Super Tuesday. Cine sunt democrații care se luptă să ajungă contracandidatul lui Trump la președinția SUA

de Sebastian Jucan     HotNews.ro
Luni, 2 martie 2020, 14:42 Actualitate | Internaţional


Bernie Sanders
Foto: Wikimedia Commons
​Înainte de așa-numitul Super Tuesday, ziua în care 14 state americane vor organiza alegeri primare, în Partidul Democrat lupta pentru câștigarea nominalizării drept candidat la alegerile prezidențiale este mai dură decât oricând.

Anul acesta, Statele Unite își aleg președintele, iar americanii cu drept de vot vor mandata candidatul care, pentru următorii patru ani, va fi cel mai puternic om al planetei.

În timp ce republicanii merg pe mâna lui Donald Trump, pe nominalizarea democraților e probabil una din cele mai acerbe lupte din istoria modernă a partidului.

În Statele Unite desemnarea candidatului în urma unor alegeri interne ale partidelor e o tradiție consacrată. În timp ce pentru Donald Trump nominalizarea Partidului Republican e doar o formalitate, în celălalt partid al „duopolului politic” american campania pentru obținerea nominalizării intră într-o etapă decisivă.

Mâine e Super Tuesday, ziua în care 14 state americane vor organiza alegeri primare. Miza e una uriașă pentru candidați: 34% din delegații care vor alege candidatul partidului la Convenția Națională a Partidului Democrat din luna iulie vor decide pe cine susțin, în funcție de rezultatul votului popular din statul lor.

Pentru unii candidați s-ar putea să fie capătul de drum al unei campanii care s-a remarcat printr-o agresivitate ieșită din comun comparativ cu alegerile primare democrate anterioare.

Pe ultima sută de metri, Pete Buttigieg, una din cele două mari surprize ale primarelor democrate, a anunțat că iese din cursă, după ce miliardarul Tom Steyer o făcuse cu o zi înaintea sa.

Nominal în cursă au rămas șase candidați, dar Tulsi Gabbard, reprezentantul Hawaii-ului în Congres nu mai contează de ceva timp. Cine sunt însă cei cinci care speră să aibă șansa de a-l scoate pe Donald Trump din Biroul Oval?

Amy Klobuchar




UPDATE Senatoarea Klobuchar a anunțat că se retrage din cursă, surse apropiate de campania sa lăsând de înțeles că urmează să își anunțe sprijinul pentru fostul vicepreședinte Joe Biden.

Relativ necunoscută la nivel național, senatoarea de 58 de ani din Minnesota este celălalt candidat care s-a descurcat peste așteptările analiștilor. Absolventa Yale și a Facultății de Drept a Universității Chicago a reușit să ia 12% din voturile exprimate în Iowa, primul stat care a organizat alegeri primare, victorie care a propulsat-o pe locul 3 în New Hampsire, unde a avut loc următoarea rundă de alegeri.

Cu 20% din alegători mergând pe mâna ei, a fost la o aruncătură de băț de ocupanții primelor două locuri (Sanders și Buttigieg) care au luat 26%, respectiv 24% din voturi.

Cu un istoric în Congres și o platformă care ar plasa-o undeva ușor către centrul stânga politicii americane, echipa de campanie încearcă să o prezinte drept moderata care îl poate învinge pe Donald Trump. Însă nu e nicidecum singurul candidat care merge pe linia asta.

O notă de originalitate e maniera francă și liberă de a vorbi, care amintește într-o oarecare măsură de stilul președintelui republican în exercițiu. Însă principalul mesaj pe care își bazează campania e istoricul victoriilor în alegeri, în cei 14 ani de când e senatoare a Minnesotei reușind să câștige și în zone considerate tradițional ale republicanilor.

Statul natal, stilul contondent și planul de a investi un trilion de dolari în infrastructură ar face-o favorită a votanților din „Vestul Mijlociu” al Statelor Unite („midwestern”), pe care Partidul Democrat i-a pierdut la anterioarele alegeri, unul din motivele principale ale înfrângerii lui Hillary Clinton.

Însă în pofida nesperatului succes inițial campania ei a intrat într-un con de umbră, reușind să atragă doar 4 și 3% la următoarele două alegeri primare. Fără o revenire semnificativă de Super Tuesday e destul de probabil să își anunțe ieșirea din cursă.

Elizabeth Warren




În urmă cu doar câțiva ani senatoarea din Massachusetts, fostă profesoară de drept la mai multe universități din Statele Unite, era una din figurile favorite ale mișcării progresiste americane. În alegerile primare democrate din 2016 era preferata lor pentru a obține nominalizarea partidului, înainte de a anunța că nu intenționează să candideze.

Însă a făcut-o Bernie Sanders, alt erou progresist, iar fanii ei de odinioară par să nu o fi iertat niciodată că nu l-a susținut.

Construindu-și cariera pe lupta împotriva băncilor, marilor corporații multinaționale și a Wall Street, Warren și-a format reputația de campioană a drepturilor consumatorilor și inamică a „establishment”-ului corporatist democrat.

Însă pe alte subiecte și-a mai nuanțat pozițiile în ultimul timp și a ajuns să fie considerată mai degrabă o reprezentantă a stângii moderate. Unul din principalele motive de critică e schimbarea poziției vizavi de reformarea sistemului de sănătate.

Coroborat cu altele și susținerea pentru Hillary Clinton la alegerile din 2016 a fost suficient pentru unii să concluzioneze că și-a vândut sufletul Wall Street-ului.

În dezbaterile de până acum senatoarea de 70 de ani a părut candidatul cel mai articulat și stăpân pe ideile sale, mai ales când a intrat în detaliile măsurilor propuse. Însă în sondaje și voturi nu a ajutat-o prea mult. Terminând de la locul 3 în jos și cu un scor general de 10% în numărul de voturi exprimate și doar opt delegați câștigați după cele patru alegeri primare, singurul motiv pentru care ar rămâne în cursă după Super Tuesday în cazul unui rezultat similar e ca democrații să nu rămână fără o femeie-candidat.

