INTERVIU. De ce ard pădurile din Australia? Profesor român din Sydney: „Nici aborigenii nu lăsau natura să-și facă de cap, pentru că nu mai aveau unde trăi”

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Luni, 6 ianuarie 2020, 14:37 Actualitate | Internaţional


Incendii Australia
Foto: State Government of Victoria
​Incendiile catastrofale din Australia reprezintă unul dintre marile subiecte ale planetei în acest moment. Cel puțin 21 de oameni și jumătate de miliard de animale au murit în aceste focuri care s-au extins pe mai mult de cinci milioane de hectare. Prin comparație, incendiile din 2018 din California, la fel de mediatizate, au afectat doar 766 de mii de hectare.

Am vrut să văd care este atmosfera în acest moment din Australia și am stat de vorbă cu un român stabilit de 30 de ani în această țară. Este vorba despre Daniel Ioniță, în vârstă de 60 de ani, lector la Universitatea Tehnologică din Sydney. Daniel Ioniță este și autorul unei antologii de poezie românească „400 Years of Romanian Poetry”, realizată în română și engleză.

Cu ce anume vă ocupați în Australia?

Sunt lector la Universitatea Tehnologică din Sidney în domeniul organizării și îmbunătățirii proceselor de organizație. Predau de 20 de ani și am și o consultanță în acest domeniu. Fac consultanță de business.

Acum în contextul incendiilor catastrofale din ultimele luni, se vorbește din nou în toată lumea despre efectele încălzirii globale. Care este atmosfera în Australia? Ce părere aveți?

Eu sunt un adept al conceptului încălzirii globale, cred în dovezile științifice care arată că, atât atmosfera, cât și apa oceanelor s-au încălzit. Nu sunt un negaționist din acest punct de vedere. Iar politic anul trecut, la alegeri, am votat pentru verzi la Senat, e clar că mă interesează problemele de mediu.

Unii spun că nu suntem la primul incendiu de păduri care are loc în Australia, că au mai fost și în alți ani, chiar premierul Scott Morrison a zis ceva de genul acesta. Care este adevărul?

Așa este, nu e nici pe departe prima dată când se întâmplă, se întâmplă aproape în fiecare an. Australia este un continent cald, iar în mare parte are climă tropicală pe coastă, iar în interiorul țării este climă deșertică. De aceea incendiile sunt obișnuite.

Dar în ceea ce privește intensitatea și întinderea incendiilor de acum, acest lucru nu s-a mai întâmplat din 1939.

Și presupun că acuzații la adresa guvernului, inclusiv politice, au fost de fiecare dată. Cum se întâmplă și acum.

În acest moment, avem de-a face cu un guvern de centru, puțin spre dreapta. Este clar că guvernul de acum condus de Scott Morrison este la granița dintre acceptare și negare a schimbărilor climatice. Pur și simplu nu vrea să se angajeze în această discuție. Din acest punct de vedere, conceptual, vocile care-i critică acum au dreptate să-i critice. Vorbesc aici strict de atitudinea guvernului australian.

Pe de altă parte, semnul de întrebare este următorul: în ce măsură este de vină încălzirea globală în sine față de ce se întâmplă acum în Australia: 130 de focuri, jumătate nu sunt controlate, cel puțin 21 de oameni au murit deja, sute de locuințe au fost distruse. În ce măsură deci este numai încălzirea globală de vină sau sunt și alți factori?


„Nici aborigenii nu lăsau natura să-și facă de cap pentru că nu mai aveau unde trăi”




În dezbaterea din Australia în ce direcție se duce răspunsul la această întrebare?

Discuția este polarizată în Australia și în restul lumii. Pe de o parte, avem criticii guvernului care spun că guvernul trebuie să accepte realitatea încălzirii globale și să acționeze din acest punct de vedere.

Pe de altă parte, există opiniile oamenilor care trăiesc de zeci de ani în acele locuri afectate de foc, cum ar fi fermierii, locuitorii din micile orașe și din satele afectate și, în special, brigăzile de pompieri voluntari care acționează în acele locuri și care au de-a face an de an cu aceste incendii. Din punctul lor de vedere, mare parte din cauză o reprezintă modul în care, acum 20-30 de ani în urmă, toate guvernele din Australia (atât cele locale, cât și cel federativ) au decis să ia măsuri pentru ocrotirea parcurilor naționale și a mediului.

Australia are cea mai mare suprafață din lume, ca procent de parcuri naționale din suprafața țării. Transformarea pădurilor în parcuri naționale a fost văzută de specialiști, birocrați și de verzi, partidul pentru care eu am votat, ca fiind măsuri bune. E vorba, printre altele, de interzicerea în majoritatea parcurilor naționale a accesului autoturismelor 4X4, închiderea multora dintre potecile și drumurile neasfaltate.

Pe acele drumuri puteau să intre anual și pompierii locali care curățau și care făceau arderi preventive. Aici trebuie să adaug o notă tehnică: de mii de ani, aborigenii foloseau această metodă a arderii preventive.

De ce?

Australia este în mare măsură acoperită cu eucalipt care are un lemn de esență tare, iar frunzele acestuia conțin uleiuri volatile, ce ard extrem de ușor. Frunzele de eucalipt rămân uscate, se adună an de an și se transformă într-un fel de combustibil care, atunci când ajunge focul la ele, pornesc și ard cu o putere extraordinară.

Timp de mii de ani, aborigenii au practicat această tehnică de ardere preventivă.

Acesta este un lucru dovedit, nu este o legendă?

Nu, chiar acum, în timpul acestei crize, au început să fie consultați bătrânii, înțelepții clanurilor aborigene care mai știu cum se fac aceste lucruri. Cert este că fermierii din zonele respective colaborau cu aborigenii și făceau incendii preventive în sezonul rece, între mai și august, când e iarna australiană și nu bate vântul foarte tare.

Se tăiau arborii care erau prea apropiați unii de alții și se ardeau preventiv zonele de trecere. Se ardea o porțiune destul de mare ca atunci când vine focul acesta să nu poată să traverseze ușor. Erau niște locuri delimitate, știute, în special în apropierea localităților și a fermelor.

Și cu ce argumente s-au oprit aceste incendieri controlate?

Cu argumentul că trebuie să protejăm parcurile naționale și pădurile de stat și să lăsăm ca natura să-și urmeze cursul ei firesc. Să nu ne mai atingem de natură. Intenția a fost bună însă Australia nu a avut niciodată acest „lux”. Nici pe vremea aborigenilor ei nu lăsau natura să-și facă de cap pentru că nu mai aveau unde trăi. Ei practicau aceste tehnici pe care, în mod bine intenționat dar greșit, diferitele guverne le-au oprit.

Dar nu au existat și atunci oameni care să le spună politicienilor că poate e greșit ce fac?

Ambele partide mari, și cel liberal și cel laburist, au adoptat politici de protecție a mediului. Australia are un ecosistem foarte complex, nu e un lucru simplu să protejezi natura. Nu vreau acum să dau cu bâta. Nu există o soluție simplă. Au existat voci și atunci care le-au spus că nu e bine să oprești accesul în pădure. Spre exemplu, pompierii rurali din zonele respective. Au fost voci care au zis că va veni o zi când faptul că am lăsat acest combustibil, adică lemnele uscate de eucalipt, să se adune pe solul parcurilor naționale ne va costa.

Au mai fost totuși incendii în Australia în ultimii 20-30 de ani. Nu s-a discutat și atunci despre acest pericol? Nu s-a învățat nimic din greșeli?

În primul rând, incendiile care au fost până acum nu au avut nici măcar a zecea parte din suprafața și intensitatea celor de acum. Iar aici, da, intervine încălzirea globală. Australia trece printr-o secetă îngrozitoare. În unele zone este secetă de cinci ani de zile. Cresc temperaturile este clar că este un efect al încălzirii globale.

