Criza carburanților din Marea Britanie, prin ochii unor români de acolo: „Există deficit de șoferi ieftini, nu de șoferi la propriu”

de Ana Tepșanu     HotNews.ro
Duminică, 10 octombrie 2021, 15:48 Actualitate | Internaţional


Coada la benzina, Londra, 5 octombrie
Foto: Alamy / Profimedia
Am stat de vorbă cu opt români stabiliți în Marea Britanie, atât de profesie șoferi, cât și din alte job-uri, pentru afla cum s-a văzut prin ochii lor criza de carburanți din această țară, ce a generat acele cozi la benzinării care au devenit virale în mass-media internaționale.

La final de septembrie 2021, britanicii s-au confruntat cu o criză de carburanți, deoarece nu au mai existat șoferi care să transporte combustibilul către stațiile de alimentare.

Media din Marea Britanie, dar și la nivel global, a preluat informația, iar cetățenii s-au panicat și au format cozi interminabile la benzinării, pentru a-și umple rezervoarele sau chiar pentru a face provizii pentru acasă.

Problema deficitului de șoferi nu este una nouă, însă consecințele s-au observat în prezent, când aproape 100 mii de oameni calificați nu au mai fost disponibili.

Asociaţia transportatorilor rutieri din Marea Britanie (RHA) susţine că ţara are un deficit de 100 mii de şoferi de camion, ca urmare a faptului că unii şoferi au părăsit această industrie, a Brexitului şi a pandemiei de coronavirus care a oprit pregătirea şi testarea de noi şoferi timp de aproximativ un an.

Guvernul britanic condus de Boris Johnson susține că țara nu mai depinde de imigranți pentru forță de muncă, dar în situația din prezent, Executivul de la Londra a anunțat că un număr de 5 mii de şoferi de camion de mare tonaj vor putea veni în Marea Britanie pe baza unor vize temporare, valabile pe o perioadă de trei luni, din octombrie până în decembrie, iar alte 5.500 de vize vor fi eliberate pentru muncitorii din sectorul cărnii de pasăre, pentru a evita orice potenţiale presiuni viitoare asupra industriei alimentare.

Ministrul britanic al Transporturilor, Grant Shapps, a intervenit și el în discuție, unde a spus că industria trebuie să îşi facă şi ea datoria prin continuarea îmbunătăţirii condiţiilor de muncă şi majorarea salariilor pentru ca firmele să poată păstra noi şoferi.

Între timp, guvernul a apelat la peste 100 de militari pentru a conduce cisternele și a aproviziona stațiile de benzină.

Am stat de vorbă cu opt români stabiliți în Marea Britanie, atât de profesie șoferi, cât și din alte job-uri, pentru a ne povesti cum i-a afectat personal această situație și cum se vede realitate din Regatul Britanic prin ochii lor.

Nadia, 33 de ani, Communications/Social Media Coordinator, Londra: „Lumea nu se aștepta ca Brexitul și alte decizii politice nefericite din ultima vreme să se poată observa cu ochiul liber”



Nadia povestește cum recent a condus între Cardiff și Londra pentru muncă, iar pe autostradă, din loc în loc, erau semne cu: „Nu ieșiți la benzinăria următoare, nu avem benzină.”

Apoi, continuă ea, când a intrat în Londra, benzinăriile din cartier erau închise sau înconjurate de cozi imense, drept urmare, a doua zi, prietenul ei a stat la coadă de la șase dimineața pentru ea, ca să aibă din nou rezervorul plin.

Simultan, adaugă Nadia, din ce în ce mai multe restaurante și cafenele au în vitrină anunțuri disperate cu „Angajăm oameni” sau sunt închise pentru că „nu au oameni.”

„Și varii lucruri care lipsesc la nimereala. De exemplu, am vrut să-mi iau pui de la Nandos, fast-food specializat în pui, și nu aveau pui”, continuă tânăra.

Nadia spune că cele de mai sus sunt experiențe personale și nu e „apocalipsa zombie”, se descurcă, dar i se pare amuzant cum părinții și alți oameni mai vârstnici din România îi dau sfaturi despre cum să se lupte cu cozile, din experiența lor cu Ceaușescu.