Bernie Sanders




Senatorul din Vermont e în momentul de față principalul favorit pentru a câștiga nominalizarea Partidului Democrat. La cei 78 de ani ai săi ar deveni cel mai bătrân președinte american în momentul învestirii.

Spre comparație, Donald Trump, care deține momentan recordul, a avut 70 și ceva de ani. Lui Ronald Reagan i-au lipsit vreo două săptămâni să împlinească 78 când a părăsit Biroul Oval după al doilea mandat.

Dar Bernie nu e singurul. Cursa democrată a devenit un fel de competiție între viitori octogenari, Joe Biden și Mike Bloomberg având aceeași vârstă cu Sanders. Dar să fi venit cu adevărat rândul lui Bernie?

Un „socialist democrat” autoproclamat, el reprezintă tot ceea ce clasa politică americană detestă. Cu o platformă care economic în SUA e în stânga radicală spectrului politic, Bernie bagă sperieții în „establishment”-ul de peste Ocean.

Cu naționalizări, servicii de sănătate și facultate gratuită pentru toți, planul său de măsuri ar putea ajunge să coste 60 000 de miliarde de dolari în următorii zece ani, aproape de zece ori mai mult decât au cheltuit SUA pe războaiele din Orientul Mijlociu începând cu 2001.

Nota de plată ar fi mai mare decât pentru „New Deal”-ul lui Franklin Roosevelt și ar fi cea mai mare creștere a cheltuielilor publice de la al Doilea Război Mondial încoace.

Și totuși, o bătălie între ultimii doi candidați democrați din care să nu facă parte și Bernie Sanders e improbabilă în momentul de față. O explicație parțială a popularității sale e că vine cu aceleași mesaje familiare din 2016 sau că actualii contracandidați n-au găsit niciun unghi nou din care să îl atace. Printre cele mai impotente e cel cu „Sanders e prea extremist, n-o să câștige, votați-mă pe mine că sunt moderat”.

E puțin probabil ca alegătorii să fi uitat că acesta a fost mesajul care li s-a servit și de către Hillary Clinton, iar Hillary a pierdut în fața lui Donald Trump. Dar cel mai mare capital de simpatie îl obține din maniera în care a pierdut nominalizarea în urmă cu patru ani, cu establishment-ul democrat făcând tot posibilul să-l oprească.

Mulți cred că lui Sanders i-a fost furată nominalizarea și opinia lor nu e foarte departe de realitate.

Joe Biden




Senator pentru 36 de ani și apoi vicepreședinte al lui Barrack Obama pentru două mandate, Joe Biden e definiția „insiderul”-ului de la Washington. În 2016 a fost văzut drept principalul favorit pentru a câștiga nominalizarea Partidului Democrat, dar a decis să nu candideze citând motive personale (fiul său, Beau, murise cu un an în urmă).

A fost o decizie despre care fostul vicepreședinte a spus ulterior că „nu trece o zi fără să o regret”. Însă la fel ca în cazul senatoarei Warren, patru ani mai târziu s-ar putea să fie prea târziu pentru Joe Biden. După cum nota un comentator politic american, Joe Biden a mai încercat să obțină nominalizarea democrată de două ori când era în cea mai bună formă și niciodată campania sa nu a trecut de primul stat în care s-au organizat alegeri primare.

Însă Joe Biden nu mai e în cea mai bună formă. A fost vizibil în dezbaterile cu ceilalți candidați în care a părut nu de puține ori confuz în exprimare și părea mereu că încearcă să-i ajungă din urmă pe ceilalți oponenți. În urmă cu o săptămână, Biden declara în timpul unui miting electoral din Carolina de Sud că e în cursă pentru Senatul american, ridicând și mai multe semne de întrebare cu privire la cât de apt este să ocupe funcția prezidențială la cei 78 de ani ai săi.

Un democrat moderat, continuator al politicilor lui Obama în mai toate domeniile și critic acerb al președintelui Trump, campania sa se bazează pe experiența politică, nostalgia după fostul președinte american, și carisma personală. Deși e un democrat mainstream care e face politică în capitala SUA de dinainte ca mulți alegători să se fi născut, Joe Biden nu vorbește ca un politician din Washington.

După un început greoi de campanie în care n-a reușit să se afirme drept favoritul democrat și a încasat „un pumn în stomac” în New Hampshire, după cum chiar el admitea, a reușit să ia aproape 50% din voturi în Carolina de Sud, ultimul stat care a organizat alegeri înainte de Super Tuesday.

Rămâne de văzut însă dacă a fost doar o victorie de etapă într-un stat cu o comunitate afro-americană substanțială, sau aceasta va reuși să îi impulsioneze campania. Cu siguranță nu l-a ajutat că dumincă Barrack Obama a zis că nu e pregătit încă să îl susțină.

Dar marele său atu e că după ce șansele lui Mike Bloomberg par să se fi scufundat sub nivelul mării, rămâne singurul candidat care pare capabil să-l oprească pe Bernie Sanders. Cu „establishment”-ul democrat în spatele său e foarte posibil să vedem o nouă cursă ca în 2016, cu Biden substituind-o pe Hillary Clinton în lupta cu Bernie.

Michael Bloomberg




Dacă vreun candidat a încercat vreodată să cumpere alegerile din Statele Unite acesta e Mike Bloomberg, magnatul financiar cu o avere estimată la peste 50 de miliarde de dolari. Alegând să nu participe la alegerile primare din primele patru state ca să se concentreze pe Super Tuesday, miliardarul american va fi pe buletinul de vot pentru prima oară de abia marți.

