ANALIZĂ. Uciderea lui Suleimani, „terifianta” arborare a steagului roșu și războiul nuclear

de Cătăilin Gomboș     HotNews.ro
Marţi, 7 ianuarie 2020, 8:57 Actualitate | Internaţional


steagul roșu Iran
Foto: Screenshot via Youtube
​Uciderea comandantului Forței Quds, Qassem Suleimani, a dat naștere unui adevărat șuvoi de comentarii, explicații, speculații și predicții, toate pe fondul temerilor, în mare măsură justificate, că este vorba de un eveniment care va avea consecințe în regiune și dincolo de aceasta.

Nu este foarte clar nici ce fel de act a fost atacul care l-a vizat pe Suleimani – a fost vorba de un act de apărare, de prevenire a unui atac iminent, cum a transmis administrația de la Washington, sau de un asasinat prin care s-a încălcat legislația internațională, cum afirmă Iranul și unii experți?

A respectat Donald Trump măcar legislația americană, cum spune Casa Albă, sau a declanșat ostilități cu o putere străină fără a cere aprobarea Congresului, așa cum susține președinta Camerei Reprezentanților, Nancy Pelosi? Poate fi privit Qassem Suleimani ca un terorist, dat fiind că numele său figurează pe lista persoanelor și entităților sancționate de UE în vederea combaterii terorismului, iar Gărzile Revoluționare Iraniene, din care face parte și Forța Quds, au fost desemnate de americani drept grupare teroristă în luna aprilie a anului trecut?

Sau a fost vorba de un ofițer care a încercat să atingă obiectivele țării sale – crearea unei adâncimi strategice, găsirea unor aliați, exportul revoluției islamice etc. – folosind resursele pe care le-a avut la îndemână, ceea ce a însemnat utilizarea unor tactici de conflict asimetric în fața unor adversari net superiori?

În ceea ce privește consecințele uciderii lui Qassem Suleimani, estimările privind gravitatea lor variază de la un oficial/analist/jurnalist la altul, însă deocamdată este vorba mai mult de speculații dat fiind că în primele zile după asasinat nu s-au întâmplat prea multe – câteva atacuri cu rachete la Bagdad și la Balad, care nu au făcut victime, și o rezoluție prin care Parlamentul irakian solicită retragerea forțelor americane, însă e vorba de un act mai degrabă simbolic, întrucât astfel de rezoluții nu sunt obligatorii, iar guvernul este doar interimar, pentru că și-a dat demisia, așa că nu prea are spațiu de manevră.

Așadar nimic spectaculos – dar aproape toată lumea se așteaptă la mai mult, iar iranienii și, într-o măsură mai mică, milițiile șiite, promit că se vor întâmpla mai multe. De aici încep speculațiile, unele dintre ele atât de exagerate încât merită un pic un atenție.

Războiul total anunțat de steagul roșu



Pe moscheea Jamkaran, din Qom – unul dintre orașele sfinte ale șiiților și, totodată, important loc de pelerinaj și centru de educație religioasă – a fost arborat un steag roșu pentru Qassem Suleimani, al cărui portret a fost purtat pe drapel. Tabloidele britanice și americane s-au gândit să exploateze momentul “terifiant” și l-au descris drept o adevărată declarație de război, iar presa din România și comentatori amatori de pe rețelele de socializare s-au grăbit să preia informația, care a fost prezentată ca un semn al războiului ce o să vină. Lucrurile nu stau, însă, chiar așa.

Steagul roșu semnifică, într-adevăr, răzbunarea sângelui vărsat, dar este destul de comun printre șiiți, care folosesc steaguri de diferite culori pentru a-și desemna imamii, singurii care, în viziunea lor, ar fi avut legitimitatea de a conduce comunitatea musulmană (sunniții credeau în califi aleși de reprezentanți ai comunității sau desemnați de predecesori).

Steagul verde este simbolul lui Ali, văr al profetului Muhammad și soț al fiicei acestuia, Fatima, precum și al familiei lui Muhammad (așa-numita Ahl al-Beit). Steagul negru este legat de Mahdi, ultimul dintre cei 12 imami recunoscuți de majoritatea șiiților, inclusiv cei iranieni și irakieni – primul a fost Ali, iar ceilalți au fost descendenți ai lui și ai Fatimei. Steagul roșu este simbolul celui de-al treilea imam, Hussein, și este arborat în mod obișnuit deasupra moscheilor și sanctuarelor care îi sunt dedicate sau purtat la tot felul de festivaluri și manifestații, inclusiv la parade la care participă Gărzile Revoluționare, pe armele acestora.

Simpla sa arborare nu reprezintă, așadar, nici pe departe o declarație de război total, cum s-a interpretat, ci ține mai degrabă de comunicarea simbolică și de propagandă. Acestea fiind zise, nu trebuie ignorată semnificația arborării steagului roșu deasupra moscheii Jamkaran, care cu siguranță că nu le scapă șiiților.

Hussein a fost ucis în secolul VII, lângă Kerbala, din ordinul califului sunnit Yazid I, iar cultul său a dat naștere la sentimentul șiiților că sunt persecutați dar și la o dorință de a-l răzbuna și a-l urma pe calea martiriului care este exploatată, în epoca modernă, de milițiile șiite – “ia Hussein” este, de altfel, strigătul lor de luptă.

