate într-un context in care pe majoritatea românilor nu-i interesează Transnistria - dimpotrivă ar accepta mai degraba unirea cu Basarabia (ţinut mărginit de Nistru), decât cu partea de dincolo de Nistru luată din Ucraina de Stalin.
    Iar recunoştinţa lui pentru ajutorul primit de dincoace de Prut, arată ca este un tovarăş preşedinte cu adevărat... rus! Cât de varză poate să fie ţinutul ăla ca să aibă un astfel de preşedinte!
    Cât de penibil poate să fie - să trebuiască ca oamenii de rând, români de pe ambele maluri ale Prutului, să lupte cu două guverne: unul despre care nici nu îmi vine să mai comentez la Chisinău, altul la fel de comunist în miezul lui - la Bucureşti! Când ma gandesc la cei care s-au luptat in situaţii mult mai grele ca românii să poată circula liber în ţara lor, cred că se întorc in mormânt când văd cum acum, pe timp de pace, unui basarabean i se acorda cetăţenia română tot în 7 ani ca şi unui irakian sau sirian sau turc! Ca să nu mai vorbesc de bătaia de joc zilnică de la Consulatul din Chisinău! Ce ar zice Stefan cel Mare să se vadă pe toate bancnotele unei ţări în care rusa este limbă oficială? Ce are zice să vadă un răzeş din Vrancea care umblă şi cheltuie bani pe la notar şi la ORI ca să invite un basarabean la el acasa să vină de câte ori vrea el un an, iar Consulatul îi dă viză pe 20 de zile, de parcă ar fi pericol la adresa securităţii statului sa vină şi peste 20 de zile! Asta e... încă nu s-a născut o generaţie de guvernanţi cu coloană vertebrală care să-i conducă pe toţi românii. Deocamdată avem doar un Băse încolţit de toţi dinozaurii comunişti şi un guvern împuternicit tot de comunişti.
  • 0 (0 voturi)    
    Vrem dovezi (Marţi, 29 aprilie 2008, 14:27)

    Un roman anonim [anonim]

    Tovarisci Voronin (in traducere Cioroescu) vorbeste vrute si nevrute sustinut de "fratele" sau de peste Nistru Smirnov. Naiv, ca sa ma exprim indulgent, este cine il crede dezinteresat, caci vor fi si din cei care il cred interesati, in special cei care i-au impus linia. Dar pentru credibilitate sunt necesare dovezi. Le are sau sunt doar alegatii? Sper ca basarabenii romani se vor trezii si il vor arunca pe el si partidul lui acolo unde le e locul, la "groapa de gunoi a istoriei", dupa expresia care le placea sa o folosesaca. Pe de alta parte sunt de acord cu dragos234. Severin In caliatate de europarlamentar romana ar trebui sa se ocupe de aberatia cu limba moldoveneasca deoarce a fost trimis sa sustina interesele romanesti si nu sa moara de grija lui Basescu.
  • 0 (0 voturi)    
    Eu sunt agresor?!?!?! (Marţi, 29 aprilie 2008, 14:56)

    Daos [anonim]

    Cum puii mei sa zika asa ceva comu.stul (!) acesta? Adika dupa ce komunitateta internationala a recunoscut Rusia ca stat agresor in acest conflict, idiotul asta vine si imi spune ca de fapt R. Moldova este agresor incepand razboiul la "insistentele" Bucurestiului? Adica eu, basarabean fiind, subt agresor deoarece concetatenii mei au incercat sa-si apere granitzele?! Si kiar daka Romania ar fi "insistat" sa se inceapa un razboi pe Nistru inseamna ka tare prosti au fost conducatorii Moldovei de atunci sa nu-si dea seama senguri k teritoriile proprii trebuiesc aparate. Dar de ce comu.stul de Voronin nu akuzaMoskova care nu numai k a provocat indirect acel razboi dar l-a si sustinut in mod direct?!
    Ma rog, iubesc mult Basarbia ca patrie, meleaguri, dar mi-e sila si ma dezgusta R. Moldova ca stat, institutii, conducere...
    Si macar daca in viitorul apropiat nu se poate infaptui Reintregirea (nu sunt de akord cu termenul "Unire" deoarece asta ar insemna formarea unui stat nou, si nu renasterea unui stat mai veki) makar sa pot deveni "roman cu akte". Asa din 2002 astept sa fiu recunoskut legal ca roman. Oare mai dureaza mult?!
    • 0 (0 voturi)    
      @Daos & @Stefan2008 (Marţi, 29 aprilie 2008, 16:22)

      kid [anonim] i-a raspuns lui Daos

      @Daos,
      Cred ca daca in Rep. Moldova exista intr-adevar dorinta de "reintregire" aceasta s-ar fi intimplat deja pina acum.
      Parerea mea este ca aceasta "reintregire" inca se mai poate face. E nevoie insa si de vointa nu numai de dorinta.

