Miniştrii de Finanţe din Uniunea Europeană (UE) vor anunța, săptămâna viitoare, că au renunţat la planul de a introduce o taxă digitală, pentru a se concentra pe reforma globală prin care vor fi taxați giganţii internetului, informează site-ul agenției Reuters citând documente UE consultate în avans, informează Mediafax.

techFoto: sxc.hu

Conform planului inițial, elaborat de Comisia Europeană anul trecut, companiile mari din tehnologie, precum Amazon, Alphabet (Google) și Facebook, ar fi trebuit să plătească o taxă pentru vânzările de date, piețele online și publicitatea targetată. Dar câteva state membre UE au blocat inițiativa, temându-se de pierderea unor venituri și de represalii din partea Statelor Unite și a altor țări afectate.

Noua strategie a UE s-ar putea să fie salutată de giganții digitali precum Google și Facebook, care ar fi intrat sub incidența taxei preconizate de 3% pe veniturile generate.

„O serie de delegații continuă să aibă obiecții fundamentale”, a scris Președinția română a UE într-un document pregătit înainte de reuniunea miniștrilor de finanțe ai UE din 12 martie și consultat de Reuters. Această întâlnirea era văzută drept ultima oportunitate pentru a ajunge la o înțelegere cu privire la planul de taxare.

Documentele consultate de Reuters arată că, săptămâna viitoare, miniștrii de finanțe din UE vor avea pe masă o propunere de acord pentru a continua să lucreze la o reformă fiscală globală pregătită de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), un club al națiunilor bogate. Reforma globală a taxelor fiscale este dezbătută de ani de zile, dar nu s-a ajuns niciodată la un acord, deoarece interesele naționale diferă foarte mult.

Reformele fiscale la nivelul UE trebuie susținute de toate cele 28 de state membre pentru a fi aprobate, dar Irlanda și țările scandinave s-au opus ferm revizuirii. Alte țări au fost, de asemenea, sceptice.

În încercarea de a salva planul european de taxare, Franța, cel mai puternic susținător al taxei, a convenit în decembrie cu Germania, cea mai mare economie din blocul european, să-și limiteze domeniul de aplicare al taxei pentru giganții internetului doar la publicitatea digitală. Dar chiar și acest plan cu un impact mai redus a fost primit cu scepticism în unele capitale europene.

Pe măsură ce planul european a început să se împotmolească, Franța, Italia și Spania s-au orientat către introducerea unei taxe digitale la nivel național.