Rusia a început în acest an să exporte carburanţi spre Iran pe calea ferată, pentru prima dată după ce cumpărătorii tradiţionali de carburanţi ruseşti au refuzat să mai facă afaceri cu Moscova, arată datele şi sursele din industria petrolieră consultate de Reuters.

Conductă petrolierăFoto: philipus / Alamy / Alamy / Profimedia

Atât Rusia, cât şi Iranul sunt vizate de sancţiunile occidentale şi au început să strângă legăturile pentru a-şi susţine economiile şi a submina sancţiunile occidentale.

Sancţiunile impuse de ţările occidentale produselor petroliere ruseşti după invazia declanşată de Moscova în Ucraina în februarie 2024 au dat peste cap pieţele mondiale de carburanţi, astfel că tancurile petroliere ruseşti trebuie să urmeze rute mai lungi şi să livreze produse rafinate în destinaţii exotice.

În toamna anului trecut, vicepremierul rus Alexander Novak anunţa că vor începe livrările de produse petroliere în regim swap cu Iranul, însă sursele citate de Reuters spun că livrările efective au început abia în acest an. Potrivit surselor, în lunile februarie şi martie, Rusia a livrat Iranului până la 30.000 de tone de benzină şi motorină.

Toate aceste cantități au fost livrate pe calea ferată din Rusia via Kazahstan şi Turkmenistan. Una dintre surse a precizat că o parte din livrările de benzină au fost trimise spre Iran din ţările vecine, inclusiv din Irak, cu camioanele.

Iranul este un important producător de petrol şi are propriile sale rafinării, însă în ultima perioadă consumul de carburanţi a depăşit producţia internă a țării, în special în provinciile din nordul ţării, susţine un trader specializat pe piaţa produselor petroliere din Asia Centrală.

În prezent, companiile petroliere ruseşti sunt interesate să exporte spre Iran motorină şi benzină pe calea ferată, deoarece exporturile pe cale maritimă se lovesc de tarifele de transport şi plafoanele de preţ impuse de ţările din G7. Însă exporturile pe cale ferată se lovesc de blocajele care se creează de-a lungul rutei, adaugă sursele.

„Ne aşteptăm ca livrările de carburanţi spre Iran să crească în acest an, dar vedem deja mai multe probleme de logistică legate de congestionarea căilor ferate. Asta ar putea împiedica creşterea explozivă a exporturilor”, a declarat o sursă citată de Reuters. (Sursa: Agerpres)