Comisia Europeană a propus marţi prelungirea acordurilor privind transportul rutier cu Ucraina şi Republica Moldova şi a introdus actualizări ale acordului cu Ucraina. Propunerile, transmise Consiliului, includ actualizări ale acordului cu Ucraina pentru a îmbunătăţi punerea în practică şi asigurarea respectării acestuia, menţinând, în acelaşi timp, obiectivele şi domeniul său de aplicare, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres.

Camioane la granițăFoto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Acordurile iniţiale au fost semnate în iunie 2022 şi ulterior prelungite până la sfârşitul lunii iunie 2024. Acestea acordă drepturi de transport bilaterale transportatorilor din Ucraina, din Republica Moldova şi din UE pentru teritoriile celeilalte părţi. Având în vedere perturbarea sau închiderea rutelor de transport tradiţionale din regiune din cauza războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi a indisponibilităţii Mării Negre ca rută comercială tradiţională pentru cele două ţări, prelungirea până cel puţin la sfârşitul anului 2025 va contribui la securizarea lanţurilor de aprovizionare.

Pe baza schimburilor cu statele membre, cu Ucraina şi cu părţile interesate, Comisia a ţinut seama de lecţiile învăţate din punerea în aplicare a actualului acord privind transporturile dintre UE şi Ucraina. Deşi domeniul de aplicare al acordului va rămâne acelaşi, Comisia propune actualizări pentru a facilita punerea sa în aplicare şi asigurarea respectării acestuia de către statele membre. CE propune: să facă obligatorie deţinerea de documente care să ateste că un operator de transport este autorizat în mod corespunzător să efectueze transporturi internaţionale şi că transportul este efectuat în temeiul acordului, să impună obligativitatea deţinerii unor documente specifice care să ateste că o operaţiune fără încărcătură este direct legată de o operaţiune de tranzit sau de o operaţiune bilaterală, astfel cum se prevede în acord, consolidarea respectării de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligaţiilor referitoare la operaţiunile autorizate în temeiul acordului, combaterea fraudei sau a falsificării documentelor conducătorului auto şi a încălcărilor normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră: astfel de infracţiuni pot conduce la retragerea permisului.

De asemenea, se adaugă o nouă clauză de salvgardare: în cazul în care piaţa naţională a transportului rutier dintr-o anumită zonă geografică constată o perturbare majoră care poate fi atribuită acordului, acordul ar putea fi suspendat în zona geografică respectivă.

Aceste măsuri vor consolida punerea în aplicare a acordului, fără a compromite beneficiile reciproce. Acordul a fost pozitiv atât pentru UE, cât şi pentru Ucraina, permiţând o creştere puternică a exporturilor lor către pieţele celeilalte părţi. Acordul cu Ucraina, precum şi cel cu Republica Moldova, au fost, de asemenea, esenţiale pentru sprijinirea culoarelor de solidaritate.

Propunerile sunt acum alături de Consiliu, care trebuie să acorde Comisiei un mandat de negociere cu Ucraina şi Republica Moldova. După ce Consiliul va acorda Comisiei aceste mandate, Comisia va colabora în mod oficial cu ţările partenere în vederea obţinerii acordului acestora.