Costul transportului mărfurilor cu containerele maritime au crescut atât de mult încât grupul Coca-Cola Co. a ajuns să recurgă la nave care în mod normal sunt utilizate pentru transportul de materii prime industriale, scrie Bloomberg.

Coca-ColaFoto: Twitter

În perioade normale, Coca-Cola transportă materialele în întreaga lume în aceleaşi containere maritime care sunt utilizate pentru a transporta orice, de la jucării, la biciclete. Însă, în condiţiile în care capacităţile de transport sunt supuse la presiuni, Coca-Cola a ales să utilizeze aşa-numitele "bulk carriers" (vrachiere-nr.), care sunt utilizate de traderii de materii prime pentru a transporta produse precum cărbune şi minereu de fier, a dezvăluit, într-o postare pe LinkedIn, Alan Smith, director de achiziţii de la Coca-Cola .

  • "Atunci când nu poţi să faci rost de containere sau spaţiu din cauza actualei crize din transportul maritim, atunci am fost nevoiţi să gândim în afara cutiei", a spus Alan Smith.

Principalul avantaj al utilizării containerelor este că acestea sunt un element integral al unui lanţ logistic care poate transporta bunuri în mod eficient, de unde sunt produse până acolo unde sunt utilizate. Navele cargo sunt mai ieftine, dar sunt mai puţin convenabile pentru că mărfurile trebuie să ajungă în port şi de la un port la altul.

Pentru a avea o imagine a dificultăţilor cu care se confruntă Coca-Cola şi alte multinaţionale, în prezent un container care transportă bunuri din Shanghai la Rotterdam costă 14.558 de dolari, potrivit firmei Drewry Shipping. Preţurile au crescut în acest an la cel mai ridicat nivel înregistrat în ultimele decenii.

Atât de tensionată este situaţia pe piaţa containerelor maritime încât au existat chiar unele cereri pentru unii transportatori cargo să transporte containere pe punţile navelor lor de marfă.

Din păcate pentru companiile care închiriază nave, au început să crească exploziv şi tarifele pentru transportul mărfurilor în vrac. Indicele Baltic Dry Index, un indicator al costului închirierii navelor cargo, a urcat marţi la 5.409 puncte, cel mai ridicat nivel din ultimii 13 ani, potrivit bursei londoneze Baltic Exchange.

Dacă această tendinţă va continua, şi unii analişti spun că aşa se va întâmpla, soluţia găsită de unele firme pentru a ocoli criza containerelor ar putea să îşi piardă din atractivitate. (Sursa: Agerpres)