Campania sa s-a axat pe aruncat bani în publicitate electorală, Bloomberg cheltuind aproape jumătate de miliard de dolari din buzunarul propriu pe reclame, mai mult decât restul candidaților la un loc. Votul de marți va arăta dacă strategia se va dovedi eficientă.

Fostul primar al New York-ului va spera că banii investiți au reușit să spele amintirea dezbaterii la care a participat în Las Vegas în urmă cu două săptămâni. E greu de subliniat exact cât de rău s-a prezentat la debate-ul din Nevada. Cel mai folosit cuvânt de către presă pentru performanța sa a fost „dezastru”.

Ceilalți candidați au profitat de faptul că au fost pentru prima oară alături de el pe scenă și l-au lovit din toate direcțiile. Iar Bloomberg, fie n-a avut niciun răspuns, fie a venit cu răspunsuri care doar l-au pus într-o lumină și mai proastă.

Cu o campanie construită pe ideea că, spre deosebire de Donald Trump, fostul primar ar fi un politician profesionist care face lucrurile cu cap, dezbaterea din Nevada, cu un Mike mărunt și complet nepregătit, i-a dat o lovitură grea imaginii.

Al doilea pilon al campaniei, cum că ar fi singurul candidat democrat care ar putea crea o coaliție suficient de largă încât să îl învingă pe Trump, a fost și el spulberat.

Istoricul de acțiuni și declarații controversate față de minorități sau scandalurile de hărțuire sexuală, toate subiect de atac în dezbatere, au cam arătat că povestea cu larga susținere e un om de paie. Chiar dacă Bloomberg poate atrage o parte a republicanilor deziluzionați de Trump, tot are nevoie de votul minorităților și al femeilor, crucial pentru orice candidat democrat care vrea să câștige președinția.

Însă o problemă și mai mare pentru fostul primar al New York-ului e că are nevoie de sprijinul lor pentru a avea vreo șansă să obțină nominalizarea partidului. Totuși n-ar trebui să-l privim ca fiind ieșit din cursă, în fond cu fonduri nelimitate poți cumpăra multe lucruri.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















8314 vizualizari

  • -6 (40 voturi)    
    "socialisti" vs. "moderati" (Luni, 2 martie 2020, 15:44)

    animatron [utilizator]

    PD-ul are dificultati imense in acest moment, cu o comunicare politica la nivel bazic (sa-l invingem pe Trump, altfel vine apocalipsa), fara leadership clar in partid, cu o batalie feroce intre candidatii la investitura.

    Partidul nu si-a revenit din infrangerea lui Hillary Clinton si a avut doua esecuri consecutive in fata lui Trump (ancheta Rusiagate si Ukrainagate/impeachment).

    Frustrarea e la cote maxime si explica partial entuziasmul pentru candidatii cu planuri utopice sau chiar periculoase pentru stabilitatea societatii americane.

    O parte a simpatizantilor (estimata la circa 40% dintre alegatorii inscrisi pe liste ca "democrati") e atrasa de ideea de a darama cat mai mult din actualul "sistem capitalist inechitabil" pt a construi altceva in loc, de genul unul "socialism democratic".

    Senatorul de origine evreiasca din micul Vermont, Bernie Sanders, se autodefineste ca "socialist" si a declarat public ca "sistemul capitalist e la baza tuturor lucrurilor rele din lume" !

    Dumnealui e singurul dintre candidati care si-a exprimat in trecut admiratia pentru Cuba lui Castro si a calatorit in Europa de Est pe vremea regimurilor comuniste.
    Tot el crede ca actualul guvern din Israel e unul "rasist si reactionar".

    In intentia de vot a simpatizantilor dl Sanders e cotat primul, cu o majoritate relativa.
    Si asta pentru ca opozantii zisi "moderati" sunt mai multi si divizeaza acea aripa "conservatoare" a partidului.

    Dnele Klobushar (familia e din Balcani, Slovenia-Croatia) si Warren (care un timp a pretins ca e amerindianca dar testul ADN a aratat ca avea sub 1% gene de la "nativii" precolumbieni) sunt "centriste" daca raportam ideile lor la politica europeana, un fel de "progresiste" de genul Macron-Ciolos-Barna, in programele lor amestecandu-se idei de stanga cu altele de "dreapta".

    Retragerea primarului Buttigieg (agreat de LGBTQ dar nu si de afro-americani), lasa loc pt moderatii Biden-Bloomberg.

    Cota de incredere Trump: 46%
    • +3 (43 voturi)    
      hic sunt trolls (Luni, 2 martie 2020, 15:59)

      Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      Articolul asta era prea echilibrat ca sa nu apara un troll care sa-l "corecteze"
      Bernie se defineste ca socialist democrat, asa cum spune articolul si nu ca socialist asa cum spui matale.
      Bernie nu e "singurul dintre candidati care si-a exprimat in trecut admiratia pentru Cuba lui Castro". In primul rand admiratia era pentru sistemul de sanatate si de educatie publica din Cuba (nu pentru regimul lui Castro) care sunt la fel ca un Europa si care sunt mult peste sistemele americane. In al doilea rand, nu e singurul care a exprimat aceasta admiratie: Obama a facut-o si el.
      Nu doar Bernie ci toata lumea cu creier functional crede ca guvernul lui Bibi din Israel este rasist si reactionar. Dar nu toti sunt evrei cum e Bernie asa ca trolii crapa de ciuda ca nu pot sa-l acuze de antisemitism.
      Dar sa lasam trolii sa troleze.

