Boeing estimează că a pierdut peste un miliard de dolari în perioada în care avionul 737 Max a fost reținut la sol, în urma celor două accidente similare din octombrie și martie, care au dus la moartea a 346 de oameni. În timp ce mulți consideră că prăbușirile au fost cauzate de erori de software, un raport publicat miercuri de New York Times atrage atenția asupra "piloților neexperimentați", implicați în ambele tragedii, scrie Business Insider.

Avioane Boeing 737 MAXFoto: boeing.com

Autorul articolului, William Langewiesche, fost corespondent național pentru The Atlantic, a descris cum presiunea transportului aerian internațional low-cost a dus la situații în care piloți aflați la început au început să zboare pe rute internaționale, un risc la adresa zecilor de persoane aflate la bord.

Langewiesche a scris despre Lion Air, o companie aeriană indoneziană, implicată în primul accident, de pe data de 29 octombrie, în care au murit toți cei 189 de pasageri: "Lion Air este o linie aeriană agresivă, care domină piața indoneziană aflată în expansiune a transportului low-cost și este unul dintre cei mai importanți clienți ai companiei Boeing din lume. Este cunoscută pentru angajarea piloților fără experiență - mulți dintre ei proaspăt absolvenți - și pentru faptul că îi plătește puțin și îi forțează să lucreze mult."

Căpitanul, un cetățean indian pe nume Bhavye Suneja, în vârstă de 31 de ani, a fost însărcinat cu pilotarea unui 737 mai devreme decât la "alte companii aeriene mai convenționale", potrivit lui Langewiesche. O serie de alte detalii bizare sugerează lipsa de experiență a pilotului, de exemplu faptul că acesta a spus controlului de trafic aerian că nu știe la ce altitudine se află avionul, transmite raportul.

De asemenea, în raport autorul susține că piloții responsabili de zborul de la Ethiopian Airlines (accidentul de pe data de 10 martie) aveau probleme similare legate de controlarea modelului 737 Max.

Business Insider a scris în martie că, în cazul acestui zbor, copilotul avea doar 200 de ore de experiență de zbor. Ross Aimer, director executiv al companiei de consultanță aeriană și legală, Aero Consulting Experts, a declarat pentru Business Insider îaninte că 200 de ore de experiență este "extrem de puțin" și că în cazul unei situații de urgență acest lucru este o problemă.

"Dacă ai o aeronavă complicată și pui la bordul ei un student practic, nu este în regulă", a spus Aimer. "Chiar dacă tipul de pe scaunul din stânga are multă experiență, dacă ai un dezechilibru atât de mare între grade de experiență, poate deveni o problemă."

După o analiză amplă a acțiunilor piloților, Langewiesche, fost pilot, a scris că cele două accidente arată "un eșec ca la carte al abilităților de zbor".

"Acești piloții nu putea să descifreze direcția de zbor ziua în amiaza mare și au ajuns în situația în care zburau prea repede la o altitudine mică, nereușind să reducă accelerația", a adăugat acesta.