Dar, fără să fiu expert în domeniu, cred că doar între 10-20% din ce se întâmplă acum este cauzat de încălzirea globală. Undeva la 80% din intensitatea focului și din faptul că acesta s-a extins atât de mult se datorează acestei neglijențe, neștiințe, ignoranțe, de a lăsa să se adune acest combustibil care sunt frunzele de eucalipt (care ard exact cum arde gazul sau motorina).

„Există oamenii care trăiesc la fața locului și care văd cum se adună aceste frunze de eucalipt, cum crește grosimea de la sol. Ei cer ajutorul dar nu-i ascultă nimeni”



Daniel Ioniță

Ca să înțeleg, au fost politici ecologiste heirupiste?

La această părere ajungi după ce asculți vocile oamenilor care trăiesc în zonele respective. Fără a nega, desigur, impactul încălzirii globale. Aici este o greșeală care se face nu numai în Australia, ci în toată lumea. Există academici care studiază și care scriu tot felul de teorii. Și există oamenii care trăiesc la fața locului și care văd cum se adună aceste frunze de eucalipt, crengi uscate și cum crește grosimea de la sol din ce în ce mai mult. Ei încearcă să ceară ajutor, dar nimeni nu-i ascultă pentru că deja s-au închis opiniile și urechile politicienilor. Nimeni nu se atinge de parcurile naționale, vrem să le protejăm și gata. Intenții bune, dar negândite.

Îmi aduc aminte, acum 20 de ani premierul statului în care locuiesc (New South Wales) a dat aceste legi și la vremea respectivă am fost de acord cu ele. Nu sunt mai deștept eu ca alții.

Numai că în Australia, 80% din populație trăiește la oraș în special pe coasta de est, iar 40% în cele două mari centre, Sidney și Melbourne. Deci majoritatea populației are puține cunoștințe despre ce se întâmplă în zonele rurale. Nici guvernanții nu sunt mai cunoscători și nu au ascultat vocile celor care locuiesc în zonele respective.

Ce se întâmplă acum? Ce face guvernul? Pentru că incendiile nu s-au oprit

În final, după realizarea faptului că intensitatea incendiilor va continua pentru încă o lună-două a fost mobilizată și armata. Aceasta a fost una din criticile aduse guvernului, că a acționat prea încet. Sigur e ușor să critici, pompierii spun că era bine să fie implicată și armata de la început, mai ales pentru evacuări. Cert este că acum se pun în funcțiune tot felul de inițiative.

Sunt reale acele cifre, că jumătate de miliard de animale au murit în incendii?

Sunt reale sau aproape reale. Vă dați seama ce înseamnă 13 milioane de acri (aproximativ 5,2 milioane hectare). E un teritoriu cât o bună parte din Europa. Este o zonă imensă. Koala, cangurii și alte marsupiale au fost afectate. Și nu numai animalele sălbatice.

Cifrele astea sunt colosale. A mai trecut Australia prin așa catastrofă? Care este atmosfera acolo?

Este dificil de răspuns. Se pare că din 1939 nu a mai avut loc o asemenea catastrofă, la o asemenea scară. Acum însă efectele le depășesc pe cele din 1939. Australia nu avea atunci metodele de a gestiona a ceea ce se întâmplă, sateliți etc. ca să-ți dai seama de amploare. Acum le are.

Pe de altă parte, pădurea australiană a trăit sute și mii de ani cu astfel de incendii și s-a refăcut. Dar nu am avut de-a face cu ceva la această scară. De notat e că atunci când aborigenii sau brigăzile de pompieri locali și rangerii făceau arderi preventive le făceau într-un fel de semicerc care le dădeau voie animalelor să fugă. Protejau animalele. Pe când acum nu au avut nicio șansă să scape.

Există acum vreo anchetă parlamentară pentru a găsi vinovați?

Încă nu. Mai important este ca, după ce trece criza, să se învețe ceva. Au început deja să iasă la suprafață vocile care spun că trebuie acționat altfel cu zonele rurale australiane. Mai este și presiunea asupra guvernului de a accepta faptul că schimbarea climatică are un efect real în Australia. Este un imperativ.

Pompierii sunt foarte furioși pe guvern acum din ce am văzut..

Ei sunt cei care au dus greul, au murit trei pompieri. Trebuie să-i înțelegem. Pe de altă parte, într-o situație de criză mereu se caută un țap ispășitor. Era greu de prezis acum cinci săptămâni că se va ajunge aici. Cumva de la câteva focuri ne-am trezi peste noapte la 70. Apoi tot mai multe.

Dumneavoastră unde sunteți acum?

Sunt în apropierea de Sidney, am plecat într-o scurtă vacanță, pe coastă. Chiar am trecut cu mașina pe lângă o zonă unde a ars acum două luni și unde se văd eucalipții cu trunchiurile înnegrite. Unii spun că după un an sau doi încep să le dea frunze și să se refacă. Să mergi printr-o zonă cu trunchiuri și crengi goale în mijlocul verii e un sentiment foarte straniu. În orice caz, mai sunt 70 de focuri în New South Wales care nu sunt sub control. Nu periclitează zonele locuite, dar totul depinde de vânt.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















197091 vizualizari

  • -15 (45 voturi)    
    No stai asa un pic. Din 1939? (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:03)

    Lok [utilizator]

    Pai abea in 1974-75 au fost deja 45 milioane versus abea cele 6 milioane de acum. De ce sa mergi pana in 39 cand amintirile sunt mult mai proaspete din 75. Adica e vorba de o suprafata de 6 ori mai mare de la mai multe incendii, exact ca acum.
  • -5 (33 voturi)    
    Deja-vu? (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:07)

    Totorina [utilizator]

    D-le profesor, mai uita-te si la legile impotriva firii adoptate in ultimii doi de tara in care traiesti; oare cu ce caz din istorie Fire 'n' Flame sa aseamana situatia de acum??!!!
  • -3 (107 voturi)    
    Salvarea mediului (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:13)

    Amerlocu [utilizator]

    Exact aceeași nebunie și în California. Ecologiștii cu gura mare și creirașul cât aluna impun politici idioate care generează dezastre fără pereche. În California au scos în afara legii orice fel de defrișări. Inclusiv cele pentru curățarea vegetației uscate. Incendiile de pădure pornesc ca ceasul și după aia tot ei zbiară că-i încălzire globală chiar daca a viscolit la San Diego anul ăsta pentru prima oară în istoria regiunii. Marile incendii californiene se opresc întotdeauna la frontiera statului. Ele nu trec niciodată în Oregon, Utah sau Nevada pentru simplu motiv că în aceste state pădurile sunt întreținute în mod responsabil.

    Cine e de vină?! Exact verzii. În mod normal ar trebui anchetate aceste dezastre iar ecologiltii vinovați ar trebui internați la balamuc sau la închisoare. Asta i-ar aduce cu picioarele pe pămnt.
    • +2 (80 voturi)    
      „DOTTORE”, natura știe să se regenereze. (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:21)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      Nu este nevoie de alde ca tine sau urangutanul roșcat să dea lecții!
      • -4 (40 voturi)    
        Despre ce vorbesti? (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:08)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

        Ca stirea este despre incendii.
        • +1 (31 voturi)    
          Neuronaș, cine ți-a citit de ce nu ți-a (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:22)

          prec [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          și explicat!?
      • -8 (32 voturi)    
        Evident! (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:17)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

        Incendiile devastatoare le puteti provoca prin forte proprii!!!
      • +3 (33 voturi)    
        O prostie cat casa!!! (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:32)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

        Da, stie, dar trebuie si ajutata. Mai ales in conditiile actuale. Dar e mai simplu sa te lasi in seama naturii sa se regenereze singura, sa pupi niste moaste si sa aduci soboruri de preoti in loc sa faci ceva: irigatii, cercetare pentru a micsora poluarea, schimbarile climatice. Vezi ce am spus mai sus, e usor de dat din gura, e mai greu de venit cu solutii...
        • -2 (6 voturi)    
          Scuze, comentariul a aparut mai jos... (Luni, 6 ianuarie 2020, 18:01)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          Dar nu departe.
        • -9 (45 voturi)    
          Sigur ca e o prostie (Luni, 6 ianuarie 2020, 18:56)

          Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          In primul si in primul rand padurile trebuie intretinute asa cum au fost timp de secole. Dupa aia se tot pot face cercetari.