„Impresia mea despre Marea Britanie și oamenii de aici a fost mereu că politica e percepută, în general, drept o chestie care se întâmplă în fundal și nu trebuie să te deranjeze prea mult și e de prost gust să ai opinii politice puternice în public, oricum toți politicienii sunt la fel. Așa că probabil lumea nu se aștepta ca Brexitul și alte decizii politice nefericite din ultima vreme să se poată observa cu ochiul liber, în viața lor de zi cu zi”, explică ea.

Însă, în ciuda variilor incidente cu oameni mai agitați care se bat la benzinărie, Nadiei nu i se pare că atmosfera este una de panică, ci mai mult una de resemnare.

Cătălin, 35 de ani, șofer pe cisternă de combustibil din Dartford: „Încet, încet au început să mai crească salariile, dar asta vine pe un fond și de creștere a prețurilor”




Cătălin spune că nu există o criză a benzinei în Marea Britanie, ci doar o criză de personal. El este de părere că nu există șoferi și oameni calificați care să distribuie produsele petroliere.

„Da, au fost probleme de benzină în țară, dar asta pentru că unele benzinării, vreo 20, în tot UK-ul, au rămas fără combustibil, din cauza lipsei de șoferi. Oamenii s-au panicat, iar toată treaba a avut efectul unui bulgăre de zăpadă”, adaugă el.

Cătălin mărturisește că „așa-zisa criză a combustibilului” este de fapt o criză a firmelor care nu vor să plătească mai mult șoferii.

„Nouă ni s-a mărit salariul de la 18.77 lire pe oră la 20.08 lire pe oră, în condițiile în care inflația este de 2%”, completează tânărul. Cătălin spune că firmele de transport nu plătesc cât ar trebui pentru că oamenii s-au învățat să lucreze pe bani puțini.

Mai mult, legea britanică a schimbat mai multe reglementări fiscale, iar șoferii nu au mai putut lucra în regim de PFA, cum se întâmplă în România, iar asta i-a determinat să plece.

„Un minim de 25 de lire pe oră ar fi echitabil. Suntem plătiți aproape ca cei care livrează salată în magazine. Încet, încet au început să mai crească salariile, dar asta vine pe un fond și de creștere a prețurilor”, mai spune el.

Șoferul povestește că în Marea Britanie s-au mărit prețurile și la carburanți și în magazine și la facturile de energie electrică. În septembrie 2021, spre exemplu, el explică faptul că facturile la gaz și curent i-au venit cu 80% mai mult.

„De muncă se găsește foarte ușor, dar problema este că nu vor veni muncitori noi, deoarece nu le este rentabil să lucreze pe 9, 10, 11, 12 lire pe oră, pe o perioadă determinată. În urma Brexit, ei vor trebui să aplice pentru viză, iar asta se obține pentru o anumită perioadă de timp. Iar ca prețurile în magazine să rămână jos, este nevoie de forță de muncă oarecum ieftină, ceea ce nu este ușor de găsit”, explică el contextul.

Plus de asta, susține Cătălin, economia britanică se bazează oarecum pe forța de muncă din Europa de Est, deoarece britanicii nu vor job-urile grele, deoarece sistemul le oferă mult prea ușor ajutoare sociale.

Radu, 38 de ani, șofer de tir din Leeds: „Există deficit de șoferi ieftini, nu de șoferi”



Radu mărturisește că în zona lui lucrurile au început să revină la normal, iar majoritatea benzinăriilor au benzină, iar cozile, în mare parte, sunt inexistente. Cu toate astea, adaugă el, există o limită de cantitate maximă care poate fi cumpărată, în general, de 30 de lire per client.

Șoferul spune că nu crede că oamenii au fost afectați în mod special de cele întâmplate, poate doar cei care aveau nevoie disperată de combustibil și nu au găsit la prima pompă, ca altădată.

„Dacă discutăm de „rădăcina” aceste crize, părerea mea este că a fost o criză artificială creată de asociațiile transportatorilor, pe sistemul „panic buy”, ca să forțeze guvernul să acorde vize pentru șoferii de camion.