      De la autorul acestui articolul foarte oportun si informativ as dori o sursa pentru " 60 000 de miliarde de dolari", daca e posibil.
      • -6 (42 voturi)    
        Andromeda maica, care e diferenta intre un (Luni, 2 martie 2020, 16:34)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

        Socialist si un socialist-democrat?
        Stii tot lagarul socialist se credea in acelasi timp si democrat. Aveau si o vorba pentru asta = democratia socialista.
        Niciodata nu s-a confundat cu social-democratii din Vest.
        Iar Bernie e socialist 100%
        PS daca admiri asa mult sistemul de sanatate cubanez care e mult peste sistemul american de ce nu te muti acolo.
        • +19 (29 voturi)    
          sistemul de sanatate american sufera (Luni, 2 martie 2020, 19:44)

          kanes [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          e dominat de marile corporatii Pharma care fac si legile acolo. Pacientii sunt simple vaci de muls, statistici care umplu buzunarele conglomeratelor private. Pretul medicamentelor a explodat si americanii se duc in Canada si Mexi pentru ingrijiri medicale si medicamente.
          • -8 (24 voturi)    
            poate sufera dar e unul din cele mai (Luni, 2 martie 2020, 21:16)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui kanes

            avansate din lume.
            Ti se pare ca in sistemul romanesc, in care cotizam toata viata de adult cele putin 25% din salariu pt sanatate, nu suntem tot niste vaci de muls? Sa iti fac un calcul cat cotizezi la un salariu mediu si ce primesti inapoi daca ai o boala mai grava?
            • +11 (19 voturi)    
              Lasa-ma sa rad! (Luni, 2 martie 2020, 23:57)

              lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

              Total health care spending in America was approximately $3.5-trillion in 2017 and about 32% of that amount — or $1.1-trillion — was spent on hospital services. Hospital costs averaged $3,949 per day and each hospital stay cost an average of $15,734.
              Cu banii astia imi iau viata vesnica!
            • -2 (8 voturi)    
              DECI (Marţi, 3 martie 2020, 11:54)

              Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

              Esti pe langa subiect, am fost in USA cu work and travel de 2 ori si chiar stiu subiectul binisor zic eu...

              Sa nasti in US te costa 10 000$
              Sa-ti tii copilul in brate exact dupa nastere te costa 50$
              Sa chemi salvarea te costa 2500$
              etc
              etc

              priveste si convinge-te singur

              https://www.facebook.com/watch/?v=2566303173439548
          • -10 (28 voturi)    
            Nu sistemul american sufera. Tu suferi. (Luni, 2 martie 2020, 21:21)

            Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui kanes

            Sufera birocratia de stat care n-are niciun control aspura lui si asupra banilior pentru sanatatea americanilor.

            Pana una alta in lacomul sistem american asigurarea mea de sanatate pentru intreaga mea familie e 2% din venitul meu. Intr-un sistem de stat ca cel din UE m-ar costa intre 15% si 30% din ventiurile mele si cele ale sotiei.

            Ca medic in SUA sunt platit triplu fata de un medic in EU. Taxele sunt mult mai mici. Costul vietii mult mai scazut. Conditiile dintr-un spital american mediu nu se compara cu nimic din ceea ce am vazut in Europa, afara de Elvetia - unde sunt intr-adeva comparabile. Aici nu exista saloane comune - toti pacientii sunt in rezerve individuale. Exista personal medical suficient si nu sunt liste de astptare pentru nimic afara de transpalnturi. Practic 90% din medicamentele, procedurile si insturmentele medicale sun descoperite si puse in fabricatie de companii americane.

            Asa cum politicienii romani merg la tratamente pe sest la Viena, politicienii europeni vin sa-si trateze betesugurile pe sest in America. De ce oare?
            • +10 (22 voturi)    
              Costul vietii (Luni, 2 martie 2020, 23:20)

              Berglund [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

              Costul vietii nu este mai scazut in US. Te inseli: incepand de la asigurari de sanatate, educatie, childcare, quality food, air travel, internet, telefonie, pharmaceuticals (often three times more expensive in America than abroad), mancare la restaurant, alcol sunt mult mai scumpe in US (i-ti recomand sa faci un mic research). Singurele lucruri mai ieftine in state sunt: hainele, benzina si masinile. Electronicele au acelasi pret si in US si in Vestul Europei.

              Iar taxele or fi ele mai mici dar doar aparent. Eu nu cunosc exemplul tau dar un AVERAGE american dupa ce plateste 22+% federal + x% State (depinzand de stat, cu unele care au 0% taxe) mai trebuie sa plateasca asigurare de sanatate, student loans, save for retirement, si poate daca e lucky unemployment benefits si life insurance. Taxa lui reala se duce spre 50-60%...din nou vorbesc de average.

              Si nu stiu cum platesti tu 2% din venitul tau pt ca eu cunosc multi doctori in America (chiar cineva din familia mea, si plateste mult mai mult), plus Malpractice care depinde de locatie si specializare. Si America nu are cozi la spital pt ca lumea nu are access la healthcare. Iar la capitolul Hospital beds per 1,000 people, America sta zalnic: nr 80 - la coada langa Congo si Gabon - din nou pt ca e un sistem creat doar pt cei putini care-si permit healthcare:

              https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Health/Hospital-beds/Per-1,000-people

              https://www.leveragerx.com/blog/medical-malpractice-insurance-cost/

              Da nu sunt numite taxe pt ca Americanilor le place sa se minte, dar in principiu tot taxe sunt.
              • +1 (9 voturi)    
                Say that again about electronics? (Marţi, 3 martie 2020, 4:14)

                Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Berglund

                Ca de fiecare data cand m-am uitat prin Europa, cifrele erau la fel dar in UE erau in Euroi, in America in Dolaroi. de cand e Euro la par cu USD-ul?????
          • +8 (26 voturi)    
            Corect (Luni, 2 martie 2020, 21:37)

            Berglund [utilizator] i-a raspuns lui kanes

            Alikimiku ar trebui sa se uita la niste statistici si sa vada cati in america nu au asigurare sau asigurarea lor e insuficienta..in total vre-o 70 mil la o populatie de 320 milioane.