          Dezastrele naturale sunt cauzate exact de astia cu mintea la plimbare ca zbiara mult si gandesc putin. Isi spun "ecologisti". Probabil din cauza prapadului si a poluarii fara pereche cauzate de aplicarea ideile lor.
          • +2 (28 voturi)    
            Tu ești chiar redus! (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:23)

            prec [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

            Cine a „întreținut” pădurea amazoniană, neuronaș?
            • -4 (20 voturi)    
              Ploile dese (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:49)

              Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui prec

              Amazonia e deosebit de umeda. Nu stiai asta? Atunci tocmai ai mai invatat ceva...
            • -2 (16 voturi)    
              Oare cine e redusul?? (Luni, 6 ianuarie 2020, 22:20)

              LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui prec

              Cum e clima amazoniana si cum e cea australiana?
            • +16 (20 voturi)    
              Au intretinut-o triburile bastinase (Luni, 6 ianuarie 2020, 22:36)

              Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui prec

              Triburile native de pe Amazon, precum si cele din America de Nord - in mod specific California - practicau arderi controlate. Scopurile erau multiple, de la castigat teren proaspat pentru agricultura pana la facut vanatoarea mai usoara, dar unul dintre scopurile declarate era si prevenirea incendiilor spontane.

              Numa' doua chestii. De la vremea aia, situatia s-a schimbat gramada, in sensul ca in momentul de fata, cel putin global, avem o lipsa acuta de vegetatie, efect al mai multor practici ce-au insotit dezvoltarea civilizatiei tehnologice occidentale: arderi haotice si masive practicate incepand cu colonizarea Americii de Nord pentru a face loc pentru vite, oi si agricultura, arderi similare dar de data mai recenta pe Amazon, taieri masive, nesustenabile si neinsotite de masuri de regenerare a padurilor tropicale in Asia de Sud-Est, Indonezia, Africa si America de Sud, lipsa de control asupra taierilor la noi si mai la est de noi. Si de la vremea aia am schimbat binisor si conditiile de mediu - mai multe gaze de sera in atmosfera au alterat semnificativ dinamica curentilor aerieni si acvatici, ceea ce-a schimbat distributia umezelii pe glob si viteza, directia si intensitatea vanturilor dominante. Aia face ca buna parte din stiinta traditionala de intretinere a padurilor sa aibe nevoie de revizuire.

              Clar insa, orice taran o sa-ti spuna ca o padure neintretinuta si necuratata e o padure bolnava, periculoasa nu doar prin faptul ca acumularea de lemn uscat faciliteaza incendiile ci si prin faptul ca o padure neintretinuta e focar de boli pentru padurile adiacente. Sa lasi padurea necuratata si sa nu practici taieri de regenerare si intretinere e o prostie.
              • -5 (19 voturi)    
                Usurel cu amazonu. (Marţi, 7 ianuarie 2020, 10:48)

                Lok [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

                Aia e padure tropicala, ploi abundente mai tot anul, si cand nu umiditatea tot este crescuta. Arde greu si nu se raspandeste usor. Incendiitle naturale de vegetatie in Amazon nu sunt o problema si nu au fost vreodata. De unde si problema in afirmatia ta ca amazonienele ardeau padurea tropicala sa nu cumva sa ia foc singura.
                Vegetatia este in crestere peste tot globul, informeaza-te mai bine. https://www.nature.com/articles/nclimate3004)
    • -3 (55 voturi)    
      De acord! (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:28)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      In plus, ceea ce "imi place" la acesti verzi (vesi si "isteata" aia de Greta care nici macar nu e in stare sa termine scoala) e ca toti stiu sa arate cu degetul, dar nici unul nu vine cu solutii. Ma refer la solutii reale, fezabile si economice, sustenabile real, nu fantasmagorii. E usor sa spui "nu fa aia, nu fa aia" dar sa vina cu ceva in schimb pauza!
    • +17 (43 voturi)    
      Esti dezinformat (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:29)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      sau dezinformezi. Citeste articolul:
      https://www.cnbc.com/2019/11/09/why-californias-wildfires-are-going-to-get-worse.html
      California Department of Forestry and Fire Protection e cel mai mare agentie din USA, bine echipati si super-operativi. Ei asigura si masuri de preventie in limita posibilitatilor tehnice. Nici vorba de legi care sa impiedice activitatea lor.
      • -12 (42 voturi)    
        ei nu mai spune (Luni, 6 ianuarie 2020, 18:16)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

        Si unde scrie in articolul ala ca nu exista legi care sa-i impiedice pe baietii aia sa ia masuri preventive?
        In afara de bla-bla-ul uzual cu incalzirea globala absolut nicaieri nu se vorbeste de arderi controlate, bariere de foc, eliminarea substratului combustibil, etc.
        Ce au facut californienii ca sa previna? Au pus in carca companiei de electricitate vina, dupa ce tot ei le-au interzis alora sa curete de material combustibil zonele prin care trec liniile. Iar aia la urmatorul vant puternic le-au taiat din start curentul.
        • +23 (35 voturi)    
          Exact in acel articol (Luni, 6 ianuarie 2020, 19:09)

          ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          scrie de arderi controlate si bariere de foc.
          Suna-l pe Mr.Porter de la CAL FIRE, daca nu crezi.
          • -12 (40 voturi)    
            Delirezi (Luni, 6 ianuarie 2020, 19:32)

            Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

            In California poti face puscarie daca esti prins cu vreascuri uscate. Cel mai bine se vede diferenta cand treci cu masina din Nevada in California pe la Carson city pe langa lacul Tahoe. In Nevada au defrisat cam 50 de metri de padure de-a lungul frontierei ca sa nu treaca focurile din California. Pe partea californiana parca intri intr-o alta lume. Trunchiuri moarte de copaci cazuti, resturi carbonizate de copaci de la incendiile precedente. Parca e un pustiu nelocuit. Normal ca se produc periodic incendii catastrofale. Dupa cum spuneam incendiile nu trec niciodata in statele vecine unde padurile sunt intretinute.
            • +11 (31 voturi)    
              Tu delirezi (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:18)

              hybrid [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

              Fire scientists have tried to lessen the chance of major fires with a number of treatments designed to limit the spread and destruction of a blaze. Scientists have tried to mitigate the risks that wildfires pose with prescribed burns, small controlled ground fires designed to eliminate the fuels that contribute to devastating wildfires.

              “Understanding of these things has reached a stage where you can think of prescribed burns as comparable in safety to running a lawnmower through the area,” says Chris Field, Director of the Stanford Woods Institute at Stanford University.
              • -5 (25 voturi)    
                Aha! (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:35)

                Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui hybrid

                Mda,

                Savantii californieni au descoperit ceea ce stia si omul epocii de piatra: Si anume ca un incendiu de vegetatie e cel mai bine strins cu un contraincendiu... Am auzit ca in efotrul de convignere a carmuitorilor californieni despre utilitatea contrafocutrilor cica li s-ar fi aratat comedia "Nebunia zeilor" de acum 30 de ani in care un bosiman simptatic stinge un foc de savana folosind exact metodda asta.

                Chestia ca e politicenii progresisti au fost atat de cutremurati de aceasta descoperire fara pereche incat nu si-au reventi inca din uimire. Pentru moment au ramas la solutiile cunoscute: Taxe, reglementari, mariri de salarii, mai multi oameni de culoare, LGBT-ei in randurile pompierilor si desigur integrarea
                consumatorilor cronici de droguri.
            • +15 (29 voturi)    
              Intretinute? (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:21)

              ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

              Ce zici de Martin Fire in 4 iulie 2018 cand au ars 178,000 hectare in Nevada?
              Si inca vreo zece in acelasi an, tot in Nevada? Si in Utah? Numai ca nimeni nu baga in seama, ca sunt zone nelocuite.
              Nu are rost sa mai discutam.
              • -10 (30 voturi)    
                Nu-i frumos sa minti (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:26)

                Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

                Martin fire in Nevada a fost initiat de un incendiator.

