Muntenegru: Monumentala autostradă „chineză” amenință să falimenteze statul balcanic / China poate solicita o parte din teritoriul său

de I.B.     HotNews.ro
Vineri, 28 mai 2021, 20:14 Actualitate | Internaţional


Autostrada Muntenegru
Foto: YouTube
Un proiect faraonic, o autostradă de 130 km menită a conecta portul muntenegrean Bar cu granița sârbă, prin tuneluri și viaducte monumentale, a costat până acum Muntenegrul 1 miliard de dolari, bani împrumutați de la China și cheltuiți pe parcursul a șase ani. Până în acest moment au fost construiți doar 41 km de drum, reprezentând primul tronson, iar banca chineză își cere banii înapoi, potrivit La Repubblica.

Primii 41 de kilometri, aproape de finalizare, cu 20 de poduri și 16 tuneluri peste munți, au însemnat o factură record de 20 de milioane de euro pe kilometru. Dar Muntenegru nu mai poate plăti.

Dacă nu va avea de unde plăti, Muntenegru ar trebui să cedeze terenuri Chinei, căreia îi datorează mai mult de 1 miliard de dolari. Un astfel de episod a avut loc în 2013 când Tadjikistanul a acceptat să cedeze o parte din teritoriile sale Chinei pentru a-ți stinge datoriile.

China a fost criticată în ultimii ani pentru că a întins o "capcană a datoriilor" ţărilor cărora le-a oferit proiecte importante de infrastructură în cadrul strategiei sale "O centură. Un drum".

1 miliard de dolari pentru primul tronson



În 2015, guvernul din Muntenegru semna un contract cu compania chineză China Road and Bridge Corporation privind construcţia autostrăzii.

Cum guvernul din Muntenegru nu deţinea suma cerută de chinezi (în jur de 2,7 miliarde dolari), o bancă de stat din Beijing, China Exim Bank, a acordat imediat un împrumut de 1 miliard de dolari pentru primul tronson, de 41 de kilometri. Adică, chinezii au împrumutat cu 85% din suma primului tronson, o sumă care echivalează cu 19% din Produsul Intern Brut al Muntenegrului. Banii ar urma să fie returnaţi începând cu 2021, scrie Florin Anghel într-o analiză pe Info Sud-Est.

Lucrările de construcţie trebuiau să se finalizeze în luna mai 2019 însă termenul final a fost prelungită pentru luna noiembrie a acestui an.

1,7 miliarde de dolari pe al doilea tronson


În martie 2018, guvernul din Muntenegru şi China Road and Bridge Corporation au mai semnat un memorandum, prin care compania chineză se angajează să construiască şi tronsonul al doilea al autostrăzii pentru 1,7 miliarde dolari.

De fapt, până în iulie, țara trebuie să ramburseze o parte a împrumutului către Beijing, dar nu are bani. Apelul către Uniunea Europeană a rămas fără soluționarea dorită și există chiar temeri că, în caz de insolvență, China poate solicita o parte din teritoriul său național, așa cum s-a întâmplat deja în alte situații.

Muntenegru se teme, cere ajutor, dar spune că este capabilă să returneze împrumutul



La 26 martie, vicepremierul Dritan Abazovic declara într-un interviu în Financial Times că instituțiile europene ar trebui să sprijine Muntenegru pentru a combate „influențele străine nocive”. Demnitarul muntenegrean estima că acest sprijin ar fi o „victorie ușoară” pentru UE, un răspuns la o provocare geopolitică pe măsură ce Beijingul își extinde noul Drum al Mătăsii în Balcanii de Vest.

Ministrul Finanţelor din Muntenegru, Milojko Spajic, dă asigurări că țara sa poate să-și achite datoriile și fără ajutorul UE, încercând astfel să calmeze îngrijorările cu privire la împrumutul luat de la China pentru construirea unei autostrăzi.

”Finanţele publice ale Muntenegrului sunt stabile şi ţara poate să îşi finanţeze datoriile şi obligaţiile către partenerii internaţionali", a precizat ministrul Milojko Spajic, citat de AFP și Agerpres. Acesta a subliniat însă că fosta republică iugoslavă este "în continuare deschisă cooperării cu partenerii noştri europeni".

Acesta a dat asigurări că mica ţară cu o populaţie de 600.000 de locuitori, şi care avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde euro, sau 103% din Produsul Intern Brut, este capabilă să ramburseze împrumutul luat de la China începând din luna iulie şi pe o perioadă de 14 ani.

China a fost criticată în ultimii ani pentru că a întins o "capcană a datoriilor" ţărilor cărora le-a oferit proiecte importante de infrastructură în cadrul strategiei sale "O centură. Un drum".


Influenţa chineză este un motiv de îngrijorare pentru UE care vrea să restricționeze accesul companiilor chineze pe piața sa



Statul chinez a cumpărat mari obiective de infrastructură, cum ar fi portul Pireu din Grecia sau companii privatizate din Portugalia, profitând de criza datoriilor. De asemenea, s-a implicat în Balcani, în proiecte pentru care țările nu au putut găsi alte finanțări.

Uniunea Europeană vrea să restricţioneze accesul pe piaţa sa al companiilor străine care primesc subvenţii guvernamentale, măsură care poate avea repercusiuni în special pentru firmele susţinute de China, transmite CNBC.

Comisia Europeană a propus pe 6 mai trei instrumente noi care îi vor permite să investigheze contribuţiile financiare ale autorităţilor publice din ţările din afara UE. Acest lucru se va întâmpla firmele beneficiare înseacă să participe la piaţa europeană.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















159614 vizualizari

  • +67 (115 voturi)    
    Stai ca sunt votanti PSD p-aici (Vineri, 28 mai 2021, 20:46)

    Maspp [utilizator]

    care sustin ca nu trebuie sa luam bani de la UE gratis, sa facem cu chinezii ca sunt baieti de treaba si muncesc repede si ne fac autostrazi pe ochi frumosi. Decat sa ne transforme UE in colonie, mai bine sa ne transforme China in colonie, ca deh, semanam cu ei, avem aceeasi cultura, aceleasi obiceiuri, aceeasi culoare a pielii.
    • -11 (55 voturi)    
      Romanii vor sa fie colonie (Vineri, 28 mai 2021, 22:07)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

      Colonie penala, fiindca ei muncesc ca sclavii pentru patronii ticalosi romani.