      @Stefan,
      Desi sint de acord sa omagiem numele marete din istoria noastra, hai sa incercam sa nu mai traim in trecut si sa ne intoarcem in prezent unde din pacate situatia actuala este cu totul alta decit pe vremea lui Stefan cel Mare si a razesilor (eg. azi iegzista Rusia, turcii nu sint pe cale sa ne atace, parte din teritoriile istorice romanesti sint azi guvernate de un guvern care e reprezentat de tov. Voronin, Romania s-a angajat sa fie parte din niste structuri cu toate avantajele si dezavantajele care le implica). Astfel de intrebari retorice nu cred ca ajuta la solutionarea problemei actuale ci mai degraba ajuta la inflamarea si inrautatirea situatiei.

      Base a spus clar ca Romania va respecta toate angajamentele luate si cred ca aceasta trebuie sa fie directia pe care trebuie sa se mearga. Asa aratam ca avem coloana vertebrala dupa cum zici tu.

      Din cite stiu eu romanii (a nu se confunda cu alte nationalitati/minoritati) pot sa circule liberi in tara lor, si nu numai. Pentru asta am tras destul de mult si de greu, si inca mai tragem.

      Ce mi se pare aiurea este faptul ca de o perioada de timp astfel de atacuri directe din partea tov. Voronin sint din ce in ce mai dese si mai violente iar diplomatia romana nu raspunde in mod corerent, prompt si categoric aratind (din nou) ca are coloana vertebrala.

      De fapt nu raspunde deloc, ceea ce e si mai periculos decit daca ar da un raspuns jalnic.
  • 0 (0 voturi)    
    Avem si noi Mugabii nostri (Marţi, 29 aprilie 2008, 16:55)

    Pro-Basarabia [anonim]

    Ma uit la Voronin, si ce vad? Un gerontocrat depasit de situatie, agantandu-se de fotoliu din toate puterile, anchilozat in ideologia lui bolsevica si impins de la spate de Moscova. Faptul ca in in anul de gratie 2008, un asemenea specimen mai are sanse reale la alegeri in R. Moldova, e o tragedie nationala pentru basarabeni. Tineri moldoveni, mergeti la vot! Nu va lasati tara pe mana unui guvern ales de rusofoni si pensionari!
  • -2 (2 voturi)    
    nationalistilor -- sa va fie rusine! (Marţi, 29 aprilie 2008, 21:13)

    cineva [anonim]

    Mi-e greu sa stiu unde sa incep cu comentariile mele. nu sunt nici roman, nici ungur, nici rus si nici moldovean. Dar am locuit atat in Romania cat si in Republica Moldova. Atitudinea exprimata aici de voi imi provoaca sentimente de scarba. Republica Moldova e o tara suverana. Ok, majoritatea celor de acolo vorbesc aceeasi limba ca voi, dar ce importanta are asta? Inseamna ca tara lor trebuie sa i se alipeasca Romaniei? In Austria si Germania se vorbeste aceeasi limba ... dar nimeni nu crede ca Germania ar trebui sa inghite Austria. Pe langa asta, se vede foarte clar ura pe care o aveti pentru rusi, ca popor. De ce? fiindca vorbesc ei o alta limba? Nu au dreptul sa existe?
    Realitatea este ca ADMINISTRATIILE Romaniei intotdeauna s-au purtat extrem de urat fata de teritoritoriul caruia ii spuneti voi "Basarabia." In 1918, majoritatea moldovenilor n-au fost de acord cu asa-numita unire ... pe care armata romana a efectuat-o. Dupa aia, teritroiul ala a fost folosit ca o semi-colonie. In 1941-1944, Antonescu. alaturi de Hitler, a savarsit crime de neinchipuit acolo, omorandu-i pe zeci de mii de oameni nevinovati. Si Curtea de Apel din Bucuresti mai are, sa spunem, tupeu sa zica ca razboiul ala sangeros si criminal purtat de Antonescu era justificat? Trebuie sa va indreptati nemultumirile catre guvernul vostru caruia, sigur, nu-i pasa deloc de romani de rand.
    • 0 (0 voturi)    
      Ruşine pentru încăpăţânarea de a exista! (Miercuri, 30 aprilie 2008, 0:10)

