Inițial, cancelarul și ministrul german al Apărării urmau să zboare cu același avion în SUA. Dar luni, Merkel și Annegret Kramp-Karrenbauer zboară separat, cu două avioane. Ambele sunt subutilizate, deși se știe că zborurile poluează intens atmosfera. Iar destinațiile New York, respectiv Washington, nu erau „la ani-lumină distanță”, încât se se impună o astfel de măsură. Decizia a fost luată la două zile după aprobarea pachetului climatic al marii coaliții de guvernare din Germania, care anunță reforme și scumpiri.

HotNews.roFoto: Hotnews

Annegret Kramp-Karrenbauer urma să zboare cu delegația sa în avionul cancelarului, unde călătoresc și ministrul Dezvoltării, Gerd Müller (CSU), ca și ministrul Mediului, Svenja Schulze (SPD). Airbus-ul A340 ar fi trebuit, potrivit primei planificări, să aterizeze mai întâi la New York, iar apoi să zboare mai departe, către Washington.

  • Adio, dar rămân cu tine

Kramp-Karrenbauer are o întâlnire cu omologul său american, Mark Esper, la Washington. Luni seara, ea ar urma să zboare înapoi în Germania. În consecință, ea a ales pentru retur un avion de linie, la care biletele erau deja rezervate. Astfel a sunat explicația oficială, despre care a relatat în premieră publicația Bild am Sonntag.

Angela Merkel zboară luni la summit-ul ONU pe probleme de climă, iar apoi participă la dezbaterea generală a ONU, care are loc timp de mai multe zile, la New York.

UN Climate Action Summit, care are loc la sediul ONU de la New York între 21-23 septembrie, nu este identic cu Conferința anuală pe teme de climă, care va avea loc la finele anului, în Chile. Summit-ul de acum este o „chemare la acțiune” lansată de secretarul general al ONU, Antonio Guterres, în vederea unor „eforturi globale de a aborda schimbările climatice, care ies de sub control”.

Potrivit informațiilor Süddeutsche Zeitung, lui Kramp-Karrenbauer i s-a spus că ar fi trebuit să-și reducă la minimum delegația (până în zece persoane), dacă zbura cu avionul cancelarului, neputând să ia cu ea nici măcar „fruntea“ echipei sale de conducere. AKK n-ar fi vrut să arate prost în față americanilor cu o astfel de mini-delegație, mai ales că era prima ei vizită oficială în SUA ca ministru al Apărării. Prin urmare, ea va călători cu o delegație de 15 persoane într-un avion de 214 locuri, „toate celelalte nave guvernamentale fiind deja rezervate”.

Și Welt.de scrie duminică despre faptul că un „zbor comun” nu a fost dorit de Cancelaria germană. Tot așa s-ar fi pus problema și anul trecut, când AKK prindea contur de viitor cancelar și era considerată „pupila” lui Merkel?

Dincolo de dilema zborurilor separate ale cancelarului și ministrului Apărării german, rămâne miza acestor călătorii în SUA. Despre cea a lui AKK nu s-a comunicat încă nimic. Merkel însă merge la summit-ul climatic cu temele făcute.

  • Pactul climatic

Vineri, într-o ședință de aproape 19 ore de la Berlin, liderii marii coaliții de guvernare au convenit asupra unui pachet de măsuri, prin care Germania ar trebui să își stabilească obiectivele de protecție a climei până în anul 2030. Acest mega-proiect va avea un volum total de peste 50 de miliarde de euro.

Ca element central, dioxidului de carbon care dăunează climei (CO₂) ar trebui să i se stabilească un preț și astfel să scumpească benzina, motorina, uleiul de încălzire și gazele naturale. Prețul CO₂ (pe nivelul de poluare) este planificat să înceapă de la un nivel moderat -10 euro/tonă, în 2021-, pentru ca în 2025 să atingă 35 de euro/tonă.

Doar atunci prețul drepturilor de poluare ar trebui stabilit prin piață și determinat pe un coridor de ofertă și cerere. Aceste drepturi de poluare nu pot fi tranzacționate de clienți finali, ci doar de companii care plasează sau furnizează combustibili fosili și combustibili de încălzire. Cu toate acestea, combustibilii de la benzinărie și de încălzire se preconizează a se scumpi.

În schimbul prețului CO₂, care va aduce statului venituri suplimentare de miliarde, se stipulează creșterea indemnizației de navetiști și scăderea prețului biletelor de tren, care în cazul distanțelor mari ar urmă să fie impozitate doar cu 7%, în loc de 19%, cum sunt în prezent. Taxa pe decolare din aeroporturile germane urmează însă a fi sporită, începând cu 1 ianuarie 2020.

Mai multă energie electrică ecologică, înlocuirea vechilor sisteme de încălzire pe ulei cu modele energetice alternative (contra unei „prime de înlocuire” de pană la 40% din costuri), stimulente fiscale pentru renovarea eficientă din punct de vedere energetic a clădirii. Mai multe automobile electrice, scutite până în 2025 de impozit, ca și orientarea actualului impozit auto, pe emisiile de CO₂. Acestea și alte puncte din planul de măsuri al GroKo urmează să fie exemplul german de politici durabile în ce privește protecția climatică, la summit-ul „de acțiune” al ONU, de la New-York.