Cea mai mare tragedie din ultimii 19 ani din Marea Britanie, legată cel mai probabil de trafic de persoane, are loc în prezent şi iniţial s-a presupus că sunt implicaţi bulgari. Câteva ore mai târziu, întrebările sunt mai numeroase decât răspunsurile, scriu bulgarii de la Dnevnik, citați de Rador.

Tirul cu incarcatura macabra din WatergladeFoto: Captura YouTube

Iată ce ştim cu certitudine deocamdată:

Un container cu cadavrele a 39 de persoane a fost descoperit noaptea în zona industrială Waterglade, la aproximativ 35 km est de Londra și în apropierea orașului Grays din Essex; au fost chemate inițial 5 ambulanțe, dar odată ce s-a constatat că nu au cu ce să ajute, s-au întors și a rămas doar poliția. Cetățenia sau cel puțin originea etnică a decedaţilor nu este cunoscută, nu se știe câți dintre ei sunt bărbați și femei, poliția a spus că doar una dintre victime era adolescentă, iar restul erau adulți.

Nu se știe dacă și când s-au sufocat sau au murit de frig în containerul frigorific unde temperatura poate atinge minus 25 de grade. Containerul alb fără marcaje sau embleme se afla pe o remorcă, trasă de un camion înmatriculat în Bulgaria. Ministerul bulgar de Externe a declarat că acel camion a fost înmatriculat la Varna, la 19 iunie 2017, de către o firmă a unui cetățean irlandez, o femeie (potrivit presei britanice, cel mai probabil acest lucru s-a făcut pentru a plăti impozite mai mici), care a părăsit țara a doua zi și nu s-a mai întors niciodată; până în prezent nu există date că victimele ar fi bulgari.

Inițial, poliția a spus că camionul a venit din Bulgaria, ajungând din Irlanda printr-un port din Țara Galilor. Mai târziu, versiunea s-a schimbat cu afirmația că containerul a ajuns la puțin timp după miezul nopții ora locală din portul belgian Zeebrugge, remorca a fost atașată în portul Purfleet, 35 de minute mai târziu și dusă foarte aproape de locul în care camionul era parcat.

Se crede că camionul ce avea pe parbriz un autocolant pe care scria Ireland a venit din Irlanda. Un cetățean din Irlanda de Nord, în vârstă de 25 de ani, a fost arestat sub suspiciunea de omor pentru că se crede că el este șoferul. Potrivit presei britanice, acesta este Mo Robinson, în vârstă de 25 de ani, din Portadown, dar nu este clar dacă el a condus şi pe ultimul segment de drum, dacă camionul era încă sigilat în acel moment și dacă știa ce conţinea. În cursul serii, camionul şi containerul au fost duse într-un loc sigur pentru a fi scoase cadavrele din el.

A fost demarată o operațiune internațională pentru a stabili ce s-a întâmplat, cu participarea Belgiei și Bulgariei, iar Irlanda a spus că este gata să coopereze în orice fel dacă se dovedește că țara are legătură cu acest caz.

Traseul containerului în Europa până în portul Zeebrugge, care gestionează aproape 250.000 de containere anual, trebuie monitorizată îndeaproape; mii dintre acestea pleacă în Marea Britanie. Locuitorii regiunii Zeebrugge spun că sunt tot mai numeroase cazurile în care văd emigranţi care încearcă să îşi continue drumul pe Insula; Poliția britanică spune că există încercări frecvente de a se transfera bărci mici pe canal, dar și că transportul cu camioane de marfă rămâne un mod preferat pentru traficanți; pentru un transfer ei iau circa 400-1200 de lire, în funcţie de variante.

Deși nu sunt multe date, se poate presupune că este vorba de o contrabandă organizată de oameni în țară, nu de încărcare accidentală și ascundere printre mărfuri; autoritățile spun că toate porturile sunt deja utilizate pentru trafic ilegal.

Cea mai mare tragedie de acest tip din țară a avut loc în iunie 2000, când cadavrele a 58 de imigranți chinezi și doi supraviețuitori au fost descoperite într-un camion din Dover, tot în Zeebrugge, iar un an mai târziu, un șofer olandez a fost condamnat la 14 ani de închisoare pentru omor premeditat pentru că a închis singura sursă de aer în container. Cea mai mare tragedie de acest tip din Europa este cu implicarea bulgară - în 2015, în Austria, în apropiere de graniţa cu Ungaria, a fost descoperit un camion abandonat cu 71 de trupuri de emigranți din Orientul Apropiat și Asia; mai multe persoane, inclusiv cetăţeni bulgari, au fost condamnate la 25 de ani de închisoare în Ungaria.