“Ia Hussein” se mai strigă și de Așura, zi care marchează punctul culminant al doliului anual pentru imam, atunci când credincioșii se autoflagelează cu lanțuri și săbii. Iar Qassem Suleimani a fost proclamat martir, șahid, cum sunt, de altfel, majoritatea musulmanilor uciși în conflictele Orientului Mijlociu, fie ei sunniți sau șiiți, civili sau combatanți.

Moscheea Jamkaran nu îi este dedicată lui Hussein, ci ține de cultul lui Mahdi, imam care este totodată o figură mesianică – figura descendentului lui Ali se suprapune cu cea a Mahdiului sunnit, de a cărui revenire este legată și versiunea musulmană a Armaghedonului. Mahdiul în care cred șiiții a fost ascuns de Dumnezeu, iar atunci când va reveni din ocultare nu va conduce doar bătălia finală dintre bine și rău ci îl va și răzbuna pe Hussein, ținta acelei răzbunări fiind urmașii celor care l-au ucis: sunniții.

Așadar, prin ridicarea steagului roșu pe o moschee a lui Mahdi se face apel la o sumedenie de simboluri și se transmite și un mesaj mobilizator – dar acesta nu reprezintă, în niciun caz, o declarație de război.

Războiul nuclear/Al Treilea Război Mondial



Nici Iranul și nici Statele Unite nu își doresc un război pentru că acesta ar fi extrem de costisitor pentru ambele părți. În ultimii ani s-a scris destul de mult pe tema unui posibil conflict între cele două țări, iar astfel de articole tind să apară în moment de criză ca acum, sau cum a fost cel din iunie anul trecut , când Iranul a doborât o dronă a marinei militare americane, iar Donald Trump a anulat în ultimul moment represaliile.

Se pot consulta câteva dintre aceste scenarii aici, aici și aici. Majoritatea analiștilor sunt de acord că Statele Unite ar câștiga detașat o confruntare convențională datorită superiorității nete de care beneficiază (mai ales în domeniile forțelor aeriene și navale și al tehnologiilor de vârf) însă le-ar fi foarte greu și să ocupe Iranul: țara este prea mare, cu teren dificil, iar populația sa e de peste trei ori cât era cea a Irakului în 2003 – și se știe cât de dificilă a fost pentru americani perioada care a urmat, în ciuda faptului că aveau efective considerabile și suficienți aliați în rândul irakienilor, în special al kurzilor și acelor șiiți interesați de stabilizarea țării și cucerirea puterii.

Iranul ar putea răspunde atât folosindu-și armata și arsenalul convențional, cu tiruri cu rachete înspre bazele americane și câmpurile petrolifere din regiune (și, desigur, Israel) sau bombardarea vaselor din Strâmtoarea Ormuz, cât și asimetric, prin atacuri ale forțelor proxy (miliții irakiene, Hezbollah, Houthi etc.), operațiuni teroriste și asasinate împotriva unor ținte din întreaga lume (au mai fost campanii, în general prin proxy, care i-au vizat în special pe israelieni în Asia, Africa, Europa și America de Sud) și atacuri cibernetice.

Pașii care ar duce la un astfel de deznodământ nu sunt greu de imaginat – Iranul atacă un obiectiv militar american, cum a amenințat consilierul pe probleme de apărare al ayatollahului Ali Khamenei, Donald Trump își duce și el la îndeplinire amenințarea și ordonă bombardarea a 52 de obiective iraniene, Teheranul încearcă să țină pasul prin atacuri la aceeași scară, Statele Unite ridică și mai mult miza și în scurt timp între cele două este război în toată regula.

Un război între Iran și Statele Unite este, așadar, puțin probabil – dar posibil. De aici până la un război nuclear sau până la al Treilea Război Mondial, variante care au tot fost vehiculate în ultimele zile, chiar și în România, este o mare distanță.

În primul rând, Iranul nu are arme nucleare și, începând cu semnarea acordului nuclear, în 2015, programul său în domeniu a stagnat și chiar a dat înapoi; doar pe 5 ianuarie, după uciderea lui Suleimani, a anunțat că nu va mai ține cont de restricțiile impuse de acord, dar că va coopera în continuare cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică și este gata să reînceapă să își respecte obligațiile asumate dacă i se ridică sancțiunile, care îi afectează puternic economia (acesta este, de altfel, încă un motiv pentru care, dacă liderii săi sunt cât de cât raționali, Iranul ar trebui să evite un război – economia sa e prea slabă pentru a-l putea susține).

Pe scurt, este o retragere de facto din acord, care lasă însă o ușă deschisă pentru viitoare negocieri. Chiar dacă programul nuclear al Teheranului este sută la sută reluat, potrivit estimărilor experților ar trebui între câteva luni și unul – doi ani pentru a se obține uraniul înalt îmbogățit necesar fabricării unei încărcături nucleare; pentru ca aceasta să ajungă să poată fi utilizată ca focos al unei rachete este nevoie de cercetări, teste etc. – așadar, e vorba de un proces de durată.