      Pro-Basarabia [anonim] i-a raspuns lui cineva

      Da. De aia a ocupat Stalin in 1941 BASARABIA--pana la proba contrarie, asta e denumirea istorica impamantenita si nu un capriciu lingvistic--pentru ca il durea sufletelul lui mic si negru pentru nedreptatile facute de guvernul roman. De ce nu pomenesti de atrocitatile facute de sovietici intre anii 1945-1953, de sutele de mii de oameni aruncati in gulagul siberian, de colonistii rusi adusi special pentru a schimba caracterul demografic al "republicii"; de politica de deznationalizare intensiva care i-a facut pe bietii razesi sa uite chiar si denumirea propriei lor natii. Sa ii acuzi pe romani de ura de natie impotriva rusilor e ca si cum ai acuza mielul de ura de natie impotriva lupilor.

      Da, sub conducerea lui Antonescu au avut loc crime oribile. Dar el macar avea scuza ca era in vreme de razboi. Stalin ce scuza a avut? Dar mult mai important, ce legatura are Antonescu cu guvernantii inepti de azi ai Republicii Moldova? Guvernanti care si-au adus propriul popor in genunchi; guvernanti a caror singura speranta de a nu fi inlocuiti e de a creea din nimic un inamic impotriva caruia, vezi doamne, ei sunt singura aparare?

      Da, Republica Moldova este azi o tara suverana. Iar Romania a fost prima tara care i-a recunoscut independenta. Nu Rusia, nu Ucraina. Sa spui ca Romania lucreaza impotriva Moldovei e o gogomanie atat de monstruoasa incat ma lasa fara cuvinte. Iar cu privire la 1918, din ce palarie ai scos tu datele statistice ca "majoritatea moldovenilor n-au fost de acord cu asa-numita unire"? I-ai numarat tu?

      Da, comentariul tau nu e decat o rastalmacire a faptelor. Si daca e cineva cui ar trebui sa-i fie rusine, acela esti chiar tu.
    • 0 (0 voturi)    
      @cineva (Miercuri, 30 aprilie 2008, 12:03)

      mit o'cannoo [utilizator] i-a raspuns lui cineva

      Poate ca nu esti nici roman, nici ungur, nici rus, nici moldovean (adica tot roman)... dar sigur esti .... Si daca tot iti e scarba, mergi in alta parte ...
      Pt (a completa) cultura ta generala despre lumea in care traiesti, Germania e federatie, o uniune de landuri, iar daca maine in Austria se face referendum si se aproba intrarea in uniune si restul membrilor uniunii sunt de acord, atunci "Germania ar trebui sa inghite Austria".
      In 1941-1944, pe Antonescu si pe Hitler i-am vazut eu cum impuscau "moldovenii" cu mana lor, pe bune, si au omorat zeci, sute de mii, ma si mir ca ati mai ramas de samanta dupa razboi... Sau v-a adus taica Stalin de prin Siberia ca sa vedeti si voi ca popoarele civilizate nu traiesc in corturi?
      Pasarelu', tot pt subcultura ta generala: tovaraseii vostri au inceput macelul in Est, incepand cu polonezii in '39, cand i-au ajutat pe nemti, apoi cand s-au luat de finlandezi in iarna '39-'40 dar acolo si-au cam luat-o pe coaja din cauza incompetentei armatei rosii, au urmat apoi tarile baltice si Romania.
      Iar ca o comparatie: Hitler / nemtii au omorat pe timp de razboi, nota bene, cam 7 milioane de evrei in 5 ani ('40-'45). Stalin / rusii au omorat cam 25 de milioane de locuitori de diferite nationalitati din interiorul "paradisului sovietic" intre 1920 si 1940.
      PE TIMP DE PACE!!!
      q.e.d.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu mai rezistam (Miercuri, 30 aprilie 2008, 12:22)

    randy [anonim]

    Oare cat va mai dura toata mizeria asta comunista? Ne-am saturat deja ca noi, tinerii basarabeni sa fim intimidati la tot pasul. Unde doresti sa te afirmi, esti amenintat, agresat u doar verbal, dar fi fizic. Desi este Anul Tineretului in R.Moldova, nu putem sa facem nicmi pentru tara. Drept dovada pot fi si imaginile video ce le puteti urmai aici: http://www.curaj.net/?p=3763
  • 0 (0 voturi)    
    iarasi despre nationalismul romanesc (Miercuri, 30 aprilie 2008, 14:18)

    cineva [anonim]