În realitate, sunt destui șoferi de camion în UK, doar că tot mai mulți preferă să se îndrepte spre alte industrii, din cauza condițiilor proaste de lucru și a salariilor care nu reflectă dificultățile acestui job. Există deficit de șoferi „ieftini”, nu de șoferi la propriu”, încheie el.

Alex, 34 de ani, macaragiu în Londra: „Partea interesantă e că pâna ieri toți englezii se văitau că am venit, noi imigranții. Acum duc lipsa imigranților”



Alex povestește cum criza benzinei nu l-a afectat foarte tare, doar că s-a creat același efect de turmă ca anul trecut, când toată lumea cumpăra hârtie igienică.

„Idee e, dacă locuiești în Londra, nu ai nevoie de mașină ca să mergi la job. Dacă îi întrebi pe cei care stau în cozile interminabile de la benzinării, or să ridice din umeri. Să vadă ei că au rezervorul plin”, spune el.

Tânărul mai spune că nu există probleme cu stocul de combustibil, ci cu lipsa de șoferi pentru cisterne, motiv pentru care guvernul va apela la armată pentru a face aprovizionarea benzinăriilor.

„Partea interesantă e că pâna ieri, alaltăieri, toți englezii se văitau că am venit, noi imigranții, și le-am luat locurile de muncă. Acum, după Brexit, duc lipsa imigranților”, încheie el.

Paul, șofer de camion: „Ceea ce arată mass media cum că se oferă salarii de 50 mii de lire nu există! O mare vrăjeală”



Paul spune că nimic din media nu este adevărat vizavi de ce se întâmplă în Marea Britanie și că este benzină/ motorină, sunt alimente pe rafturi în magazine și totul este cât se poate de normal.

El vorbește despre problema forței de muncă, deoarece, după ce IR35 a intrat în vigoare, adică legea care nu le mai permite oamenilor să lucreze în regim de PFA și îi obligă pe cei fără contract determinat să plătească aceleași taxe ca cei care au contract nedeterminat, mulți străini au renunțat la locurile lor de muncă, pentru că nu le convenea să lucreze pe bani puțini.

Paul crede că, în prezent, marile lanțuri de supermarketuri și alte firme rămase fără angajați presează guvernul să aducă înapoi mâna de lucru ieftină și de calitate, prin această metodă - criza de șoferi pentru cisternele de combustibil, peste noapte.

„În realitate, țara asta este plină de șoferi de camion care nu profesează, deoarece au găsit alte joburi mult mai bine plătite și poate și mai relaxante. Deci marile companii nu vor să plătească un salariu decent către șoferi și aceștia aleg alte joburi! Ceea ce arată mass media cum că se oferă salarii de 50 mii de lire nu există! Încercați să aplicați să vedeți dacă vă sună cineva! O mare vrăjeala”, adaugă el.

Adina, 33 de ani, Londra: „Rafturile erau într-adevăr puțin mai goale, dar era câte puțin din toate”




Adina povestește cum nu a văzut nici bătăi și nici panică masivă generată de criza de benzină, ci se află printre norocoșii care nu au avut mare nevoie de ea. A așteptat câteva zile, iar apoi a reușit să facă plinul fără probleme.

Tânără vorbește despre faptul că s-a simțit efectul de turmă, atât în cazul de față, cât și la începutul pandemiei.

„Logic vorbind, se vorbea de mult timp de lipsa de șoferi, însă, ceea ce au numit ei criza de benzină, eu cred că a fost un interes de undeva de sus. Nu cred că au rămas fără 100 mii de șoferi de la o zi la altă. Prin criza indusă, cum o numesc eu, guvernul britanic a avut un profit pe termen scurt. A putut mări prețul benzinei, dar și prețurile, în general”, adaugă ea.

Adina este convinsă că media a exagerat știrile, dar mai ales social media a avut un impact în acest sens. În ceea ce privește supermarket-urile, ea spune că nu a fost atât de rău pe cât s-a vorbit.

„Rafturile erau într-adevăr puțin mai goale, dar era câte puțin din toate”, explică ea.

Mara, 22 de ani, marketing manager într-o companie de recrutare în Leyton, Londra: „Am parcurs vreo 40 de kilometri până la o benzinărie care mai era deschisă”




Mara spune că acum lucrurile nu mai stau foarte rău, deși, în primele zile, toată familia ei s-a deplasat cu trenul, deoarece nu au riscat să rămână fără benzină pe drum.

