Boeing a prezentat miercuri, în fața a sute de ziariști, piloți și directori de companii aeriene, modificările foarte așteptate asupra sistemelor de zbor ale 737 MAX, puse în discuție în două catastrofe aeriene soldate cu 346 de morți la un interval de câteva luni, scrie AFP.

Boeing 737-9 MAXFoto: Wikipedia

Este vorba de o versiune corectată a sistemului de stabilizare în zbor destinat să evite pierderea portanței avionului, "MCAS" (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).

Intervenția MCAS va fi mai transparentă pentru echipaj iar piloții vor putea mai ușor să-l ocolească în caz de probleme, a explicat Boeing, care va prezenta noul sistem la sute de profesioniști ai industriei, miercuri, pentru avizul lor.

Potrivit constructorului, noua versiune a softului a fost supusă "la sute de ore de analize, de teste de laborator, de verificări într-un simulator de zboruri, inclusiv un zbor de verificare cu reprezentanți ai FAA la bord, ca observatori".

Scopul este de a "reduce sarcina de muncă a echipajului în situații anormale și să împiedice MCAS să se activeze din cauza unor informații false", a precizat Boeing.

FAA și alte autorități de reglementare urmează să certifice aceste modificări.

Boeing a prevăzut de asemenea o mai bună pregătire a piloților în ceea ce privește subtilitățile MCAS.

Boeing s-a lansat într-o cursă contracronometru pentru a obține o nouă autorizare de zbor pentru 737 MAX, imobilizate la sol de două săptămâni.

Versiunea finală va fi supusă aprobării FAA "la sfârșitul săptămânii", potrivit unui responsabil al constructorului.

Potrivit primelor elemente ale anchetei legate de zborul Lion Air, una dintre sondele de incidență s-a defectat dar a continuat să transmită informații calculatoarelor, în special către MCAS, care a continuat să încerce să aducă avionul cu botul în jos, pentru a câștiga viteză, în ciuda tentativelor piloților de a redresa aparatul.

În noua versiune a softului, pilotul va fi între altele capabil să deducă faptul că MCAS nu mai funcționează grație unui sistem luminos de alertare, "AOA disagree", care indică transmiterea de date contradictorii de către cele două sonde.

Boeing a informat clienții că vor putea solicita gratuit această opțiune.