Nezavisimaia Gazeta: În lupta pentru fiabilitatea submarinelor continuă să existe problemele sistemului

de I.B.     HotNews.ro
Vineri, 5 iulie 2019, 0:51 Actualitate | Internaţional


submarin
Foto: Digi24
În urma incendiului produs pe 1 iulie pe una dintre stațiile atomice de mare adâncime ale Flotei Nordului și-au pierdut eroic viața 14 ofițeri de rang înalt ai Flotei Maritime Militare a Rusiei, inclusiv șapte căpitani de rangul I și doi Eroi ai Rusiei. Este un caz fără precedent chiar și pe timp de război, ca să nu mai vorbim de perioadele de pace. În primul rând, aceasta este o tragedie și pentru rudele decedaților. Nimeni nu-i va putea înlocui pe tații, soții și fiii lor. Lor – sincere condoleanțe, iar membrilor echipajului submarinului – memorie veșnică. Probabil că nu vom ști în curând împrejurările exacte în care s-a produs acest dezastru, este posibil că nu vom afla niciodată. Însă anumite concluzii se pot trage deja, potrivit Nezavisimaia Gazeta, citat de Rador.

Trebuie subliniat încă o dată faptul că moartea simultană a celor 14 ofițeri cu experiență (cea mai mare parte a echipajului) constituie un caz cu siguranță extraordinar. Deși aparatele subacvatice ale Direcției principale de cercetări la mare adâncime (GUGHI) aveau de rezolvat sarcini extrem de complexe, moartea oamenilor era evitată. Acest lucru era, în mare măsură, consecința nivelului ridicat de pregătire a echipajelor mijloacelor speciale de mare adâncime ale GUGHI. Iată că acum s-a petrecut o tragedie.

Mulți critică conducerea Ministerului Apărării și a altor organe de stat pentru faptul că furnizează cu zgârcenie informațiile legate de tragedie și pun sub semnul îndoielii informațiile care ajung totuși în posesia mass-media. Cu toate acestea, în toate țările, serviciul forțelor subacvatice este considerat un "serviciu discret", iar informațiile furnizate către mass-media sunt furnizate cu zgârcenie. Acest lucru este valabil și pentru avarii, cu atât mai mult pentru dezastre. Iar detaliile care "se scurg" în presă legate de anumite incidente (ciocnirea, în ianuarie 2015, a submarinului nuclear american "San Francisco" cu un munte subacvatic, de exemplu) sunt doar excepții de la regulă.

În acest sens, unul dintre cazurile cele mai de răsunet de blocare strictă a furnizării de informații în legătură cu accidente produse în Occident în care sunt implicate submarine este ciocnirea, în februarie 2009, în Oceanul Atlantic, a două submarine purtătoare de rachete - unul englez și altul francez -, în urma căreia cele două nave au fost grav avariate. De aceea a fost evident de la bun început că în ceea ce privește evenimentele petrecute pe 1 iulie a.c. și la noi se vor lua măsuri stricte de blocare a informației, lucru pe deplin justificat. Deși, în opinia mea, este logic să se ia în considerare o serie de detalii apărute deja în mass-media, cu atât mai mult cu cât acestea se referă la problemele critice cu care se confruntă forțele noastre subacvatice; probleme nerezolvate o îndelungată perioadă de timp.

Se pare că totul a început cu o informație apărută pe site-ul publicației "Severomorsk Life", care ulterior a fost ștearsă: "Ceva s-a întâmplat în cursul nopții pe un submarin în Severomorsk. Există informații despre o explozie și un incendiu. Se comunică despre câteva victime. Singuri au lichidat incendiul. După cum a relatat, pentru SeveromorskLife.ru, o sursă anonimă din subunitățile Flotei Nordului, răniții au fost transportați la spital. În total mai mult de 10 persoane. O altă sursă vorbește de 10 – 14 morți și în jur de cinci răniți, doi dintre aceștia se află la reanimare. O altă sursă a remarcat faptul că spitalul se pregătise să primească un număr mare de răniți. Asta s-a transmis în redacție în jurul orei 23".

Mai târziu, pe site-ul RBK, citându-se o sursă a publicației în structurile de forță, a apărut informația referitoare la faptul că "situația excepțională s-a petrecut pe 1 iulie, în jur orei 20.30 (ora Moscovei), pe aparatul de lansare a submarinului nuclear de mare adâncime proiect 10831 (cunoscut, de asemenea, sub numele de "Loșarik"), echipajul a decedat".

Pe de altă parte, spre seară, pe site-ul publicației on-line Gazeta.Ru se arăta: "Cauza incendiului produs pe submarin, în urma căruia și-au pierdut viața 14 marinari, a fost, potrivit datelor publicației Gazeta.Ru, un scurtcircuit. Se precizează că scurtcircuitul s-a produs în rețelele electrice ale stației atomice de mare adâncime atomică în timpul îndeplinirii unei misiuni speciale.

