Prăbușirea unei aeronave multirol de tip F-35A a Forțelor aeriene nipone, accident produs în luna aprilie în largul coastelor Japoniei, a fost cel mai probabil cauzată de o eroare de pilotaj, nu de o problemă tehnică, a anunțat Ministerul Apărării de la Tokyo, potrivit agenției Kyodo, citate de Mediafax.

F-35 pe portavionFoto: Captura YouTube

Potrivit datelor analizate de Forțele aeriene nipone, în cursul unei misiuni de antrenament, pilotul avionului F-35 a primit ordin să coboare la o altă altitudine pentru a evita o aeronavă americană. Pilotul a răspuns calm la acestă cerere, însă a plonjat aproape cu viteza maximă în ocean, în apropierea bazei aeriene Misawa de pe insula Honshu.

Nu există semne că Akinori Hosomi, pilotul de 41 de ani al avionului, cu o experiență de 3.200 de ore de zbor, ar fi încercat să se catapulteze. Se crede că Hosomi și-a pierdut simțul orientării în cursul coborârii și nici nu a realizat acest lucru, a transmis Ministerul Apărării din Japonia.

Avionul F-35 a coborât de la o altitudine de aproximativ 9.000 de metri cu o viteză peste 1.000 de km/h. Cu doar 15 secunde înainte de a dispărea de pe radare, pilotul a comunicat pentru ultima oară cu turnul de control, dar în niciun moment Hosomi nu a indicat că aparatul de zbor ar avea probleme.

Japonia are în plan să achiziționeze în total un număr de 147 de aeronave multirol F-35, prețul per aparat urcând pentru anumite variante la 140 de milioane de dolari, potrivit agenției Bloomberg.

Forțele americane au în dotare peste 320 de avioane F-35, însă Pentagonul și firma producătoare, Lockheed Martin, continuă să depună eforturi pentru a soluționa cele peste 900 de deficiențe identificate în cazul aparatului.

Potrivit unui studiu realizat în 2009 privind Forțele Aeriene nipone, publicat în jurnalul de Medicină Militară, dezorientarea spațială este definită ca "o situație în care pilotul nu percepe în mod corect poziția, atitudinea, altitudinea ori mișcarea avionului", relatează postul CNN.