Vizita lui Elon Musk în Germania atrage fani, dar și adversari. De data aceasta, multi-miliardarul american n-a mers doar la Berlin și la Brandenburg, unde construieste o mega-uzină pentru vehicule electrice, ci și la Tübingen, un oraș mic, universitar, de pe Neckar. Acolo, el a vizitat producătorul de vaccin contra Covid-19, CureVac. În luna aprilie, președintele Donald Trump a încercat să cumpere compania germană, cu sediul central la Tübingen, cu scopul de a-i muta activitatea în SUA și de a dezvolta un vaccin doar pentru americani.

Elon MuskFoto: Flickr

CureVac nu este, în niciun caz, singurul producător care lucrează la un vaccin împotriva coronavirusului. Însă în el se pun speranțe. Comisia UE a precomandat deja 405 milioane de doze, pentru un astfel de vaccin produs de companie. În cursa globală anti-Covid, un lucru e clar: cine aduce pe piață, cel mai rapid, un vaccin eficient, va lua lozul cel mare.

Un simplu proiect, sau altceva?

Faptul că Musk a călătorit în special la Tübingen, a fost o reală surpriză, mai ales ca aceasta a fost prima sa escală în Germania. Au aparut repede speculațiile că ar fi mai multe în joc, decât o simplă vizită de lucru. Ziariștii au întrebat dacă șeful Tesla ar dori să cumpere participații la CureVac. Sau dacă vrea chiar să preia compania germană.

„Toate acestea sunt prostii”, a răspuns un purtător de cuvânt al CureVac, întâlnirea lui Musk cu reprezentanții companiei fiind, potrivit acestuia, doar în legatură cu un proiect. Compania din Tübingen și filiala Tesla Grohmann, o companie de inginerie mecanică cu sediul la Prüm, în Renania-Palatinat, cooperează de mult timp la un proiect privind așa-numita tehnologie mRNA, care este mai mult decât oricând în centrul atenției, în vederea căutării unui vaccin contra noului coronavirus.

Referitor la aceasta tehnologie, este vorba despre fabricarea „unor portabile“, pentru dezvoltarea de noi vaccinuri și medicamente. Imprimantele speciale care funcționează ca mini-fabrici, ar trebui să poată produce, în curând si în mod automat, vaccinuri și alte produse terapeutice pe bază de ARNm. ARNm este un fel de moleculă-mesager, care conține indicațiile de construcție pentru producerea proteinelor.

Musk a confirmat, în timpul vizitei sale, colaborarea dintre Tesla și compania de biotehnologie CureVac. El s-a referit, concret, la mașina dezvoltată de Tesla Grohmann Automation și CureVac, care poate produce vaccinuri, complet automat. Șeful Tesla a vorbit despre o tehnologie cu adevărat revoluționară.

Acționarul majoritar la CureVac și co-fondator al SAP, Dietmar Hopp, a declarat că, deși firma s-a lansat recent la bursă, pasul a fost „cu mare succes până acum” și „bine finanțat”. În plus, el promite „că firma CureVac este și va rămâne o companie germană”. Hopp deține aproximativ 49% din acțiunile acesteia, prin firma sa de suport și consultanță, dievini Hopp Biotech Holding.

Susținere și dezaprobare

La Berlin, Musk s-a bucurat de susținere. Ministrul federal al Economiei, Peter Altmaier, i-a promis lui Musk sprijin suplimentar, în proiectele sale din Germania. Multi-antreprenorul, în vârstă de 49 de ani, mai are mulți fani și susținători, nu în ultimul rând în politică și pe burse.

El e considerat un pionier al mașinilor electrice, are numeroase proiecte secundare, în toate domeniile, inclusiv de cipare a creierului uman. Cu compania sa, SpaceX, Musk construiește rachete pentru călătorii spațiale, iar fanii sai îl văd ca fiind un mare vizionar al zilelor noastre.

Însă nu toată lumea împărtășește entuziasmul vizavi de proiectele multimiliardarului american, care s-a îmbogățit și mai tare, în timpul crizei Covid. Averea lui Elon Musk a crescut până în luna iulie, cu 42,1 miliarde de dolari, iar capitalizarea companiilor atingea 305,6 miliarde de dolari, cu 100 de miliarde mai mult decât Toyota.

Miercuri, la Grünheide, unde se construiește mega-fabrică Tesla, totul era pregătit în așteptarea lui Elon Musk, deși nu era clar, dacă șeful Tesla va veni pe șantierul noii sale fabrici de mașini electrice. Jurnaliști, fani, dar și oponenți ai fabricii au stat la intrarea pe terenul privat al acesteia, așteptând. Actorul principal însă nu a apărut. În schimb, numeroasele vehicule încărcate cu nisip și alte materiale de construcție, care circulă în interior și în exterior, au dat impresia că lucrările progresează.

Din iulie anul viitor, vor fi produse acolo, prezumtiv, aproximativ 500.000 de vehicule pe an. Fabrica din Brandenburg ar putea fi terminată mai devreme decât cea din Shanghai, unde Tesla a construit o fabrică în unsprezece luni. La Grünheide, Tesla construiește pe propriul risc, cu aprobări parțiale preliminare, nefiind încă dată unda verde finală, de la guvernul german.

Potrivit guvernului de stat din Brandenburg, deschiderea fabricii Tesla din Grünheide, de lângă Berlin, este planificată pentru vara anului 2021, în ciuda crizei Corona. Cancelaria de Stat a anunțat că acest lucru a fost discutat în cadrul unei întâlniri între șeful Tesla, Elon Musk, și prim-ministrul Brandenburg, Dietmar Woidke.

Cu toate acestea, în Grünheide, nu toată lumea din regiune este entuziasmată de fabrica planificată. Mulți se tem de consecințele negative asupra mediului. Pe bannerele inițiativei cetățenești împotriva Gigafactory Grünheide se scria: „Nicio industrie în zona de protecție a apei” și „Opriți imediat supra-exploatarea naturii și a apelor subterane!” O audiere publică, a obiecțiilor la fabrica Tesla, este planificată pentru 23 septembrie.