            US are cel mai scump healthcare din lume (peste $10k pe an de persoana) si e clasificat ca nr 39 de catre World Health Organization - in principal prin faptul ca nu e accesibil. US are cel mai bun sistem de sanatate daca esti milionar sau miliardar, dar daca esti middle class, upper middle class sau poor si te inbolnavesti nu exista decat o solutie...BANKRUPTCY

            Avantul lui Bernie se datoreaza faptului ca nou generatie realizeaza ca American dream nu exista pt ei: are student loans masive, nu-si gasesc locuri bune de munca sau sunt underemployed, saracia e masiva (in special in sud) lipsa asigurarilor de sanatate si a sigurantei zilei de maine i-si spune si ea cuvantul. Cine nu a fost sa vada adevarata america, ii recomand sa faca o vizita in Alabama, Oklahoma, Mississippi, Louisiana, Tennessee, Georgia, Kansas sa vada acolo saracie si infrastructura demna de lumea a 3-a. Daca te duci numai in Florida, NY, Chicago, Los Angeles...da e frumos, dar e departe de realitatea medie a americii.
        • +6 (24 voturi)    
          diferenta (Luni, 2 martie 2020, 21:07)

          Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Da, denumirile astea sunt aruncate uneori aiurea si ce inseamna socialist pentru unii ca noi care l-am trait nu e acelasi lucru pentru americani.

          Dar de aici la a afirma ca Bernie e socialist e cale prea lunga. Cand e intrebat ce inseamna democrat socialist el arata exact spre Europa de Vest, spre tarile nordice etc. Te-ai lamurit?

          Cat despre tampenia asta "daca admiri asa mult sistemul de sanatate cubanez care e mult peste sistemul american de ce nu te muti acolo" pare o traducere mot-a-mot din FoxNews ceea ce te defineste ca troll fascist al lui Trump.
          • -5 (23 voturi)    
            troll fascist? (Luni, 2 martie 2020, 22:33)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

            Deci cine nu e cu noi(ma rog,cu voi) e direct fascist?
            Iar Bernie a ratat degeaba la tarile nordice, alea nu au fost niciodata socialist-democratice.
      • -4 (34 voturi)    
        ce e Bernie? (Luni, 2 martie 2020, 18:40)

        Wheelwright [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

        Bernie e comunist omule, nici macar socialist.
        Intreaba un cubanez eliberat de sub acel regim sa-ti spuna cum e scoala si cum sunt spitalele la ei.
        Propaganda comunista e cum a Castro a revolutionat Cuba. Omul si regimul lui criminal a distrus-o.
        • +5 (29 voturi)    
          Comunist e in mintea ta intoxicata de Fox si Breit (Luni, 2 martie 2020, 21:27)

          Berglund [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

          Poti te rog sa detaliezi niste politici “comuniste” a lui Bernie? Bernie e comunist si de stanga doar in America, in Europa de Vest e centrist si propune politici si programe sociale care functioneaza si sunt implementate de zeci de ani in Europa de Vest: universal healthcare, education, taxing the big corporate (care in zilele astea platesc in medie 11% sau nimic - vezi cazul Boeing, Facebook, Netflix etc), oprirea lobbyingului in Congress etc. tari care sunt mai civilizate decat republica bananiera USA care are 40 million people uninsured, 30 underinsured, the highest child poverty rate in OECD countries, infrastructura la pamant, rata criminalitatii mari, educatie foarte slaba, cel mai scump sistem de sanatate din OECD countries si e pe locul 39 conform WHO. I-ti zic ca cetatean american care a trait in America si acuma traieste in Germania, si care gives 0 f@@@cks to go back.

          Nu cunosc nici o masura extremista a lui Bernie....but please I am listening.

          Sa-i intreb pe cubanezi? Daca ai citi un pic istoria US si involvement-ul lor in politica Cubaneza de-a lungul anilor ai invata ca marea majoritate din Cubanezii din Florida erau mici Bourjois pana a venit Castro si nu i-a mai lasat sa faca ce vrea asa ca ei au luat calea americii, si americaniiau fost forte primitori cu aceasta clasa bogata cubaneza. Ei nu reprezinta media cubanezilor.

          Si are dreptate cand a zis ca sistemul educational cubanez e ok spre bun. Asta nu inseamna ca intreg sistemul cubanez e bun, dar in viata lucrurile nu sunt albe sau negre, sunt mereu cenusii. La fel se poate zice si despre regimul nostru comunist. Educatia era mai buna decat acuma. Da era indoctrinare, si era departe de a fi perfecta, dar comparativ cu ce are romania acuma? Eu fara sistemul educational comunist romanesc nu puteam emigra in America.
    • -6 (30 voturi)    
      gresesti (Luni, 2 martie 2020, 18:38)

      Wheelwright [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      Sanders nu in trecut si-a exprimat admiratia pentru comunisti, ca el e comunist, nu socialist, saptamana trecuta la copiat pe alt admirator al lui Castro, Obama, spunand ca acel criminal nu a facut doar lucruri rele ci a si venit cu un program de educatie in masa, doar ca la acel program de educatie in masa nu a spus ca se face indobitocire, spalare de creiere si minciuni si in niciun caz nu o trezire spirituala si morala a cubanezilor.
      Intreaba-i pe cubanezii din SUA (majoritatea sunt democrati) ce parere au de batranelul extremist Sanders.
      Daca castiga Biden sau Bloomberg, democratii au o sansa sa il invinga pe Trump, dar daca castiga Sanders au pierdut din start si zic eu ca ar fi un dezatru pentru SUA si pentru restul lumii sa ajunga presedintele batranelul ala senil.
    • +5 (33 voturi)    
      really? (Luni, 2 martie 2020, 19:41)

      kanes [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      "Partidul nu si-a revenit din infrangerea lui Hillary Clinton si a avut doua esecuri consecutive in fata lui Trump (ancheta Rusiagate si Ukrainagate/impeachment)"

      In 2018 democratii au preluat majoritatea in Camera Reprezentantilor cu o victorie zdrobitoare asupra republicanilor.