                Mai jos ai recompensa promisa pentru el:

                https://www.kolotv.com/content/news/Fire-northeast-of-Winnemucca-reaches-22000-acres-487470661.html

                Foarte posibil sa fi fost vorba de ceva iecologisti care voiau sa demonstreze gargara cu inclazirea globala. N-ar fi deloc prima oara.
        • +21 (35 voturi)    
          Nihilismul vostru (Luni, 6 ianuarie 2020, 19:34)

          ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          e charaghios si in acelasi timp extrem de trist. Nu cred ca exista pe pamant un stat care sa fi facut mai mult pentru prevenirea incendiilor de padure ca si California.
          https://www.gov.ca.gov/2019/10/02/governor-newsom-signs-bills-to-enhance-wildfire-mitigation-preparedness-and-response-efforts/
          • -7 (39 voturi)    
            Intrebare intrebatoare (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:19)

            Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

            Daca e asa de ce naiba nu trec incendiile californiene de padure in statele vecine? De ce au ajuns ailalti (am vazut asta in Nevada si Oregon) sa defriseze fasii de padure de la fronrierele lor cu California? De ce sunt in continuare interzise defrisarile preventive si inlaturarea vegetatiei uscate? Sistemele de alarma promovarea "diversitatii" in randurile pompierilor si niscai taxe si certificate suplimentare nu vor preveni niciunfel de incendii.

            Acelasi guvernator genial a gsit solutia iepocala de reducere a infractionalitatii. Politia nu mai are voie sa-i retina pe hotii ce fura sub $900. Asa ca drogatii scursurile sociale si vagabonzii intra in magazine din care iau marfa de sub $900 si ies cu ea pe usa fara sa o plateasca. In acest fel California a atras toate deseurile sociale ale Americii iar politicienii progresisti se tanguie amarnic ca nu stiu cum sa gaseasca solutii crizei oanenilor strazii si a criminalitatii declansate exact de mintile lor odihnite...
          • -8 (24 voturi)    
            Cateva exemple gloriaose din legislatia aia (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:44)

            Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

            SB 160 by Senator Hannah-Beth Jackson (D-Santa Barbara) will improve engagement with culturally diverse communities for local emergency planning. - Adica fara pompieri "diversi" (rasial, sexual si din punct de vedere al depndentei de droguri) nici focu' nu se stinge.

            SB 247 by Senator Bill Dodd (D-Napa) requires increased oversight of the IOUs’ WMPs, enhances requirements for fair wages and improves safety by ensuring a skilled and trained workforce. Daca lucratorilor din bransa nu li se maresc lefurile isi baga picioarele in stinsul focurilor.

            SB 190 by Senator Bill Dodd (D-Napa) includes a specific requirement to develop best models for defensible space and additional standards for home hardening and construction materials to increase the resilience of communities. Altfel spus se limiteaza diversitatea materialelor de constructii in speranta ca o casa facuta din unobtainium va opri flacarile de cate zece metri inaltime.

            AB 1144 by Assemblymember Laura Friedman (D-Glendale) requires use of a portion of the Self-Generation Incentive Program, which provides incentives for battery storage, to provide additional benefits for community resiliency.Adca mai tovarasi teminati odata cu prostiile astea cu alimentarea cu curent electric prin fire si treceti pe baterii.

            Chestiile astea nu-s deloc izvarate din casele de nebuni ci din legsilativul californian. E drept ca nu e cine stie ce difernta intre un balamuc si Congress-ul Californiei.
          • -8 (22 voturi)    
            nihilismul e la dumneata (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:34)

            Cata_ [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

            care consideri ca daca traim toti in grote, ne bem propria urina si ne rugam cu totii la zeul ecologist murim cu totii. Nihilismul tau e usor de observat si se manifesta prin lipsa de incredere pentru tot ce inseamna ingenuitate umana, in schimb te increzi in natura, ca si cum ea singura te va salva. Naturei nu-i pasa de tine si fara ingenuitatea umana face tot posibilul sa te omoare cat mai repede cum a facuta de la aparitia omului pe pamant
        • +14 (30 voturi)    
          Esti chior? (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:18)

          hybrid [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Fire scientists have tried to lessen the chance of major fires with a number of treatments designed to limit the spread and destruction of a blaze. Scientists have tried to mitigate the risks that wildfires pose with prescribed burns, small controlled ground fires designed to eliminate the fuels that contribute to devastating wildfires.

          “Understanding of these things has reached a stage where you can think of prescribed burns as comparable in safety to running a lawnmower through the area,” says Chris Field, Director of the Stanford Woods Institute at Stanford University.
    • +13 (35 voturi)    
      Lasa vrajeala (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:14)

      hybrid [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      Ia zi matale incalzirea globala e produsa de om? Sau e o farsa a Chinei? Daca il crezi pe Trump atunci ce zici tu nu valoreaza doi bani.
      • -6 (30 voturi)    
        Vrajeala e specialitatea ta (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:20)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui hybrid

        In primul, rand ma cred pe mine. Traiesc la latituinea Bulgariei si iarna a inceput de prin Octombrie. Am ~ 1.5 m de zapada dea lungul drive-way-ului. Am vazut deja temperaturi de pan ala -35C. A nins la San Diego pentru prima oara in istorie. Din 2017 incoace a nins bine de tot in Texas, Mexic si Florida dupa mai bine de 30-40 de ani. In jurul Craciunului 150 de milioane de americani au fost blocari pe drumuri si aeoporturi, de pa coasta Pacificului pana pe cea a Atlanticului in cea mai mare furtuna de zapada cunoscuta in istoria tarii. Mississipi ingheata anual de aproape un deceniu asa cu n-a mai inghetat de pre vreema lui Lincoln. La fel Niagara.

        Incalzirea globala nu e o inventie a chinejilor, ci a unui suedez pe nume Bert Bolin. Pana in anii '70 CO2 producea o noua glaciatiune. Cum in pofida propvaduielilor apocaliptice vremea de fapt se incalzea, Bolin a inventat incalzirea globala. La inceput ailalti iecologisti voiau sa-s sfasie si strigau ca e platit de marile companii petroliere ca sa nege inghetul global. Cu timpul au vazut ca in pofida teoriei vremea se incalzea constant si vizibil asa ca au sarit in caruta lui Bolin, pe care l-au facut primul sef al IPCC si au imbratisat in doar 2-3 ani incalzirea global ca noua religuie oficiala. Au vrut sa-i dea chiar Nobelul pentru pace impreuna cu Al Gore in 2007, dar bietul de el a murit.
        • +7 (15 voturi)    
          Ha...ha...ha (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:48)

          keres [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

          Suedezii au inventat incalzirea globala...E iarna grea...concluzia - nu exista incalzire globala :)

          N-a existat nici o previziune cu glaciatiune in anii 70, e un mit.
          https://arstechnica.com/science/2016/06/that-70s-myth-did-climate-science-really-call-for-a-coming-ice-age/

          Primele observatii asupra efectului Co2 asupra incalzirii dateaza din sec 19 si au fost facute de Svante Arrhenius - tot un suedez...suedezii astia...

          " La inceput ailalti iecologisti voiau sa-s sfasie si strigau ca e platit de marile companii petroliere ca sa nege inghetul global. "
          Asta deja e delir :)

          Ia de aici o bucatica de istorie adevarata, cum companiile petroliere au stiu de acum 50 de ani ca afacerea lor a provocat incalzirea globala si cum au ascuns adevarul fata de public

          https://www.youtube.com/watch?v=FGVW9vJ773k
          • -3 (17 voturi)    
            Nu-i frumos să minți (Marţi, 7 ianuarie 2020, 13:43)

            Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui keres

            Uite aici cum arătau extrasele din presa anilor 70 și început de 80.

            https://realclimatescience.com/1970s-global-cooling-scare/

            Cine merge lalibrăria Congress-ului poate vedea mii de astfel de articole.
            • +4 (12 voturi)    
              Tu minti (Marţi, 7 ianuarie 2020, 14:47)

              keres [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

              1. Site-ul apartine unui climate denier.
              Tony Heller describes himself as “an independent thinker who is considered a heretic by the orthodoxy on both sides of the climate debate.” He has degrees in Geology and Electrical Engineering, and lives in Columbia, Maryland. He describes global warming as the “biggest scientific fraud in history.”

