Erdogan închide Strâmtoarea Bosfor - Convenţia de la Montreux a devenit trecut

de I.B.     HotNews.ro
Marţi, 7 ianuarie 2020, 5:28 Actualitate | Internaţional


Recep Erdogan
Foto: pixabay.com
Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan doreşte acum să închidă Strâmtoarea Bosfor, după cum a declarat ieri în cadrul unui interviu pentru CNN. Pentru prima dată Erdogan a afirmat deschis că denunţă Convenţia de la Montreux în favoarea Canalului Istanbul, punând capăt liberei navigaţii, potrivit Rador care citează site-ul grec tanea.gr.

Preşedintele turc a subliniat că, potrivit planurilor guvernului turc, prin Strâmtoarea Bosfor vor trece numai navele de mărfuri uscate în timp ce celelalte nave vor trece prin Canalul Istanbul unde însă nu va mai fi în vigoare convenţia de la Montreux. "Gândiţi-vă cum e să folosească Strâmtoarea şi să nu câştigaţi nimic. Dar pentru Canalul Istanbul vor fi create drepturi, cum se întâmplă şi cu Canalul Suez. Noi vom merge înainte cu planul nostru", declarase recent preşedintele turc pentru ca ieri să susţină clar la CNN Turk că "Convenţia de la Montreux împreună cu Strâmtorile este istorie".

"Canalul Istanbul va reduce traficul pe Bosfor. Prin Strâmtoarea Bosfor vor trece doar navele de mărfuri uscate. Convenţia de la Montreux se referă şi este angajantă doar pentru Strâmtori. Canalul este în afara Convenţiei de la Montreux. Convenţia de la Montreux împreună cu Strâmtorile este istorie", a spus preşedintele turc.

Planul preşedintelui turc prevede că până în 2021 va fi construit 60% din canal urmând ca proiectul să fie finalizat în 2025. Canalul Istanbul va costa circa 10 miliarde de dolari şi va avea o lungime de 43 de kilometri. Prin portul Küçükçekmece va ajunge în Marea Marmara, trecând prin păduri, suprafeţe agricole şi izvoare de apă dulce.

Ce prevede Convenţia

Convenţia de la Montreux sau Convenţia despre regimul Strâmtorilor (Montreux Convention Regarding the Regime of the Turkish Straits) este o convenţie care se referă la regimul strâmtorilor Bosfor şi Dardanele. Semnată în 1936, Convenţia cedează Turciei controlul strâmtorilor Bosfor şi Dardanele şi reglementează activitatea militară în regiune.

Părţile semnatare ale Convenţiei (şi anume statele de la Marea Neagră: Bulgaria, România, Uniunea Sovietică, Turcia, dar şi Australia, Franţa, Grecia, Italia, Anglia, Iugoslavia) recunosc şi confirmă principiul liberei tranzitări şi navigaţii pe cale maritimă a Strâmtorilor: "pe timp de pace, navele comerciale se vor bucura de liberă tranzitare şi navigare prin Strâmtori, zi şi noapte, sub orice pavilion şi cu orice tip de încărcătură".

Convenţia acordă Turciei controlul deplin asupra strâmtorilor şi garantează libera navigaţie pentru navele nemilitare pe timp de pace. Permite Turciei militarizarea Strâmtorilor.

Permite şi tranzitarea de către navele de război ale ţărilor riverane cu notificare cu o săptămână înainte şi sub anumite condiţii de tonaj, gabarit, armament etc. Limitează semnificativ trecerea navelor de război care nu aparţin statelor de la Marea Neagră (preaviz, limită de tonaj, restricţii de armament, interdicţie pentru trecerea portavioanelor etc.).






