Armata de vânzători de cărți, papetării și magazine artizanale a reînceput să își redeschidă ușile în Italia după o perioadă de carantină care le-a afectat afacerile. Cu un sentiment mix de nerăbdare și speranță, mulți speră că vor putea reveni la normalitate. Restricțiile impuse de autorități au lovit puternic multe întreprinderi mici și mijlocii din Italia, multe din ele afaceri de familie predate din generație în generație, adesea rezistând perioade economice turbulente, relatează CNBC.

Cumparaturi FlorentaFoto: Profimedia Images/Corina Daniela Obertas/Alamy

După COVID-19, mulți proprietari știu că ar putea dura o perioadă lungă de timp până când afacerile lor și obiceiurile de cumpărare vor reveni la normal.

„Sunt foarte fericită să îmi redeschid librăria, chiar dacă știu că va fi foarte dificil”, a declarat Paola, coproprietara unei librării din Roma, alături de sora ei Lavinia, pentru CNBC, .

„Nu sunt oameni în jurul nostru deoarece măsurile de distanțare socială au un impact uriaș, în special pentru magazinele micuțe ca al nostru. Cu siguranță nu va fi ca înainte de coronavirus. Carantina a fost foarte dificilă”, a declarat Paola, adăugând că în pofida faptului că nu au avut venituri, chiria pentru magazin a trebuit plătită în continuare.

Pe lângă importanța lor ca afaceri de familie, întreprinderile mici și mijlocii sunt văzute de mulți drept coloana vertebrală a economiei italiene, generând 66,9% din valoarea adăugată în economie exceptând sectorul financiar, peste media Uniunii Europene de 56,4%, potrivit datelor Eurostat de anul trecut.

Numărul de locuri de muncă generate de IMM-uri este chiar mai mare, situându-se la 78,1%, comparativ cu media UE de 66,6%. Microfirmele sunt în mod deosebit importante, creând 44,9% din locurile de muncă italiene, în comparație cu media de 29,7% a Uniunii.

Însă IMM-urile din Italia se confruntă cu o provocare uriașă fiind așteptată o contracție a economiei naționale de 9,1% în acest an, potrivit ultimelor prognoze ale Fondului Monetar Internațional, pe măsură ce efectele pandemiei vor produce în continuare repercusiuni asupra viații economice.

Italia a fost epicentrul pandemiei COVID-19 în Europa, cu peste 187.000 de cazuri confirmate și peste 25.000 de decese, potrivit cifrelor Universității John Hopkins.

Doar cele mai rezistente afaceri și cei mai puternici antreprenori vor reuși să treacă peste perioada dificilă ce urmează, potrivit Francescăi Anichini care, împreună cu sora ei Eugenia, sunt proprietarele A.Anichini, un butic de haine pentru copii din centrul Florenței care a fost deținut de familia ei de patru generații, din 1912.

Francesca le-a spus celor de la CNBC că ea și sora ei sunt norocoase fiindcă beneficiază de „spalle larghe” („umeri lați”) și sunt echipate să se confrunte cu presiunile și provocările care vor urma, dar alte afaceri mici își asumă un risc redeschizându-se.

Însă carantina a fost o perioadă îngrijorătoare și pentru ea și familia ei.

„Am înțeles că și în momentul redeschiderii oricum va fi foarte dificil să repornin producția”, a declarat aceasta miercuri, adăugând că „A fost o lună și jumătate foarte stresantă în carantină”.

Ca multe alte magazine din centrul Florenței, A.Anichini are o parte semnificativă a vânzărilor în rândul turiștilor sau clienților care caută haine la comandă pentru diferite ocazii speciale. Cu toate activitățile comerciale non-esențiale interzise în prezent, comenzile pentru hainele lor handmade au intrat în declin.

Francesca a declarat că deși ea și sora ei au redeschis magazinul marți, vânzările sunt slabe, oamenii find reticenți să iasă din case pentru a face cumpărături deoarece încă le privesc ca activități non-esențiale”.

„Este un sentiment clar, indus de mesajele autorităților italiene, de virologi și experții în protecție civilă care repetă că va trebui să ne obișnuim să trăim 'suspendați' într-o 'lume de mijloc' pentru o perioadă lungă de timp, așteptând practic găsirea unui vaccin eficient”, a declarat aceasta. “

Italia a început să își relaxeze precaut măsurile de carantină impuse în 10 martie care a impus închiderea tuturor magazinelor non-eșențiale și i-a izolat pe italieni în locuințe dacă nu aveau un motiv întemeiat de a ieși afară.

Acum, magazinelor care vând cărți, papetărie și haine pentru copii li s-a permis să se redeschidă deși unele din cele mai grav afectate regiuni din Italia nu au făcut-o, temătoare că relaxarea restricțiilor prea devreme ar putea aduce un al doilea val al infecțiilor.

Ridicarea restricțiilor vine însă cu reguli stricte pentru comercianți, aceștia fiind obligați să poarte măști de protecție și mănuși, să permită intrarea treptată în magazine și să asigure respectarea distanțării sociale.

Multe din IMM-urile italiene se bazează pe turism însă cum restricțiile privind zborurile aeriene sunt încă în vigoare și oamenii rămân temători, sunt puține perspective ca turiștii să se întoarcă în destinații populare ca Roma, Florența sau Veneția prea curând.