12 turci, arestati pentru ca planuiau sa-l ucida pe Orhan Pamuk, laureatul Premiului Nobel

de M. Zidaru     HotNews.ro
Sâmbătă, 22 martie 2008, 9:35 Actualitate | Internaţional


Liderul unui partid nationalist turc, un ziarist cunoscut si un fost rector se numara printre cele 12 persoane retinute de autoritatile turce in cadrul anchetei asupra unei retele ultranationaliste, despre care presa turca afirma ca intentiona sa il ucida pe scriitorul Orhan Pamuk, relateaza Mediafax.

Dogu Perincek, liderul Partidului Muncitoresc, de orientare nationalista, Ilhan Selcuk, ziarist la cotidianul de opozitie Cumhuriyet, si Kemal Alemdaroglu, fost rector al Universitatii din Istanbul, au fost retinuti vineri.

Politia a confiscat documente si dischete la sediul unui canal de televiziune care apartine partidului condus de Perincek si a perchezitionat si locuinta lui Selcuk, in varsta de 83 de ani.

Cei trei urmeaza sa compara in urmatoarele zile in fata procurorilor, care vor decide daca suspectii vor fi inculpati sau eliberati.

Anatolia nu a oferit detalii privind posibilele acuzatii impotriva celor trei, dar a precizat ca arestarile au legatura cu ancheta asupra gruparii ultranationaliste Ergenekon si descoperirea de explozibili in iunie, intr-o locuinta din Istanbul. In cadrul anchetei asupra Ergenekon au fost deja puse sub acuzare 39 de persoane, printre care se afla militari in retragere, ziaristi si avocati, scrie Mediafax.

Cotidianul Cumhuriyet a apreciat ca arestarea jurnalistului sau reprezinta o incercare a guvernului de a reduce la tacere ziarul, foarte critic la adresa Partidului Justitiei si Dezvoltarii (AKP), al premierului Recep Tayyip Erdogan. "Nu vom deveni un pion in jocul celor care vor sa lege ancheta asupra Ergenekon de incercarile de a scoate in afara legii AKP", a declarat redactorul-sef Ibrahim Yildiz, citat de Anatolia.

Curtea Constitutionala turca analizeaza o solicitare a procuraturii Curtii de Casatie privind interzicerea AKP - partid provenit din miscarea islamista si acuzat ca pune in discutie laicitatea statului, principiu fondator al Republicii Turce.

Presa a afirmat ca unele dintre persoanele puse sub acuzare in ancheta asupra Ergenekon intentionau sa-i asasineze pe scriitorul Orhan Pamuk, laureat al Premiului Nobel pentru Literatura in 2006, pe ziaristul pro-islamist Fehmi Koru si o serie de personalitati kurde.

Politia ancheteaza si posibila implicare a suspectilor in asasinate politice, printre care numara uciderea ziaristului armeano-turc Hrant Dink, cea a preotului catolic italian Andrea Santoro si a unui magistrat.

Orhan Pamuk este criticat deseori de mediile nationaliste turce pentru declaratiile prokurde si cele privind genocidul armean.

















1237 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Turcia devine islamofascista (Sâmbătă, 22 martie 2008, 12:23)

    ROMAN [anonim]

    Turcia a supravietuit destramarii (legitime tinand cont ca e un stat construit pe invazie, furt de teritorii si bunuri, crime contra umanitatii, genocid contra crestinilor, alungarea grecilor, armenilor, etc, oprimarea a 15 milioane kurzi, etc. si asta repetat, timp de 800 de ani, nu doar intr-o "anumita conjunctura") doar pt. ca Attaturk a realizat ca laicizarea si "europenizarea" fortata e singurul remediu. Doctrina kemalista a devenit un fel de evanghelie a turcului "modern", la fel de autoritar si extremist impusa ca si "principiile sfinte islamice" in Iranul vecin. Insa mentalitatile, traditiile, credintele ancestrale, sunt greu de schimbat, chiar si 80 de ani de kemalism e putin, comparat cu 800 de ani de talharie, islam si violenta. Treptat, vizibil, turcii revin la "fundamentele de baza" ale societatii lor nascute in stepele asiatice: cultul personalitatii (deja institutionalizat cu Attaturk), religie islamica de stat, jihad contra minoritatilor, expansiune demografica si militarista, combaterea libertatii de exprimare (inclusiv prin crima, cum se pregateau cei din Ergenekon). Turcia e opusul unei societati europene, o tara care poate parea "avansata" doar prin comparatie cu salbaticii din jur (Irak, Iran, Siria, Pakistan, etc), insa extrem de inapoiata pt. Europa. Numerosi lideri europeni nu concep ca Turcia sa intre in UE, ar fi o lovitura de moarte data proiectului european de unitate culturala si civilizationala. De altfel, veti observa usor ca cei mai inversunati partizani ai aderarii Turciei sunt tocmai puteri exterioare UE, ca Rusia si USA, multumite sa distruga din interior "concurentul" european. Cine sustine aderarea turca o face fie din supunere fata de USA, fie din calcul anti-UE.
    • 0 (0 voturi)    
      Mi-e (Sâmbătă, 22 martie 2008, 13:08)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui ROMAN