              Is known for a 2008 article in The Register where he posited that Arctic Sea ice is not receding and claimed that data from the National Snow and Ice Data Center (NSIDC) showing the opposite was incorrect. Goddard later issued a retraction on his statement.

              2. Citatele de pe site sunt din presa mainstream, nu din surse stiintifice. Oameni de stiinta nu au prezis nici o glaciatiune.
              • -1 (11 voturi)    
                Minciuna e monopolul vostru (Marţi, 7 ianuarie 2020, 17:52)

                Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui keres

                Aia cu "denier" e splendida. Adica ala care nu crede in religia incalzirii globale e "denier". In incalzirea globala trebuie sa creada cu totii ca in Evanghelie. In randul "denier-ilor" putema sa-i numaram pe Kopernic, Giordano Bruno, Galileo Galilei, Einstein si alti "obscurantisti" din astia ce refuzau sa creada orbeste dogma oficiala.

                Uite mai jos cateva lucrari ale unor "savanti" mai smecheri care s-au prinsa ca vremea se raceste si incep sa propovaduiasca noua galciatiune.

                https://www.amazon.com/New-Ice-Age-Climate-Change-ebook/dp/B00X15M7U2/ref=sr_1_1?keywords=new+ice+age&qid=1578411540&sr=8-1

                https://www.amazon.com/Cold-Times-How-Prepare-Mini/dp/0985801786/ref=sr_1_5?keywords=new+ice+age&qid=1578411594&sr=8-5

                https://www.amazon.com/new-little-ice-age-started/dp/1515158519/ref=pd_bxgy_14_https://www.amazon.com/Weather-Conspiracy-Coming-New-Ice/dp/0345272099/ref=sr_1_3?keywords=ice+age+book+1970&qid=1578411844&s=books&sr=1-3

                https://www.amazon.com/ICE-AGE-2025-Delaware-Publishing/dp/1099083664/ref=sxbs_sxwds-stvp?cv_ct_cx=ice+age+book+1970&keywords=ice+age+book+1970&pd_rd_i=1099083664&pd_rd_r=33543c1a-0d3e-4600-85ea-8d8fe5119cfc&pd_rd_w=ZHOlJ&pd_rd_wg=49Kzv&pf_rd_p=a6d018ad-f20b-46c9-8920-433972c7d9b7&pf_rd_r=TVHVKY3BB3KD8AGMAA4P&psc=1&qid=1578411891&s=books

                Exact aceleasi aberatii se gaseau si in anii '70 si '80. O buna parte din autori au ajuns cativa ani mai tarziu apostoli fanatici ai incalzirii globale...

                Biblioteca Congress-ului e plina de sute de volume ale "savantilor" de la Princeton, Oxford, Cambrige, Columbia, etc. din anii '70 si '80 ce doivedea negru pe alb cu dovezi "stiintifice" galciatiunea. Ca si azi presa mainstream le prealua si populariza povestile.
                • 0 (8 voturi)    
                  Mai incearca (Marţi, 7 ianuarie 2020, 19:17)

                  keres [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

                  Amazon nu e jurnal stiintific, oricine poate scrie orice prostie ii trece prin cap. Tu trebuie sa demonstrezi ca oamenii de stiinta propovaduiau in anii 70 o racire globala, ceea ce evident nu poti pentru ca este o minciuna.

                  https://journals.ametsoc.org/doi/abs/10.1175/2008BAMS2370.1
                  • +3 (5 voturi)    
                    Mai incearca sa pui mana pe carte (Marţi, 7 ianuarie 2020, 22:30)

                    Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui keres

                    Aamazon.com e cea mai mare librarie din lume. Stim cu totii ca oamenii cu idei putine dar fixe nu obisnuiesc ca tine nu obisnuiesc sa citeasca carti, deci s-ar putea sa nu stii ce e o librarie. Libraria e un loc unde se vand carti. In cazul lui Amazon.com gasesti acolo cari de toate felurile. Si stiintifice si din astea cu fantome si povesti siropoase.

                    Alea pe care ti le-am indicat sunt ale unor "savanti climatologi". Verfica-le the "credentials" ca sa te lamuresti.

                    In general e bine sa eviti opiniile foarte ferme in domeniul climei pentru ca e o treaba alunecoasa care se modifica periodic. :) Astia au prostul obicei sa intoarca macazul fara nici un fel de atentionare si sa va lase pe voi cei de la diviza de zgomote in offside.
  • +19 (33 voturi)    
    Extrem de îngrijorător și pentru România (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:20)

    D_Poroineanu [utilizator]

    5M hectare sunt 50.000Km2. 1/5 din România.

    Dacă te uiți pe Jepii Mari câți copaci căzuți, câtă cetină și rășină de brad, e posibil ca și la noi dacă vom avea peste 40C. Pădurile de câmpie in schimb sunt bine administrate.
    • -9 (23 voturi)    
      Au mai fost si mai mari si vor mai fi. (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:06)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      https://en.wikipedia.org/wiki/Bushfires_in_Australia#Major_bushfires_in_Australia
      Daca vegetatia este crescuta datorita CO2-ului si managementul padurilor (defrisari) sunt oprite de ecologisti pusi pe extinctie, vor mai fi multe RooBBq-uri.
    • -6 (24 voturi)    
      In primul rand la noi (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:18)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      Sezonul nostru uscat este penibil de scurt in comparatie cu al austriecilor. Si este precedat de ploi abundente si urmat de mai multe ploi cu ploi sporadice intre.
      Apoi muntii nu ajuta in raspandirea focului, ii numim bariere naturale. Apoi mai sunt si raurile, nu putine de fel, tot naturale si barieristice.
      La campie omul gospodar fiind a taiat din paduri si a creat bariere artificiale ce ingreuneaza focul. In ele a plantat recolte agricole, care de fel nu prea ard cu asa pofta decat unele si doar in anumite perioade care nu corespund neaparat sezonului secetos.
      Departe gandul avand in vedere ca temperatura globala abea de a crescut cu 0.7'C.
    • -7 (25 voturi)    
      Jepii Mari (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:06)

      Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      Și cam cum propuneți dvs să se facă administrare silvică pe abruptul Jepilor ? Dacă tot sunteți bun la sugestii, poate veniți și cu idei.
      Iar 40 de grade acolo unde avem noi păduri de brad n-o să vedeți. Cel puțin nu Celsius, ci doar din cele unghiulare.
    • +10 (18 voturi)    
      România nu e în pericol (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:39)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      și-a taiat pădurile! Se intră chiar și în rezervații naturale, cum ar fi Ceahlăul!
      Aparent sunt păduri, doar pt că se taie TOT, pe partea cealaltă a muntelui față de drum.
      • -2 (6 voturi)    
        Anul trecut a fost foarte ploios. (Luni, 6 ianuarie 2020, 23:26)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui nick24

        Traditia romana de incendiere pentru agricultura va face ravagii in primavara viitoare, deoarece iarba uscata este foarte inalta si abundenta. Pompierii vor avea de lucru.
  • +11 (29 voturi)    
    Guvernul Morrison trebuie sa plece (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:43)

    tontu [utilizator]

    Baietii astia habar n-au ce se intampla in tara lor. Ce sa mai zici de parlamentarii nostri daca cei australieni si cei americani scot legi de tot rahatul? Pai si daca tot ai ajuns in situatia asta nu-i normal sa ceri ajutor internaional si sa mobolizezi toate fortele locale pentru a salva ce se mai poate? Mai ingrijorator e ca nimeni nu protesteaza, cetatenii sunt niste sarmani mielusei care doar excuta ce li se spune...
    • -4 (12 voturi)    
      Te rof. la noi avem defrisari responsabile (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:07)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui tontu

      ce limiteaza corespunzator orice incendiu de vegetatie. Nu poti sa ne compari cu inapoiati ca si Australienii :P.
    • +5 (23 voturi)    
      Băștinașii nu știu ce i-a lovit, cât e de grav. (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:43)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui tontu