„A fost destul de dificil, iar când am găsit, într-un final, am pierdut mult timp la cozi și am întârziat cu toții la muncă. Am parcurs vreo 40 de kilometri până la o benzinărie care mai era deschisă”, spune ea.

Acum situația este mai echilibrată, chiar dacă unele stații de benzină au o limită de 20-30 de lire de consum per client. Tânără consideră că media a contribuit negativ la criză, deoarece s-a format o întreagă isterie, iar din cauza lipsei de benzină/motorină, oamenii au golit și supermarket-urile.

Cristian, 40 de ani, șofer din Tilbury: „Soția a renunțat la a mai merge cu mașina des, așa cum făcea de obicei”




Cristian spune că se resimte puțin o criză, pentru că oamenii s-au panicat și întreaga situație a generat anumite conflicte, dar, din fericire, au fost locale și izolate.

„Nu am o statistică la ce consumuri au fost, dar cred că mulți au mers la stațiile de alimentare doar dacă aveau jumătate de rezervor consumat. Mă gândesc că au mers mai repede decât era necesar și de mai multe ori decât era nevoie”, mai spune el.

Mai mult, șoferul crede că deficitul de personal a contribuit la întreaga situație, plus faptul că guvernul nu a vrut să intervină.

„Guvernul ar fi putut să dea declarații și să spună că se vor găsi soluții, ca oamenii să stea liniștiți. Oficialii au spus că nu au soluții, ci totul depinde de forța de lucru. Și problema este că nu poți pune oameni necalificați să lucreze cu materiale explozive, ar fi un eșec.

De aceea e posibil să fie o criză bine gândită, deoarece eu cred că se puteau găsi soluții rapid. Posibil să fie multe motive în spatele crizei, cum ar fi criza migrației, sau criza șoferilor care lucrează pe perioadă determinată”, adaugă el.

În ceea ce-l privește pe el, Cristian povestește cum este în Anglia din 2013, unde s-a stabilit împreună cu familia. El și soția lui au două mașini pe care le folosesc independent.

În timp de criză, Cristian a alimentat o singură dată, deși a stat 40 de minute la coadă, dar fără să fie speriat, mai ales că putea alimenta și de la firmă, de la pompele de camioane. Soția lui, însă, a găsit trei stații de benzinării din apropierea casei închise, moment în care au spus că nu mai duc copiii la școală și nici nu se mai plimbă fără rost.

„Într-adevăr, după două zile am reușit să alimentăm, dar recunosc faptul că și acum stau cu teama că lucrurile nu se îndreaptă prea repede și din cauza asta, soția a renunțat la a mai merge cu mașina des, așa cum făcea de obicei”, explică el.

Șoferul spun că există o teamă atunci când vezi indicatorul din bord la jumătate și deja începi să stai la coadă să alimentezi. Nu a așteptat mai mult de 30 de minute, dar, spre exemplu, îi este frică pentru deplasările mai lungi.

„Unii au început să ia rezerve acasă, dar nu am făcut asta niciodată. Da, am făcut rezerve de alimente, iar motivul principal este că am în grijă doi copii minori. Și care ar mai fi viața dacă nu lupți pentru binele familiei în care te afli?”, completează Cristian.

În ceea ce privește știrile din media, el spune că lumea din ziua de azi trăiește intens prin prisma informațiilor primite, dar el preferă să trăiască prin realitatea pe care o simte. Spre exemplu, spune el, cazurile izolate de conflicte care au fost mediatizate au creat panica și mai mare.

Cristian consideră că media poate aplana sau amplifica un anumit subiect, dar la treaba asta contribuie și rețelele sociale.

„Au fost mulți care făceau live pentru faptul că așteaptă doar 15 minute și au arătat cozi în majoritatea cazurilor, apoi a luat amploare faptul că au prezentat stațiile închise din lipsă de combustibili. Nu cred că media a influențat așa mult în această criză.