Iar de la una sau câteva bombe atomice până la un arsenal semnificativ este, din nou, o cale lungă astfel încât, cel puțin pentru următorii ani, nu se poate pune problema unui război nuclear. În plus, chiar și dacă Iranului i s-ar permite să aibă un arsenal nuclear – deși e greu de crezut că Statele Unite, Israelul și Arabia Saudită, principalii săi adversari, nu ar face tot ceea ce pot pentru a împiedica acest lucru – experiența Războiului Rece sau, mai recent, cea a disputelor dintre India și Pakistan, arată că nimeni nu se grăbește să recurgă la o armă care îi va atrage și propria distrugere.

Cu tot fanatismul care li se atribuie, pare puțin probabil ca ayatollahii să își târască țara către iarna nucleară. În ceea ce privește cea de-a doua variantă, a unui al Treilea Război Mondial, pentru a-l putea declanșa Iranul are nevoie de aliați dispuși să lupte. Ca putere șiită într-o lume dominată de sunniți, țara este destul de izolată: se poate baza doar pe diferitele miliții pe care le-a înarmat și antrenat și, poate, pe Siria – care este, însă, epuizată de anii de război civil.

Relațiile bune pe care le are Teheranul cu o mare putere ca Rusia nu înseamnă și că acea mare putere este pregătită să poarte, pentru Iran, un război cu Statele Unite și aliații acestora. Faptul că un război total, nuclear sau mondial, este foarte puțin probabil reprezintă, însă, o consolare cam slabă – pentru că în acest moment Orientul este, ca de atâtea ori în trecut, un butoi cu pulbere. Și sunt destui cei care se joacă cu brichetele.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















27205 vizualizari

  • +13 (31 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 7 ianuarie 2020, 9:21)

    [anonim]

    • -7 (59 voturi)    
      Here's the question!!! (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:30)

      Daniel G. [utilizator] i-a raspuns lui

      De 40 de ani ayatollahi si iranienii radicali:

      1. Striga aproape zilnic pe strazile lor Death to America – “the Big Satan”

      2. Se arde steagul Americii aproape zilnic

      3. Se incurajeaza atantate impotriva americanilor si vesticilor in general de apropate toti politicienii si ayatollahi iraniani

      4. Se ataca ambasade americane ( vezi istoria atentatelor iraniene)

      5. Saboteaza libera circulatie in Golf

      6. Ataca siturile de extractie de petrol

      7. Ucid cu sange rege sute si mii de opozanti iranieni ai regimulul teocratic

      8. And the list goes on and on and on ...

      ----------------------------------------------------
      In definitiv, de ce ai acorda viza unui lider din Iran cand toate datele iti adeveresc ca sunt un regim terorist radical?

      SUA nu sunt obiligate sa dea viza teroristilor, si cu atat mai putin teroristilor de stat.

      Ia-ti nene viza si du-te in Korea de Nord; du-te la Moscova; du-te in China; du-te la Ergogan; du-te in Somalia si Venezuela - acolo sunt ai tai.

      Adica esti tu mai cu motz si vrei in SUA?



      ----------

      On the same note, the big question is:

      1. Should America be the World's Policeman?
      sau alternativa: adica Erdogan, Putin, sau China?

      https://www.prageru.com/video/should-america-be-the-worlds-policeman/




      2. Iran and the Bomb
      https://www.prageru.com/video/iran-and-the-bomb/


      3. Iran Nuclear Deal
      https://www.prageru.com/video/the-iran-nuclear-deal/
      • +11 (33 voturi)    
        Istoria recenta nu a fost prea blanda cu Iranul (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:21)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Daniel G.

        1. La sfarsitul primului razboi mondial, Iranul era impartit intre sferele de influenta ale imperiului rus si imperiului britanic. Iranienii nu au uitat, la fel cum noi nu am uitat ca ne-au inrobit pe rand sau simultan imperiile din jur - rus, otoman, austro-ungar.

        2. SUA si-a bagat coada in democratia Iranului in anii '50, cand a reusit sa provoace o lovitura de stat. Motivul? primul ministru iranian a decis nationalizarea campurilor petroliere care erau controlate de companii straine, companii care refuzau accesul la contabilitatea lor si, practic, se sustrageau de la plata taxelor.

        3. Sahul impus de puterile occidentale dupa lovitura de stat a fost vazut ca o marioneta, nu a avut niciodata popularitatea necesara pentru a face reforme si s-a ajuns astfel la Revolutia Islamica.

        4. Cand Iranul a vrut sa-si deschida bursa de petrol in Euro, SUA a impus aliatilor NATO un embargo. Nu pentru ca ar fi stat terorist sau alte aberatii propagandistice (si in Arabia Saudita sunt ucisi opozantii regimului...), ci pentru ca dolarul s-ar prabusi peste noapte daca petrolul s-ar tranzactiona in alta moneda.
        • +2 (14 voturi)    
          pe rand (Marţi, 7 ianuarie 2020, 20:46)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          1. si totusi noi nu urlam pe strazi Moarte turcilor, austriecilor si nici macar rusilor. Nici nu suntem condusi de Patriarh.
          2. Mossadegh a fost marioneta rusilor si pregatea raiul comunist. Un fel de Chavez arab mai timpuriu. Daca vi se pare ca Chavez a dus Venezuela pe cele mai inalte culmi ale socialismului imaginati-va un Mosadegh care ar fi permis iesirea Rusiei la Golful Persic si Oceanul Indian.
          3. Pe vremea Sahului Iranul arata destul de decent si occidentalizati. Sigur, barbosii nu erau prea veseli si de aici i s-a tras.
          4. Iranul nu avrut sa deschida o bursa in sine ci sa tranzactioneze in afara bursei direct cu fraierii din Europa. Daca dolarul s-ar prabusi realmente criza din 2008 ar fi foc de paie.
        • +4 (14 voturi)    
          Vai saracii (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:13)