      La fel în Canada sau în Amerlocia. Ei trăiesc într-o bulă a lor. Am vorbit săptămâna trecută cu cineva din Canada și habar nu avea de incendiile de acolo. Aerieni. Vă dați seama ce ușor este să-i controlezi?
  • +25 (25 voturi)    
    foarte bun interviul (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:03)

    clam [utilizator]

    si domnul acesta se vede ca e plecat din romania de multa vreme... vorbeste calm, rezonabil, fara isteria tipica noua, desi australia se afla in mijlocul unui dezastru ecologic - dar nu se grabeste sa arunce vina asupra cuiva in proportie de suta la suta, isi nuanteaza opiniile, e suficient de inteligent incat sa inteleaga ca vina e impartita, ca uneori intentiile au fost bune desi rezultatul a fost catastrofal, ne spune si ca era greu de prevazut ce va urma si cu atat mai greu de rezolvat situatia cat ai bate din palme. daca s-ar fi intamplat la noi asa ceva... nici nu vreau sa ma gandesc ce val de furie, de ura isteroida, oarba s-ar fi starnit. aici vedem gradul de civilizatie... intai trebuie rezolvata situatia, apoi se va vedea ce e de imbunatatit.frumos... o mostra de civilizatie, chiar si in mijlocul unei tragedii.
  • -15 (37 voturi)    
    Propaganda (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:41)

    harapalb [utilizator]

    Focurile din Australia se datoreaza unor incendiatori (unor dementi), nu au pornit din cauza schimbarii de clima.

    https://www.breitbart.com/politics/2020/01/06/police-in-australia-begin-massive-criminal-investigation-into-bushfire-arson/

    De la romani ce naiba vreti? Noi suntem saraci, nu avem timp si nici energie sa punem botul la toata propaganda cu schimbarea la clima. Eu nu mananc vaci (nici un fel de carne) de peste 15 ani, nu am masina, nu merg cu jet-ul. Puneti un link cu un cont sa va dau partea mea de 100 de euro si lasati-ma naibii in pace.

    Ce doriti de la noi, romanii (dar pun intrebarea si la modul general - de la noi, oamenii normali)? Sa votam "cu cine trebuie"? How convenient... Mai bine ati baga jurnalism adevarat, greu, zilnic, fara mila impotriva defrisarilor.

    Daca toate persoanele "woke", daca toti "razboinicii din spatele tastaturilor" de plastic ar contribui financiar, s-ar rezolva "problema". Fiti exemplul! Pacat ca nu l-ati votat pe Redus Cernea cand a trebuit, haha.

    Al de China, Rusia, India, Japonia, ce zic? Ei cat mai polueaza, cand se vor opri? Noi luam masuri aici, ei isi vad linistiti de treaba si polueaza.
    • -6 (24 voturi)    
      propaganda si spalare pe creier (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:53)

      Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui harapalb

      Asta vor de la noi toti. Sa ne fie rusine de noi, de istoria noastra, de cultura noastra, de credinta noastra, de culoarea pielii, de parintii si bunicii nostri (a se vedea cantecelul de la o scoala din Germania despre cat de porci sunt bunicii care consuma carne si merg cu masina). Sa fim timorati si sa devenim docili, sa ne lasam condusi. Sa acceptam sa scoatem bani din buzunar si sa nu intrebam unde se duc. Sa "credem in incalzirea globala cauzata de om".

      Prin filmele de la hollywood ne-au bagat in cap ca noi toti suntem vinovati de nu-stiu-ce monstruozitati de la Cruciade, suntem vinovati de sclavie (nu stiu cum pot fi vinovati niste oameni de chestii care s-au intamplat cu sute de ani in urma - si unde mai punem ca sclavia a fost abolita intai in tarile cu civilizatie vestica), ca toti suntem habotnici si medievali ca nu le permitem poponarilor sa infieze copii.

      Ar trebui sa privim cu atentie cine sunt decidentii studiourilor de la Hollywood si cu ce se mai ocupa ei (hint: Epstein, Weinstein etc). Sa privim cu atentie cine raspandeste propaganda Open Society cu cele peste 100 de ONG-uri active in Romania. Cine detine majoritatea mass-media, inclusiv in Romania si sponsorizeaza propaganda pe anumite teme.
      • +1 (13 voturi)    
        Mata deja esti spalat pe creier (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:32)

        keres [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

        Crezi ca incalzirea globala e vrajeala.
        • +2 (4 voturi)    
          oglinda (Miercuri, 8 ianuarie 2020, 9:15)

          Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui keres

          Priveste-ti creierul in oglinda. Ai sa observi ca de fapt ai acolo niste atisoare - pe care daca le tai iti cad urechile.
    • +1 (9 voturi)    
      Breitbart =propaganda de extrema dreapta (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:33)

      keres [utilizator] i-a raspuns lui harapalb

      Astia neaga incalzirea globala, sunt trepadusii lui Trump.
      • +1 (1 vot)    
        domnule keres, dvs.... glumiti! (Sâmbătă, 11 ianuarie 2020, 10:28)

        harapalb [utilizator] i-a raspuns lui keres

        Si de ce e, ma rog, de extrema dreapta Breitbart? Care-s motivele? Da-mi niste exemple. Ca sunt pro Trump si neaga vrajeala cu schimbarile climaterice? Daca aia sunt de dreapta si sunt rai, pe cine ar trebui sa cred? Pe trepadusii de extrema stanga? Daca ati fi fost atenti ati fi observat macar ca s-a renuntat sa se mai foloseasca termenul de "incalzire globala". Am impresia ca voi cercetati aceste subiecte doar cititind titlurile stirilor (alarmiste).

        Si prin anii '70 a fost un val din acesta de stiri false si alarmiste. "Expertii" (si naivii care-i credeau) erau convinsi si se dadeau de ceasu' mortii ca pana in anul 2000 se va instaura o noua era glaciara sau ca tot vestul se va sufoca intr-un urias nor de smog, etc.

        Tot timpul vor exista curente care prevestesc o apocalipsa, un armagedon, un dezastru planetar - si, cumva, doar EI reprezinta cheia salvarii omenirii. Tot timpul vor exista cei care sa-i creada. Metoda si explicatiile folosite acum imbraca, doar, o forma mai rationala. Tot timpul cand e vorba de astfel de scenarii, e vorba de sume uriase de bani.
  • -4 (18 voturi)    
    Of, doamne (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:50)

    mitg [utilizator]

    "(aproximativ 5,2 milioane hectare). E un teritoriu cât o bună parte din Europa."

    Romania are 15 milioane de hectare de terenuri agricole, forestiere etc.

    De aici pana la "o buna parte din Europa" e un mic mare drum de parcurs.
    • +7 (15 voturi)    
      Nu inteleg ce vrei sa spui!!?? (Luni, 6 ianuarie 2020, 18:07)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Da, e mai mare suprafata decat a unor tari intregi din Europa! De ex. cea a Belgiei. Nu ti se pare mult? Sa mai zic de Monaco, Luxemburg...??
  • -14 (34 voturi)    
    Un expert in organizarea proceselor de organizare (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:54)

    xolv [utilizator]

    si antolog de poezii care raspunde la intrebari prinvind clima. Perfect.
  • -9 (51 voturi)    
    Interesant interviu (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:02)

    Tescovin [utilizator]

    Deci avem un adept al teoriei încălzirii globale, cum singur se descrie, care admite că incendiile de azi sunt imputabile încălzirii globale într-o proporție de maxim 10-20%, restul fiind consecința proastei gestionări a mediului de către om. Aici, eu am reținut cauza principală ca fiind fundamentalismul ecologist, care a impus oprirea defrișărilor preventive. Fix ca în California. Și toate astea ies din gura unuia care se mai și laudă că a votat cu ecologiștii.