S-a aflat, de asemenea, că incidentul a avut loc pe un aparat pentru cercetare științifică de mare adâncime, care reprezintă o stație atomică de mare adâncime proiect 10831. Numărul de bord al acesteia este AS-31, nu AS-12, după cum s-a comunicat anterior. Pe stație se aflau, în total 25 de membri ai echipajului, 14 au decedat în urma intoxicării cu substanțe rezultate din ardere"./.../

Și în sfârșit, în seara de 2 iulie, în cursul întâlnirii dintre președintele Rusiei, Vladimir Putin, și ministrul apărării, general de armată Serghei Șoigu, a fost comunicată o informație oficială în care se indica numărul exact și gradul celor decedați: "Aceasta nu este o navă obișnuită, știm și noi, și dumneavoastră, este o navă de cercetări științifice, cu un echipaj de înalt profesionalism. În conformitate cu rapoartele dumneavoastră preliminare, din cei 14 morți, șapte sunt căpitani de rangul I, doi - Eroi ai Rusiei. Este o mare pierdere pentru flotă, în general pentru armată. Cele mai sincere condoleanțe familiilor celor decedați. Trebuie făcut totul pentru a li se acorda ajutor și sprijin. Vă rog să vă duceți la Severomorsk pentru a asculta personal rapoartele și a stabili o comisie care să depisteze cauzele acestei tragedii. Vă cer ca la întoarcere să-mi prezentați personal un raport", i-a cerut Putin lui Şoigu.

Ce concluzii se pot trage pe baza acestor informații, precum și a celor apărute pe diferite surse și publicate pe multe mijloace de informare în masă? În primul rând, este foarte clar că tragedia s-a produs, într-adevăr, la bordul unei stații atomice de mare adâncime (deoarece numai acestea au echipaje formate complet din ofițeri), care în acel moment a intrat în coliziune cu purtătorul (submarinul atomic "Povmoskovie").

Al doilea lucru care trebuie remarcat este faptul că decesul care a survenit foarte rapid al unui număr așa de mare de persoane din cauza intoxicării (evident, cu monoxid de carbon) este, cu siguranță, un lucru ieșit din comun. Așa ceva este posibil numai în cazul în care efectivul stației atomice de mare adâncime nu are mijloace individuale de protecție, nu reușește să le folosească sau sunt defecte.

În orice caz, este un lucru cu totul anormal să existe un număr atât de mare de profesioniști de înaltă clasă care să-și piardă viața în același timp; este un semn clar al unor grave probleme de sistem în ceea ce privește mijloacele noastre subacvatice, inclusiv în domeniul pregătirii pentru lupta pentru supravieţuire.

În cursul reformelor care au avut loc în cadrul departamentului militar, înainte ca acesta să fie condus de generalul de armată Serghei Șoigu, a fost distrusă structura Comandamentului General al Flotei Maritime Militare, ceea ce a condus, printre altele, la o slăbire accentuată a nivelului de pregătire a echipajelor. Pentru ca să rezolvăm problemele, acestea trebuie să fie văzute și să nu ne temem să le scoatem la iveală. Cu toate acestea, de la o vreme problemele noastre "au luat sfârșit". Probleme pur și simplu nu mai sunt pentru că "nu se poate să existe", așa încât la noi "totul este bine".

În concluzie, s-a creat situația în care trebuie "privit cu atenție în compartimente" și, în sfârșit, trebuie văzut, recunoscut și început să fie eliminate problemele serioase existente.

Riscul este un element inevitabil al serviciului de submarine. Dar acest risc ar trebui să fie justificat și determinat în mod obiectiv doar de "incidente inevitabile pe mare", și nu de probleme de sistem ale construcțiilor navale subacvatice și ale pregătirii echipajelor pentru rezistență.

Și ultimul lucru pe care aș vrea să-l spun.

În legătură cu recentele evenimente, în unele mijloace de informare în masă s-a încercat să se facă o paralelă cu tragedia submarinului "Kursk". Aceste paralele sunt efectuate dintr-o "perspectivă politică", adică se fac încercări de se folosi această tragedie pentru realizarea anumitor scopuri politice. Această abordare este nu doar imorală, ea a avut deja consecințe extrem de negative în ceea ce privește relația dintre putere și mass-media.

Referindu-ne la ceea ce s-a întâmplat pe 1 iulie, trebuie să înțelegem clar că este vorba despre Forțele noastre Armate, de flota noastră, de oamenii noștri, care stau de pază țării mele și a dumneavoastră. Iar în această privință nu există și nu poate exista loc pentru niciun fel de "dividende politice".

de Maksim Klimov, căpitan de rangul III în rezervă (traducere Rador)






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















490 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version