    Cand incep sa discut chestiunile legate de Republica Moldova si istoria acestui tinut cu nationalisti romani intotdeauna gasesc in afirmatiile lor -- desi in diferite grade, bineinteles -- aceleasi elemente.
    Tipic, conform argumentelor lor "geniale," daca zici ca Hitler si ceilalti lideri care i s-au alaturat in timpul invaziei Uniunii Sovietice au comis crime bestiale (ceea ce nu poate fi negat nicicum) -- il iubesti pe Stalin. Ideea este sa te forteze sa taci ... oricat de ridiculoasa ar fi ideea conform careia l-ai sprijini pe Stalin, ei nu vor sa aiba o discutie civilizata cu tine, ei nu vor sa le combati conceptiile fixate in cap.
    Inca o ideea pe care dansii vor tinde sa ti-o zica este ca ... ii iubesti pe rusi si ca ii urasti pe romani. Ideea asta e asa aiurea, n-am sa-i acord nici o picatura de atentie aici.
    Multi dintre acesti nationalisti romani zic ca moldoveni sunt, de fapt, romani. (Dar diabolicii rusi i-au convins altfel!) Putem sa rezolvam simplu aceasta problema. Putem sa-i intrebam pe cetateni ai Republicii Moldova daca se considera romani, moldoveni, rusi, ucrainieni, gagauzi, etc.
    O intrebare: pe cine ar ajuta asa-numita unire a Republicii Moldova cu Romania? I-ar ajuta pe tigani saraci din Arad? I-ar ajuta pe muncitori aflati in greva la Mittal? I-ar ajuta pe gagauzi? (cei multi dintre ei nu vorbesc limba asta.) Obiectiv vorbind pe cine ar ajuta o asemenea dezvoltare politica?
    • 0 (0 voturi)    
      Afurisiţii ăştia de români nu dispar odată!? (Miercuri, 30 aprilie 2008, 17:15)

      Pro-Basarabia=Pro-Republica Moldova--sa fie clar [anonim] i-a raspuns lui cineva

      Dragul meu "cineva" (atat de curajos pseudonimul), pari sa fi obsedat de ideea ca Romania, chipurile, sta la panda ca sa inghita Republica Moldova. Gata, gata, uite cum o prinde! Ciudat mestesug de tampenie! Pai, daca vroia asta, ii mai recunostea independenta (prima tara care a facut-o)? I-ar mai fi trimis in anii '90, ajutoare pentru consolidarea statului? N-ar fi anexat-o atunci, in debandada de la inceputul anilor '90, cand rusii inca erau in stupoarea faptului ca imperiul lor colonial se destramase, in sfarsit?

      In plus: Daca esti asa convins ca romanii si moldovenii sunt doua popoare diferite, te rog frumos sa imi spui in ce limba ti-ai scris tu comentariile atat de erudite--in romaneste sau moldoveneste? Tot asa cum francezii din Belgia tot francezi sunt--francezi belgieni, germanii din Austria si Elvetia, tot germani--germani austrieci si germani elvetieni--tot asa si romanii basarabeni.

      Optiunea romanilor basarabeni de a trai intr-un stat al lor le apartine intru totul. Dar asta nu inseamna ca ceilalti romani nu o sa se simta mai apropiati de ei, decat se simt, de exemplu, de lituanieni.
    • 0 (0 voturi)    
      pe cine ar ajuta unirea Basarabiei cu Romania? (Vineri, 2 mai 2008, 10:53)

      Code Blue [anonim] i-a raspuns lui cineva

      Pe Romanii din Basarabia. Macar vor fi saraci acasa la ei. Chestie de mindrie, daca stii ce e aia.

      Cit despre vointa romanilor din Basarabia, citeste-l pe Titulescu: basarabenii au hotarit democratic in 1920 sa se uneasca cu Rom si rusii au acceptat tratatul respectiv. Ca de obicei insa, rusii au incalcat si acest tratat, profitind de slabiciunea diplomatilor liberali din guvernul Tatarascu, si imediat ce au facut pactul cu diavolul (Hitler) au invadat Basarabia.

      Nu e aici chestie de iubire ci de lege internationala (ie principiul autodeterminarii natiunilor, principiul respectarii tratatelor, etc) care a fost sistematic incalcata de Rusia.

      Si ce e pt mata nationalism cu conotatie negativa pt mine este patriotism. Dar aici te inteleg, nationalismul in Rom a fost deturnat de comunisti si de rasistii romani contemporani - la fel de idioti ca si rasistii de pretutindeni, daca ma intrebi pe mine.
  • 0 (0 voturi)    
    hmmm..... (Joi, 1 mai 2008, 2:54)

    Bibicul [anonim]

    bine spus aici; http://europarlamentare2009.wordpress.com/


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by