După ce Rusia a rupt acordul care permitea exportul cerealelor ucrainene prin porturile de la Marea Neagră, Ucraina ia în considerare posibilitatea unui „culoar pentru cereale” prin apele teritoriale ale României şi Bulgariei, a declarat ambasadorul ucrainean în Turcia, Vasil Bodnar. De asemenea, într-o scrisoare oficială a guvernului de la Kiev consultată miercuri de Reuters se arată că Ucraina lucrează în prezent la stabilirea unei rute temporare de transport prin apele teritoriale ale României.

GrâuFoto: Pogonici | Dreamstime.com

Acordul, încheiat în iulie anul trecut şi intermediat de ONU şi Turcia, ajuta Ucraina să-şi exporte cerealele pe Marea Neagră din trei porturi, folosind un coridor securizat.

„Rusia, după ce s-a retras din acord, a declarat că nu garantează securitatea. Şi asta înseamnă că vor trage în porturi, infrastructură şi, eventual, nave. Acesta este riscul”, a declarat, la televiziunea publică din Ucraina, Suspilne, ambasadorul Vasil Bodnar, conform News.ro.

„Este posibilă o opţiune de minimizare a riscurilor”

Diplomatul ucrainean a explicat că aceste ameninţări vor afecta, în special, companiile de transport maritim şi asigurările. În acelaşi timp, potrivit lui Bodnar, Ucraina a creat un fond pentru garantarea acestor riscuri.

„Avem şi oportunităţi de a atrage nave şi companiile care sunt gata să furnizeze aceste nave pentru transportul cerealelor. Din punctul nostru de vedere, acest lucru poate fi implementat chiar şi fără a folosi această rută care a fost deja agreată, însă prin apele teritoriale ale României şi Bulgariei. Este, de asemenea, posibilă o opţiune de minimizare a riscurilor”, a spus ambasadorul.

El spunea anterior că Ucraina îşi propune să continue acordul pentru cereale într-un format tripartit: „Lucrăm. Preşedintele Zelenski a trimis apeluri relevante preşedintelui Turciei şi secretarului general al ONU. Ministrul Kuleba lucrează deja la ONU pentru a căuta un consens al comunităţii internaţionale cu privire la continuarea acestei iniţiative pentru cereale”.

Scrisoarea Kievului către ONU

De asemenea, într-o scrisoare oficială a guvernului ucrainean consultată miercuri de Reuters se arată că Ucraina lucrează în prezent la stabilirea unei rute temporare de transport maritim prin apele teritoriale ale României, pentru a putea să exporte în continuare cereale din porturile de la Marea Neagră după ce Rusia s-a retras din acordul care asigura un coridor navigabil sigur pentru aceste exporturi, se arată într-o scrisoare oficială a guvernului ucrainean consultată miercuri de Reuters.

Scrisoarea, datată cu 18 iulie, a fost transmisă agenţiei ONU pentru transport maritim, Organizaţia Maritimă Internaţională, şi în ea se menţionează că guvernul ucrainean „a decis să stabilească pe bază temporară o rută maritimă recomandată”.

„Obiectivul este de a facilita deblocarea navigaţiei internaţionale în partea de nord-vest a Mării Negre", se mai arată în scrisoarea semnată de ministrul ucrainean al dezvoltării infrastructurii, Vasil Şkurakov, conform Reuters.

În document se menționează că această rută va trece prin zona economică exclusivă şi apele teritoriale ale României.

Motivul invocat de Rusia pentru ruperea acordului privind cerealele

Rusia a anunțat luni că a rupt acordul istoric încheiat sub egida ONU, care permitea exportul de cereale ucrainene prin Marea Neagră. Aceasta presupune că Moscova îşi retrage „garanţiile” privind siguranţa transportului maritim şi închide coridorul maritim securizat prin apele de nord-vest ale Mării Negre.

Acordul, mediat de Națiunile Unite și Turcia în iulie anul trecut, a avut ca scop atenuarea crizei alimentare globale prin permiterea exportului în siguranță a cerealelor ucrainene blocate de conflictul dintre Rusia și Ucraina.

Rusia susținea de luni de zile că nu au fost îndeplinite condițiile pentru prelungirea sa și s-a plâns de mult timp că au rămas obstacole în calea exporturilor sale de cereale și îngrășăminte, chiar dacă acestea nu au fost sancționate direct de Occident, prezentând o serie de cereri despre care a spus că nu au fost îndeplinite.

„De îndată ce partea rusă a acordurilor va fi îndeplinită, partea rusă va reveni la punerea în aplicare a acestui acord, imediat”, a transmis Kremlinul.

Rusia și Ucraina sunt doi dintre cei mai mari producători agricoli din lume și jucători importanți pe piețele de grâu, orz, porumb, rapiță, ulei de rapiță, semințe de floarea-soarelui și ulei de floarea-soarelui. Rusia este, de asemenea, dominantă pe piața îngrășămintelor.

Și mai multă presiune pe țările din jur, inclusiv pe România

Acordul rupt acum de Rusia a permis exportul a aproape 33 de milioane de tone de cereale din Ucraina, în pofida războiului. Ruperea acestuia obligă Kievul să exporte recolta din 2023 pe rute alternative, spre porturile fluviale şi graniţa UE, în condiţiile în care costurile logistice sunt ridicate, apreciază analiştii.

De asemenea, decizia Kremlinului sporește incertitudinea cu privire la aprovizionarea cu cereale la nivel mondial şi intensifică tensiunile din regiune. Măsura pune în pericol o rută comercială cheie pentru Ucraina, unul dintre cei mai importanţi transportatori de cereale şi ulei vegetal din lume, chiar în momentul în care începe următoarea sa recoltă.

De la începutul conflictului, Ucraina a exportat volume substanţiale de cereale prin ţările din estul UE. Cu toate acestea, au existat multe provocări logistice, inclusiv ecartamente diferite ale căilor ferate.

O altă problemă este aceea că supraoferta de cereale ucrainene în estul UE a provocat nelinişte în rândul fermierilor din regiune, care spun că acestea au subcotat producţiile locale, lăsându-i fără o piaţă de desfacere pentru propriile recolte.

Drept urmare, UE a permis ca cinci ţări - Bulgaria, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia - să interzică vânzările interne de grâu, porumb, rapiţă şi seminţe de floarea-soarelui din Ucraina, permiţând în acelaşi timp doar tranzitul acestora pentru export în altă parte. În forma actuală, această măsură va fi eliminată treptat până la jumătatea lunii septembrie.

De asemenea, se aşteaptă recolte mai mari în estul UE în această vară, iar porturile cheie, cum ar fi Portul Constanţa, vor avea dificultăţi în gestionarea volumului de cereale pe care este posibil să îl primească, conform Reuters. (Foto: Dreamstime.com)