      Ancheta Mueller s-a finalizat cu concluzia ca Trump a obstructionat justitia. Impeachmentul s-a incheiat cu un vot politic al majoritatii republicane care a ignorat faptele si a musamalizat cazul.

      "Frustrarea e la cote maxime si explica partial entuziasmul pentru candidatii cu planuri utopice sau chiar periculoase pentru stabilitatea societatii americane."

      Frustrarea e cauzata de 4 ani dezastruosi sub Trump care a divizat natiunea americana si a redus prestigiul SUA in lume. Planurile "utopice si periculoase" constau in asigurari de sanatate pentru toti americanii, educatie gratuita, green plan pentru mediu similar cu el european, masuri sprijinite de majoritatea americanilor.

      "Dumnealui e singurul dintre candidati care si-a exprimat in trecut admiratia pentru Cuba lui Castro"

      Nu regimul Castro l-a laudat, ci programul de alfabetizare. A denuntat regimul Castro in privinta incalcarii drepturilor omului.

      "Tot el crede ca actualul guvern din Israel e unul "rasist si reactionar".

      Si nu e singurul. Actualul guvern e de teapa Trump/Orban/Bolsonaro, Netanyahu fiind vizat si de numeroase dosare penale.

      "Retragerea primarului Buttigieg (agreat de LGBTQ dar nu si de afro-americani), lasa loc pt moderatii Biden-Bloomberg."

      Votantii lui Buttigieg il desemneaza pe Sanders ca a doua optiune de vot.

      In ultimul sondaj Fox News Bernie Sanders il bate pe Trump cu 49%-42%.
      • -8 (26 voturi)    
        Really, really (Luni, 2 martie 2020, 21:12)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui kanes

        Nu-i frumos sa minti.

        1.Rapoerul lui Mueeler NU ADUS NICIO DOVADA A VREO-UNEI VINOVATII A LUI TRUMP. Asta dupa doi ani de ancheta, zeci de milioane de dolari cheltuiti si o echipa de anchetatori ce au cotizat mereu pentru partidul democrat. Ca sa-si scape fata Mueeler a spus ca nu a gasit nicio doavada ca Trump nu ar fi obstructionat justitia :). Asta e ca politaiul de la circulatie care soune ca "N-am nicio dovada ca n-ai trecut pe rosu". Problema e ca el trebuia sa te prinda trecand pe rosu :)

        2. Cei "4 ani dezastruosti" ai lui trump au adus cel mai scazut somaj din 1965 incoace, cele mai mari cresteri medii de venituri anuale din 2002 incoace si cel mai mare rpocent de americani multumiti de starea lor si a ecomomiei di 1955 incoace.

        3. L-a laudat pe Castro tot asa cum pe vremuri l-a laudat pe Brejmev si mai aproape de zilele noastre i-a laudat pe Chavez si pe Maduro. Ce om normal din lumea liber isi face luna de miere in URSS?! Asa a facut Bernie.

        4. Gurile rele zic ca Buttigieg de fapt si-a vandut deja delegatii lui Mini Mike. Dupa cat de brusc a iesit ieri din afacere si dupa faptul ca nu si-a facut probleme sa continue sa-si plateasca personalul si dupa incheierea campaniei se pare ca cineva la-a platit bine. Singurul cu banii astia e Mike. Vom vedea curand daca e adevarat sau nu. Oricum dupa cat l-a injurat pe Bernie, e putin probabil ca oamenii lui sa mearga pentur acesta.

        5. Fox citeaza tot soiul de sondaje. De regula le arata pe cele mai crancene ca sa mobilizeze masa alegatorilor lui Trump.
        • -6 (16 voturi)    
          De acord cu toate (Luni, 2 martie 2020, 22:41)

          blablavertical [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

          cu exceptia voturilor care merg la Mini Mike. Mai degraba cred ca aripa pro Biden din PD i-au promis multe alte oportunitati in viitor daca se retrage acum. Omul inca n-are 40 de ani, are vreme.. Biden n-are nici bani nici vreme. Mini Mike o sa fie compromis fix de democrati, iar pe Sanders eu zic ca deja se pregatesc sa-l seteze a doua oara. Orice pt Sleepy Joe..
        • +1 (11 voturi)    
          hahaha (Marţi, 3 martie 2020, 2:23)

          gheo.man [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

          fake news.....bullshit de tip latrina3 Iote ce zice Mueller
          https://www.youtube.com/watch?v=CD-Y2YxQzo0

          Il asteapta cu catusele :)))
        • +1 (7 voturi)    
          eu (Marţi, 3 martie 2020, 12:08)

          Scarface1000 [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

          Nu mi-am facut luna de miere in Russia dar am vizitat Sankt Petersburg si pot afirma cu cea mai mare tarie ca este printre cele mai frumoase orase din lume!

          Nu vad de ce ar fi gresit sa-ti faci luna de miere in Sankt Petersburg sau Moscova de exemplu
      • +4 (18 voturi)    
        really (Luni, 2 martie 2020, 21:26)

        Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui kanes

        Articolul nu poate intra in toate aceste detalii ale istoriei recente.
        Anchetele alea au fost infrangeri pentru ca Pelosi si Schumer au fost super slabi si nu au profitat de eforturile facute de echipa lui Mueller si de cei care au iesit curajos sa depuna marturie despre Ucraina. Eu as spune chiar ca s-au facut complicii lui Trump (vezi refuzul lor de a cere declaratiile de avere la nivel statal in NY).
        De acord 100% cu ce spui in rest.
    • 0 (8 voturi)    
      sunt curios (Luni, 2 martie 2020, 20:57)

      razeshu [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      de ce s-a retras Buttigieg chiar acum inainte de super Tuesday ? Pana la urma a perfrormat decent si avea nevoie de expunere cat mai mare pentru a fi tinut minte de electorat la alegerile viitoare. Pacat, aducea un suflu nou, cel putin atat cat am urmarit eu dezbaterile si platformele lor.
      • -5 (17 voturi)    
        O posibila explicatie - Bloomberg zis si Mini Mike (Luni, 2 martie 2020, 23:05)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui razeshu

        Cred ca l-a cumparat en-gors Mini Mike.