      Nu ne inrobesc strainii, ne inrobim noi singuri, n-avem nevoie de ajutor pentru a ne distruge tara, noi votam PSD, PNL si AUR fiindca nu avem discernamant.
    • +20 (48 voturi)    
      China te face direct Lagar de Munca! (Vineri, 28 mai 2021, 22:19)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

      Cei care muncesc pt ei in Sclavi, in mentalitatea chineza, te trateaza ca pe un sclav!!!
  • +60 (106 voturi)    
    Asa se intampla cand faci afaceri mari cu... (Vineri, 28 mai 2021, 20:46)

    midufi [utilizator]

    rusii sau cu chinezii...
    Lucru de mantuiala si banii luati.
    De aia polonezii au restrictii la afacerile cu comunistii rusi si chinezi.
    • -40 (80 voturi)    
      autostrazi (Vineri, 28 mai 2021, 21:40)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui midufi

      "...cu chinezii. Lucru de mantuiala si banii luati". Doar cifre: 1989- Ro.:100 km.; China: 190 km.
      2021- Ro.:910 km.; China: 194.000 km. Mai simplu: In 31 de ani RO: de zece ori mai mult; China: de 1.000 de ori mai mult.
      • +27 (57 voturi)    
        hehe (Vineri, 28 mai 2021, 22:15)

        transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui atc

        Da, dar noi suntem 20 de milioane, ei 1,5 miliarde, adica de 75 de ori mai multi.
        Apropo, voi cati km ati cobstruit in ultimii 10 ani sub Putin?
        • -1 (3 voturi)    
          a.s. (Sâmbătă, 29 mai 2021, 19:07)

          atc [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

          1. Intamplator, proportia populatiei nu difera mult de anii '90. N-or fi, cumva, alte cauze?
          2. Ca de obicei, iti confirmi nick-name-ul.
      • +18 (42 voturi)    
        Mai toate (Vineri, 28 mai 2021, 22:35)

        Costi888 [utilizator] i-a raspuns lui atc

        Lucrarile facute in RO, au fost construite de mantuiala.. si nu au fost facute de chinezi. Lectia care trebuie invatata din toata chestia asta.. nu te apuci sa faci lucrari megalomaniace cand n ai dupa ce bea apa.
      • +15 (21 voturi)    
        Comentariu de Gaga (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:46)

        Maspp [utilizator] i-a raspuns lui atc

        Ma tu ori esti trol chinez ori ai minte cat o nuca. Cum dracu sa compari un lagar de munca cu o tara cat de cat democrata ca sa nu mai zic de comparatia in valori absolute. Daca aveai un pic de minte, raportai la populatie nr de km de autostrazi. In rest, vezi ca chinezii i-au depasit si pe americani si nu mor americanii de rusine.
        • -2 (4 voturi)    
          a.s. (Sâmbătă, 29 mai 2021, 19:40)

          atc [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

          1. Ca si altui creier mare si neted de mai sus, iti sugerez sa compari numarul populatiei de azi cu cea din anii'90 in cele doua tari. Poate pricepi si tu comparatia.
          2. Avand in vedere ca am absolvit cl. a IV-a, cu putzina minte pe care te-ai prins c-o am, am facut impartirea - inainte sa postez -si mi-a dat de peste 3 ori mai multi km./ loc. la ei decat la noi. N-ai vrea sa-ncerci si tu, daca ai ajuns cu studiile superioare- pe care sigur le ai - la "impartiri"?
          3. Cat despre" lagar de munca",, las-o jos, camacane.O intreaga omenire foloseste produse din China, fara sa se strofoce precum " marii democrati" de pe-aici. Altfel, "ganditori liberi"l, a comanda.
          4. "...nu mor americanii de rusine." Nuuu, nici vorba, doar de putzina teama pe partea economica! Sau nu e voie, ca "e lagar de munca in China". Ia-ncearca s-o vizitezi!
          5. Da' "cea mai tare din postare" e aia cu" trolul chinez": cum de ti-ai dat seama, ca nu prea pari...?
          • +2 (2 voturi)    
            Praf (Duminică, 30 mai 2021, 16:20)

            Maspp [utilizator] i-a raspuns lui atc

            Tu nu intelegi un lucru. China face ce trebuie sa faca, nimic mai mult. Lucruri care nu se pot face in America se vor face in China pentru ca nimeni nu plateste un american cu salariu de 3000 $/luna sa faca ciorapi. In plus, China s-a dezvoltat doar datorita capitalistilor americani care au mutat productia acolo penru reduceri de costuri. In momentul asta, problemele americanilor cu China sunt pe mai multe directii : 1. aia nu respecta nicio regula. In momentul in care in America apare o inovatie, nu exista nicio posibilitate de a bloca o firma chinezeasca sa copieze tot si apoi sa o vinda ca propria creatie cel putin in China. 2. in timp ce guvernele occidentale impun conditii din ce in ce mai dure de mediu, sociale firmelor occidentale, in China comunistii nu dau doi bani pe exploatarea oamenilor, pe conditiile de munca, pe mediu, etc. 3. Nimeni nu are incredere ca China nu-si va folosi forta militara pentru a ocupa teritorii odata ce americanii se retrag. Din punct de vedere economic, China este o creatie a Americii dar nici vorba sa ajunga la nivelul tehnologic al firmelor americane. Este practic imposbil pentru ca sistemul cultural,economic, civilizational al SUA este cu 100 ani inainte. Chinezii, oricate resurse ar avea, nu vor putea sa ajunga din urma o tara in care creativitatea si inovatia sunt la ea acasa, unde oricine are o idee o pune in practica imediat, unde nu exista PCC care sa-ti puna in bete in roate daca nu te supui ordinelor partidului si unde statul controleaza firmele private in interes poltic. Atata timp cat SUA atrag oameni de valoare din toata lumea, nu este posibil ca o ciudatenie de sistem cum e China sa o concureze vreodata. Nu se duce nimeni in China sa creeze ceva, ba o gramada de chinezi valorosi pleca in America. Trump a impus taxe chinezilor fara nicio jena si s-au supus imediat, a facut rost de bani la buget instat. De ce ? Pentru ca ala icare importa decide. Iar China exporta 50% din productie in SUA.
            • 0 (0 voturi)    
              autostrazi (Duminică, 30 mai 2021, 17:50)

              atc [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

              Parca era vorba de autostrazi si de-o impartire! Ai facut-o cumva, ca nu ne-ai comunicat rezultatul. Pana cand nu-l afli, cauta-ti niste papagali sa-ti asculte elucubratiile( stii ce-s alea?).
              • 0 (0 voturi)    
                Parca era vorba de autostrazi (Luni, 31 mai 2021, 7:56)

