Cinci lideri din sectorul închirierilor auto - Avis, Europcar, Enterprise, Hertz și Sixt - au schimbat modul în care prezintă prețurile de închiriere a autovehiculelor, ca urmare a apelului lansat de Comisia Europeană și de autoritățile de protecție a consumatorilor din Uniunea Europeană.

HotNews.roFoto: Hotnews

Până acum, aceste companii nu au pus în aplicare pe deplin unele dintre angajamentele pe care și le-au asumat, astfel încât Comisia Europeană și autoritățile de protecție a consumatorilor din UE să considere că acestea respectă pe deplin legislația UE privind protecția consumatorilor.

Evaluarea publicată astăzi arată că Enterprise și Sixt au făcut acum toate modificările necesare, iar Avis s-a angajat să facă restul modificărilor până în mai 2019. Europcar, din care face parte în prezent Goldcar, va pune în aplicare restul modificărilor până în iunie 2019, iar Hertz s-a angajat să opereze toate modificările necesare cel târziu în primul trimestru al anului 2020, potrivit Comisiei Europene.

"Datorită presiunii noastre, nu veți mai avea surprize neplăcute atunci când vă prezentați la biroul societății de închirieri auto. Este cu adevărat frustrant să îți începi concediul plătind costuri suplimentare neprevăzute și citind contracte complicate. Doresc ca toți consumatorii europeni să se bucure pe deplin de zilele libere, fără să își facă griji că vor avea surprize neplăcute atunci când vor primi facturile finale”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.

Companiile s-au angajat:

  • Să includă toate taxele în prețul total de rezervare: consumatorilor li se va afișa acum pe site-ul web un tarif global care corespunde prețului final pe care vor trebui să îl plătească. Acest tarif trebuie să includă toate costurile suplimentare, cum ar fi costurile specifice aferente serviciului de alimentare cu combustibil, taxele de aeroport, suprataxele pentru conducătorii auto tineri sau comisionul perceput pentru predarea autovehiculului într-un loc diferit de locul de preluare;
  • Să prezinte în mod clar principalele servicii de închiriere, cu precizarea termenelor și a condițiilor în toate limbile naționale:Consumatorii nu se vor mai confrunta cu informații neclare sau înșelătoare cu privire la principalele caracteristici ale închirierii, cum ar fi kilometrajul inclus, politica societății referitoare la combustibil, condițiile de anulare a rezervării, cerințele în materie de garanții etc.;
  • Să precizeze în mod clar în oferta de închiriere prețul și condițiile aplicabile serviciilor opționale, în special în ceea ce privește asigurarea care reduce suma datorată în cazul producerii unor daune. Ar trebui să se precizeze în mod clar prestațiile acoperite de prețul de închiriere de bază în cazul producerii unor daune și, în special, ce obligații de plată revin în continuare conducătorului auto într-un astfel de caz. Dacă se achiziționează o asigurare suplimentară sau o scutire de plată în cazul producerii unor daune, ar trebui, de asemenea, să se precizeze în mod clar, înainte de acceptarea ofertei de către consumator, ce este sau nu este inclus.

Deși societățile implicate în această acțiune acoperă două treimi din numărul total de închirieri auto private din UE, alți comercianți, cum ar fi intermediarii și societățile mai mici, joacă un rol important pe această piață. Comisia Europeană spune că va continua să monitorizeze toți actorii, pentru a se asigura că aceștia respectă pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor. Dacă societățile nu își îndeplinesc angajamentele, autoritățile de protecție a consumatorilor ar putea decide să recurgă la măsuri de executare.

Context

Regulamentul UE privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului (CPC) reunește autoritățile naționale de protecție a consumatorilor în cadrul unei rețele paneuropene de asigurare a respectării legislației, prin intermediul căreia o autoritate națională dintr-o țară a UE poate să solicite omologilor săi din alte țări ale UE să coordoneze răspunsul la probleme întâmpinate pe scară largă de consumatori.

Sub coordonarea Autorității pentru Concurență și Piețe din Regatul Unit, rețeaua de cooperare în materie de protecție a consumatorilor a stabilit contacte cu principalele cinci societăți de închirieri auto ca urmare a creșterii numărului de plângeri primite de centrele europene ale consumatorilor din întreaga UE.

Aceste societăți de închirieri auto, și anume Avis Budget Group, Enterprise Rent-A-Car, Hertz Europe Limited, Sixt SE și Europcar Mobility Group, și-au îmbunătățit practicile comerciale, clauzele contractuale și politicile interne în cursul acestui dialog, care s-a încheiat în 2017. Comisia și autoritățile de protecție a consumatorilor nu au fost însă mulțumite de nivelul de punere în aplicare a anumitor angajamente și, prin urmare, au solicitat acestor societăți să aducă îmbunătățiri suplimentare.