Inconfortabile, cu consum mare, rezistente, rustice. Toate sunt cuvinte folosite de cubanezi să descrie mașinile Lada din această țară în care să vezi un șofer stând în fața capotei ridicate, întrebându-se ce nu mai merge iar, este un peisaj obișnuit relatează AP și ABC News.

O masina Lada in HavanaFoto: Ben Alcraft / Shutterstock Editorial / Profimedia Images

Însă în pofida defectelor lor, mașinile Lada stârnesc emoții puternice în singura țară comunistă rămasă în emisfera vestică dacă facem abstracție de Venezuela, un stat nominal democratic.

Iar într-o țară în care mijloacele de transport sunt puține, Lada sunt și un simbol de statut social pentru proprietarii lor, chiar dacă aceștia trebuie să facă uneori miracole, câteodată la prețuri exorbitante, pentru a le ține în funcțiune.

Mai mulți proprietari au fondat la sfârșitul anului trecut clubul Lada Cuba și în mai puțin de 4 luni acesta are deja 140 de membri care se întâlnesc pentru diferite activități sociale sau civice, precum donatul de sânge, să se ajute când li se strică mașina sau să facă un schimb rapid de piese.

„Mereu s-a spus că Lada este mașina unui cubanez”, afirmă Carlos Rodríguez, un meșter de 29 de ani care conduce clubul.

FOTO: Rupert Sagar-Musgrave / Alamy / Profimedia Images

Rodríguez și-a condus recent Lada 2106 construită în 1985, cu 7 ani înainte ca el să se nască, la o întâlnire cu aproximativ 50 de proprietari ținută în cartierul Marianao din Havana.

Aceștia și-au spălat mașinile, au vorbit despre mecanică, au glumit și s-au lăudat cu reparațiile făcute. Apoi au condus în coloană claxonând pe străzile capitalei cubaneze.

Unii își decorează mașinile cu imagini cu secera și ciocanul în timp ce alții adaptează noi piese pentru a menține automobilele în funcțiune. Însă unii vor să le păstreze exact cum au ieșit din fabrică.

„Tot ce are este original - șasiul, tot metalul, o aripă, o ușă, bordul, nimic nu a fost schimbat”, afirmă Alexander Aguirre, un bărbat în vârstă de 45 de ani care își prezintă cu mândria Lada din 1976 care aparține socrului său.

FOTO: Rebecca Cole / Alamy / Profimedia Images

La sfârșitul anilor 1950 Cuba era una dintre țările cu cel mai mare număr de autovehicule pe cap de locuitor și este renumită pentru aspectul vintage al vechilor mașini Ford, Pontiac și Chevrolet care încă rulează pe străzile sale.

Dar revoluția comunistă și confruntarea care a urmat cu Statele Unite au adus sancțiuni care au făcut ca piesele de schimb să devină tot mai mare și au tăiat complet importurile de mașini din America.

Havana a importat unele Seaturi din Spania și ocazional câte un Alfa Romeo precum cel folosit de fostul președinte Fidel Castro.

Însă Cuba s-a orientat spre blocul sovietic, primele mașini Lada ajungând în țară la sfârșitul anilor 1960, afirmă Willy Hierro Allen, un mecanic care publică o revistă de specialitate numită „Excelencias del Motor”.

FOTO: Jennifer Bain / Zuma Press / Profimedia Images

Autoritățile nu au făcut niciodată public numărul real al Ladelor care au ajuns în Cuba însă experții estimează că acesta ar fi undeva între 80.000 și 100.000 de vehicule.

Mii de Lada au fost transformate în taxiuri în timp ce unele au ajuns la birourile guvernamentale, liderii Partidului Comunist, muncitori proeminenți sau personalități care au primit dreptul să le cumpere.

„Mașina mea a aparținut unui locotenent-colonel și soției sale, un oficial de la fostul Minister al economiei”, povestește Benito Albisa, un profesor de istorie în vârstă de 33 de ani și proprietarul unei mașini Lada construită în 1976.

„După 40 de ani cu mașina ei nu au avut (bani) să continue cu întreținerea sa și ne-au vândut-o nouă”, relatează acesta.

FOTO: Lazyllama / Alamy / Profimedia Images

Întreținerea este într-adevăr o provocare.

Proprietarii reușesc să obțină unele piese de schimb cu ajutorul „cărăușilor”, persoane care aduc bunuri pe insulă, însă uneori acestea trebuie construite de la zero.

Însă proprietarii afirmă că eforturile de a-și ține mașinile Lada în funcțiune merită toți banii.

„Sunt mândru să îl am”, afirmă Rodriguez, președintele clubului Lada despre mașina sa. „Am grijă de el ca și când ar fi fiul meu”, adaugă acesta.

FOTO: Richard Isaac / Shutterstock Editorial / Profimedia Images