În ultimul timp, în Turcia există o mare îngrijorare cu privire la sistemul de învăţământ, scrie cotidianul elen Naftemporiki. Scad performanţele şcolare ale elevilor. Criticii preşedintelui Recep Tayyip Erdogan spun că elevii rămân în urmă, întrucât s-au înmulţit şcolile religioase. Subiectul performanţelor şcolare ale elevilor domină în ultimele săptămâni dezbaterea publică din Turcia. Dezbaterea a fost prilejuită de publicarea unui raport al Ministerului de Învăţământ, cu denumirea ABIDE, în care sunt inventariate performanţele elevilor.

Conform raportului, elevii prezintă puncte slabe în principal la matematică şi limbă. Reprezentanţi ai opoziţiei, dar şi specialişti acuză şcolile religioase pentru situaţia din învăţământ. În şcolile religioase se pune accent pe Coran şi pe învăţăturile lui Mohamed. Iniţial, la aceste şcoli studiau cei care doreau să devină imami, însă guvernul conservator al AKP, prin reformele introduse, a facilitat accesul general.

Rezultatul acestor reforme este că, în ultimii ani, astfel de şcoli religioase răsar ca ciupercile după ploaie. Conform datelor Ministerului Învăţământului din Turcia, în ultimii cinci ani numărul şcolilor religioase a crescut de la 537 la 1.605, iar în acestea studiază peste 630.000 de elevi.

Pentru ca noile şcoli religioase să poată să funcţioneze, au fost realizate schimbări la cele deja existente, însă de cele mai multe ori fără consimţământul părinţilor. Perihan Otskin este una dintre multele mame care nu au fost întrebate cu privire la schimbările de la şcoala «60 Yil-Sarigazi» din Istanbul, unde studiază copilul său. Ea declară că nu numai că nu au fost întrebaţi părinţii, ci a existat şi un tratament mai rău pentru copiii care nu aveau intenţia de a urma un profil religios în comparaţie cu ceilalţi. De exemplu, clasele la şcolile religioase sunt mai mici şi mai curate, iar taxele de şcolarizare mai mici.

Criticii reformelor declară că adesea elevii de la şcolile religioase nu sunt în măsură să treacă examenele naţionale necesare pentru o şcoală de învăţământ superior. Statisticile Ministerului Învăţământului confirmă acest lucru: doar 38% dintre absolvenţii de şcoli religioase au putut trece examenele pentru a se înscrie într-o instituţie de învăţământ superior.

Chiar şi guvernul turc constată necesitatea îmbunătăţirii performanţelor şcolare ale elevilor de la şcolile religioase, de aceea a elaborat un program special care vizează includerea în programă a mai multor discipline de profil real care să îmbunătăţească performanţele elevilor. Ali Aidin, secretar general al Sindicatului pentru Învăţământ, semnalează însă că ar fi bine ca în loc ca discuţia să se concentreze pe lipsurile şcolilor religioase, să se concentreze pe lipsurile sistemului de învăţământ în general.