                Maspp [utilizator] i-a raspuns lui atc

                dar nu poti sa rupi austostrazile de contextul general. Intr-un stat totalitar construiesti de rupi orice vrea partidul, intr-un stat democratic nu poti sa faci asta in acelasi ritm pentru ca nu exista un om care decide. Ti-am spus, RSR a construit de toate si nu a fost bine. Deci nu dau doi bani pe nr de km construiti de chinezi. Daca vrei sa spui ca Romania nu a fost in stare sa contruiasca, sigur ca da, incapacitatea noastra la nivel de institutii, coruptia , prostia , toate aceste tare existente si mostenite din comunism, ne-au impiedicat sa facem lucruri mai rapid si mai multe. Dar cu toate realizarile Chinei, PPP/loc e aproape dublu in Romania si asta e ceea conteaza.
          • +1 (1 vot)    
            Si vezi ca si RSR construia de rupea (Duminică, 30 mai 2021, 16:22)

            Maspp [utilizator] i-a raspuns lui atc

            combinate, fabrici, blocuri, drumuri dar populatia murea de foame. Vrei sa te intorci in sistemul ala ? N-ai decat. China te asteapta cu bratele deschise . Dar garantat, ca daca nu te aresteaza ca spion occidental, o sa vii singur inapoi scarbit de societatea chineza multilateral dezvoltata.
  • +49 (85 voturi)    
    Pai da (Vineri, 28 mai 2021, 20:48)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Asa se intampla cand "te ajuta" comunistii. Ei iti dau un deget, dar iti cer 3 maini.
  • +19 (63 voturi)    
    Se pare ca Muntenegrul (Vineri, 28 mai 2021, 21:01)

    Harald2 [utilizator]

    a avut parte de asemenea de o investitie negociata la nivel inalt de tipul celei semnate de politicienii romani cu Bechtel.

    Si noi am cheltuit cateva miliarde bune pentru 30km inutilizabili de autostrada. Doar ca romanii mai numerosi au putut sa se speteasca sa munceasca, sa plateasca taxele care sa plece in buzunarele unei companii private si ale catorva "negociatori".

    Lectii de tinut minte pantru cand se semneaza diferite memorandumuri!
    • +9 (43 voturi)    
      Autostrada Transilvania inutilă?! (Vineri, 28 mai 2021, 22:16)

      mircea_cjn [utilizator] i-a raspuns lui Harald2

      Esti glumeț. Aceasta autostrada conecteaza centrul si NV Ardealului cu vestul. Apoi, speranta de a conecta Moldova cu vestul tot in această autostrada stă.
      A, că s-a inceput cu cei 50km Gilău-Câmpia Turzii? asta a fost superurgenta de a face centura Clujului fără de care orasul era blocat. Tot traficul N-S din zona Clujului pe aici trece.
      Deci terminați cu teleormănismele de doi bani.
      • +6 (36 voturi)    
        dezastrul Bechtel (Vineri, 28 mai 2021, 22:56)

        zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

        cu cel mai scump kilometru de autostradă de pe planetă încă îți e neclar ?! E un jaf mai mare decât cel prezentat în Mntenegru ! Cum e să știi că ești tratat ca o vacă de muls, hă ?
        • +7 (15 voturi)    
          Acolo problema a fost la contract (Sâmbătă, 29 mai 2021, 6:40)

          Mihai_P1 [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

          Stipula ca statul pune la dispozitie terenurile, iar daca nu, atunci plateste penalitati catre Bechtel pt. stat pe loc. Ceea ce s-a intamplat. Contractul cine l-a semnat?
          • -7 (9 voturi)    
            Năstase (Sâmbătă, 29 mai 2021, 11:15)

            zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_P1

            iar motivele bătăii de joc nu au ținut doar de statul român, așa cum era el, populat cu geto daci corupți dornici să facă pe plac Occidentului.
            • +2 (6 voturi)    
              Pai nu a tinut deloc de Statul Roman (Sâmbătă, 29 mai 2021, 16:35)

              Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

              Ca Bonbo a fost in cardasie cu Behtel, unul din marile tunuri ale vremii!!!
        • -5 (7 voturi)    
          Dezastrul "Bechtel" e "dezastrul Basescu" (Sâmbătă, 29 mai 2021, 15:04)

          newlook [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

          Atentie la ce va doriti...s-ar putea sa se inplineasca.

          Autostrada Bechtel a fost contractata sub Adrian Nastase, la cheie!!! Pentru cei ce nu inteleg termenul, inseamna ca romanii ar fi luat-o gata functionala. Bechtel era (e) specialista AMERICANA in constructia de infrastructura; avea (are) numeroase proiecte si participatii in Europa. Nu arata deloc rau contractul ala.

          Dar, in 2004, electoral, Basescu a atacat contractul la cheie "Bechtel", cel care ne-ar fi adus o autostrada de vreo 350 km. Dupa ce a devenit presedinte, a "renegociat" contractul la cheie.
          Urmarea "renegocierilor": pentru romani, contractul s-a scumpit peste noapte cu vreo 500 de milioane dolari. (asa se intampla cand cineva e prost si fudul)
          Facut de ras, Basescu a pus lacheii din presa si servicii pe Bechtel. Bechtel a mai stat (a mai suportat) vreo trei ani porcariile basiste, a facut lucrari de 500 de milioane dolari, A INCASAT pentru ele 1, 5 miliarde dolari (cu un miliard in plus fata de ce li se cuvenea), si-a pus palma in fund si a plecat. Romanii lui Basescu nici macar nu au avut curajul sa dea in judecata Bechtel, atat de incorect fusese comportamentul lor vis-a-vis de compania americana.