          costyctin [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Da' de aia inrobiti de iranieni de ce nu zici nimic? De copiii de 14 ani trimiti sa moara pentru ayatollah de ce nu zici nimic?De ce nu zici ca Iranul executa mai multi oameni anual decat restul tarilor la un loc? De minoritatea afghana pe care o au pe acolo si o tin practic in sclavie de ce nu zici nimic? De ce nu zici cum le promit cetatanie afghanilor daca merg sa se bata prin Siria, Liban si pe unde mai fac securistii lu Salami probleme? Ca asta era Nea Salami pe care-l plangeti toti azi, seful securitatii iranieni, intr-un regim care-l face sa para pana si pe Ceaus sanatos la cap.
        • -2 (12 voturi)    
          Ai perfecta dreptate. (Marţi, 7 ianuarie 2020, 22:47)

          alexandru11997766 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Ai mare dreptate,dar sa nu uitam ca Sahul Persiei,Reza Pahlavi, mergea zilnic sa ia prinzul la Paris,in vreme ce iranienii de rind o duceau greu,Si nici nu voia el sa faca ceva reforme pt ca nu-l interesau pe el astfel de lucruri,apoi spui de primul ministru iranian de la acea data ,dar de fapt el s-a sinucis din cauza ca i se baga pe git un contract asa de de inrobitor incit mai bine s-a sinucis decit sa de-a petrolul pe gratis britanicilor,,apoi sa nu uitam de gafa ce erau s- o faca Israelienii cind au vrut sa doteze cu arme nucleare Iranul in 1980 in razboiul cu Irakul,si daca tot e sa ne aducem aminte ,de fapt Saddam Husein a fost inlaturat de la putere din cauza limbii lui prea lungi deoarece voia sa tranzactioneze petrolul in euro,si nu in dolari fapt ce ar fi dus la darimarea dolarului,ceea ce SUA nu puteau permite.
      • +6 (24 voturi)    
        zelos, indoctrinat... (Marţi, 7 ianuarie 2020, 15:41)

        meloman [utilizator] i-a raspuns lui Daniel G.

        De ce a ajuns Iranul asa? nu cumva pentru ca SUA si-au bagat nasul pe acolo si au sustinut lovituri de stat impotriva liderilor politici alesi democratic?

        https://www.npr.org/2019/01/31/690363402/how-the-cia-overthrew-irans-democracy-in-four-days
        • 0 (14 voturi)    
          Melomane, (Marţi, 7 ianuarie 2020, 18:18)

          Daniel G. [utilizator] i-a raspuns lui meloman

          Nu stiu daca esti familiar cu US media >

          dar PBS-ul este un fel de Antena 3 sau TVR1 capturat de PSD-isti, daca vrei sa dai ceva referinte.

          Vorbind de indoctrinare, se vede clar unde este.
          • +2 (8 voturi)    
            Are dreptate (Marţi, 7 ianuarie 2020, 18:51)

            camik [utilizator] i-a raspuns lui Daniel G.

            Esti sub influenta unor publicatii care dezinformeaza.
            https://www.youtube.com/watch?v=9IsT4-mhado
        • +2 (12 voturi)    
          stai linistit (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:26)

          sicario [utilizator] i-a raspuns lui meloman

          daca nu erau americanii primul si al doilea razboi mondial, acum te chema jvaiter, hamburgher, etc..Bucura-te ca exista SUA
      • +6 (6 voturi)    
        Nu inteleg... (Marţi, 7 ianuarie 2020, 19:28)

        Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Daniel G.

        Ce treaba au vizele aici?!? A spus cineva ceva de vizele pentru oficialii iranieni in SUA?!?

        Sau scopul postarii dvs. e doar de a face reclama site-ului cu pricina?
  • +3 (41 voturi)    
    sa speram ca nu se va ajunge la asa ceva (Marţi, 7 ianuarie 2020, 9:29)

    qwerasdf [utilizator]

    in acest caz, iranienii, nu ar avea prea multe sanse si probabil ca nici noi pe langa ei, daca intr-adevar poseda rachete cu raza lunga

    bine ... nici in cazul unui razboi conventional nu te pui cu americanii

    Chiar nu se pot rezolva unele lucruri prin diplomatie? noi suntem carne de tun aici.
    • +3 (51 voturi)    
      carne de tun sunt mulahii si ayatolahii (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:06)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui qwerasdf

      cand populatia pe care o macelaresc in numele pedofilului ii va jupui de vii si le va pune de vii matzele in borcane, atunci se va sfarsi. Astia vor arma nucleara doar ca sa porneasca razboi sfant, dementul ahmadinedjad zicea ca primesc sfaturi tehnice direct de la mahdi. Iar atunci cand stii ce le rezera mahdi necredinciosilor, iti dai seama cu cine ai de-a face.
      Si de ce astia trebuie anihilati fara mila.
      • +8 (22 voturi)    
        Nu exista sa ceva! (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:02)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        Razmerite si rascoale contra ayatolahului nu au fost niciodata in Iran. Dimpotriva, populatia asculta orbeste de ordinele ayatolahului, chiar daca acesta i-ar cere sacrificiul suprem.
        Nu exista la musulmani sa te rascoli contra liderului religios. S-au mai rasculat contra sahului, a sultanului, dar nu constra liderilor religiosi.
        • -6 (18 voturi)    
          Au fost, sunt marturii destule (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:55)

          ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          mii de ucisi zeci de mii de arestati.
  • -9 (23 voturi)    
    Analiza militara de pe VoX/Vice?? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 9:52)

    xolv [utilizator]

    Domnule Gombos, avem pretentii, totusi...
  • +11 (35 voturi)    
    Mamaaa, ce deceptie (Marţi, 7 ianuarie 2020, 9:53)

    ipolitic [utilizator]

    pentru unii care si-au pregatit deja lada de bere si gramada de popcorn sa admire din fotoliu un foc de artificii ca la Bagdad in anii '90
    Interesant articol, poate amintind de Mahdi ar fi trebuit precizat ca siitii asteapta a doua venire a lui Jesus care impreuna cu Mahdi vor lupta si il vor invinge pe falsul Messia (Anticrist) si vor uni omenirea. Curios, nu?
    • -1 (27 voturi)    
      Siitii nu cred in Isus, ei il au pe mahdi (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:10)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      a carui venire va fi urmata instantaneu de uciderea tuturor necredinciosilor, recte invingerea definitiva a crestinilor si mai ales a evreilor, considerati "anticristi" by default.
      Si cam asta crede orice musulman.

      Suntem la polul opus in raport cu Isus.

      Curios cum au fani chiar in tarile cu traditie crestina foarte veche.
      De-ar sti aia ce le pregatesc militiile de baietzei tatuati cu profitul.
      • +13 (25 voturi)    
        Zau? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:51)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        "According to Islamic tradition, the Mahdi's tenure will coincide with the Second Coming of Jesus Christ (Isa), who is to assist the Mahdi against the Masih ad-Dajjal (literally, the "false Messiah" or Antichrist). Jesus, who is considered the Masih (Messiah) in Islam, will descend at the point of a white arcade, east of Damascus, dressed in yellow robes with his head anointed. He will then join the Mahdi in his war against the Dajjal, where Mahdi slay Dajjal and unite mankind"
        https://en.wikipedia.org/wiki/Shia_Islam
        • -4 (24 voturi)    
          Foarte zau (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:58)

          ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          Acolo nu zice ce cred baietzii, anume ca infrangerea raului inseamna casapirea nemusulmanilor.
          Mahdi asta le sopteste cum sa faca arma nucleara, din spusele lor proprii.
          Wikipedia e praf in multe privinte, mai compara sursele.
          • +2 (10 voturi)    
            Lasa-i bre (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:21)

            costyctin [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

            Stangistii astia, toleranti cica, care ca o ironie a sortii sunt fascinati in mod bolnavicios de un cult al mortii intolerant ca Islamul, au impresia ca de face rost Iranul de bombardeaua atomica o sa o puna de o mare hora si o sa se uneasca toata omenirea de toate confesiunile ca sa cante Kumbaya.
            Ei nu se intreaba de ce ditamai tarile islamice, si vorbim de alea 'tolerante' gen Turcia si Iran, au un procent infim de 'infideli' ca minoritati. Ditamai tarile de 2-3 ori mai mari ca intindere decat Germania sunt 99,99% musulmane ca deh, toleranta multa si respect fata de alte confesiuni.
      • +17 (19 voturi)    
        cred si ei in Iisus, (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:03)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        dar il considera un profer mediu, si in nciun caz fiul domnului. Marele si ultimult lor profet a fost Mahomed.
        • 0 (18 voturi)    
          Si crestinii care sunt ucisi periodic si (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:32)

          ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          aproape ritualic in tarile islamului cred in Isus, probabil nu cu aceeasi tarie. Cert este aceea ca Isus este doar un profet, insa pentru ei Isus a anuntat venirea lui, e drept, iar aceasta s-a materializat odata prin aparitia lui Mahomet ca anuntator iar a doua oara prin aparitia mahdiului, momentan ascuns privirilor muritorilor. N-o zic eu, o zic molahii in dementza lor. Tot ei au schimbat termenii povestii: daca inante mahdi-ul trebuia sa apara prealabil victoriei islamului (e Victoria islamului definitiva, recte ceilalti sunt ucisi, indiferent daca-s vinovati de ceva sau nu - adica, tradus, daca nu esti musulman la venirea mahdiului mori automat), acum Victoria islamului (tradus: uciderea necredinciosilor, cam oricine caraie, inclusiv musulmani) este prealabila sosirii mahdiului - venire care va rezolva tot, inclusive supravietuitorii. Un bun musulman este unul care poarta razboi pentru allah, n-o zic eu o zic molahii. Militiile quds nu gandesc altfel.
          • 0 (16 voturi)    
            ai baut mult ? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 16:12)

            costal [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

            dupa comentariu asa pare.
            • +2 (10 voturi)    
              Bre nene (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:14)

              costyctin [utilizator] i-a raspuns lui costal

              Intereseaza-te sa vezi ce inseamna 'Quds'. Astia a lu nea Salami explodatu' sunt nazisti sadea si voi ii pupati in dos crezandu-va mari destepti si iluminati
            • -4 (6 voturi)    
              costal, bancher, etc etc (Marţi, 7 ianuarie 2020, 23:07)

              ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui costal

              aceiasi prieteni ai profetului sangeros, alte conturi, atata tot.
      • +6 (24 voturi)    
        Vad ca le stii... (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:32)

        mamaika [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        ...Ai citit vreodata Coranul? Ca vad ca debitezi gramezi de prostii...
        • -2 (18 voturi)    
          Nu citesc lucruri care ma depasesc (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:32)

          ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui mamaika

          le las dasteptilor.
        • 0 (14 voturi)    
          Asa e cum spui tu (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:47)

          ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui mamaika

          Teologii crestini din sec. al VII-lea si posterior noteaza cum hoitul profetului a fost halit de cainii strazii, pentru ca ciracii sai nu l-au ingropat prea adanc de frica sa nu-l traga viermii in jos, atat aia din burdihan cat si aia autohtoni.
          Rezulta ce vrei, daca vrei, cum vrei, 1+1 = 4, din astea, a la russe.
  • -5 (33 voturi)    
    altceva este interesant (Marţi, 7 ianuarie 2020, 9:58)

    Catalin Istrate [anonim]

    Iranienii vor sta cuminti in banca lor. Dupa o saptamana de exaltare vor incepe sa judece pragmatic si vor incepe sa realizeze ca se caca pe ei de frica. Vor face cuminti ceea ce trebuia sa faca de la inceput. Se vor retrage in barlogul lor, vor renunta in mare parte la iesirile violente din afara tarii iar conducatorii se vor concentra pe zona interna ca sa poata ramana la putere in continuare. Peste o luna iranienii vor uita de americani vor nu vor si isi vor concentra atentia catre conducerea lor pe care vor incepe s-o conteste puternic in strada probabil. De ce ? Pentru ca nu vor putea la infinit sa dea vina pe americani si in mod automat vor pune ochiii pe propria conducere. Cum americanii au declarat ca se vor retrage din Irak, aceeasi problema va fi si acolo. Vor incepe luptele interne, se vor manca intre ei.
    Intrebarea dubioasa care tine de uciderea generalului si acum de retragerea din Irak luate de Trump ar fi daca nu cumva presedintele american face din nou un mare joc al rusilor. Daca nu cumva Trump a facut curat in Orientul Mijlociu pentru instalarea serioasa a rusilor in zona pe viitor.
    • +3 (23 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:37)

      [anonim] i-a raspuns lui Catalin Istrate

      • -4 (20 voturi)    
        pt. ca se ascund dupa fuste (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:12)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui

        si proprii copii.
        de fapt, ei nu pun pret prea mare pe copii, caci ii folosesc, ca si pe femei, drept bombe vii.
        de fapt, generalu' plans de toata natia, era in Iraq sa unelteasca impotriva guvernului iraqian, demisionar.
        pregatea factiunea siita sa ia toata puterea, cu ajutorul militiilor shiite inarmate si organizate chiar de iran.
        adica, demokratu' jenaral persan pregatea un mic puci.
        progresistii internationalisti vor intelege ca de fapt el ajuta la alegeri libere in Iraq.:-))
        • -7 (13 voturi)    
          Dupa puci urma macelul (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:41)

          ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

          localizat sau regional.
          Ca mai ucid cate un crestin - o mie estimp, pe unde-apuca, nu-i bai, vorba mamaikai, n-am citit Coranul recte nu inzteleg adancimea crezului.
          Intzeleg totushi ca izvorashte din rectul unui zabalos pedofil a carui ocupatia era pradatul caravanelor si fumatul de opiu/hasis. Ce a balmajit asta la o betzie a ramas litera de lege pentru handicapatzii locali, si iata-ne 1400 de ani distantza, inca mai ucid femei - in prealabil imbracate ca buturugile, ascunse de soare - cu bolovani, le stropesc cu acid, injunghie in strada, ucid in biserici, ameninta cu moartea miliarde de insi care din Ghinion si rautate nu urmeaza orbeshte profesiunea de credintza a talharului ce le este profet.
    • +2 (10 voturi)    
      e clar ca nu ai avut de-a face cu musulmanii (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:05)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Catalin Istrate

      pana in prezent. Dimpotriva, ei sunt dispusi sa isi distruga toata tara, numai sa faca rau americanilor.
    • 0 (26 voturi)    
      bunicii nostri aveau o vorba (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:05)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Catalin Istrate

      frica pazeste bostana...
      tambalaul asta este frica. orice general sau ayatolah are in minte frica de drone, rakete.
      de acum, nici la buda nu se mai duc linistiti.
      teroare vs. teroare.
    • +3 (25 voturi)    
      Te doare mintea.. (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:28)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Catalin Istrate

      "Se caca pe ei de frica"?..