Realitatea este cea pe care o vedem, iar oamenii caută în știri un răspuns, nu un motiv de panică. Însă, de această dată, cred că frica a fost creată prin rețelele sociale”, adaugă el.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















34480 vizualizari

  • +31 (71 voturi)    
    Absolut."Criza" unei tari obisnuite sa aiba sclavi (Duminică, 10 octombrie 2021, 16:01)

    andipetre [utilizator]

    Britanicii s-au obisnuit, mai intai, sa fie stapani de colonii, apoi sa aduca imigranti pentru muncile "de jos" (asa cum le vad ei) pe care sa ii plateasca prost pentru privilegiul de a respira aerul pur al nobilei insule.

    Acum, cand ar trebui ei sa munceasca muncile alea sau sa ii plateasca decent pe lucratori, se panicheaza si cara benzina cu sacosa. Frumos si nobil.
    • +8 (24 voturi)    
      V-aș mai da un plus (Duminică, 10 octombrie 2021, 16:23)

      ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      dar nu pot. Așa e. S-au suprapus la ei lipsa emigranților datorită măsurilor pe care le-au adoptat, aprovizionarea mult mai intensă din UE care ar trebui să le umple rafturile, probleme cu formalitățile actelor de transport peste graniță.
    • -5 (31 voturi)    
      Gresesti (Duminică, 10 octombrie 2021, 16:36)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Uk nu a facut niciodata diferenta intre angajatii britanici si cei din afara UK.
      Problema actuala in UK e ca trebuie stransa cureaua, exista o reforma fiscala IR35care creste taxele foarte mici pentru contractori, cum sunt si soferii.
      Iar soferii obsinuiti cu bani multi prefera sa plece in alta tara decat sa duca greul Brexitului pe umeriil lor.
      • +8 (16 voturi)    
        Pe cursele de Europa nu erau șoferi români :) (Duminică, 10 octombrie 2021, 19:03)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        S-o crezi tu că ”UK nu a făcut niciodată diferența” :)

        Știu șoferi români care în urmă cu 2-3 ani erau plătiți cu 16-18 lire pe oră, dar nu prindeau decât curse interne în UK. Cursele de Franța sau de Germania le făceau englezii-englezi și le făceau pe 24-28 de lire pe oră.

        Am întâlnit mai degrabă șoferi de taxi români care au mai prins câte-o cursă de Franța sau de Olanda, dar șoferi de TIR români care să prindă curse de Franța sau de Olanda, lucrând pentru un angajator din UK, n-am întâlnit niciodată.
    • +18 (24 voturi)    
      Problema șoferilor datează de cel puțin 2 ani (Duminică, 10 octombrie 2021, 17:09)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Primele articole (scrise de englezi pentru englezi) despre profesioniștii care părăsesc masiv domeniul au apărut în urmă cu peste 2 ani în revistele de specialitate, gen Truck & Driver

      Adevărații profesioniști (șoferii de cisterne, cei care au atestat ADR, nu șoferii de basculante de șantier) se considerau insuficient plătiți și rău tratați, astfel încât părăseau domeniul cu miile. Se estimează că sunt 60-70.000 de posesori de permise C, CE, D și DE care nu mai profesează în domeniu. Asta fără a lua în calcul șoferii români și polonezi care după Brexit preferă Belgia, Olanda sau Germania.
    • -1 (5 voturi)    
      mai greu cu matematica.. (Duminică, 10 octombrie 2021, 23:45)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Soferul Catalin se plange ca i-a crescut salariul "doar" cu 7% in timp ce inflatia a crescut cu 2%.
      A ajuns la 20.08/ora, adica ~£41.7k/an pentru cineva care lucreaza un program normal de 8h. Practic, are un salariu peste medie, la care se mai adauga probabil diverse bonificatii de la angajator. Multi "sclavi" din Romania si-ar dori sa aiba salariul lui, dar nu este deloc usor sa ajungi sofer pe o cisterna.
  • +13 (25 voturi)    
    Corect (Duminică, 10 octombrie 2021, 16:31)

    Fanel01 [utilizator]

    A punctat bine romanul , criza de salahori ieftini sa-i tina pe ei in puf
    • +1 (1 vot)    
      ce stii sa faci? (Luni, 11 octombrie 2021, 13:34)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      Din experienta mea, in UK nu exista nici o discriminare in functie de tara de origine. Daca ai o specializare cautata si vorbesti bine limba engleza, vei primi acelasi salariu ca un englez. Bineinteles, daca il ceri..

