Cum votezi când faci mașini pe care nu ți le poți permite? În Detroit, bătălia dintre Trump și Biden pentru votul clasei muncitoare albe va fi una dură. „Cumpărarea unei mașini noi ar costa jumătate din salariul meu anual”, spune Curtis Cranford, potrivit AFP.

Biden si TrumpFoto: Profimedia Images

Acest muncitor în vârstă de 66 de ani tocmai a dat mâna cu președintele american, care miercuri s-a alăturat marți pentru scurt timp unei pichetări în fața unei uzine General Motors din Belleville, în suburbiile exterioare ale orașului Detroit (Michigan, nord-est).

El i-a mulțumit lui Joe Biden pentru că a venit, dar din cauza tranziției energetice, care „va costa locuri de muncă”, și mai ales din cauza pozițiilor democraților privind avortul și imigrația, „va vota probabil republicanii” anul viitor.

Și, prin urmare, potențial pentru Donald Trump, marele favorit în alegerile primare ale partidului conservator.

La rândul său, Donald Trump a vizitat joi o mică uzină de automobile în apropiere de Detroit, ai căror muncitori nu fac parte din marele sindicat auto, UAW.

UAW a lansat o grevă istorică împotriva celor trei mari producători americani: General Motors, Ford și Stellantis.

Joe Biden și Donald Trump se luptă pentru „a cuceri electoratul clasei muncitoare, în special votanții albi”, care vor fi decisivi anul viitor, a analizat Jefferson Cowie, profesor la Universitatea Vanderbildt, într-un interviu acordat postului de radio NPR.

„Vor fi ei seduși de retorica obișnuită a lui Trump, în special în jurul rasei și naționalismului? Sau vom asista la o evoluție mai mult spre (...) viziunea oarecum rooseveltiană a lui Biden, aceasta este într-adevăr întrebarea centrală”, rezumă el.

Amenințarea lui Trump

Joe Biden, care se bazează foarte mult pe sprijinul sindicatelor și care își promovează cu fiecare ocazie planurile sale majore de stimulare a clasei de mijloc, este acum primul președinte american care s-a alăturat vreodată unei acțiuni de pichetare.

Apucând un megafon pentru a-i încuraja pe greviști, democratul în vârstă de 80 de ani a vrut să dea o lovitură în campania pentru realegerea sa.

Carolyn Nippa, în vârstă de 51 de ani, dintre care 26 lucrați pentru GM, încă nu-i vine să creadă că l-a salutat: „A fost suprarealist”.

„Eu nu sunt pentru Trump. O voi spune direct. Cred că a lucrat pentru multinaționale și miliardari”, spune acest muncitor, care a schimbat de mai multe ori fabricile pe măsură ce s-au închis uzinele.

„Dacă nu câștig alegerile, muncitorii din industria auto sunt terminați”, a declarat fostul președinte pe rețeaua sa socială Truth Social.

Așadar, Joe Biden sau Donald Trump, cine este campionul muncitorilor?

„Este greu de spus”, spune Kristy Zometsky, în vârstă de 44 de ani, care lucrează și ea în această fabrică de piese General Motors, la fel ca tatăl și unchiul ei înaintea ei.

„Această grevă nu este cu adevărat o problemă politică”, ne asigură ea.

Preocupările ei sunt aceleași ca ale tuturor greviștilor pe care i-am întâlnit: viața este prea scumpă, salariile nu țin pasul, în ciuda sacrificiilor făcute în 2009 pentru a salva multinaționalele.

În acest moment, în timpul marii crize economice și financiare, Sarah Polk s-a întrebat: „Dar cine ne susține cu adevărat?

Graficiana în vârstă de 53 de ani, pe care am întâlnit-o în centrul orașului Detroit, nu lucrează în domeniul auto, dar, în calitate de angajată a asiguratorului Blue Cross, este totuși membră a sindicatului UAW și, prin urmare, grevistă.

Vizita lui Biden, ca și cea a lui Trump, este „o lovitură publicitară”, spune această mamă a trei copii, de care are grijă singură, „mereu cu o lună întârziere” la plata facturilor.

Ca alegătoare, ea obișnuia „să aibă tendința de a fi democrată”. Ea ar fi votat pentru Robert F. Kennedy sau Marianne Williamson, doi candidați care au puține șanse sau chiar niciuna să apară pe buletinul de vot din noiembrie anul viitor.

Așadar, cine va primi votul ei în 2024?” „Nu știu”.