Un avertizor de integritate al Tesla, românca Cristina Bălan, s-a luptat cu Elon Musk în justiție timp de un deceniu, după ce și-a exprimat îngrijorarea cu privire la siguranța frânării, ceea ce a dus la concedierea româncei, scrie BBC.

Elon MuskFoto: No10 Crown Copyright / Eyevine / Profimedia Images

Fostul inginer Tesla Cristina Balan tocmai a terminat tratamentul pentru cancerul de sân, iar acum luptă, ca mamă singură, atât pentru viața ei cât și pentru reputația ei.

"Vreau să rămân cu numele și reputația nepătate. Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența să-și ceară scuze", este mesajul ei către șeful miliardar al Tesla.

Până în 2014, ea fusese o vedetă în cadrul celebrei companii producătoare de mașini electrice. Mai mult, inițialele ei erau gravate pe toate bateriile Tesla Model S, în semn de apreciere.

Doamna Balan își amintește că a vorbit cu domnul Musk la coadă la cantina personalului, căruia i-a mărturisit că simte că-și trăiește propriul vis, după ce crescuse în România fiind pasionată de mașini de când se știe.

Dar, după ce i-a spus lui Musk despre îngrijorările ei cu privire la siguranța frânelor mașinilor Tesla, și-a pierdut locul de muncă.

Doamna Bălan a câștigat un caz de concediere pe nedrept, potrivit presei din SUA.

Apoi, într-o lungă declarație din presă, Tesla a susținut că ea a folosit timpul și resursele companiei pentru un proiect personal secret și au acuzat-o de delapidare- ceea ce e o infracțiune foarte gravă în SUA.

Iar dna Balan neagă cu fermitate aceste acuzații. Tesla nu a oferit niciodată detalii despre presupusa infracțiune și nu a răspuns nici solicitărilor BBC News despre aceast lucru.

Doamna Balan acuză compania Tesla de defăimare

Întrucât ea se află în remisie a cancerului de sân (fiind în stadiul 3B), cea mai mare îngrijorare este că s-ar putea să nu apuce să trăiască pentru a-și vedea victoria în instanță.

Ea vrea ca fiul ei să știe că mama lui e nevinovată și nu vrea ca el să crească vreodată că mama lui a fost o hoață.

Doamna Balan a discutat cu BBC News despre perioada lucrată la Tesla. „Totul a mers ok până când mi-am dat seama că unele probleme critice de siguranță a frânelor erau ascunse”, susține ea.

Doamna Balan era îngrijorată că covorașele din mașină se îndoaie sub unele pedale - un defect de design simplu, dar potențial letal. Până și clienții se plângeau, spune ea.

„Dacă nu poți apăsa frâna, cineva poate fi rănit”, spune ea.

„Puteau să spună: „Ne dăm seama că covoarele sunt proaste – scoate-ți-le din mașini”.

Dar managerii au respins orice propuneri și au devenit ostili, susține doamna Balan.

Așa că i-a trimis un e-mail domnului Musk, care încurajase anterior angajații să i se adreseze dacă află ceva care ar putea afecta reputația Tesla.

„I-am trimis două e-mailuri”, spune doamna Balan.

„I-am trimis unul înainte să plec [din Tesla], spunându-i că suntem cu toții amenințați. „Mă gândeam că încă vrea să facă ceea ce este corect pentru Tesla”. Dar a eșuat în demersul ei.

Un alt avertizor de integritate din Tesla, Lukasz Krupski , a povestit o experiență similară, după ce i-a trimis un e-mail domnului Musk în legătură cu condițiile de muncă la sediul Tesla în Norvegia.

Doamna Balan spune că altor membri ai personalului Tesla s-ar putea „să le fie frică să vorbească”.

Cazul ei va fi audiat în cele din urmă la Curtea de Apel din California - dar nu există încă o dată stabilită cu exactitate.

Doamna Bălan ar vrea să apuce să clarifice situația ei pentru că altfel, „toată lumea se va uita doar la ce spune Tesla despre mine, iar cariera mea nu va mai conta. Și nu vreau asta."