    Vorba aia - gura păcătosului...
    • -7 (23 voturi)    
      perfect corect (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:24)

      Cata_ [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      dar vad ca iei minusuri de la isterizati romani, se pare ca avem si noi habotnicii ecologisti
      • +12 (24 voturi)    
        Nu din cauza isteriei ia minusuri (Luni, 6 ianuarie 2020, 23:03)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Cata_

        Nu musai e corecta cifra aia de 10-20%. O fi avand si proasta intretinere a padurilor rolul ei, da' chiar in articol se spune ca Australia are de cinci ani o seceta cum n-a mai vazut. Aia consecinta cui o fi?

        Nu exista incalzire globala grava (inca), exista schimbari climatice, cauzate de schimbarea compozitiei atmosferei, de defrisari masive in diverse parti ale lumii si de poluare, chestie care schimba dinamica vanturilor, de topirea ghetarilor si alte fenomene, care fiecare in parte pare neimportant, da' luate laolalta au un impact major. In plus, toate astea-s fenomene care demonstreaza ca ecosistemul are mecanisme multe si eficiente de impotrivire la schimbari bruste si masive. Problemele-s doua: unu la mana, si rezervele astea la un moment dat se termina, si doi la mana, efectele schimbarilor astora se amplifica reciproc.

        Temperatura creste desi inca avem calote polare, ceva urme de ghetari si-o ditamai calota peste Groenlanda (care insa a inceput sa se topeasca vazand cu ochii - noroc ca-i masiva). In plus, si cresterea de temperatura si cresterea concentratiei de bioxid de carbon in atmosfera sunt franate masiv de oceanul planetar, care acumuleaza mult mai multa caldura decat atmosfera, si-o mai si redistribuie pe glob, si dizolva o cantitate enorma de bioxid de carbon. Chestie care nu-i sanatoasa pentru viata acvatica - bioxidul de carbon dizolvat creste aciditatea, de-aia mor coralii peste tot in lume, ca nu suporta cresterea aia de aciditate.

        Da' cand se termina de topit astea, si cand se satureaza oceanul cu bioxid de carbon (chestie care-i favorizata/accelerata de cresterea temperaturii si de moartea microorganismelor cu rol de filtrare) unde-o sa se mai duca toate? Doar cu cresterea aia amarata de 0.7 grade Celsius si tot au crescut enorm in intensitate uraganele ce lovesc anual SUA. Gandeste-te cum o sa fie cand temperatura va fi cu doua grade mai mare.
    • +7 (23 voturi)    
      "Fundamentalistii ecologisti" (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:38)

      cabora [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      Nu exista asa ceva. Ecologistii recomanda practici care sa previna incendiile, politrucii iau deciziile proaste.
    • +6 (22 voturi)    
      "Fundamentalistii ecologisti" (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:38)

      cabora [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      Nu exista asa ceva. Ecologistii recomanda practici care sa previna incendiile, politrucii iau deciziile proaste.
      • +1 (1 vot)    
        Niște exemple (Miercuri, 8 ianuarie 2020, 13:58)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui cabora

        Poiliția australiană a arestat 183 de indivizi pentru incendierea deliberată a vegetației uscate începând din 2009 încoace. 24 di ei au fost arestați din Noiembrie 2019 până azi.

        https://www.theaustralian.com.au/nation/bushfires-firebugs-fuelling-crisis-asarson-arresttollhits183/news-story/52536dc9ca9bb87b7c76d36ed1acf53f

        Punem pariu că e vorba de așa numiții „ecoteroriști”?

        Atât din acest articol cât și dijn exemplele cutremurătoare de legi californiene pe care le-am dat, marile incendii de vegetație sunt în cea mai mare parte datorate exact legislației demențiale adoptate la presiunile ecologimii.

        Iar când legislația în sine nu poate facr desule pemntru a provoca dezastre naturale atunci fanaticii trtec ei însăși la incendieri.
  • +15 (29 voturi)    
    Wild World For Nature WWFN (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:02)

    Namaste [utilizator]

    anunta recent cifra de un Miliard de animale Australiene, victims;
    bun interviu, multumiri.
  • +17 (21 voturi)    
    S-ar putea sa aiba dreptate fermierii, in (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:23)

    ilex2013 [utilizator]

    Spania, daca locuiesti in apropierea padurii sau esti proprietar de padure esti obligat prin lege sa aduni iarna toate uscaturile cazute pe sol, sa intretii niste fasii de pamant arat ( corta fuego) care sa opresca focul si sa mentii iazurile cu marginile fara vegetatie ca sa poata elicopterele sa le foloseasca in caz de incendii. Inspectorii silvici verifica in permanenta respectarea legii pentru ca atat compozitia padurii( conifere si eucalipti), clima calda si secetoasa din sudul Spaniei pot genera incendii de vegetatie.
  • +12 (16 voturi)    
    Poate vor face (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:43)

    nick24 [utilizator]

    niște bariere contra focului, adică niște culoare, de câteva sute de metri, perpendiculare pe direcția predominantă a vânturilor, dacă nu în formă de pătrat, niște culoare prin defrișare și curățare de frunze, crengi si uscături.
    • +12 (12 voturi)    
      Pai scrie in articol, cam asa procedau (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:40)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Arborigenii, dar le-au interzis politicienii.
  • +5 (27 voturi)    
    Incendiile ca incendiile (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:55)

    niponica [utilizator]

    Stati pe aproape cand se vor topi ghetarii. Indivizii care neaga incalzirea globala si nu iau masuri sa previna consecintele catastrofale trebuie trimiti la puscarie.
    • -5 (31 voturi)    
      Ce chestie! (Marţi, 7 ianuarie 2020, 1:35)

      Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui niponica

      pretene,

      Eu merg anual în zona arctică a Canadei câteva zile sau o săptămână pentur că-i place soției mele. Nu am mi văztu ocnhiuir de apă de prin 2010. Doar c=gheață compactă.

      Dacă îți vei permite vreodată să zbori dinspre Europa spre America de Nord (eu zbor anual) o să ai de asemenea surpriza de a vedea Gronelanda aia unde vikingii făceau agricultură acum 600 de ani, complet înghețată în miezul verii.

      Deci ca să fim chit cred că ar fi onest ca tu și ăștia ca tine să fiți băgați la zdup pentru mitomanie până s-or dezhgeța ghețarii.Iar dacă s-or dezgheța vreodată atunci schimbăm rolurile :)
      • +4 (12 voturi)    
        ce tare esti! (Marţi, 7 ianuarie 2020, 15:41)

        ipsilon [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

        De curiozitate, cu ce zbori din Europa in America de Nord matale, cu deltaplanul ? de vezi asa exact cata gheata e in Groenlanda ... ori esti vreun soim, ceva.
        Sunt o gramada de evidente ale topirii colotelor glaciare in ritm accelerat, da' tre' sa te credem pe tine c-ai vazut cu ochisorii tai doua balti inghetate in Alaska.
        Fugi, ba, de-aici!
        • -1 (9 voturi)    
          Sunt! (Marţi, 7 ianuarie 2020, 17:33)

          Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui ipsilon

          Zbor de regula cu Delta, uneori cu KLM. Dinspre Europa spre SUA ortodroma te duce peste Groenlanda pentru cel putin o ora si intotdeauna pe timpul zilei datorita rotatiei pamantului. Trebuie doar sa te uiti pe hublou.