        Buttigieg zbura spre un meeting electoral la Dallas. Brusc avioanul sau a schimbat directia si a aterizat in orasul sau South Bent Indiana. La TV continuau reclamele cu Buttigieg in timp ce i se anunta retragera:)

        Nu si-a concediat staff-ul de campanie. Site-ul sau electroal inca funcitoneaza. Cineva l-a sunat ierit in timpul zborului si i-a promis ca-i acopera cheltuielile si inca ceva binisor pe deasupra. Singurul care are destui bani pentru asa ceva e Mini Mike..
  • -8 (24 voturi)    
    Lupta de clasa se inteteste! (Luni, 2 martie 2020, 17:13)

    Amerlocu [utilizator]

    Va fi interesant. La primarele din Nevada de luna trecuta treaba a inceput sa devina violenta. Bernie are o trupa de fanatici deosebit de eficienta. Puternicul sindicat al chelnerilor si cupierilor din Las Vegas (toti de stanga in pofida bacsisurilor :)) le-a recomandat membrilor sai sa nu-l voteze pe Bernie pentru ca daca planul acestuia de asigurari medicale de stat chiar trece atunci ei isi pierd asigurarile private foarte bune negociate ani de zile cu cazinouruile. Commandourile lui Bernie au reactionat imediat. Chelnerii au fost atacati, batuti si injurati. S-a lasat cu masini incendiate si geamuri ale caselor lor sparte. Conducatorii sindicatului au pirmit mesaje de amenintare si au retras recomandarea intitiala. Unul din ei a gasit un astfel de mesaj in rucsacul copilului sau venit de la scoala. Bernie a castigat Nevada la un scor fara pereche :)

    Amy Klobuchar trebuia sa aiba aseara un meeting electoral in St. Louis Park, Minnesota. Membra Congress-ului Ilhan Omar (mare sustinatoare a lui Bernie), ce reprezinta ghettourile din Minneapolis & St. Paul a mobilizat imediat bandele din zona. Autobuze si van-uri cu negri cu bate, lanturi si alte insturmente politice s-au indreptat spre liceul unde era programat mitingul lui Amy. Oficial a fost un miting de protest impotriva lui Amy care ca procuroare l-a bagat la bulau pe un negru acum vreo 20 de ani, iar ala a murit in arest. Amy si-a anulat mitingul de teama violentelor. Bernie Sanders a anuntat ca va tine in seara asta un mare miting electoral la St. Paul, Minnesota ca sa inteleaga Amy cat e ceasul si cine e jupanul. Unul din sediile ei de campanie dintr-o zona din asta faina a fost atacat de necunoscuti care au umplut peretii cu graffitti, au spart geamuri si au batut un pic personalul. Politia a intervenit cat de rapid a putut dar nu a gasit vinovatii. Ancheta continua. Nimeni n-a vazut nimic, nimeni n-a auzit nimic. Localnicii (cu totii africani) sunt mucles.
    • +9 (21 voturi)    
      huh? (Luni, 2 martie 2020, 21:28)

      Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      Violente in Nevada? Ce-ai consumat amice? Unde-ai vazut filmul asta?
      Gandeste-te mai bine cu cine vorbesti. Nu suntem amerloci care sa poata fi prostiti sa voteze contra propriului interes pentru ca nu votam in alegerile din SUA. Asa ca iti racesti gura degeaba si-ti risipesti repertoriul asta de minciuni ca ovazul pe gaste.
      Hai, plimba ursul asta vopsit pe la prostii lor.
      • -7 (19 voturi)    
        Ia de aici (Luni, 2 martie 2020, 23:07)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

        Uite ce zice presa de stanga din Nevada:

        https://thenevadaindependent.com/article/culinary-union-officials-face-profanity-laced-attacks-after-scorecard-says-sanders-would-end-their-health-care

        https://www.sfchronicle.com/politics/article/Bernie-Sanders-backers-Medicare-for-All-fury-15074118.php

        Bernie a fost fortat sa condamne atacurile de parca nu tot el le-ar fi provocat.

        https://www.politico.com/news/2020/02/18/bernie-sanders-internet-attacks-115920
    • +7 (21 voturi)    
      Bernie e un violent (Luni, 2 martie 2020, 21:39)

      lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      L-am vazut odata alungand o pisica. Nici nu va imaginati ce om rau e! O bruta!
  • -7 (25 voturi)    
    socialist-bs (Luni, 2 martie 2020, 17:53)

    EXEs [utilizator]

    Tare faza cu autodefinirea lui Bernie, seamana cu noile definitii hiperfluide ale sexualitatii. Pana si Bloomberg cred ca e si mai democrat si mai social fata de Bernie, prin ceea ce a facut la New York. Pana la urma Bernie poate sa se autodefineasca cum vrea muschiu' lui de comunist mic si prost, problema e cati imbecili reuseste sa si pacaleasca. Problema lui e ca este o nulitate, unul din cei mai slabi senatori, unul din cei mai vechi si cu cele mai putine legi propuse in congres.
    Referitor la articol este ca de obicei partinitor, problema e ca nu vreti inca sa bagati pumnul in gura astora care nu vor sa se alinieze cum a ordonat sefu' pentru ca ramaneti fara cititori. Asta si pentru ca majoritatea cititorilor este mai interesata de comentarii decat de "opinia" voastra.
    • +8 (20 voturi)    
      De ce or fi "anticomunistii" de opereta (Luni, 2 martie 2020, 21:41)

      lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui EXEs

      Vulgari, mitocani, lansand atacuri personale atunci cand e vorba de vreo lupta de idei?! Ma intreb.
  • -6 (28 voturi)    
    titlul corect (Luni, 2 martie 2020, 17:59)