      Ieri, 6 ianuarie, ministrului iranian de externe i s-a refuzat accesul in SUA pentru a participa la sedinta Consiliului de Securitate al ONU.

      E clar cine are curaj si cine fuge de raspundere.
      • +1 (11 voturi)    
        adica americanilor le-a fost frica (Marţi, 7 ianuarie 2020, 20:55)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Ca madam Zarf are bombe sub fusta? sau trotil in barba? Ce lasi domne!
        Cum sa nu lasi porumbelul pacii sa vina sa manance rahat la liber in aplauzele adunaturii, pardon adunarii!
      • +1 (11 voturi)    
        Pai si de ce (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:15)

        costyctin [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        L-ar lasa SUA sa intre in tara lor cand acum 2-3 zile Parlamentul pe care-l reprezinta el a zbierat din rarunchi ''Moarte Americii''?
  • +2 (40 voturi)    
    Ar fi interesant de filmat arderea acelui steag (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:03)

    ruskimushki [utilizator]

    sa vedem, pot face mai multe spume la gura barbosii dementzi, eventual baloane ?
  • +14 (30 voturi)    
    hai sa facem pe noi de frica (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:29)

    Crup [utilizator]

    E ca si cum i-as declara eu razboi total, "terifiant" lui Leonard Doroftei. In cel mai optimist caz pentru mine, as reusi cel mult sa-l zgarii la mana. Ceea ce pana la urma n-ar fi deloc optimist pentru mine, caci daca as reusi asta el mi-ar muta capul de la loc.
    Eu sunt convins ca in ciuda retoricii explozive (ca ce sa zica si iranienii acum?) gandesc si ei exact ca mine in exemplul de mai sus.
    Singurii care se sperie sunt kkciosii din presa stangista din Europa si cativa si din SUA.
    • +2 (10 voturi)    
      Deja kkciosii de la Hollywood (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:06)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Crup

      Bravii luptatori de studio au inceput sa se predea. Deja isi cer scuze iraninilor si ii roaga sa ii crute cand vor casapi America.
      Rose McGowan si Michael Moore pentru inceput.
  • +3 (13 voturi)    
    Un steag de razboi in simbolistica iraniana (Marţi, 7 ianuarie 2020, 11:16)

    Casargoz [utilizator]

    Cand profetul a ordonat expeditia contra Medinei, nu a a fost nimic zgomotos, a pus stegul verde pe moschee. Exista doua cuvinte pentru steag: liwa (pl alwiyah) utilizat in expeditii si ruyat (pl. of rayah) utilizat in batalii. Dupa batalia de la Kerbala fervoarea religioasa a adus culoarea rosie in primul plan. Simbolizeaza sacrificiul pentru islam
    Al-Maqdisi menționează mai multe fapte. El observă că „baza doctrinei lor este credința în lumină și întuneric”; mai precis, „principiul universului este Lumina, din care o parte a fost stinsă și s-a transformat în Întuneric”. Ei „evită cu atenție vărsarea de sânge, cu excepția cazului în care ridică steagul revoltei”
    • +3 (15 voturi)    
      O evita dar se mai impiedica de cate-o biserica (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:56)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

      in care intra din greseala si isi curata cutitele de gatul necredinciosilor de-acolo. Cum ei nu cred ca aia nu sunt roboti, le taie gatul sa vada, curge sange ?
      Caracterul pueril al textelor scriitorilor arabi musulmani este in flagranta contradictie cu faptele.
      De notat ca relatia musulman-profet este una erotica: se supara la orice afirmatie. Si taie, explodeaza, sparg, chestii de damblagiu schizo. Si inca mai au unii nesimtirea ordinara sa-ti mai ceara sa citesti coranul, sa vezi ce scrie. Pai ceea ce scrie acolo aia fac lectorii, cei mai zelosi, adevarati musulmani, ad literam.
      Ce-ar fi daca evreii s-ar lua dupa Vechiul testament, sa inconjoare un oras cu surle si tobe si sa darame zidurile si sa casapeasca tot ce misca pana la ultiml sobolan ? Ar fi mare bai, asa-i ? Da' cand saracele "militzii siite/Sunnite/houthis" ucid ca betzii, aia e ok, e dreptul la insurectie si oricum Israel n-are dreptul sa existe. Am stat la masa cu teroristi din astia en herbe, sunt comunisti get beget, dar le plac banii, vinul, distractia, etc. Exact asta sunt molahii si toti cei care se revendica a fi urmasi ai profetului:excroci si criminali. Cu dronele nu argumenteaza mizeriile lor.
  • +3 (23 voturi)    
    fascinant (Marţi, 7 ianuarie 2020, 13:06)

    Incomod3 [utilizator]

    sa urmaresti in actiune atatia razboinici de tastatura, care-si etaleaza prostia pe aici... evident ca daca explodeaza o petarda la 10 metri se caca pe ei, dar sunt specialisti in strategie si razboi... au vazut ei in filme cu chuck norris...
    • 0 (18 voturi)    
      peste amicul tau chiar cazut una petarda (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:57)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Incomod3

      mai mare, ce zici s-a c..t pe el sau i-a sarit c..tul peste tot ?
      • +2 (18 voturi)    
        Doar de curiozitate (Marţi, 7 ianuarie 2020, 16:01)

