Atentatele de la 11 septembrie au produs schimbări majore în domeniul securității aviației. De fiecare dată când intrăm în aeroport, pentru a pleca în vacanță sau într-un business trip, trecem printr-un proces care uneori durează mai mult, nu luăm cu noi anumite tipuri de recipiente, uneori suntem puși să ne descălțăm etc. Se întâmplă aceste lucruri pentru securitatea noastră, schimbări ce au venit după 9/11.

Piloti avionFoto: pxhere.com

Un plan dejucat - exemplu

Pe 15 iulie 2017, personalul de la ghișeul check-in al Etihad Airways din aeroportul din Sydney a refuzat să treacă o valiză mare și grea aparținând unui pasager care călătorea în Emiratele Arabe Unite, scrie South China Morning Post într-un amplu material.

Decizia s-a bazat pe regulile de securitate implementate după atacurile teroriste din 11 septembrie din SUA, care include greutatea bagajului, dimensiunea și forma, precum și un control mai ridicat al bagajelor.

Acțiunea lor a ajutat la dejucarea unui complot cu bombă legat de Statul Islamic.

Geanta, purtată de Amer Khayat, conținea un dispozitiv exploziv improvizat ascuns în interiorul unei mașini de tocat carne. A fost arestat după ce a ajuns în Liban. Frații săi din Australia, au fost condamnați mai târziu pentru au pus în secret bomba în geanta lui Amer cu scopul de a o detona la mijlocul zborului.

Cu circa 5 luni înainte, guvernele britanic și american au interzis călătorilor din anumite orașe din Orientul Mijlociu și Africa de Nord să poarte o varietate de dispozitive electronice, de teama că ar putea fi ascunși explozibili.

Ceea ce s-a întâmplat la Sydney și interzicerea dispozitivelor electronice sunt exemple ale modului în care industria aviației a devenit mai vigilentă în efortul global de a contracara terorismul după evenimentele din 11 septembrie.

Au existat incidente teroriste internaționale anterior care au implicat deturnări de avioane și dispozitive explozive improvizate, dar 11 septembrie a marcat o inovație a tacticilor și strategii care au dus la evitarea măsurilor de securitate ale aviației existente atunci, potrivit lui Faizal Abdul Rahman, cercetător la S. Rajaratnam School of International Studies (RSIS).

Ce s-a schimbat după 11 septembrie

O schimbare de securitate o reprezintă amenajarea zonelor restricționate, cum ar fi porțile de îmbarcare, care permit accesul doar pasagerilor cu bilet, a declarat Oren Tatcher, expertă în planificarea aeroporturilor care a lucrat la diferite proiecte, inclusiv în Hong Kong și Singapore, scrie South China Morning Post.

De asemenea, guvernele au susținut rapid apărarea cabinei piloților, un punct slab de lungă durată expus de cei care deturnau avioane.

Faizal de la RSIS a declarat că guvernele au îmbunătățit, de asemenea, procedurile de pre-screening cu echipamente de înaltă tehnologie pentru detectarea armelor și explozivilor și au împărtășit informațiile călătorilor.

Aeroportul Changi din Singapore a intensificat controlul pasagerilor și bagajelor acestora imediat după atacurile din 11 septembrie, concentrându-se mai mult pe verificare fizică, a declarat Alan Tan, vicepreședinte în securitatea aviației la acel aeroport.

Similar, în Hong Kong, autoritățile au monitorizate bagajele, inclusiv cele de mână, cu mai multă atenție, în special pe cele care mergeau spre SUA, spune Albert Lam Kwong-yu, șef al aviației civile între 1998 – 2004.

La câteva zile după 11 septembrie, oficialii săi au blocat o lacună care permitea trecerea cuțitelor mici prin prin aeroportul din Hong Kong.

„11 septembrie a demonstrat industriei că este esențial să fii cu un pas înaintea amenințărilor. Există resursele și forța intelectuală pentru a face asta”, declarat Tony Tyler, în perioada când era senior executive la Cathai Pacific, ulterior devenind CEO.

Pentru aeroportul Changi, atacurile au determinat schimbări suplimentare. A introdus un program de detectare a comportamentului, în cadrul căruia personalul aeroportului a fost instruit să identifice comportamentul suspect în timp interacțiunilor cu pasagerii. Această schemă a fost ulterior extinsă, incluzând mai mult personal, cum ar fi pe cei care fac curățenie și care vând în magazinele aeroportului.

Noi reguli prevăd ca pasagerii să-și scoată încălțămintea pentru verificări și să nu treacă de securitate cu recipiente cu lichide mai mari de 100 mililitri.

Pentru unele aeroporturi, schimbările au fost o problemă și au trebuit să se adapteze. De exemplu, mașinăriile care verifică bagajele sunt mari, iar unele aeroporturi nu aveau spațiu destul, așa că unele cazuri s-a extins terminalul.

Jim Cherry, consilier strategic pentru aviație al Arup, a declarat că protocoalele de securitate au schimbat comportamentul pasagerilor, deoarece aceștia trebuiau acum să ajungă cu mai mult timp înaintea zborurilor, conform sursei citate.