Căile ferate grecești funcționează de ani de zile fără semnalizare luminoasă și fără sistem de administrare de la distanță, după cum au arătat investigațiile jurnalistice și plângerile formulate de mecanicii de locomotivă, potrivit Efimerida Ton Syntakton, citat de Rador.

Accident feroviar în GreciaFoto: Intime News/Athena Pictures / Shutterstock Editorial / Profimedia

În urmă cu trei ani, când nimeni nu se putea gândi la tragedia de marți noapte, echipa jurnalistică a Institutului Mediteranean pentru Jurnalism de Investigație (MIIR) a publicat o investigație despre abaterile din sistemele de siguranță de pe căile ferate grecești (articolul „Atenție, nu există semnal”, 6/2/2020. Așa cum am scris atunci - și este valabil și astăzi - sistemul de administrare de la distanță și de semnalizare pentru trenurile din rețeaua grecească nu a funcționat niciodată, deși au fost cheltuite zeci de milioane de euro de-a lungul anilor. Peste 80% din semafoarele rețelei erau stinse sau pe roșu.

Ceea ce Kostas Genidounias, președintele mecanicilor de locomotivă ai companiei feroviare OSE, reclamă de miercuri dimineață cu privire la siguranța pe calea ferată se spunea în urmă cu exact trei ani în ancheta MIIR: „În prezent, în Grecia, semnalizarea luminoasă nu funcționează, nici administrarea de la distanță.

Nu funcționează niciun sistem de protecție împotriva erorilor umane, cum ar fi ETCS (European Train Control System), care atunci când noi, mecanicii de locomotivă, facem o greșeală, o rezolvă sau previne propria noastră eroare. De exemplu, în urmă cu aproximativ doi ani (adică în anul 2018 n.red.) a avut loc accidentul de la Adendro, unde trei persoane și-au pierdut viața pentru că mecanicul de locomotivă nu a avut instrucțiunile necesare și astfel nu a putut fi evitată eroarea umană. Aceste sisteme există în toată Europa, doar aici, în Grecia, trenul circulă pe bază empirică”.

Analizând toate statisticile și datele disponibile cu privire la accidentele feroviare din UE, a reieșit încă de atunci că Grecia se clasa pe primul loc la numărul de decese în raport cu kilometrii parcurși de trenuri (pe baza datelor din 2018) și pe locul al doilea la numărul de persoane grav rănite în rândul celor 28 de țări, pe atunci, ale Uniunii Europene.

Una dintre cele mai importante categorii de accidente au fost deraierile de trenuri și lovirea unor pietoni de către garniturile în mișcare, principala cauză probabilă fiind semnalizarea insuficientă sau inexistentă și gestionarea deficitară a traficului feroviar. Toate acestea au fost semnalate cu mult înainte de tragedia de marți noapte.

În 2020 jurnaliștii greci scriau următoarele: „În momentul de față, în întregul sistem feroviar grecesc nu funcționează pe niciun tronson sistemul european de control al trenurilor ETCS nici măcar în puținele locuri în care echipamentul a fost deja instalat. [...] Pe tot restul rețelei, lucrările de instalare a sistemului datează din îndepărtatul an 2007, când au fost semnate primele contracte de lucrări ETCS pe orizontală pe linii și fire, sau au fost incluse în proiecte viitoare, cu termene adaptate în funcție de termenul limită (2030) de integrare în întreaga rețea a UE”.