        Incomod3 [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        Tu ai dat testul ala, Pisa ? Chiar intelegi ce citesti, sau dai cu banu' ? bai frate, am ajuns o tara de handicapati care nu stiu sa lege doua vorbe, necum sa inteleaga...
        • +1 (11 voturi)    
          auzi comodule? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:08)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Incomod3

          Ai facut armata macar? sau povestesti din desene animate?
        • +1 (11 voturi)    
          Metoda securista mult iubita (Marţi, 7 ianuarie 2020, 23:13)

          ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Incomod3

          tu ai facut, nu stii sa legi vorbe, vrajeli din astea.
          In timp ce prostia ti-o etalezi chiar tu, magistral.
    • 0 (14 voturi)    
      astia trebuie facuti pachet (Marţi, 7 ianuarie 2020, 16:14)

      costal [utilizator] i-a raspuns lui Incomod3

      apoi trimisi sa lupte in Iran.
      • +1 (11 voturi)    
        Ce-ar fi sa mergeti voi (Marţi, 7 ianuarie 2020, 23:14)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui costal

        amicii vostri din garzi au nevoie de sprijin serios.
        macar sa le cautati dintii.
  • -5 (19 voturi)    
    Ayatolahu (Marţi, 7 ianuarie 2020, 13:58)

    Cheie primara [utilizator]

    și-a spânzurat chiloții
    • -1 (13 voturi)    
      daca e rosu inseamna ca e ayatolaha (Marţi, 7 ianuarie 2020, 15:30)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Cheie primara

      n-au cautat la oua.
      ghinion.
      dementzii astia se nasc din sangele mamelor lor, care-i poarta-n burta, si poftim cum le multumesc ulterior femeilor.
      halal civilizatie "persana". Persii au raposat, acum acolo sunt conglomerate de triburi, toate chipurile unite de mollahi sub un crez.
      Societatea este divizata la extrem.
      Nu vor putea continua asa.
      Ruptura se va acompania de respingerea totala a "civilizatiei" islamice.
      • 0 (10 voturi)    
        numarand minusurile pe care le primesti (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:15)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        Constat ca idiotii care cred in argumentele Iranului sunt mai multi decat postacii Rusiei.
        Urla in ei doctrina comunista a lui Ceasca "neamestecul in treburili interne" dar sunt prea tineri sa o recunoasca.
        In acelasi timp baietii cred ca daca sunt prima generatie care citesc fluent engleza cred ca NYT, WP sau CNN sunt farurile democratiei.
        As adauga ca probabil nici-unul nu mai are bunici in viata care sa-i asteptat pe amerciani in '45-'46.
      • 0 (10 voturi)    
        e fascinant, vorba agentului incomod (Marţi, 7 ianuarie 2020, 23:16)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        sa realizezi ca tampenia nu are limite, astia dispretuiesc orice in afara de mama rusie
        cand s-or face acolea muslimii proportie de 9 la 1, sa-i vezi cersind sa nu le ia toate matzele deodata.
        Doamne-ajuta.
  • +7 (21 voturi)    
    Si daca.. (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:07)

    Casargoz [utilizator]

    Urmaresti stirile FARS contati ca:
    1. Sunt declaratii privind atacarea rafinariilor din Arabia Saudita
    2. Sunt declaratii de razboi total.
    • +3 (9 voturi)    
      si? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:19)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

      1- rafinariii din AS au fost atacate deja, daca cineva crede ca al doilea atac va avea aceleasi rezultate ...
      2- razboi total e doar pt iranieni, adica la final vor fi terminati total. Oricum, asta promit de 40 de ani.
  • +5 (23 voturi)    
    Felicitari si multumiri autorului pentru (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:49)

    Namaste [utilizator]

    exceptionalul articol!
    Multumiri HN!
    Exquisite!
  • +6 (10 voturi)    
    Razboiul asimetric (Marţi, 7 ianuarie 2020, 15:03)

    keres [utilizator]

    Iran nu va ataca direct si frontal obiective americane, va lucra prin proxy si va viza aliati ai SUA in Orientul Mijlociu.
    • +2 (10 voturi)    
      si care e noutatea? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:16)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui keres

      Asa a facut si pana acum. Si asta vreme de 40 de ani!
    • +1 (11 voturi)    
      Poate mergea strategia (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:16)

      costyctin [utilizator] i-a raspuns lui keres

      Daca nu se dadeau de gol ca talambii. Acum cand explodeaza ceva pe acolo au amerlocii justificare sa le mai traga cu bombardeaua cand ii prind in offside
    • -4 (4 voturi)    
      deja costal si incomod lucreaza (Marţi, 7 ianuarie 2020, 23:15)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui keres

      .
  • -6 (8 voturi)    
    arabii... (Marţi, 7 ianuarie 2020, 21:23)

    sicario [utilizator]

    Rasa lor trebuie exterminata.
    In locul lui Trump as mai lichida 2-3 generali. Numai gura e de ei.Mor de foame dar o tot tin cu ,,momo'' al lor.
    A, i-as termina si pe turci.Aia sunt mai prosti.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by