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















50075 vizualizari

  • +13 (31 voturi)    
    Cracanatul are sub Control Sultanul (Marţi, 7 ianuarie 2020, 7:00)

    un domn [utilizator]

    Uniunea Sovietica s a extins in ciuda opozitiei lui Attaturk
    • -7 (25 voturi)    
      ai ho ba.. (Marţi, 7 ianuarie 2020, 9:02)

      Martha Logu [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      .. terminati dreac cu urss-ul vostru ca numai asta visati noaptea...
  • +20 (24 voturi)    
    Turcia declara de fapt război (Marţi, 7 ianuarie 2020, 7:41)

    Argon [utilizator]

    Retragerea Turciei din Convenţia de la Montreux înseamnă război.
    Își fac canal, treaba lor, turcii sunt obligați sa asigure tranzitul gratuit al navelor fie prin Bosfor fie pe noua artera navigabila. Canalul pentru ei îl construiesc ca sa protejeze Istanbulul de nave cu încărcături periculoase.
    • +7 (15 voturi)    
      Istanbulul trebuia cucerit de mult de puterile (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:25)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Argon

      occidentale. Marea Britanie si Franta au facut o mare greseala ca au lasat Turcia sa traiasca dupa primul razboi mondial. Trebuia sa se aplice prevederile tratatului de la Sevres, iar Turciei sa i se ia stramtorile.
      • +3 (5 voturi)    
        Au incercat (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:45)

        Mihail4321 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        dar nu prea le-a reusit.
    • +1 (3 voturi)    
      nu, doar pun biruri! (Marţi, 7 ianuarie 2020, 17:03)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui Argon

      Nu declara de loc razboi, doar vor sa incaseze un ban gramda din trecerea prin Bosfor sau prin noul Canal Istanbul.

      Cum "de ce"?

      PENTRU CA PUTEM!, vorba pedesereului
  • +9 (21 voturi)    
    taxe vamale ,hua germania (Marţi, 7 ianuarie 2020, 7:58)

    Krokus [utilizator]

    Turcii au invatat lectia,ca sa obti ceva de la europeni trebuie sa-i santajezi. Vor pune taxe ca sa tranzitezi stramtoarea,doar nemtii ii sprijina.
    Atata timp cand Germania face regimul vamal al UE,turcii o sa faca ce vor ,i-a sa le punem taxe vamale de la legume pana la masini
    ,ii intoarcem in comuna primitiva.
    • +4 (4 voturi)    
      Jucat prost, avantaj Grecia (Marţi, 7 ianuarie 2020, 20:16)

      Caligula [utilizator] i-a raspuns lui Krokus

      Limitarea activitatii libere de trazit, va muta traficul comercial catre porturile grecesti. In cazul asta, traficul feroviar va trebui dezvoltat in Grecia, Bulgaria, Romania.
  • +12 (16 voturi)    
    // (Marţi, 7 ianuarie 2020, 8:26)

    GemstonePig [utilizator]

    Cred ca e Austria nu Australia. Vechea ordine mondiala este puternica pentru cei slabi si caduca pentru cei puternici. Turcia este o putere regionala cel putin in termeni militari. O sa sara de nadragi in sus piticul cracanat botoxat Putin dar se inteleg ei ca in Siria.
    Traim vremuri interesante
    • +3 (3 voturi)    
      ai ales credinta in defavoarea faptelor! (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:48)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui GemstonePig

      .partile erau statele riverane si statele invingatoare (a se observa ca germania lipseste).
    • +2 (2 voturi)    
      fake news? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 16:39)

      ikke [utilizator] i-a raspuns lui GemstonePig

      E Australia, totuși, cea care e parte semnatară, oricât ar fi de ciudat ...
      În altă ordine de idei: redacția, sunteți siguri că nu colportați știri false? N-am găsit nicăieri confirmare în presa internațională relevantă.
      Iar un site grecesc nu-i sursa cea mai credibilă, mai ales când e vorba de prietenii lor turci.