          Bechtel a ramas cu banii romanilor, romanii cu degetul in gura.

          Azi, urmasii lui Basescu au facut PNL si USR(i). La fel ca atunci, plini de securisti, acoperiti, prosti cu diploma si incrancenati.
          • 0 (4 voturi)    
            ce treabă are USR (Sâmbătă, 29 mai 2021, 16:22)

            zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui newlook

            cu PDLul lui Băsescu ?
            Oricum...ești sigur de cronologie ? :)

            Cât desre proști cu diplomă, încrâncenați, ale alea... da, bun autoportret
          • -2 (2 voturi)    
            Bechtel (Sâmbătă, 29 mai 2021, 19:45)

            atc [utilizator] i-a raspuns lui newlook

            "Basescu a pus lacheii.....". Pai, daca era
            "la cheie"! Pe cine voiai sa puna?
    • +7 (23 voturi)    
      Nene Harald, orice metru de autostrada (Sâmbătă, 29 mai 2021, 0:28)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui Harald2

      e folositor, daca vorbim de Romania.
      Asa ca las-o balta, ca macane.
      • -2 (18 voturi)    
        orice metru de autostradă (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:32)

        zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui midufi

        plătit cu douj cinci de mii euro e folositor ?! Un metru bă ! Cât 2 camere la metrou Dimitrie Leonida prin 2013 !
        Da vrei și spitale, și școli, și căi ferate (sau ar trebui să vrei,dacă știi pe ce lume ești), și armată, și poliție, mă rog, nu vrei doar un cârnat de autostradă cu rudimentari pe margine ca în Africa, nu ?
        • +2 (12 voturi)    
          Nu vrem armata si politie (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:50)

          Maspp [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

          Ca astia ies la 43 de ani la pensie si consuma pana la 80 de ani toti banii de autostrazi, scoli, spitale, cai ferate.
          • -2 (6 voturi)    
            LOL (Sâmbătă, 29 mai 2021, 11:15)

            zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

            tare asta, nimic de zis
          • +2 (2 voturi)    
            43 ani pensie (Sâmbătă, 29 mai 2021, 19:59)

            atc [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

            Poate c-ar trebui conditionata iesirea la pensie la 43 de ani cu parasirea vieti i- neconditionat- pe la 60. Sa nu mai toceasca autostrazile neconstruitea pana la 80.
      • -1 (3 voturi)    
        a.s. (Sâmbătă, 29 mai 2021, 19:54)

        atc [utilizator] i-a raspuns lui midufi

        E buna si ni se potriveste ca masura la autostrazi " metrul": in medie, cam 137 m./zi. Pana si dl. intreprinzator din Suceava a facut unul. Si, de ce nu, "pas cu pas"?!
  • -2 (64 voturi)    
    sure (Vineri, 28 mai 2021, 21:07)

    srpc [utilizator]

    remember the Bechtel case and the details
    • +6 (42 voturi)    
      hehe (Vineri, 28 mai 2021, 22:16)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui srpc

      Engleza cu accent de moscova, priceless :)
      • -5 (11 voturi)    
        @transpenibilus (Sâmbătă, 29 mai 2021, 1:45)

        xidabilino [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

        @transpenibilus Bine ca te mandresti tu cu engleza cu accent de 'hai sa-ti ghacesc!"
    • +15 (19 voturi)    
      Nu vedeti diferentele? Va ajut eu! (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:06)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui srpc

      Evident ca au aparut unii repede cu "toti sunt la fel"

      Daca aveti problema sa vedeti diferenta, va ajut eu: China a trecut in contract ca vrea ACTIVE din Muntenegru, adica PAMANT, daca aia nu pot da inapoi banii.

      Pentru ca cei din China nu au vrut sa fie doar constructori, au fost si FINANTATOR.

      Ia vedeti daca Bechetl a finantat statul roman cu vreun ban. Nu, nu a finantat. Ce sa mai vorbim de clauza horror ca cele de mai sus: "nu mai ai bani, da-mi la schimb pamant, firme, porturi". A fost un contract comercial dezastruos pentru Romania (multumuim PSD si Nastase), dar doar atat.

      Ce incearca China in Europa e mult mai rau, ei au alte scopuri decat cel pur comercial (profitul). E bine sa stam departe.
      • -4 (6 voturi)    
        totuși, îți scapă conținutul contractului (Sâmbătă, 29 mai 2021, 11:36)

        zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        dintre muntenegreni și chainizi.

        Ceea ce "știi" este ce ai citi în articolul ăsta de pe Hotnews, tradus de la o sursă quality de prin Vest, și aia ultra obiectivă. Mă rog.

        Mă surprinde totuși lejeritatea cu care unii reduc importanța finanțării unui astfel de proiect de infrastructură.
        Pentru un stat mic 1,7 miliarde euro este o sumă colosală, riscantă de dat, chainizii nu produc euro/dolari în pom, ci muncesc pentru ei de le sar capacele de la Deng încoace, e firesc să trateze astfel de finanțări strategic.
        Și da, asta înseamnă și ipoteci pe porturi și terenuri importante pentru comerțul internațional de care chainizii au mare nevoie.
        Doar geto dacii care-și vând munca pe nimic de când lumea au impresia că și alții trebuie să facă la fel, că ăsta e soarta milenară a coloniilor. Uite că mai sunt țări care depășesc statutul de lume a treia.
        Cazul particular al Chinei, adică semi continentul care a fost pe punctul să aibă soarta Indiei (sclavie pentru albii superiori, tehnologic, militar și desigur...moral) este greu de uitat de chainizi. Și n-au trecut decât 150 de ani, iar galbenii ăia au memorie babană, deh, au inventat statul și administrația, pe vremea când Oxfordul era populat cu Omu pădurii
        • +1 (3 voturi)    
          a.s. (Sâmbătă, 29 mai 2021, 20:04)

          atc [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

          "Doar geto dacii care...". Nu se poate sa ignori tunelul construit de stramosii nostri, si care lega Omu' de piramidele egiptene!
      • +2 (4 voturi)    
        fraticule, parcheaza boii, nu mai tura (Sâmbătă, 29 mai 2021, 17:01)

        mbembe [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        orice credit se garanteaza cu ceva, tu daca o sa-ti ei credit pentru o masina cu incalzire la boase vei garanta cu ce? cu ochii tai frumosi? sau vreun imobil? teren… daca o tara e prapadita si are doar teren, cu terenul va garanta greditul!
        otice bsnca face asa, terminati cu tampeniile ca doar chinezul face asa!
        mai tineti minte ce au patit romanii lacomi care au luat credite in franci elvetieni? au rsmas cu fundu’ gol si bancile nu erau din China!
        propagandistilor!
        • +4 (4 voturi)    
          Mbebe, plimba vitelul (Sâmbătă, 29 mai 2021, 21:13)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

