Submersibilul Titan care a dus turiști bogați să viziteze locul unde se află epava Titanicului în apele adânci din largul coastelor canadiene este căutat în continuare de nave și avioane americane și canadiene, scrie Reuters. Cinci persoane se aflau în momentul dispariției la bordul submarinului turistic folosit de oamenii înstăriți contra sumei de 250.000 de dolari pentru a vedea cea a mai rămas din pachebotul care s-a scufundat în 1912.

Titan, submarinul deținut de OceanGate, a dispărut în timpul unei expedițiiFoto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Un pilot și patru pasageri se aflau la bordul submarinului care a dispărut duminică, a declarat Paza de Coastă americană, adăugând că nava poate rămâne sub apă până la 96 de ore, deși nu era clar dacă a ieșit la suprafață, dar nu a putut comunica.

Miliardarul britanic și președinte al companiei de aviație Action Aviation Hamish Harding se numără printre cei dispăruți, potrivit fiului său vitreg.

Harding, care locuiește la Dubai, postase pe rețelele de socializare că este mândru că se îndreaptă spre Titanic, adăugând: „Din cauza celei mai grele ierni din Newfoundland din ultimii 40 de ani, această misiune va fi probabil prima și singura misiune cu echipaj uman către Titanic în 2023".

Harding a fost, de asemenea, la bordul misiunii de zbor „One More Orbit" din 2019, care a stabilit un record pentru cea mai rapidă circumnavigare a Pământului cu o aeronavă peste ambii poli geografici.

Shajzada Dawood și fiul său Suleman se află pe Titan. Familia lor a confirmat că cei doi se află la bord. Shahzada este vicepreședintele unuia dintre cele mai mari conglomerate din Pakistan, Engro Corporation, cu investiții în îngrășăminte, fabricarea de vehicule, energie și tehnologii digitale.

Potrivit site-ului web al SETI, un institut de cercetare cu sediul în California, al cărui administrator este, el locuiește în Marea Britanie împreună cu soția sa și cei doi copii.

Explorator francez, la bordul submersibilului

Presa, citată de Reuters, a mai scris că și exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 77 de ani, este unul dintre cei cinci de la bordul Titan.

Acesta este director de cercetare subacvatică la o companie care deține drepturile asupra epavei Titanicului. Fost comandant în marina franceză, el a fost atât scafandru de adâncime, cât și miner.

După ce s-a retras din marină, a condus prima expediție de recuperare a Titanicului în 1987.

Într-un interviu acordat în 2020 postului de radio France Bleu, el a vorbit despre pericolele scufundărilor la mare adâncime, spunând: „Nu mi-e frică să mor, cred că se va întâmpla într-o zi".

Stockton Rush, fondatorul și directorul general al companiei de operare a navei OceanGate, cu sediul în SUA, se află, de asemenea, la bordul submersibilului, potrivit relatărilor mass-media.

„Este o epavă uimitor de frumoasă", a declarat Rush pentru postul britanic Sky News despre Titanic la începutul acestui an.

„Rush a devenit cel mai tânăr pilot de transport cu reacție calificat din lume când a obținut calificarea de tip DC-8/Capitan la Institutul de pregătire pentru avioane cu reacție al United Airlines în 1981, la vârsta de 19 ani", potrivit biografiei sale de pe site-ul OceanGate, compania care operează submarinul Titan.

Ce este, de fapt, submarinul Titan

Cu sediul în Everett, în statul american Washington, OceanGate spune că folosește submersibile cu echipaj de ultimă generație și platforme de lansare pentru a spori accesul în apele oceanice la adâncimi de până la 4.000 de metri.

„OceanGate a finalizat cu succes peste 14 expediții și peste 200 de scufundări în Pacific, Atlantic și Golful Mexic", se arată pe site-ul companiei.

„În urma fiecărei misiuni, echipa evaluează și actualizează procedurile ca parte a unui angajament continuu de a evolua și de a asigura siguranța operațională."

Deși este numit în mod obișnuit submarin, în terminologia marină nava „Titan" care transportă cele cinci persoane este un submersibil. În timp ce un submarin se poate lansa singur dintr-un port în mod independent, un submersibil coboară de pe o navă de sprijin.