De la un capăt la altul al lanțului de aprovizionare, producătorii britanici de alimente au suportat o vară plină de probleme. „Depozitele frigorifice nu aveau suficient spațiu pentru a ne păstra culturile, așa că a trebuit să aruncăm o săptămână de producție”, explică Iain Brown, vicepreședintele East Scotland Growers (ESG). „Și nu am avut suficienți muncitori pentru a recolta legumele, ceea ce înseamnă că se vor risipi”, potrivit unei analize CNN.

HotNews.roFoto: Hotnews

În timp ce lipsa de alimente a fost frecventă în multe țări de-a lungul pandemiei, Brown crede că o problemă unică în Marea Britanie face viața extrem de dureroasă: Brexit-ul.

Potrivit lui Brown, cele două direcții esențiale ale producției - mai întâi, scoaterea alimentelor proaspete din pământ și apoi distribuirea acestora pe rafturile supermarketurilor - sunt ambele lovite din cauza lipsei de lucrători.

În primul rând, lipsa șoferilor de camioane, care duc articole proaspete precum conopidele către și de la instalațiile de îngheț, a însemnat că, într-un stadiu, cooperativa ESG a trebuit să arunce o săptămână de producție, la un cost estimat la 1 milion de lire sterline (1,4 milioane de dolari) .

În al doilea rând, Brown spune că mulți dintre muncitorii sezonieri, care ar veni din țări precum România și Bulgaria pentru câteva luni să recolteze legume, sunt puțini acum. "Unii nu au venit pentru că reglementările Covid o îngreunează prea mult; unii au venit, au câștigat mulți bani și au plecat acasă mai devreme decât era planificat".

Acest lucru, spune Brown, a însemnat că aproximativ 10-15% din recolta sa a fost risipită, costând în jur de 200.000 de lire sterline (277.000 de dolari).

Se pare că aceste consecințe ale Brexitului se simt în sfârșit în sus și în jos în Marea Britanie. Și departe de creșterea economică promisă în aceste sectoare de membrii guvernului prim-ministrului Boris Johnson, penuria de lucrători europeni în aceste zone vitale înseamnă pierderi financiare pentru întreprinderi și rafturi goale.

Români pe o plantație de țelină din Marea Britanie

Lipsa șoferilor de camion. Britanicii nu se înghesuie să ocupe locurile de muncă ale migranților

Lipsa șoferilor de camioane este probabil cea mai stringentă problemă. Potrivit unui purtător de cuvânt al Logistics UK, deficitul actual de șoferi se estimează a fi cuprins între 90.000 și 120.000. În timp ce Brexitul nu este în întregime de vină, faptul că Marea Britanie nu mai are acces ușor la șoferii europeni a creat bătăi de cap pentru industrie.

Acești oameni nu pot fi pur și simplu înlocuiți de muncitori britanici. Pe lângă faptul că poate dura până la nouă luni pentru a se califica ca șofer și poate costa până la 5.000 de lire sterline (6.940 dolari), potrivit Logistics UK, britanicii nu se îngrămădesc pentru a prelua aceste locuri de muncă.

"Avem o forță de muncă îmbătrânită în Marea Britanie, iar imaginea condițiilor de muncă pentru șoferii de camioane - locuri de parcare nesigure sau locuri de odihnă - a făcut-o neatractivă pentru mulți tineri", a declarat un purtător de cuvânt al Logistics UK pentru CNN Business.

Acest lucru creează o alegere dificilă pentru companii: La ce bunuri acorzi prioritate? Dacă aveți un singur camion care părăsește depozitul în acea zi, probabil că veți acorda prioritate produselor perisabile față de lucruri precum apa îmbuteliată. Pe termen lung, aceasta înseamnă mai puține alegeri ale consumatorilor și posibilitatea de panică a consumatorilor, așa cum s-a văzut în 2020, când Marea Britanie a suferit cu aprovizionarea cu hârtie igienică.

Camioane blocate în portul Dover

Lipsă de alimente în supermaketuri fără precedent

Pentru o idee despre cât de gravă este o problemă, șefii celor mai mari supermarketuri din Marea Britanie au descris lipsa de alimente ca fiind fără precedent - unul a declarat pentru ziarul The Times că sunt „la un nivel mai rău decât în ​​orice moment pe care l-am văzut” - și au avertizat că rafturile ar putea fi goale de Crăciun din cauza lipsei de șoferi.

Aceste lipsuri ar trebui să fie un cadou pentru adversarii politici ai lui Johnson, care pot spune că afirmațiile sale de a avea un acord Brexit în 2019 - promisiunea pentru care a câștigat alegerile generale - erau false.

Guvernul, spun criticii, nu a reușit să se pregătească în mod adecvat pentru consecințele inevitabile ale Brexitului și să-și atenueze impactul inițial.

Economia Marii Britanii rămâne cu 2,1% mai mică decât înainte de pandemie

Creșterea PIB-ului britanic s-a oprit aproape în iulie, potrivit Office for National Statistics, în parte din cauza problemelor lanțului de aprovizionare și a penuriei de lucrători.

Economia Marii Britanii rămâne cu 2,1% mai mică decât înainte de pandemie, iar unii economiști cred că diferența nu va fi compensată până în al doilea trimestru al anului viitor.

„De-a lungul întregului proces Brexit, guvernul și-a întețit eforturile pentru a face afaceri și a pregăti oamenii pentru inevitabila revoltă subminată de nevoia sa de a prezenta Brexitul ca ceva care ar fi pozitiv pentru Marea Britanie și economie”, spune Sam Lowe, cercetător principal la Centrul pentru Reforma Europeană. „Acest lucru a condus la reclame radio confuze care nici măcar nu menționau cuvântul Brexit.”, spune el.

Mai rău, guvernul Johnson se află acum în poziția ciudată de a refuza să pună în aplicare o parte cheie a acordului pe care odinioară l-a considerat un mare succes.

Marea Britanie trebuia să aplice pe deplin un mecanism numit Protocolul Irlandei de Nord la sfârșitul acestui an. Protocolul a fost convenit între Regatul Unit și UE pentru a reflecta statutul special al Irlandei de Nord: în afara UE, împreună cu restul Regatului Unit, dar împărtășind o frontieră terestră fictivă cu Republica Irlanda, un stat membru al UE. (Integral pe CNN)