      Pe de alta parte sunt joburi, mai ales in administratia publica, pentru care ai nevoie de un anumit tip de comunicare, specific englezilor. Nu este imposibil de invatat, dar necesita un efort semnificativ.
  • +8 (24 voturi)    
    Corect (Duminică, 10 octombrie 2021, 16:32)

    Milka Man [utilizator]

    Si in UK, ca si in restul lumii, sunt multi "antreprenori" ahtiati dupa profit. Foarte putini se gandesc si la altii. Pentru multi, simplul fapt ca nu fac 200 milioane de lire pe luna, ci doar 180, e sfarsitul lumii...Adevarul e ca forta de munca e extrem de ieftina. Si multi din acesti "oameni de afaceri" nici nu concep sa aibe un profit propriu si personal mai mic de 25% din investitie pentru tot restul vietii lor. Si astia sunt cei care au cunostinte economice minime, multi din ei abia fiind capabili sa citeasca si sa inteleaga ceea ce citesc...Oricine a avut vreodata vreo afacere si a inteles principiile economice minimale, stie ca profitul variaza dar regula de aur este sa ramai in "business".
  • +10 (16 voturi)    
    IT-ul e similar (Duminică, 10 octombrie 2021, 16:50)

    FA [utilizator]

    La fel se intampla si in IT, nu mai munceste nimeni pe pufuleti.
  • +11 (31 voturi)    
    printre miile de afgani sositi, nu sunt si soferi? (Duminică, 10 octombrie 2021, 17:03)

    Antenistontel [utilizator]

    taiati, ba, ”social benefits”, pentru ca s-a ajuns ca putorile sa aiba acelasi standard de viata cu lucratorii!
    • +8 (26 voturi)    
      Poate sînt, dar... (Duminică, 10 octombrie 2021, 17:19)

      jcjc [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

      ...pînă nu primesc statutul de refugiat, nu pot munci. Apoi trebuiesc echivalate calificările - nu oricine poate conduce un camion. Pe urmă, nu toți azilanții din Afghanistan știu engleza bine, deci nu vor putea lucra imediat. Și chiar dacă există șoferi calificați, trebuie să să învețe să conducă pe stînga. Toate aceste lucruri sînt rezolvabile, dar în timp, ori de șoferi e nevoie acum.

      Desigur însă, e mai simplu să insultați niște oameni nenorociți decît să dați vina pe idioțeniile unor politicieni incompetenți.
      • +6 (20 voturi)    
        sigur, or sa rupa usile sa se angajeze! (Duminică, 10 octombrie 2021, 18:34)

        Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

        ti-ai dat cu parerea doar la refugiati, completeaza si cu ceva compasiune si la asistatii social!
        • -4 (22 voturi)    
          Asta pe englezește se cheamă (Duminică, 10 octombrie 2021, 19:08)

          jcjc [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

          ...moving the goalposts. Sau ești invidios că nu poți să iei și tu ajutoare sociale?
  • +18 (26 voturi)    
    Vai, vai, vai (Duminică, 10 octombrie 2021, 17:12)

    CrisJti [utilizator]

    Pai, si cu indienii, pakistanezii si arabetii ce fac ? Aaaa...aia stau doar pe social si nu vor sa munceasca deloc, doar asa, sa vanda un kebab, eventual sofer de taxi si gata. La fel se intampla in tarile scandinave unde est europenii sunt haituiti si aratati cu degetul, dar muncile de jos tot ei le fac, in schimb ciuhapii stau si fumeaza narghilele, de 5 ani nu am vazit pe nici unul (arab, pakistanez,somalez) sa munceasca la munci grele, poate un turc si cam atat. Fac cate 4-5 copii de familie, primesc 150-200 EUR alocatie de copil, familia fiind numeroasa, primesc casa de la stat sau ajutor sa-si plateasca chiria si gata, asteapta cetatenia si s-au scos.
    • -10 (14 voturi)    
      ok (Duminică, 10 octombrie 2021, 19:36)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui CrisJti

      daca e asa misto pe social de ce nu fac si romanii asta ca ciuhapii?
  • +7 (21 voturi)    
    Alegerea fiecaruia. (Duminică, 10 octombrie 2021, 17:49)