      teama ca lucrurile nu sint chiar atit de simple, dle ROMAN. Cam confundati in mod intentionat laicismul
      kemalist cu altceva. Ce-ati prefera la urma urmei, un regim islamic asemanator cu cel din tarile arabe, spre care tinde AKP, sau o societate laica, chiar condusa din umbra de armata, nationalista ce-i drept, dar care respecta totusi principii democratice elementare si mentine ordinea necesara dezvoltarii economice?
      Nu cred ca putem sa ne permitem cu atita usurinta sa facem un melanj din amindoua.
      Cu stima pt dvs. si comentariile dvs, de obicei foarte
      pertinente si pe care le citesc cu placere.
      • +2 (2 voturi)    
        Kemalism/Islamism ?! (Sâmbătă, 22 martie 2008, 20:33)

        ROMAN [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

        Fara indoiala, kemalismul si islamismul nu sunt acelasi lucru. Dar au in comun brutalitatea cu care e impusa doctrina si chiar manifestatiile de fanatism (kemalist sau islamist) la care se dedau partizanii celor 2 curente, in aparenta opuse. Si kemalistii si islamistii nu ezita sa recurga la asasinat pt. a "pedepsi" adversarii (sau perceputi ca atare), nu ezita sa atace violent orice opinie ce li se pare prea indepartata de ideile lui Attaturk sau Mahomed. Si cand spun violenta e in intelesul cel mai simplu, jurnalisti, cetateni simpli, magistrati, intelectuali, sunt agresati fizic sau hartuiti administrativ/juridic pt. "insulta la adresa lui Attaturk" sau contra Sharya. Kemalismul si islamismul sunt 2 fatete ale aceleiasi mentalitati care a fundamentat constituirea unei tari prin furt de teritorii/de bunuri, masacre colective si oprimarea popoarelor cotropite, distrugerea unei civilizatii (bizantine) si unei culturi (elenistice): "suntem mai puternici, suntem mai numerosi, suntem mai agresivi, va luam ce e al vostru, noi facem legea, voi va supuneti, altfel veti fi omorati"! Daca guvernul australian si-a cerut scuze de la aborigeni, le plateste despagubiri si asigura teritorii autonome, daca cel american a dat privilegii financiare enorme triburilor de indieni pt. a repara o parte din trauma, e pt. ca nu poti afirma senin "da draga, asta e, te-am furat, batut, violat, m-am instalat in casa ta, dar asta e trecutul, sa privim spre viitor si taci din gura, nu mai cere drepturi!" Kemalismul e un extremism, ca si islamismul si se intalnesc in metode si atitudini. Daca vi se pare imposibil, nu uitati ca Mussolini a fost secretar general al partidului socialist italian, ca sefii celor 2 partide pro-fasciste franceze fusesera membri ai partidului comunist francez, ca partidul lui Hitler se numea socialist al muncii si ca zeci de milioane de est-europeni au suferit de pe urma pactului intre nazisti si comunisti, inclusiv romanii! Deocamdata, kemalismul e mai acceptabil.
        • 0 (0 voturi)    
          In buna masura (Duminică, 23 martie 2008, 11:02)

          baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui ROMAN

          aveti dreptate, dle ROMAN,
        • 0 (0 voturi)    
          In mare masura (Duminică, 23 martie 2008, 11:16)

          baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui ROMAN

          aveti dreptate, dle ROMAN, dar sa nu uitam ca regimul laic a fost instalat abia prin 1926, daca nu ma inseala memoria. E cam scurt intervalul de timp pt ca lucrurile sa se aseze asa cum trebuie.
          Iar in tot acest timp, regimul a trebiut sa faca fata unor numeroase provocari din partea atit a islamistilor ( mai putin), cit mai ales a miscarilor de stinga, unele teroriste de-a dreptul, stipendiate si indrumate de URSS. Regimul kemalist trebiue sustinut, ca fiind singura sansa de modernizare in continuare a Turciei. In timp va deveni tot mai receptiv la sugestiile americane si europene.
          Dezvoltarea economica este singura cale de acces a Turciei in lumea civilizata. Si asa cum mai spus, numai un regim de ordine, laic si nationalist, o face posibila. Orice alta varianta este perdanta pt Turcia, care nu dispune de resurse naturale ca alte tari din regiune.
          Iar in ceea ce priveste mentalitatea turcilor, nu va putea fi schimbata foarte usor, si trebuie sa incercam sa imbunatatim lucrurile luindu-le asa cun sint, si nu cum am vrea noi sa fie.
          Cu stima, bec.
    • 0 (0 voturi)    
      Iranienii - sălbatici? (Duminică, 23 martie 2008, 18:02)

      A. [anonim] i-a raspuns lui ROMAN

      Domnule Roman, păreţi a fi un om care ştie destule. Mă surprinde să vă văd numindu-i "sălbatici" pe iranieni...

      În altă ordine de idei, e hazliu să vezi cum Partidul Muncitoresc de care e vorba în articol combină ideologia de stânga (vizibilă şi în titulatură) cu orientarea puternic-naţionalistă. Ceauşescu şi, înaintea lui, Hitler au făcut cam acelaşi lucru...
  • +1 (1 vot)    
    secondez (Sâmbătă, 22 martie 2008, 13:18)

    B [anonim]

    "Secondez" comentariul de mai sus.
  • 0 (2 voturi)    
    Musolini (Sâmbătă, 22 martie 2008, 15:58)

    atilla [anonim]

    dragule Roman(rom),

    daca rasfoiesti mai atent presa italiana o sa ezi ca au aceasi parere ca a ta.dar despre rumanskii.
    eu credca si aia au dreptate.

    sau orice ziar de extrema dreapta european.

    dar, despre fratii tai ortodocsi rusi ce parerea ai?sau intreaba-i pe ei ce parere au ei despre romini.

    au casapit mai multi romi decit turcaletii.iar gircoteii si bulgarii au jefuit valahia .cum zicea poetul national eminovici.

    hunul
  • 0 (2 voturi)    
    pentru musolini si hotnews.ro (Sâmbătă, 22 martie 2008, 18:47)

    ion [anonim]

    va rog sa stergeti aceasta mizerie de comentariu
    scrisa de "musolini"
    vai de noi ce animal mai poate sa atinga tastatura zilele astea!...
  • 0 (2 voturi)    
    Operatiunea Ergenekon (Sâmbătă, 22 martie 2008, 23:47)

    atatürkün izindeyiz [anonim]

    Doğu Perinçek liderul Partidului Muncitorilor şi İlhan Selçuk redactorul şef şi patronul cotidianului Cumhuriyet sunt personalitati reprezentative cu orientari de stanga şi nicidecum nationaliste. De asemenea persoanele arestate sunt cunoscute pentru criticile dure la adresa partidului de guvernamant. Majoritatea presei turce au vazut ın arestarea acestor personalitati un raspuns al guvernului la adresa cererii de interzicere a partidului sau, acuzat ca actioneaza impotriva laicitatii statului, cu atat mai mult cu cat arestarile au fost facute de brigazile antiteroriste la ora 4,30 dimineata. Cererea a fost formulata exact cu o saptamana ınainte de procurorul Curtii de Casatie a Turciei Abdurrahman Yalçınkaya.
  • 0 (2 voturi)    
    cotropitoru sogor (Duminică, 23 martie 2008, 3:37)

    musolini [anonim]

    ce ai domnule mitica?

    nu suporti alt punct de vedere?

    ce neadevar am zis?
    uite ca un semidoct ca Roman suporta,

    nu inteleg de ce nu te ataci cind fratii rumanskii sint atacati prin italia.

    dar, ca orice roman adevarat o sa spui ca bine le face.

    Garcotei


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version