      Pentru a nu aminti principiul celor trei surse așa și pe dicolo... Se aude, I.B.?
      • +2 (2 voturi)    
        Printr-un capriciu al istoriei.... (Marţi, 7 ianuarie 2020, 20:56)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui ikke

        Printr-un capriciu al istoriei....

        Pentru controlul stramtorilor Bosfor si Dardanele au murit mai multi australieni decat europeni (cu exceptia Angliei si Frantei). Mai mult chiar, luate impreuna, Australia si Noua Zeelanda depasesc Franta.

        https://nzhistory.govt.nz/media/interactive/gallipoli-casualties-country
  • +8 (10 voturi)    
    sevres (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:19)

    drago [utilizator]

    Daca lui Erdogan nu-i mai place tratarul de la Montreux poate o sa-i placa revenirea la cel de la Sevrex!
    • +2 (4 voturi)    
      Tratatul de la Lausanne (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:47)

      Mihail4321 [utilizator] i-a raspuns lui drago

      anuleaza tratatul de la Sevres, deci chiar daca ii place sau nu, n-are cum reveni la cel de la Sevres.
  • -6 (12 voturi)    
    Ce ne facem? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:38)

    Joseph18 [utilizator]

    - Daca Turicia inchide Bosforul...?
    - Daca Iranul inchide Stramtoarea Hormuz ?
    - Daca China prea controlul total al Marii de Sud
    - Iar Japonia va inchidec'Marea Japoniei'
    - Si daca Rusia va bloca stramtoarea Bearing.?
    - India va impune interdictii in Oceanul Indian ?
    etc, etc...

    Ce ne facem Doamnelor si Domnilor?
    Pe unde vom calatorii pe micul nostru Pamant?

    Aici ne-a adus mult promisul Proces de Globalizare?
    • +6 (8 voturi)    
      Cum ne-a adus globalizarea aici? (Marţi, 7 ianuarie 2020, 15:00)

      minos [utilizator] i-a raspuns lui Joseph18

      nu vad legatura. Nu populismul si lipsa de educatie a celor care voteaza politicieni ca Erdogan, Orban, Putin, Trump, Dragnea, tembelul din Filipine si altii?
    • -1 (1 vot)    
      Vom zbura ... (Marţi, 7 ianuarie 2020, 19:41)

      Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Joseph18

      Orice actiune in fizica, si deci in lumea reala, are o reactiune. Reactiunea va fi alegerea unei alte solutii cum ar fi cea a aerului. Sigur, in prezent, capacitatea de transport aerian, in termeni de volum si tone, este limitata dar sunt convins ca in max. un deceniu vor fi rachete capabile sa transporte 1000 de tone de marfuri sau persoane iar frecventa acestor zboruri sa creasca la un zbor pe ora ceea ce pentru un transport militar este extraordinar de mult. Atacul si apararea vor fi coordonate si originate din spatiu deci prezenta unor nave militare nu va mai fi atat de critica cat este acum.
      Pe de alta parte, ii va lua ceva timp Turciei sa duca la indeplinire acest plan iar omenirea stie la ce sa se astepte, asta daca insusi Erdogan nu va parasi postul de conducator in favoarea unui oponent mai intelept.
  • +4 (4 voturi)    
    Canalul va izola Istambulul (Marţi, 7 ianuarie 2020, 15:26)

    PowerIon [utilizator]

    de continent.
    Geologii spun ca panza freatica se va scurge in canal si alimentarea cu apa e ca e pusa sub semnul intrebarii.
  • +2 (2 voturi)    
    Canal (Marţi, 7 ianuarie 2020, 16:28)

    Arkantas [utilizator]

    Se vede treaba , ca il mananca spinarea ....
  • 0 (0 voturi)    
    Erdogan nu are curaj (Miercuri, 8 ianuarie 2020, 9:19)

    DanMiclea1 [anonim]

    Canalul Istanbul arata ca
    Erdogan nu are curaj sa nationalizeze Bosforul.
    Inca se simte slab.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by