    Cataleya [utilizator]

    Tiristul roman are de ales:
    Ma duc in UK unde o sa castig cu 25% mai putin decat un tirist britanic, dar chiar si asa o sa castig de 3x mai mult decat castig acum in Romania.
    Si omul alege daca merita sa faca pasul sau nu.
    Cata vreme angajatorul britanic nu incalca legea salarizarii din UK, problema salariilor pt romani, bulgari, polonezi etc ramane in continuare "doar" o problema de moralitate si care nu cred ca se va rezolva curand.
  • -9 (21 voturi)    
    Daca ati vrut brexit, ce sa va fac? (Duminică, 10 octombrie 2021, 18:04)

    Mihail. [utilizator]

    In UE ai slugi ieftine pe alese.
  • +22 (28 voturi)    
    E criza de paine? (Duminică, 10 octombrie 2021, 18:11)

    Pooky [utilizator]

    Te duci la magazin sa iei o paine. La casa ti se cer 5 lei. Tu oferi pe paine doar un leu si ti se spune ca nu poti lua painea. E criza de paine? NU. Dar e diferenta intre pretul painii si cat vreau eu sa ofer pe ea.

    La fel si cu soferii si in constructii si peste tot. Nu e criza de forta de munca, e criza de forta de munca ieftina!
  • +3 (7 voturi)    
    media a preluat informația, cetățenii s-au panicat (Duminică, 10 octombrie 2021, 18:42)

    di livio [utilizator]

    sună cunoscut...Paul spune că nimic din ce se spune în media despre situația din Anglia nu este adevărat, de acord cu el...și nu numa din Anglia
  • -7 (13 voturi)    
    Lipsa de șoferi ? (Duminică, 10 octombrie 2021, 19:16)

    Timonierul [utilizator]

    Exista o lista imensa cu șoferi care refuza sa muncească !
    Vina guvernanților , guvernul te plătește mai mult dacă stai acasă , ca o putoare,decât salariu de șofer .
    Situație similară și in State, cu Tali-Biden .
    Mute de mii de putori redusă sa se scoale dimineața căci cecul bine plătit de la guvern intra direct in banca !
    Ce anume nu este simplu și adevărat .
    Noua fata a socialismului împuțit care pledează obligatoriu in școlile de azi.
  • +3 (23 voturi)    
    Ce zice Catalin? (Duminică, 10 octombrie 2021, 20:02)

    Cataleya [utilizator]

    "Nouă ni s-a mărit salariul de la 18.77 lire pe oră la 20.08"
    La o saptamana de lucru de maximum 56h cat permite legea, inseamna un salariu de aprox. 5200 euro la cursul de schimb actual.
    Probabil ca asta e un salariu maxim, pt un sofer pe o cisterna care transporta material periculos si, mai mult ca sigur ca unul care transporta pui congelati sau cartofi de la o ferma pana la un magazin din apropiere nu ia 20 lire pe ora, chiar britanic sa fie.
    Dar chiar sa ia si "numai" 18 lire pe ora si sa lucreze doar 50 de ore pe saptamana tot ajunge la un salariu lunar de 4200 euro.
    Daca un sofer de tir roman considera ca mai bine sta acasa cu salariul pe care il are, decat sa devina "sclavul britanicilor" pt un amarat de salariu de 4000 sau 4500 de euro pe luna, e dreptul sau.
    Fiecare alege cum crede ca e mai bine pt el si pt familie.
  • -5 (15 voturi)    
    raspuns de om (Duminică, 10 octombrie 2021, 21:28)

    disraeli [utilizator]

    care traieste in UK: "Prin criza indusă, cum o numesc eu, guvernul britanic a avut un profit pe termen scurt. A putut mări prețul benzinei, dar și prețurile, în general”. saraca de ea, in UK exista capitalism fato. era capitalism si in sec XVIII, de aia a scris Adam Smith "Avutia Natiunilor" pe la 1776. auzi statul face profit. sta boris in piata la taraba, cu sortul de gat (misto imagine), vinde sparanghel si se bucura ca vinde mai scump.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by