          Sunt zeci de state care au fost in situatia de anu-si mai plati datoriile externe, inclusiv Romania lui Ceausescu.
          Le-a luat cineva vreo parte din teritoriul national? Nu! s-au facut restructurari de credite, noi imprumuturi, etc. si tarile au ramas intregi si la locul lor.
          Porcaria ca terenuri si active este specific imperialistilor chinezi fiindca in fond asta e scopul lor real.
          Orice banca sanatoasa la cap din lumea asta vrea sa curga bani din dobanzi nu sa se lege la cap cu niste active a caror administrare sau valorificare costa o gramada de bani! Sa zicem mersi ca genialoidul Ponta s-a dus pe copca fiindca fix in scenariul Muntenegrului eram acum.
  • -25 (51 voturi)    
    Asa se-ntampla (Vineri, 28 mai 2021, 21:17)

    Zummm [utilizator]

    Cand pe U.E o doare in Dos.
    • +9 (15 voturi)    
      Muntenegru nu e in UE (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:07)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      A fost decizia politicienilor de acolo, desi toata lumea le-a spus sa nu se bage.
  • -16 (60 voturi)    
    da numai america face (Vineri, 28 mai 2021, 21:18)

    mediaset [utilizator]

    Da numnai america ia banii si nu face autostrazi.Trebuia sa fie si acolo un alt bechtel
  • +3 (27 voturi)    
    Limba mandarin o limba de viitor. (Vineri, 28 mai 2021, 22:34)

    gigilu [utilizator]

    UE stie ca chinezu a pus piciorul bine in Europa de Vest. Dar banu e ochiu’ dracului si bogatasii Europei fac afaceri cu chinezii nu din spirit caritabil ci pentru profit. Anglia e locul preferat al chinezilor.Celebrele firme manufacturiere italiene de la Prato au fost cumparate de ei si acum, spre exemplu, incaltamintea “made in Italy” e facuta de firme chinezesti cu chinezi care au fost adusi din regiunile sarace ale chinei sa munceasca acolo. Nordul Europei este tinta actuala a partidului communist chinez . Tarile Europei de est prezinta alte interese pentru ca ele nu produc tehnologii de ultima generatie de care sunt superinteresati. Un articol interesant mai vechi ce-i drept despre cum isi intinde china tentaculele in Europa e asta: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-china-business-in-europe/
  • +17 (31 voturi)    
    Întrebare... (Vineri, 28 mai 2021, 22:43)

    spirache [utilizator]

    ,,în caz de insolvență, China poate solicita o parte din teritoriul său național, așa cum s-a întâmplat deja în alte situații."
    Care sunt acele țări care au fost nevoite sau sunt pe cale să cedeze teritoriul național Chinei în contul datoriilor neplătite?
    • +7 (13 voturi)    
      Ia cauta prin presa despre ce face China in Africa (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:15)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui spirache

      Sa vezi cum se intinde China in lume prin orice metode gaseste, deocamdata masiv in Africa si partial in America de Sud.

      In Europa/Muntenegru incearca metoda imprumutului de bani. In alta parti intra, ung guvernele slabe si cumpara direct.

      Ia uite aici:

      China Is Buying Land in Africa and South America to Ensure Its Food Supply

      China buys its first African colony for a meagre $40 million

      How China Is Colonizing Africa Using Trade, Aid, and Debt-Trap Diplomacy
      • -2 (8 voturi)    
        40 milioane euroi o colonie Africană ?! (Sâmbătă, 29 mai 2021, 11:39)

        zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        tot e mai scump decât au plătit albii acum 150 de ani pe ele. Și nici nu comit genociduri pe acolo, ciopârțiri de membre la triburi întregi etc
        Vezi cum evoluează lumea moral ? :)
    • +3 (5 voturi)    
      inca 2 intrebari (Sâmbătă, 29 mai 2021, 18:19)

      gigilu [utilizator] i-a raspuns lui spirache

      Stie cineva cate tari din UE detin pamint in china? Ori cate firme vestice pot cumpara firme chinezesti in china?
  • -9 (29 voturi)    
    China e de vină (Vineri, 28 mai 2021, 23:02)

    zavalitaa [utilizator]

    pentru contractul semnat benevol de către statul suveran Muntenegru, așa cum Bechtel e de vină pentru prostia guvernului României de acum 20 de ani de a semna începerea unor lucrări inutile, din care au rezultat 50 km de autostradă plătiți cu peste 1,4 miliarde euro, practic cea mai scumpă șosea din lume.
    Singura diferență e că țeapa Bechtel trebuia să înmoae inimile americanilor, cu alte cuvinte prostia românească a meritat făcută, în timp ce chainizii sunt ciudați, străini, sunt câh, nu merită să lom țepe de la ei.
    • +5 (15 voturi)    
      China e de vina pentru (Sâmbătă, 29 mai 2021, 0:26)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

      lucrarile de proasta calitate, pentru nerespectarea costurilor, pentru nerespectarea standardelor europene...
      De asemenea, banii dati chinezilor nu pot fi recuperati... Are grija Banca Chinei...
      Nu zic ca guvernele noastre n-au nicio vina, doar ca asta e partea a doua, nu prima.
      • 0 (10 voturi)    
        ... și de-asta în Românica (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:14)

        zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui midufi

        nu se va schimba nimic, de la țopârlan la politician.
    • +2 (12 voturi)    
      "Singura diferență e că țeapa Bechtel.." (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:19)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

      Cum am zis si mai sus, au aparut imediat relativistii - toti sunt la fel.