    Crup [utilizator]

    Titlul corect ar fi fost "cine sunt democratii care se lupta sa piarda in fata lui Trump". :))))
  • +4 (28 voturi)    
    Sanders e singurul (Luni, 2 martie 2020, 18:23)

    Incomod3 [utilizator]

    care are sanse sa-l invinga pe Trump si daca iese el, vom trai vremuri interesante...
    • -7 (19 voturi)    
      foarte interesante (Luni, 2 martie 2020, 21:11)

      Crup [utilizator] i-a raspuns lui Incomod3

      Un mic faliment al Statelor Unite, un mic razboi civil... foarte, foarte interesante vremuri :)))) Ala e nebun.
    • +5 (21 voturi)    
      interesante? (Luni, 2 martie 2020, 21:30)

      Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui Incomod3

      Pazea ca vremuri interesante nu e de bine potrivit proverbului ala chinez.
      Chiar daca va fi "interesant" cu Bernie, macar vom trai niste vremuri. Daca iese iar cartita fascista a lui Putin s-ar putea sa nu mai traim de loc.
  • +3 (21 voturi)    
    Bernie e the only One! (Luni, 2 martie 2020, 20:50)

    lucky luck [utilizator]

    Cui pe cui se scoate!
    Un extremist (al excluziunii sociale si al populismului in favoarea miliardarilor) nu-l bati decat cu un alt "estremist" (al incluziunii si echitatii). Ecuatia e simpla.
  • -1 (29 voturi)    
    Trump are inca un mandat asigurat (Luni, 2 martie 2020, 23:46)

    filosoful.roman [utilizator]

    Cu asa "contracandidati", castigarea unui al doilea mandat de catre Donald Trump e aproape sigura. Majoritatea populatiei SUA inca este de dreapta si, mai ales, crestina. Trump este singurul cu un program care atrage acest segment foarte important al populatiei (viziune centrata pe munca, incriminarea avortului, sustinerea pt statul Israel, indepartarea de la doctrina penibila a politically correctness, etc.). Asa zisii socialisti (ca sa nu spun comunistii) ignora, din prostie sau indoctrinare, votantii crestini.
    • +2 (14 voturi)    
      hehe (Marţi, 3 martie 2020, 7:32)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui filosoful.roman

      Da ce accent puternic rusesc ai filosofule, bata-te sa te bata! A venit primavara si la voi, in Skt Petersburg?
      • +4 (10 voturi)    
        Nu știam ca dacă ești de dreapta ești rus... (Marţi, 3 martie 2020, 13:10)

        filosoful.roman [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

        Cum insinuezi tu. Din contra, știam ca rusii au adus comunismul după Al Doilea Război Mondial și l-au impus cu forța în Europa de Est. Comunismul și ateismul. Ce nu s-a putut atunci pe calea armelor se încerca acum, pe alte cai - a promovării socialismului ca fiind ceva benefic, prin stigmatizarea religiei etc. Asa ca ia mai bine și deschide o carte de istorie, tovarășe, ca te faci de ras pe aici cu tentativele tale penibile de a discredita valorile de dreapta. Apropo, ți-ai ales bine nickname-ul.
        • -3 (9 voturi)    
          xexe (Marţi, 3 martie 2020, 16:28)

          transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui filosoful.roman

          Stiai foarte bine, iwane. Doar ca tu esti un troll rus platit cu ruble devalorizate sa intoxici spatiul romanesc. Pasol, iubitorule de ceasuri.
      • +1 (7 voturi)    
        ia sa vedem pe cine au avantajat rusii (Marţi, 3 martie 2020, 18:27)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

        La alegerile din 2016?
        Pe cine avantaja dezvaluirile de pe serverul democratilor? Pe Trump? nu, fiindca nu Trump era cela faultat de democrati la nominalizare.
        Deci rusii in fond il ajutau pe tovarasul Bernie, asa cum fac si acum.
        Dar vad ca toti au inghitit galusca cu rusii care isi doresc un presedinte care inarmeaza real Ucraina, se opune conductelor de gaze rusesti, vrea o Europa inarmata, etc.
    • +2 (14 voturi)    
      Bernie (Marţi, 3 martie 2020, 7:42)

      Berglund [utilizator] i-a raspuns lui filosoful.roman

      Who knew a jew traveling the country offering free healthcare and exposing the dangers of extreme wealth would be so unpopular with the followers of Jesus...
  • -2 (10 voturi)    
    Hopa (Marţi, 3 martie 2020, 0:38)

    blablavertical [utilizator]

    ca s-a retras si Amy Klobuchar.. voturile ei merg la Biden. Ce ziceam mai sus? :)
  • -5 (19 voturi)    
    Sanders castiga (Marţi, 3 martie 2020, 2:25)

    gheo.man [utilizator]

    FEEL THE BERN.....il va arde pe maimutoiul oranj...
  • 0 (6 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 3 martie 2020, 11:37)

    [anonim]

  • -3 (11 voturi)    
    disperare mare (Marţi, 3 martie 2020, 12:04)

    barc [utilizator]

    "Look, it is no secret ... that there is a massive effort trying to stop Bernie Sanders, that's not a secret to anybody in this room. ... The corporate establishment is coming together. The political establishment is coming together and they will do everything. They are really getting nervous that working people are standing up."

    Bernie e pe val si nimeni nu-l va opri acum. Un presedinte de care America are disperata nevoie !
  • 0 (0 voturi)    
    Niste fosile (Miercuri, 4 martie 2020, 6:39)

    r.razvan [utilizator]

    Cand vad cu ce fosile defileaza democratii americani, il si vad pe Trump luand al doilea mandat fara prea mare efort. Probabil nici nu va transpira in aceasta campanie.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by