Forțele armate ale Statelor Unite au anunțat miercuri noaptea că va consemna la sol întreaga sa flotă de aeronave militare V-22 Osprey, supranumite „Widow Maker”, după ultimul accident care a ucis 8 militari americani în largul coastei Japoniei, relatează Reuters.

Elicopter V-22 Osprey Foto: Nobuha Endo / Associated Press / Profimedia Images

Armata japoneză a decis să suspende toate misiunile acestor aeronave militare imediat după accidentul care a avut loc în data de 29 noiembrie în largul Insulei Yakushima. Confundate adesea cu elicoptere, aeronavele V-22 Oprey sunt de fapt avioane cu rotoare care le permit să decoleze vertical.

Deși informațiile inițiale sugerau că 6 militari ai forțelor speciale americane erau la bordul aeronavei și că unii ar fi putut supraviețui, comandamentul SUA din Japonia a confirmat ulterior că este vorba de 8 militari și că toți și-au pierdut viața în urma prăbușirii care a avut loc în timpul unei misiuni de antrenament de rutină.

Japonia deține un număr mic de astfel de aeronave, însă criticii lor din țara insulară afirmă că ele sunt predispuse la accidente, un lucru negat atât de producătorii lor, Boeing și Bell Helicopter, precum și guvernele de la Washington și Tokyo.

„Investigația preliminară indică un posibil stres material drept cauză a incidentului, dar cauza din spatele eșuării acestuia rămâne necunoscută în momentul de față”, a declarat într-un comunicat de presă Comandamentul pentru Operațiuni Speciale al Forțelor Aeriene ale SUA.

Doar SUA și Japonia folosesc aeronave V-22 Osprey

Cel puțin 400 de aeronave V-22 Osprey au fost produse de-a lungul anilor de Boeing, ele fiind folosite cu precădere de forțele speciale, navale și pușcașii marini americani staționați în Japonia și alte părți ale lumii. Japonia este singura țară care folosește astfel de aeronave, în afară de Statele Unite, având în dotarea forțelor sale 14 unități Osprey.

Portavionul american desfășurat pentru protejarea Japoniei, USS Carl Vinson, se bazează pe ele pentru a transporta provizii și personal.

„Dacă ținerea la sol a [aeronavelor] Osprey ține o săptămână sau mai mult, atunci ceea ce acum este un inconvenient începe să devină ceva mai serios. Iar fără Osprey poate fi afectată instruirea, ceea ce afectează pregătirea [pentru luptă]”, a declarat pentru Reuters Grant Newsham, un colonel în retragere al pușcașilor marini americani.

Faptul că armata americană a decis acum să își consemneze la sol o întreagă flotă alcătuită dintr-un model de aeronave nu este cu totul neobișnuit, această decizie fiind luată și în cazul unor alte accidente soldate cu victime în trecut.

Accidentele repetate au atras aeronavei porecla de „Widow Maker”

O altă prăbușire a unei aeronave Osprey în Japonia în 2016 a dus la consemnarea la sol a întregii flote americane din țara insulară. Potrivit Flight Safety Foundation, o organizație non-profit din domeniul siguranței aeronautice, cel puțin 50 de indivizi au murit în timpul operării și testării avioanelor V-22 Osprey.

Peste 20 dintre aceste decese au fost înregistrate după ce aeronava a intrat în serviciul forțelor armate americane în 2007. Anteriorul accident cu victime a avut loc chiar în august anul acesta, când o aeronavă Osprey s-a prăbușit în largul coastei din nordul Australiei în timpul unui exercițiu militar de rutină.

Trei pușcași marini americani au murit în urma accidentului respectiv. Anul trecut alți 4 militari americani au murit după ce un avion Osprey s-a prăbușit într-o zonă izolată din nordul Norvegiei. Accidentul respectiv a avut loc în timpul unui exercițiu militar al NATO.

Toate aceste accidente și cele anterioare au atras aeronavei porecla de „Widow Maker” („făcătorul de văduve”) în rândul militarilor americani, chiar dacă Boeing și guvernul american neagă că ea ar avea vreo greșeală de proiectare.