      Va explic diferenta - China a vrut sa fie si FINANTATOR si a pus in contract ca vrea pamant in Muntenegru!!! Da, un stat vrea sa primeasca pamantul unui alt stat,, daca aia nu isi returneaza datoriile!

      Ati vazut asemenea clauze in contractul Bechetel?
    • +1 (3 voturi)    
      diferenta e ca Bechtel e o firma de constructii (Sâmbătă, 29 mai 2021, 21:28)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

      Care chiar stie sa construiasca autostrazi iar China e o tara comunista care stie sa isi extinda influenta cu orice mijloace.
      As putea paria ca investiitiile americane la Deveselu, Kogalniceanu, Campia Turzii deja se apropie de cifra aia de 1,4 miliarde si daca ala a fost pretul accederii in NATO si a evitarii situatiei Ucrainei de acum pot sa spun ca a fost un pret corect.
      Sa iti aduc aminte ca inca nu eram membrii UE la vremea respectiva?
      • 0 (2 voturi)    
        prostul management (Sâmbătă, 29 mai 2021, 21:49)

        zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        tipic românesc este iertat istoric sub diverse pretexte.
        Mai nou, investițiile americane din RO, din care au profitat 99% firme tot de-ale lor, scuză jaful Bechtel, poate și Petrom, cine știe. Moamă ce jaf a fost ăla. A salvat OMWul de profturi mici pe vecie.
        Auzi la el, ne-au salvat americanii de soarta Ucrainei. Sigur că da.
      • 0 (2 voturi)    
        acum am văzut tâmpenia din primul paragraf (Sâmbătă, 29 mai 2021, 21:53)

        zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        Bechtel știe să facă infrastructură... spre deosebire de firmele chinezești ?!
        Cât de amețit să fi să ignori rețelele de drumuri, poduri, viaducte, căi ferate la nivel de 300 km/h din Chaina ?! Geto dacul alichimic se lovește din nou
        • -2 (2 voturi)    
          daca citeai fara ochelarii de cal marca Xi (Duminică, 30 mai 2021, 17:28)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

          Ai fi vazut ca Bechtel era comparata cu statul chinez nu cu sclavetii chinezi care fac sosele prin China.
          Daca ti-ai sterge si ochelarii ideologici ai vedea ca standardele de constructie chinezesti sunt far away de cele europene. Mai exact construiesc mult si prost.
          Daca ai citi mai departe ai descoperi ca 2/3 din autostrazile chinezesti sunt goale la fel ca 2/3 din trenurile de mare viteza.
          Mai discutam peste 20 de ani cum e cu calitatea chineza si costurile de intretinere.
          • +2 (2 voturi)    
            da, sigur că mult și prost (Duminică, 30 mai 2021, 22:00)

            zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Cum ar fi ca Românica să aibă autobanuri multe și proaste, și căi ferate tip TGV, pe care să merg și eu de năuc să-mi beau cafeaua în Viena în 2 ore din București. Că știi cum e, uneori vrei să pierzi timpul mișteaux. Mda.

            Apropo de trenuri rapide goale, vbeai cumva de cele din Spania, cea mai noo rețea din EU care cheltuie 2% din PIB anual pt. întreținere ? Sau de Grecia, hyper rețea de autobanuri, și alea probabil goale, cu țata cu datorie publică din PIB 230% ? Vaaai, ochelarii ăștia ideologici
            • 0 (0 voturi)    
              China (Luni, 31 mai 2021, 11:16)

              atc [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

              ...sau, tot din Spania, de a.s. Zaragoza - Bilbao, pe care s-ar putea sa nu vezi " roata de masina", nici in fata, nici in spate, pe cele 4 sensuri.
  • -6 (34 voturi)    
    cum sa minti prin jumatati de adevar (Sâmbătă, 29 mai 2021, 0:18)

    Alexis99 [utilizator]

    Bineinteles ca dusmanul e China si tb sa aratam cat sunt de rai. Uite cum au facut ei 40km de autostrada (a se vedea in filmuletul din La Repubblica ce viaducte, tuneluri, terasari s-au facut deja) cu 1 mld de Euro cand noi scoatem la licitatie autostrada Buzau-Ploiesti, 60km cam la acelasi pret. Doar ca la noi e campie, in timp ce la ei, in 130km tb sa fie 40 de poduri si 90 de tuneluri. Cat priveste cesiunea, e o chestiune de garantii. Lasa ca la altii venea FMI care impunea ce sa vinzi ca sa te imprumute, ca doar nu iti da nimeni gratis. Acum, daca muntenegrenii s-au aruncat mai mult decat ii tine plapuma, nu stiu cine o fi vinovat. E clar si coruptie, un asa proiect iti permite sa sifonezi bani buni, iar pe de alta parte nu as putea sa vad beneficiul economic raportat la pret. Au si avut ghinion, ca ei sunt o natie care se bazeaza pe turism si a venit pandemia care i-a rupt. Revenind la comparatii de costuri, Bechtel nu a luat "decat" 1.25 mld de Euro pt 54 km care nu se compara la dificultate cu ce au facut chinezii. Sunt curios daca si in Muntenegru, se pierde contractul ca la noi.
    • +1 (15 voturi)    
      îți iei minusuri (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:17)

      zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui Alexis99

      de la geto dacii care de 20 de ani plătesc cu plăcere prețuri umflate la pompă de la altă afacere profitabilă pentru statul român, Petrom.
      Și după aia ne plângem de că politicienii români nu susțin interesul național, păi nene, la așa popor, chiar avem noroc.
    • +4 (16 voturi)    
      Va faceti ca nu vedeti elefantul (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:24)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Alexis99

      Lasati cat a costat kilometru de autostrada, Bechtel, FMI si alte povesti.

      Elefenatul e finantatorul (China) a pus in contract ca vrea ACTIVE din Muntenegru daca aia nu pot da banii inapoi. In cazul de fata pamant. Dar se poate la fel de bine sa ceara maine porturi, companii de stat sau alte resurse naturale

      A existat vreodata posibilitatea ca vreun finantator al statului roman (banci comerciale, UE, BERD, FMI) sa puna astfel de clauze in vreun contract de imprumuturi? Nici macar nu si-a imaginat cineva ca se poate asa ceva.

