James Cameron a declarat joi că și-ar fi dorit să fi tras mai devreme un semnal de alarmă în legătură cu submersibilul Titan, care a făcut implozie în timpul unei expediții la epava Titanicului, spunând că a considerat că designul carenei era periculos, notează Reuters.

James CameronFoto: Chris Pizzello / Associated Press / Profimedia Images

Cameron a devenit un explorator de adâncimi în anii 1990, în timp ce făcea cercetări și realiza filmul său de succes „Titanic", premiat cu Oscar, și este coproprietar al companiei Triton Submarines, care produce submersibile pentru cercetare și turism.

El face parte din comunitatea mică și foarte unită a submersibilelor, sau din industria vehiculelor subacvatice cu echipaj (MUV). Când a auzit, așa cum au împărtășit mulți din industrie, că OceanGate Inc. realiza un submersibil de mare adâncime cu un corp de submarin din fibră de carbon și titan compozit, Cameron a spus că a fost sceptic.

„Am crezut că este o idee oribilă. Mi-aș fi dorit să fi vorbit, dar am presupus că cineva era mai deștept decât mine, știți, pentru că nu am experimentat niciodată cu acea tehnologie, dar suna rău la prima vedere", a declarat Cameron pentru Reuters.

Cauza imploziei Titanului nu a fost determinată, dar Cameron presupune că criticii au avut dreptate atunci când au avertizat că o carcasă din fibră de carbon și titan va permite delaminarea și pătrunderea microscopică a apei, ceea ce va duce la o defecțiune progresivă în timp.

Avertizare în 2018

Alți experți din industrie și un angajat care a făcut o sesizare au tras un semnal de alarmă în 2018, criticând OceanGate pentru că a ales să nu solicite certificarea și să opereze ca navă experimentală. OceanGate nu a răspuns la întrebările privind decizia sa de a renunța la certificarea de către terțe părți din industrie, precum Biroul American de Navigație sau compania europeană DNV.

Paza de Coastă americană a declarat joi că submersibilul pare să fi făcut implozie în timpul expediției sale către epava Titanicului de pe fundul Atlanticului de Nord, dar o investigație concludentă va necesita timp.

Un sistem secret de detecție acustică al Marinei americane a înregistrat „o anomalie care corespunde unei implozii sau explozii în vecinătatea generală a locului în care submersibilul Titan funcționa când s-au pierdut comunicațiile", a declarat Marina pentru Wall Street Journal.

Cameron a declarat că sursele sale au raportat informații similare și că știa că submersibilul a fost pierdut încă de la începutul celor patru zile de chin, suspectând că a făcut implozie în momentul în care nava-mamă a Titanului a pierdut comunicațiile cu submersibilul și urmărirea acestuia după o oră și 45 de minute de la începerea misiunii.

„Am primit confirmarea, în decurs de o oră, că a avut loc o explozie puternică în același timp în care s-au pierdut comunicațiile submarinului. O bubuitură puternică pe hidrofon. Pierderea transponderului. Pierderea comunicațiilor. Am știut ce s-a întâmplat. Submarinul a făcut implozie", a declarat Cameron. El a adăugat că le-a spus colegilor într-un e-mail de luni: „Am pierdut câțiva prieteni" și „Este pe fundul oceanului în bucăți acum".

Primele decese la mare adâncime

Cele cinci persoane care au murit marchează primele decese la mare adâncime pentru industrie, a spus Cameron.

Standardul industriei este de a face carcasele sub presiune din materiale contigue, cum ar fi oțelul, titanul, ceramica sau acrilicul, care sunt mai bune pentru efectuarea de teste, a spus Cameron.

„Noi sărbătorim inovația, nu-i așa? Dar nu ar trebui să folosești un vehicul experimental pentru pasageri plătitori care nu sunt ei înșiși ingineri de adâncime", a spus Cameron.

Cameron a spus că atât tragedia Titanicului, cât și cea a Titanului au fost precedate de avertismente nerespectate. În cazul Titanicului, căpitanul a traversat Atlanticul într-o noapte fără lună, în ciuda faptului că a fost informat despre aisberguri.

„Iată-ne din nou aici", a spus Cameron. „Și în același loc. Acum există o epavă care zace lângă cealaltă epavă, din același nenorocit de motiv."