Alitalia, compania fanion a transportului aerian italian, și-a încheiat oficial existența, odată cu efectuarea ultimului zbor, pe ruta Calgliari- Roma, după 75 de ani tumultoși, scrie Reuters. Alegerea tradițională a papilor și a elitei politice italiene, Alitalia fusese condusă în ultimii 4 ani de administratori numiți de stat, în încercarea de a evita lichidarea. Fondată în 1946, compania a trecut prin numeroase restructurări, iar Guvernul a cheltuit pentru salvarea de la faliment peste 8 miliarde de euro în ultimii trei ani.

AlitaliaFoto: AGERPRES

Alitalia s-a aflat de multe ori în centrul unor dispute politice, partidul de extremă dreaptă Frații Italiei acuzând guvernul primului ministru Mario Draghi de dispariția sa. "Astăzi pierdem o altă bijuterie, o companie care ne-a făcut mândri că suntem italieni", a spus liderul partidului Giorgia Meloni.

După ce a încercat să vândă Alitalia investitorilor privați, Roma s-a văzut neputincioasă în fața consecințelor pandemiei și a decis să creeze Italia Trasporto Aereo (ITA) din cenușa Alitaliei.

Noul transportator, în care guvernul va investi 1,35 miliarde de euro în următorii trei ani, va începe cu o flotă de 52 de avioane și 2.800 de angajați, comparativ cu cele 110 avioane și cei 10.000 de salariați cât avea Alitalia.

În cadrul acordului negociat cu Comisia Europeană, trebuie să existe o discontinuitate clară între Alitalia și succesorul său, iar noul transportator trebuie să fie profitabil până la sfârșitul anului 2025. Dar viitoarul noului transportator aerian italian lasă un semn de întrebare asupra viitorului a peste 7.000 de lucrători care vor fi disponibilizați.