      Ei, China si-a imaginat.
    • +3 (5 voturi)    
      Gogule, nu vrei sa iti asfaltez eu drumul in sat (Sâmbătă, 29 mai 2021, 21:36)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Alexis99

      La standarde chinezesti? Promit ca ti-l fac la juma de pret.
      Pe de alta parte, una e sa iti spuna FMI ce sa vinzi, cuit vrei tu, cand vrei tu, la ce pret vrei tu si alta e sa treci negru pe alb in contractul de creditare ca in caz de neplata activul cutare e al tau.
      Si asta dintr-un motiv simplu, FMI-ul sau orice alt creditor isi vrea inapoi banii si dobanda, China vroia din start terenul/obiectivul economic.
  • -8 (30 voturi)    
    ce tare (Sâmbătă, 29 mai 2021, 0:32)

    Nevermind [utilizator]

    Chinezii sunt acuzati ca cer cat au zis ca o sa faca tronsonul de autostrada: 41km = 1 mld

    Americanii de la bechtel au cerut 2.2 mld pentru 415km. Au sfarsit prin a primi 1.4mld pentru 52km. Poate mancurtii fac o regula de 3 simpla.

    Deci... aia din muntenegru si-au luat "teapa", in timp ce noi ne-am luat teapa. Cu toate astea, chinezii "e" rai. Mda...
    • +3 (13 voturi)    
      Vorbesti aiureli ! (Sâmbătă, 29 mai 2021, 0:59)

      Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      Cei din SUA de la Bechtel sunt niste magari, (ca multi din SUA de altfel) dar cei mai Mari Magari sunt Adrian Nastase si Miron Mitrea care au facut Contractul !!!
    • -6 (12 voturi)    
      minusuri la greu pentru tine (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:19)

      zavalitaa [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      ești postac rusnac, ți-am dat și eu minus, sper că ți-am stricat ziua, trăiască NATO și interesul național
      • -2 (2 voturi)    
        Mah, tu nu stii decat sa injuri... (Duminică, 30 mai 2021, 17:33)

        midufi [utilizator] i-a raspuns lui zavalitaa

        O intorci ca la chineji, asta e, iti iubesti patria muma.
        Unu' iti spune ceva, tu raspunzi injurand romanii, iti sune altu' ceva, tu iar injuri romanii si tara.
        Du-te frate, in China, lasa-ne, devii plictisitor, nu mai inura.
    • +1 (11 voturi)    
      Este tare, dar nu cum spui tu. (Sâmbătă, 29 mai 2021, 8:48)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      Autostrada făcută de chinezi, plătită de Muntenegru deservește Serbia, leagă portul Bar cu granița sârbă. Care-i folosul Muntenegrului? Muntenegru nu poate plăti, preiau autostrada cu teritoriul aferent, Serbia cumpără de la chinezi și uite cum are Serbia ieșire la Marea Adriatică !Când faci afaceri cu imperii comuniste trebuie să te aștepți la cei mai rău. Muntenegru ar avea de câștigat dacă nu mai plătește și dispune sistarea lucrărilor.
    • 0 (14 voturi)    
      Unii au dificultati in a intelege un text (Sâmbătă, 29 mai 2021, 9:34)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      "Dacă nu va avea de unde plăti, Muntenegru ar trebui să cedeze terenuri Chinei, căreia îi datorează mai mult de 1 miliard de dolari."

      A fost vreodata Romania pusa in situatia de a ceda active (pamant) unui constructor de autostrada? A fost vreodata Romania in situatia in care sa datoreze 20% din PIB unui singur finantator?

      Ar fi ca si cum statul roman ar fi dator unui singur finantator cu suma de 50 de miliarde de euro, suma pe care ar fi evident incapabil sa o plateasca, pentru care finantatorul vrea la schimb pamant!

      Asta e situatia in care e Muntenegru acum, sunt in rahat pana peste cap din cauza acestui contract Lasati basmele cu Bechetel. Ala a fost un contract prost comercial, dar care pana la urma a costat sub 1% din PIB, platiti in mai multe transe anuale.
      • +2 (2 voturi)    
        si unii cu logica non-biased (Duminică, 30 mai 2021, 16:59)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        I-a pus cineva se semneze, ca si pe noi? Ideea era ca aia au facut ce au promis, la pretul cerut. La noi a fost un pic "diferit". Ai dificultati in a intelege mica diferenta? Sau o teapa e ok daca procentul din pib permite?
        • -1 (1 vot)    
          NU, n-au facut (Duminică, 30 mai 2021, 17:40)

          midufi [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

          Chinezii se angajeaza la costuri reduse, apoi adauga costuri suplimentare, si iar adauga, rezultand cheltuieli uriase pentru o lucrare care nu se mai termina, si nu respecta standarde minime.
          Polonezii au patit-o exact la fel, au vrut sa faca autostrazi cu chinezii.
          N-a iesit nimic, nu se respectau normele, in mod flagrant, au vrut sa rezilieze contractul. Au pierdut banii, dar au invatat lectia.
          Degeaba trancane pe aici postacii.
          • +1 (1 vot)    
            serios? (Duminică, 30 mai 2021, 18:04)

            Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui midufi

            Ia citeste articolul la care comentezi. In cazul ASTA nu este vorba de chestiile mentionate de tine, ci dimpotriva.

            Vad ca sunt multi comentatori din categoria "inselati" de banci pentru ca e prea mare rata la creditul luat pentru vacanta sau aifon, desi au citit si semnat contractul iar celalta parte si-a indeplinit exact obligatia.