          "Dovezile" vin din partea unor "savanti" care nu au nicio activitate stiintifica si care in lipsa hoaxului ar da cu mopu' la KFC.
      • +2 (8 voturi)    
        aventurile olteanului in jurul lumii (Marţi, 7 ianuarie 2020, 16:07)

        costal [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

        daca n-a vazut olteanu girafa, nu exista. Asa si tu, esti la nivelul soimii patriei, nu stii sa faci diferenta intre anecdotica personala fara relevanta si metoda stiintifica care lucreaza cu ipoteze, demonstratii si replicabilitate.
        • -2 (8 voturi)    
          E un pic invers (Marţi, 7 ianuarie 2020, 17:25)

          Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui costal

          Daca olteanului i se arata capra si i se spune ca-i girafa normal ca nu pune botu'

          Metoda aia "stiintifica" minte de rupe. NICIO simulare sau predictie de a lor nu se implineste NICIODATA. Dupa Climategate am aflat ca "savantii" falsifica si sterg la greu date ce contrazic religia oficiala.
  • -6 (26 voturi)    
    vraja progresista la greu (Luni, 6 ianuarie 2020, 22:42)

    Adrian_1234 [utilizator]

    In primul rand in australia a fost intotdeauna seceta. In partea aia populata, ca sa o fac cultivabila au facut un set de baraje in munti si au taiat singurele surse de apa si le-au bagat la populatie si la agricultura.
    Insa asta era in anii 70. Acum populatia e dubla deci si nevoia de apa e dubla dar sursa e fix aceeasi.
    Intensitatea focurilor nu are nimic de-a face cu incalzirea globala ci cu incompetenta autoritatilor inclusiv a lui Morrison care au vazut ca temperaturile sunt mari si ca sunt sanse sa apara foc dar nu au facut nimic. Daca stam sa ne gandim e fix ca in grecia unde la fel stiau ca apar si au fost total incompetenti
    In plus nu numai ca guvernul a fost incompetent dar a fost si nesimtit. Dupa ce au inceput focurile nu le-au luat in serios si cand au devenit serioase Morisson a plecat in hawaii in vacanta. Cand ziarele au facut scandal, purtatorul de cuvant a zis ca el saracu s-ar intoarce dar nu gaseste avion asa repede. Ministu mediului a plecat in vacanta fix in mijlocul evenimentelor iar pompierii au trebuit sa se organizeze singuri si au cerut ajutor la pompierii in rezerva sau aia pensionati. Numai ca astia care au venit sa ajute NU aveau asigurare si nu erau nici platiti. De fapt pompierii s-au organizat singuri + ceva populatie locala si dupa aia vine Morrison si da o declaratie ca oamenilor le place sa isi ajute tara. La care au aparut diverse filme pe net in care pompieri ii rapsund la misto, da mie imi place sa imi pun viata in pericol neplatit !
    Pe scurt guvernul e incompetent si idiot asta in conditiile in care au dat o multime de bani pe diverse serbari populare cu ocazia anului nou. Cam ca in bucuresti daca vreti dar la nivel de tara.
  • -2 (8 voturi)    
    De ce arde Australia (Marţi, 7 ianuarie 2020, 17:07)

    Tescovin [utilizator]

    Păi ia să vedem:
    https://www.smh.com.au/national/nsw-fires-legal-action-taken-against-183-people-this-bushfire-season-20200106-p53p97.html

    Deci pe de-o parte avem exaltați climatici care dau vina pe 'climate change', fără ca cineva să fi demonstrat în mod științific cea mai mică legătură între vreo schimbare climatică și incendii, iar pe de altă parte avem exaltați piromani care pun foc în vegetație în miezul verii. Voi care credeți că e cauza mai probabilă a incendiilor ? Eu aș opta pentru cea de-a doua.
    Dar respect, în mod democratic, opțiunea oricui ține morțiș să facă pe prostul și să aleagă prima variantă.
    • -1 (1 vot)    
      Nu vezi pădurea din cauza copacilor. (Joi, 9 ianuarie 2020, 21:35)

      Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      .
  • +2 (2 voturi)    
    socialism ecologic (Miercuri, 8 ianuarie 2020, 21:03)

    pb80tm [utilizator]

    in loc sa haliti mizeriile astea socialiste cititi presa locala. toti assie stiu ca verzi au dat legi ce nu permit mentenanta padurilor si a cailor de intrrupere a focului. degeaba se chinuie amerlocu sa va desfunde capul. el zice de us dar in aus e aceiasi chestie. in sezonul rece se ardea controlat parti de padure ca sa fie ferita vegetatia de astfel de incendii. departamentele de pompieri controlau focul ai sa nu fie risc vara. verzi au interzis asta, au lasat vegetatia sa colonizeze drumurile, nu au tinut cont de experienta mileniala a aborigenilor ca cica padurea se regenereaza. da o sa se regenereze in zeci de ani.
    • -1 (1 vot)    
      Ecologia e o știință, (Joi, 9 ianuarie 2020, 21:44)

      Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui pb80tm

      destul de dificilă și greu de înțeles, mai ales de propagandiști capitaliști ca Amerlocu. Nu mai numiți ecologiști verzii din politică. Ecologiști sunt cei care se chinuie să înțeleagă un ecosistem, să-l întrețină și să-l ajute să se dezvolte incluzând omul.
      • +1 (1 vot)    
        Nu are nicio treabă cu știința (Vineri, 10 ianuarie 2020, 14:02)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui Popeye_the_Sailor

        E un soi de religie care are o inchiziție ca aia ce l-a ars pe rug pe Giodano Bruno și numreoși alții ce refuzau să acepte dogma oficială și căutau explicații raționale.

        Ecologiștii sunt incapabili să aducă explicații raționale. Toate simulările și predicțiile lor eșuează lamentabil. Principala acuație împotriva cuiva ce îndrăznește să pună îmtrebări e că e „denier”. Adică nu crede orbește în religia oficială.
      • 0 (0 voturi)    
        talibanism (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 21:51)

        pb80tm [utilizator] i-a raspuns lui Popeye_the_Sailor

        am scris verzi. nu vorbeam de ecologie. ecologia e un domeniu departe de verzi, adica politicianism socialist vopsit in verde. grija socialistilor e mereu capra altcuiva si se mascheaza in aparatori ai tot felul de minoritati sociale. ei sunt niste talibani ilogici ai unei ideologii ce mimeaza idealuri civice. orice contine sintagma -logie e dusman socialismului. de la proletari dn toate tarile uniti-va la unirea artificiala a tuturor grupurilor sociale. ecologisti nu cred ca platind o taxa se purifica aerul. daca plantezi copaci, ai grija de vegetatie, nu tai paduri, te dai cu bicileta sau pe jos, nu consumi ambalaje mai mult ca produse asta e ideea lor. insa politicianisti socialisti s-au infiltrat ca verzi si plagiaza, cerand in schimb taxe de poluare, certificate verzi si bani la populatie pe care ai toaca in sinecuri.
        • 0 (0 voturi)    
          Sunt de acord ... (Sâmbătă, 25 ianuarie 2020, 2:47)

          Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui pb80tm

          că taxele nu au nimic cu ecologia, sunt din alt domeniu și se aplică peste tot. Nu văd de ce n-ar veni și în ajutorul ecologilor. Sunt cele mai eficiente metode de a îndrepta societatea într-o direcție considerată de majoritate benefică. De exemplu în Germania vrei mai mulți copii, pui taxe mai mari pe cei care nu au copii; în China vrei mai puțini copii, pui taxe pe cei care fac mai mult de un copil. Moral? Nu știu. Logic? Da.
  • 0 (2 voturi)    
    Si ce ar (Vineri, 10 ianuarie 2020, 0:15)

    macg [utilizator]

    fi facut aborigenii? S-ar fi pisat pe foc si l-ar fi stins?

    „Nici aborigenii nu lăsau natura să-și facă de cap, pentru că nu mai aveau unde trăi”
    • +1 (1 vot)    
      ai fi ars controlat si ar fi eliminat riscul (Vineri, 10 ianuarie 2020, 11:41)

      leeloo2 [utilizator] i-a raspuns lui macg

      de propagare a focului. Dooooooohhhhhh.
    • +1 (1 vot)    
      Ceea ce se face de milenii (Vineri, 10 ianuarie 2020, 14:06)

      Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui macg

      Se îndepărtează vegetația uscată și se taie arborii morți. Se desfrișeazîă fâșii în pădurile uscate ce opresc eventualele incendii.

      Se știe că aceste lucruri se fac încă din neolitic. Imediat ce înțelepții ecologiști aiu promovat legislația ce interzice aceste chestii elementare au început dezastrele.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by