            Culmea, teapa ref costuri suplimentare uriase si lucrare neterminata ne-am luat-o noi cu bechtel. Dar da, chinezii "e" de vina :)))
  • +7 (11 voturi)    
    Muntenegro este de vina (Sâmbătă, 29 mai 2021, 1:27)

    Vlad-I [utilizator]

    Cine te pune sa ceri un imprumut enorm ca sa ti cumperi limuzina ? Cumva la conducerea tarii era vro pensionara de 80 ani ?
  • -4 (16 voturi)    
    Nu vreti China? (Sâmbătă, 29 mai 2021, 1:48)

    xidabilino [utilizator]

    Nu vreti China? Nu e nici o problema, zarurile sunt deja aruncate. Nu au nevoie chinezii de tzara asta de kkt, in care peste 15-20 de ani vor canta muezinii la fiecare colt de strada... O sa fie viata super in Emiratele Europene Unite! Cumparati-le din vreme corane la copii si nepoti. Asta ati vrut, asta o sa aveti. Va pute China? Lasa ca nepotii vostri vor vorbi arabeste...
  • +6 (12 voturi)    
    Ponta (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:07)

    yol [utilizator]

    Parca invita china sa investeasca in romania si mintea lumea ca e mai bine decat cu ue.
    Nu vroia psd-ul sa vanda reactoarele de l cernavoda chinei?
    Bechtel e negociat tot de psd-isti. Adendumurile aduse contractului, si care au generat costurile alea imense, au fost negociate, fie cu psd, fie cu pnl.
    Noi am avut noroc ca am fost deja in ue cand a venit usl-ul la putere, pentru ca daca nu, eram si noi tot un muntenegru... ne baga ponta n eurasia fluierand.
  • +2 (8 voturi)    
    Preturi (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:26)

    Vladescu [utilizator]

    Loturile 2 și 3 de pe A1 Sibiu - Pitești au prețuri comparabile cu lotul în discuție de 41Km deși sunt mai mici, așa că......
  • -3 (11 voturi)    
    Muntenegru e o bătaie de joc (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:27)

    zavalitaa [utilizator]

    de țară.
    Auzi la ei, la PIB de sub 5 miliarde de euro se angajează la un credit pentru autostradă de jumătate din valoarea asta.

    Spre comparație, PIBul regiunii București Ilfov e de 10 ori mai mare la 3-4 milioane locuitori.
  • +11 (11 voturi)    
    Investiții cu banii altora? (Sâmbătă, 29 mai 2021, 7:54)

    raduion5071580187716280 [utilizator]

    Așa e când te întinzi mai mult decât îți e plapoma....Întotdeauna ! PREVEDEREA E MAMA ÎNȚELEPCIUNII !!!
  • +3 (17 voturi)    
    Ieftin domnule, ieftin (Sâmbătă, 29 mai 2021, 8:39)

    Koczka [utilizator]

    Doar 1 mld de USD pentru 16 tuneluri și viaducte și 41 km autostrada în munți e un preț foarte bun. La noi ar costa 20 mil EUR per kilometru si pe teren normal, vezi cat plătește statul pentru trecerile suspendate din jurul Bucurestiului, etc.
    Cat despre cedarea teritoriului unei tari pentru datorii cred ca e o gogorita. Portul Pireu de exemplu, trecut în proprietatea unei firme chineze nu e teritoriu chinez. Chinezii au investit major în lărgire și dublarea canalului Corint având interesul sa încaseze mai mulți bani din traficul de nave și mărfuri. Dar statul elen , la un moment dat poate percepe impozite mai mari care i-ar putea determina pe proprietari sa vanda afacerea.
    Concluzie: Nu le duceți grija unor state ca Muntenegru și Grecia, care au guverne verticale și cinstite cu popoarele lor. Vegheati mai bine la cei ce au condus, conduc și vor conduce România și care nu va iubesc și nu va respecta deloc.
  • 0 (8 voturi)    
    China face ceea ce au facut altii inaintea ei (Sâmbătă, 29 mai 2021, 10:49)

    Razvan_M [utilizator]

    Numeroase tari au intrat in incapacitate de plata in ultima suta de ani. Fiecare a fost nevoita sa faca concesii creditorilor - sa-si vanda industrii strategice, porturi, terenuri si resurse naturale. Grecia a fost cazul cel mai recent in UE. Venezuela este o tara aflata sub regim totalitar, care, in urma refuzului de a-si "privatiza" resursele, a fost scoasa din circuitul financiar mondial pana invata liderii sa ia decizii mai "bune" sau sunt dati jos de populatia furioasa. Un alt caz foarte cunoscut de oamenii care activeaza in zona finantelor globale este Argentina. Cunoastem treaba destul de bine si noi, Romania avand cateva contacte cu FMI-ul, in urma carora ni s-a cerut sa ne vindem mare parte din industrie si sistemul bancar.

    Referitor la entitati care au achizitionat terenuri si apoi si-au declarat tara acolo, Israelul este creat prin metoda asta.

    China este cel mai puternic stat colonialist in zilele noastre, invatand multe de la un lung sir de tari vestice care au experienta practica de secole.
    • +1 (5 voturi)    
      diferenta este ca acele tari au vandut (Sâmbătă, 29 mai 2021, 22:09)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      Nu "le-au fost luate"
      E o mare diferenta sa vinzi active si alta e sa iti fie luate ca si garantii la prima neplata.
      Toata lumea stie ca onoratii chinezi sunt niste colonialisti de secol 18 numai ca acei colonialisti mai aduceau ceva cu ei, educatie, cultura, tehnologie, etc. Chinezii aduc doar bani sperand ca asta rezolva totul. Un fel de manelism economic planetar.
      • +1 (1 vot)    
        Poate ca da, poate ca nu (Luni, 31 mai 2021, 8:52)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        China insasi a fost exploatata de Imperiul Britanic si de alte imperii europene nu mai departe de acum 150 de ani. Eu as fi foarte atent cand as face judecati de valoare cu privire la colonialismul britanic.

        https://www.britannica.com/topic/Opium-Wars

        Istoria are obiceiul sa ne invete chestii.
        • 0 (2 voturi)    
          poate... (Luni, 31 mai 2021, 11:26)

          atc [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

          ...da, dar si Imperiul Roman i-a exploatat pe celtii din Insulele Britanice, nu mai departe de-acu' 2000 de ani!
          • 0 (2 voturi)    
            uneori roata se intoarce ;) (Luni, 31 mai 2021, 12:25)

            Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui atc

            Popoarele tind sa aiba o memorie a istoriei recente (ultimii 100-200 de ani). In special chinezii, care au fost una dintre cele mai avansate civilizatii timp de cateva mii de ani.
  • -2 (12 voturi)    
    prin comparatie (Sâmbătă, 29 mai 2021, 12:26)

    TrickyWicky [utilizator]

    Chinexzii chiar au facut autostrada. In Romania se iau banii ramanem datori si fara autostrada.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by